A HTKA HÍRHALOM olyan hírek gyűjtőhelye, amiket rövidségük, vagy éppen időnk hiánya miatt nem tudtunk kellő formában megírni, így igen lényegre törően, de mégis közzétesszük ezeket minden hétvégén egy csokorba fűzve.
Felgyorsítaná az Orosz Légierő által megrendelt Szu-30SzM vadászbombázók átadásának ütemét az Irkut – az orosz repülőgépgyártó tervei szerint még 2012-ben átadnák az első példányt. Mint ismeretes, a 30 darabos megrendelés idén március 22-én köttetett, teljesítését pedig 2013-ban kellene elkezdenie az Irkutnak, 2015-ös határidővel. Most viszont Oleg Demcsenko, aki idén nyáron lett a cég elnöke, nagy csinnadrattával kürtölte világgá: úgy néz ki, már 2012-ben elkészül legalább egy, de akár több Szu-30SzM, amiket át is adnak a megrendelőnek. Mindezt egy képpel is illusztrálta – a fotón a gyártósor látható, illetve egy, az összeszerelés végső fázisában lévő Flanker-C.
—-
Az Indonéz Légierő hivatalos ceremónia keretében szolgálatba állította első négy EMB-314 Super Tucano könnyű támadó gépét. A légcsavaros repülőgépeket még augusztus 6-án adta át a gyártó az Indonéz Kormánynak, majd az Embraer pilótái átrepülték a 4 példányt új hazájukba.
Indonézia még 2010-ben a jakartai védelmi kiállításon rendelt 8 példányt a brazil típusból a matuzsálemi korú OV-10 Bronco gépek leváltására. A szerződés tartalmazott egy 8 gépre szóló opciót is, melyet idén júliusban érvényesítettek, ennek teljesítése 2013-ban kezdődhet meg.

Az első indonéz Super Tucano-k ,
A Német Hadsereg megkapta első modernizált Tiger harci helikoptereit. A típust gyártó Eurocopter az Afghanistan Stabilisation German Army Rapid Deployment (ASGARD) program keretében készíti fel a forgószárnyasokat az afganisztáni szerepvállalásban való részvételre, ennek keretében homokszűrőt kaptak a hajtóművek a beömlőnyílás elé, kiegészítették az önvédelmi fegyverzetüket, fedélzeti adatrögzítővel és új kommunikációs rendszerekkel szerelték fel az eddig átalakított 4 példányt.
Németország az Eurocopter másik új típusából is küldene Afganisztánba 2013 közepétől, az NH90 szállítóhelikopterek kiválóan lennének alkalmazhatók akár szállító, akár evakuációs feladatokra.

Német Tiger UHT | Fotó: airliners.net ,
A dél-afrikai Denel vállalat új pilóta nélküli típus kifejlesztésén dolgozik. A Hungwe névre keresztelt könnyű gépet elsősorban az afrikai piacra szánják, ennek megfelelően olcsó üzemeltetésre tervezik. A cég szerint az új típus kiválóan alkalmazható határ felügyeletre, az orvvadászok felderítésére, tengeri felderítésre, és további hasonló feladatokra. Az első szárnyalásán nemrég túlesett Hungwe 6 órás repülési idővel valamint 100 km-es hatótávolsággal rendelkezik, méreteit tekintve hasonló a Boeing ScanEagle UAV-hoz, maximális repülési magassága 3660 méter. Irányítására mindössze egy laptophoz van szükség, ez is a költséghatékonyságot javítja. A cég már több potenciális megrendelővel is tárgyalásokat folytat.

Hungwe | Fotó: Denel ,
A Boeing-tól kapott megrendelést a Rockwell színes folyadékkristályos képernyők gyártására. A 15×20 cm-es kijelzők a B-1B bombázók pilótafülkéjének modernizálásához kellenek, ezekkel cserélik le az eddig használt CRT kijelzőket. Az újítással, melynek értéke a 21 millió dollárt üti, jelentősen javul a típus gép-ember kapcsolata.
A képernyők cseréjére az IBS program keretében került sor, melynek másik két fontos állomása a Link 16-os adatátviteli, és az új diagnosztikai rendszer beépítése.
—-
Szintén a Raytheon-hoz és a Boeing-hoz kapcsolóik, hogy utóbbi cég aláírta a második széria APG-82(V1) alacsony intenzitású sorozatgyártását. Az aktív sugáreltérítésű radar (AESA) az F-15E Strike Eagle orrába kerül azok modernizálása során, felváltva az eddig alkalmazott APG-70-et. Az új lokátor egy időben képes célpontokat támadni, miközben újabb célokat keres levegőben, víz és földfelszínen egyaránt, mindezt nagyobb távolságból mint a korábbi radar.
A gyártónak 2014 februárjáig kell átadnia a második széria 6 radarját, ezzel folytatódhat a sorozatgyártású F-15E-k átalakítása.
—-
Kolumbia újabb C295 szállítógépet rendelt az eddig üzemeltetett 4 példánya mellé. A Kolumbiai Légierő állományába kerülő repülőgép testvéreihez és a szintén üzemeltetett CN-235-200-akhoz hasonlóan szállítási és humanitárius feladatokat kap majd. A légierő ötödik C295-e 2013 februárjában érkezik meg Dél-Amerikába.

Fotó: Airbus Military ,
Sikeresen végződtek az MQ-9 Reaper automatikus fel és leszállási tesztjei. A General Atomics június 27-én, Kalifornia államban kezdte meg a légi próbákat a típus egy átalakított példánya segítségével, aznap összesen 4 fel és leszállást hajtottak végre. Azóta további 102 hasonló teljesen automatikus fel és leszállást végzett a gép, demonstrálva így annak teljesen automatikus repülési képességeit. A tesztek kritikusabb részét, vagyis a leszállást is minden probléma nélkül teljesítette az átalakított Reaper – simán tartotta a kifutópálya vonalát, majd földet érés után negatív állásszögre állított lapátokkal és a kerékfékkel teljesen elkoptatta a sebességet, mindezt emberi beavatkozás nélkül.

MQ-9 Reaper | Fotó: U.S. Air Force /Staff Sgt. Brian Ferguson ,
Először repült az új 3.5-ös szériából származó T56-os gázturbinával felszerelt C-130 Hercules egy példánya. A C-130H erőforrásaihoz tervezett újítástól jelentős üzemanyag megtakarítást várnak el, jobb megbízhatóság valamint hosszabb életciklus mellett. A Rolls-Royce által fejlesztett újításoktól – úgymint az új kompresszorlapátok, modernebb anyagok valamint fejlettebb turbina – a földi tesztek során több mint 8 százalékos üzemanyag spórolást értek el. Ez az USAF számításai szerint a 220 gépes flottára vetítve a 2040-ig tervezett üzemeltetés alatt 2 milliárd dollár megtakarítást jelentene.
—-