Akik figyelemmel kísérik a Lengyelországból érkező híreket, azok már tapasztalhatták, hogy az utóbbi néhány évben Varsó erőteljesen nyitni kezdett a nyugat-európai országok és az Amerikai Egyesült Államok felé, ami érintette a haditechnika és biztonságpolitika területét is. Ezt mi sem példázza jobban, mint az F-16-beszerzés, a C-295 rendszeresítése, vagy a lengyel repülőgép-ipari vállalatokba való nyugati tőkeinvesztálás. Utóbbi eredményeként régen nem látott mértékű fellendülésnek lehettünk tanúi a helikoptergyártás területén, a Lengyelországban gyártott vagy fejlesztett termékeket exportra is ajánlják. Most pedig, az Airbus Military közreműködésével, akár turboprop kiképzőgépük is világhódító útra indulhat.
Az európai mamutcég nemrégiben bemutatott egy makettet, mely a megszólalásig hasonlít a PZL-130 Orlik trénerre. Nos, ha a modell beszélni tudna, biztosan elárulná: a hasonlóság nem véletlen. Az Airbus Military ugyanis beszállt a típus továbbfejlesztésébe és értékesítésébe, aminek köszönhetően nemsokára elkészül majd az Orlik MPT (Multi-Purpose Trainer), mely a PZL-130TC-II-n, vagyis a legmodernebb variánson alapszik. Fejlesztésében természetesen lengyel intézmények is részt vállalnak, mégpedig az Aviatikai Intézet és a Légierő Kutatóintézete.
Az Orlik MPT főbb paraméterei megegyeznek majd a PZL-130 adataival, ám nyitott architektúrát kap, aminek köszönhetően könnyen továbbfejleszthetővé válik, illetve integrálható lesz rá többféle fedélzeti rendszer, pilótafülkéjébe pedig, a „glass-cockpit” szabványnak megfelelően, négy darab többfunkciós kijelző és fejmagasságú kijelző (HUD) kerül. Az Airbus Military marketinganyaga szerint az Orlik tökéletes platform lesz a modern, 4. és 5. generációs típusok leendő pilótáinak alap- és középszintű kiképzéséhez. A típus első demonstrátora 2013-ban repülhet először, potenciális vevői pedig az afrikai, latin-amerikai és ázsiai országok.
Mindeközben az Airbus Military tulajdonában lévő PZL Warszawa-Okecie gőzerővel folytatja a 16 darab lengyel PZL-130TC-I modernizálását TC-II konfigurációjúra. Igazság szerint hat példányt már átadtak 2011 végén a légierő akadémiájának, tehát a projekt szépen halad. A folyamat különféle fázisaiban lévő, még el nem készült gépeket 2013-ban szállítják le.
Példaértékű, ahogy a lengyelek kihasználják a katonai szövetség adta fejlesztési lehetőségeket.
Igazán jól profitálnak a kapcsolatrendszerekből, elismerés illeti őket.
A helikopteres és kiképzőgépes fejlesztésekbe minimálisan sem tudunk beszállni? Nyilván az ipari hátterünk majdhogynem 0, bár ahogyan reklámozták a „magyar hadiipar újjáélesztését”, kölcséghatékonyabb lenne nem a saját fejünk után menni, hanem beszállni pl. a lengyelekhez. Helikoptereik (ez amúgy is égető probléma) és az Orlik nekünk is megfelelne szerintem. Utánpótlás szempontjából a legközelebb vannak, főleg ha mi gyártanánk bizonyos részegységeiket.
Lengyelo-ban VAN hadiipar. Nálunk nincs. Illetve névleges van, de csak azon a szinten, mint Gambíának vagy a Közép-Afrikai Köztársaságnak.
Az a baj, hogy amit leépítettek és felszántottak sóval pl. PG, Videoton, BRG, Csepel Művek, azt nem lehet 1-2 év alatt visszaállítani.
Mivel nem tartották meg a szakmai kultúra ezen műhelyeit-szentélyeit, most -ha komolyan vennék- akkor a 0-ról kellene indulni. De nem veszik komolyan, csak egy lózung a hazai hadiipar feltámasztása, majd pont erre jut a x milliárd a roskadozó költségvetésből.
A lengyeleknek sincs szükségük ránk, legfeljebb pénzt adhatnánk a fejlesztésekbe, de azt ők kapnak máshonnan is, nekünk meg nincs mit adni.
onedinkapitany: Jogos amit írsz bár azért nem ilyen szar a helyzet! te teljesen leírod a magyar ipart Videoton van Rába van Ganz van pintér művek van …… Inkább csak összefogás kérdése volna ami szerintem lehetetlen illetve ha csinálnának is valamit állami megrendelésre valami EU-s beszerzési faszság miatt megvétóznák!