Tovább dübörög a lengyel hadiipar helikopterekkel foglalkozó ága: ezúttal a W-3 Sokól egy újabb verziójának fejlesztését jelentették be. A jól ismert Mil Mi-2 alapján létrehozott W-3 jó alapot ad többféle, speciális verzióhoz, melyek olcsó alternatívát jelentenek több területen, amellett, hogy magas szinten képesek ellátni feladatukat. Mint ismeretes, a Finmeccanica csoport, azon belül is az AgustaWestland tulajdonlása-felügyelete alatt működő PZL Swidnik már több mint egy éve elkezdte a W-3PL Głuszec névre hallgató, elsősorban harctámogató feladatokra alkalmas variáns példányainak átadását a lengyel szárazföldi erők számára. Ebből aztán nemrég újabbakat rendeltek (amik korábbi gyártású W-3-asok átalakításával „születnek meg”), jelezve, hogy a konstrukció bevált. Ezen felbátorodva pedig nekiláttak egy haditengerészeti verzió elkészítésének.
„Előzetesen átfogó, piacfelmérő kutatómunkát végeztünk, mely során arra a megállapításra jutottunk, hogy számos olyan fedélzeti rendszer van, melyet a W-3PL fedélzetére integrálva, egy potens tengerészeti helikoptert hozhatunk létre.” – nyilatkozta Mieczyslaw Majewski, a PZL Swidnik elnöke. „Egyelőre korai lenne olyan dolgokról beszélni, mint az első repülés időpontja, a program fejlesztési költsége vagy a leendő típus ára, de terveink szerint a végeredmény egy költséghatékony, többfeladatú, a világ minden táján alkalmazható helikopter lesz.”
Néhány grafika a W-3PL/N-ről |Forrás: PZL Swidnik ,
Igazság szerint a W-3-nak már van tengerészeti verziója, ez a W-3RM/WARM Anakonda. Előbbi a fegyverzet nélküli, utóbbi a felfegyverezhető variánst takarja. Mindkettőt a Lengyel Haditengerészet alkalmazza, elsősorban kutató-mentő feladatkörben, amit a forgószárnyasok jellegzetes, távolról is jól látható festése jelez. A PZL Swidnik tehát rendelkezik tapasztalatokkal ezen a téren is, ami nem elhanyagolható, hiszen a haditengerészetek által alkalmazott helikopterekre egészen más szabályok érvényesek, mint szárazföldi társaikra. Elég csak a sós levegő okozta fokozottabb korrózióra gondolni, de említhetnénk a vízre való leszállás lehetőségét, melyre az esetleges balesetek során lehet szükség, ezért felfújódó úszok beszerelésére van szükség.
A gyártó tehát – konyhanyelven fogalmazva – vette a W-3PL-t és a W-3RM-et, majd „összegyúrta” őket egy olyan helikopterré, mely a tengeri kutató-mentő feladatok mellett felszíni és felszín alatti célok ellen is bevethető, illetve alkalmas a hadihajók védelmezésére. Az egyelőre W-3PL/N jelzéssel illetett verzió teljesen új futóműveket és rotorlapátokat kap, utóbbiakat hátra is lehet majd hajtani, a hajók fedélzetén való könnyebb elhelyezés érdekében. Integrálásra kerül egy új vészhelyzeti flotációs rendszer, a különféle harci és kutató-mentő feladatok ellátásához pedig felszerelik keresőradarral, merülőszonárral, szonárbójákkal, FLIR-rendszerrel, csörlővel és keresőreflektorokkal. Fegyverzetét rakéták, torpedók és géppuskák alkotnák, ezekkel eredményesen vehetné fel a harcot tengeralattjárókkal, kisebb hadihajókkal, illetve csónakokkal.