|

Decemberben elköszön a USS Enterpise

51 év szolgálat után, 2012. december 1-jén az Amerikai Egyesült Államok Haditengerészete kivonja aktív szolgálatból a USS Enterprise (CVN-65) repülőgép-hordozót.

Az 1961. november 25-én vízre bocsátott ‘Big E’-től Norfolkban köszönnek el ünnepélyesen, az eseményen jelen lesz az a több mint 100 000 tengerész, aki a több mint fél évszázad során szolgált fedélzetén, emellett magasrangú katonák, politikusok és hírességek is búcsúztatják majd.

A US Navy első atommeghajtású repülőgép-hordozója 51 éves szolgálati ideje alatt 25 kiküldetést teljesített, részt vett a szeptember 11-i eseményeket követő terrorista-vadászatban is. Utolsó útja során az Öböl térségébe vezényelték William Hamilton kapitány parancsnoksága alatt.

USS Enterprise (CVN-65) – Perzsa-öböl – 2007 | Fotó: US Navy ,

37 hozzászólás “Decemberben elköszön a USS Enterpise”

  1. Ha már készül az NX-01, lassan Kirknek is meg kell születnie:)

    Egyébként volt valamikor egy hír, talán pont itt a HTKA-n, hogy az amerikai tengerészek kezdik megunni, hogy minden hordozót elnökről neveznek el, szeretnék viszont látni a régi, legendás neveket, mint pl Hornet, Lexington, Saratoga.

  2. @Littlejohn

    Ottan dolgozom, mi tartjuk karban a kifutópályákat. Félévente újra kell húzni a legfelső réteget, mert azok a rohadt keselyűk odahordják a turisták csontjait, azok meg a nagy melegben beleolvadnak a bitumenbe. Egy időben plazmapuskákkal hajkurászták őket, de nem volt túl hatásos (főleg, hogy a túlbuzgóbbak egy-két épületet is kilyuggattak…), Gyula haverom az őrszobáró’ most aztat mondja, hogy ilyen kis radar-keresztmetszetű baglyokkal kísérleteznek, hátha azok elintézik a dögevőket, de szerintem emmán hülyeség. Ott áll a sarokban az a jó kis szovjet radar, hetente egyszer be kéne kapcsolni, aztán az megsütné a dögjét.

  3. Atti: plusz 2 méter :-) amúgy sztem azt a célt szolgálja, ha vkinek vmiért oda kil kell mennie, és elesne (azért a hullámzás miatt megtörténik ez néha), akkor abba essen ne a tengerbe.
    Nah, megnéztem máshonnan is,ha figyeled, látod, hogy a „kilövőpálya” folytatása. Mikor kilövi a katapult a gépeket, azért nem tudnak annyira felgyorsulni, hogy emelkedjenek azonnal, hanem egy kicsit süllyednek, és az a 2 vasalódeszka arra van, hogy a gépet levezesse a hajóról és ne menjen neki a gép farka a hajó orrának, mikor elrugaszkodik a hajótól. Ha nagy a hullámzás, akkor is hasznos e szempontból.
    http://www.youtube.com/watch?v=V8rZWw9HE7o itt 0:25-nél néhány pillanatra lehet látni, mire gondolok

  4. Janaj: Beosztják őket máshova és kész.

    Atti: A régi drótköteles indítás miatt volt ott a toldat a katapultpálya végén. Szép lassan az összes hordozóról lekerült, ahogy az utolsó drótkötéllel katapultált gép, a T-2 Buckeye is kivonásra került. Gondolom ezen a hajón már nem foglalkoztak vele.

    A Ford-osztály második hajójához Armstrong neve került szóba, de előbb-utóbb lesz Enterprise az biztos. :-)

  5. Valaki kerdezte hogy van e „BLUE – GOLD ” legenysege a CVN nek.
    Nos a tengoktol elteroen ezek egy legenyseggel rendelkeznek, es ennek oka hogy nincs is tobbre egy hajonak szugsege.

    Egy egy cca 4-7 honapos bevetes utan a hajo mindig valamilyen fogku karbantartast kap a kikotoben. 6 honap intenziv hasznalat mindig okoz olyan foku termeszetes elhasznalodast, valamint elore nem lathato meghibasodasokat amit ilyenkor lehet es kell is orvosolni. Ez az az ido mikor alegenyseg pihen majd tovabbkepzesen vesz reszt, az uj erkezok beilleszkednek a csapatba megtanuljak hogyan es mit majd ha mar a tengeren lesznek es elesbe megy a dolog. Aztan a kihajozas elott jonnek a gyakorlati trainingek majd pedig a hajo tesztjei .Bevetesre kesz statusz eeleresehez a legenysegnek es ahajonak is vizsgazni kell. Minden rendszernek alrendszernek 100 % san mukodni kell. Csak olyan hibaval hajozhat ki a ladik amit sajat erobol a tengeren kevesebb mint 12 oran belul ki tud javitani. Tehat szerszama alktresze szakembere van hozza es nem fo rendszerhiba.

    A szemlyzetnek minden egyes tagjanak vizsgakat kell tenni amely vizsgaknak van egy idobeli ervenyesseguk es ha az lejart akkor ujra kell vizsgazni. Pl elsosegely evente, loveszet a bosun mate nek harom havonta van, es garantaltan objektiv kontrollal megy a dolog.

    Kint a tengeren ugy hajotol ugy a szmelyzettol gyakorlati valos kepessegre van szukseg kulonben beledoglunk !

  6. @Janaj

    Miért? Más hajón szeritned nincsenek hasonló gépészeti berendezések, mint az ‘E’-n? Egyébként meg épülő hajóra is szoktak beosztani embereket, hogy megismerjék a hajót és véleménnyezzék azokat és ha kell, akkor módosítási javaslatokat tegyenek meg. Nem mellesleg valszeg ők képzik ki majd a többieket.

  7. Janaj: Ez tényleg az volt. :-)))))
    Egy hordozó legénységének durván a fele a repülőezredé (Air Wing) a másik fele (de tényleg csak durván) a hajóé (Ship Company). Ez a kétezer-valahány fő számos szakterületet képvisel, és egy-egy területre van kvalifikálva. A katapultost áthelyezhetik egy másik hordozóra, a nem hordozó specifikus képesítésűeket, mérnökök, gépészek, elektrotechnikusok, stb.stb.stb. más hajókra, parti bázisra, tanfolyamra vagy éppen letelik a idő és elhúznak a civil életbe. Attól függ, hogy tiszt, altiszt vagy legénységi az illető, mindenkinek megvan az irány, hogy merre tovább.

  8. Én kérdeztem, a másik Kurucz. :-) Köszi a választ.
    Mennyi idő a karbantartás rész? A tengóknál hogy-hogy nincs ilyen? Ott miért kell két legénység? Hogy ütemezik? Blue-javítás-gold-javítás-blue…

    @Molni: Mert nem értem. Az 5000 fő nagyon sok, hogy mindet elzavard pihenni. Biztos sok embert más hajón is el lehet helyezni rombolón, stb. De vannak nagyon hordozó specifikus dolgok. Nem hinném, hogy az ő jártasságukat elkoptatnák. Egyszerűen kíváncsi vagyok hogy mi a bevett eljárás erre.