Ahogy arról az év elején beszámoltunk, a Thales leszállította az első sorozatgyártású AESA radart a Rafale vadászbombázók számára. Nos, a program ismét mérföldkövet ért el, a francia „kacsa” gyártója, a Dassault Aviation a napokban bemutatta az első AESA radarral ellátott Rafale-t.
Október 2-án gördült ki a gall konstruktőr Merignac mellett található összeszerelő-üzemének ajtaján az első sorozatgyártású RBE2 (Radar à Balayage Electronique 2) típusú, aktív fázisvezérlésű radarberendezéssel ellátott Rafale, mely megkapta az MBDA által gyártott DDM-NG jelzésű rakétaközeledés-jelző rendszert és a Thales által továbbfejlesztett, a gép orr-részére szerelt optoelektronikai eszközöket is. Az együléses, C137 sorozatszámú, F3-04T verziójú gépet a napokban átrepülik későbbi állomáshelyére, a Mont-de-Marsan támaszpontra. Várhatóan 2013 közepén áll szolgálatba, s ezzel a Rafale lesz az első AESA radarberendezéssel felszerelt európai harci repülőgép.
Az RBE2 típusú, aktív fázisvezérlésű (AESA) radarberendezésnek köszönhetően komoly képességnövekedés előtt áll a francia “kacsa”: a hatótávolság és a megbízhatósága nőtt, míg a karbantartási és üzemeltetési költségei csökkentek. A tervezéskor figyelembe vették az alacsony észlelhetőségű légi célok detektálásának fontosságát, valamint rendelkezik elektronikai zavaró és SAR üzemmóddal is. Ha hinni lehet a híreknek, egyszerre több mint 40 légicél egyidejű követésére képes, melyek közül nyolcat támadhat légiharc-rakétákkal.
A légierő és a haditengerészet együttesen 180 darab Dassault Rafale típusú harcigépet rendelt, ebből a hivatalos tájékoztatás szerint 111 állt szolgálatba (36 darab Rafale M a Francia Haditengerészetnél, valamint 37 darab C és 38 darab B verzió a Francia Légierőnél). A DGA (General Directorate for Armament – Védelmi Beszerzési Ügynökség) egy 60 millió eurós (77.41 millió USD) szerződés keretében az utolsó 60 géphez rendelte meg az RBE2 típusú radarberendezést.
További képek:
Ez a gép szemből egyszerűen gyönyörű. Háttérképnek ment is a pilotafülkés kép. :)
A pilóta fülke-tető meg szó szerint aranyos !
Szép és most már okos is :)
Csak Chuck Norris hülyére ne verje ezt is mint az okos telefont! :)
Szerintem ma ebéd előtt alfa riasztás lehetett mert a műhelyből láttam hogy egy Gripen robogott be Szeged felé pár száz méter magasan!
solid:
Meg tudlak érteni, miközben a nagy kedvencem ennek a gépnek a fő piaci ellenfele (F/A18 SH) azt kell, hogy mondjam a fanszik eszméletlen szép gépet alkottak. Élőben meg aztán! Nem a szívem csücskei a csigazabálók, de a Rafale, a Mirage 2000 és az Ecureuil/Fennec helo valami eszement szép!
Nekem az SAR-rol elsore a Search&Rescue ugrott be :)
Amugy erdekes, hogy mig itt egy gepre az AESA radar kijon $1.3mil-bol, addig Taiwan – jo esellyel – mennyivel tobbet fizet erte…
Szép ez a gép, de csak most lett képességileg olyan, mint amilyenre eredetileg is tervezték a megálmodói. Az utolsó 60 géphez rendelték meg a franciák az RBE2 radart, OK.
De vajon mi lesz a korábban gyártott gépekkel. Modernizálják később azokat, vagy maradnak „fapadosak”?
Az indiai gépek már eleve ezzel az aesa radarral lesznek szállítva, vagy ott is majd második lépcsőben kapják meg?
@Python:
A haditengerészet Rafale-jait mindenképpen korszerűsítik:
https://htka.hu/2012/01/21/megujulnak-a-tengeresz-rafale-ok/
Az indiai gépek – már ha a szerződést aláírják… – egyből AESA-radarral készülnek majd.
Phoenix: Köszi az infókat. :)