Tovább dübörög a lengyel hadiipar helikopterekkel foglalkozó ága: ezúttal a W-3 Sokól egy újabb verziójának fejlesztését jelentették be. A jól ismert Mil Mi-2 alapján létrehozott W-3 jó alapot ad többféle, speciális verzióhoz, melyek olcsó alternatívát jelentenek több területen, amellett, hogy magas szinten képesek ellátni feladatukat. Mint ismeretes, a Finmeccanica csoport, azon belül is az AgustaWestland tulajdonlása-felügyelete alatt működő PZL Swidnik már több mint egy éve elkezdte a W-3PL Głuszec névre hallgató, elsősorban harctámogató feladatokra alkalmas variáns példányainak átadását a lengyel szárazföldi erők számára. Ebből aztán nemrég újabbakat rendeltek (amik korábbi gyártású W-3-asok átalakításával „születnek meg”), jelezve, hogy a konstrukció bevált. Ezen felbátorodva pedig nekiláttak egy haditengerészeti verzió elkészítésének.
„Előzetesen átfogó, piacfelmérő kutatómunkát végeztünk, mely során arra a megállapításra jutottunk, hogy számos olyan fedélzeti rendszer van, melyet a W-3PL fedélzetére integrálva, egy potens tengerészeti helikoptert hozhatunk létre.” – nyilatkozta Mieczyslaw Majewski, a PZL Swidnik elnöke. „Egyelőre korai lenne olyan dolgokról beszélni, mint az első repülés időpontja, a program fejlesztési költsége vagy a leendő típus ára, de terveink szerint a végeredmény egy költséghatékony, többfeladatú, a világ minden táján alkalmazható helikopter lesz.”
Igazság szerint a W-3-nak már van tengerészeti verziója, ez a W-3RM/WARM Anakonda. Előbbi a fegyverzet nélküli, utóbbi a felfegyverezhető variánst takarja. Mindkettőt a Lengyel Haditengerészet alkalmazza, elsősorban kutató-mentő feladatkörben, amit a forgószárnyasok jellegzetes, távolról is jól látható festése jelez. A PZL Swidnik tehát rendelkezik tapasztalatokkal ezen a téren is, ami nem elhanyagolható, hiszen a haditengerészetek által alkalmazott helikopterekre egészen más szabályok érvényesek, mint szárazföldi társaikra. Elég csak a sós levegő okozta fokozottabb korrózióra gondolni, de említhetnénk a vízre való leszállás lehetőségét, melyre az esetleges balesetek során lehet szükség, ezért felfújódó úszok beszerelésére van szükség.
A gyártó tehát – konyhanyelven fogalmazva – vette a W-3PL-t és a W-3RM-et, majd „összegyúrta” őket egy olyan helikopterré, mely a tengeri kutató-mentő feladatok mellett felszíni és felszín alatti célok ellen is bevethető, illetve alkalmas a hadihajók védelmezésére. Az egyelőre W-3PL/N jelzéssel illetett verzió teljesen új futóműveket és rotorlapátokat kap, utóbbiakat hátra is lehet majd hajtani, a hajók fedélzetén való könnyebb elhelyezés érdekében. Integrálásra kerül egy új vészhelyzeti flotációs rendszer, a különféle harci és kutató-mentő feladatok ellátásához pedig felszerelik keresőradarral, merülőszonárral, szonárbójákkal, FLIR-rendszerrel, csörlővel és keresőreflektorokkal. Fegyverzetét rakéták, torpedók és géppuskák alkotnák, ezekkel eredményesen vehetné fel a harcot tengeralattjárókkal, kisebb hadihajókkal, illetve csónakokkal.
Lengyelek sem aprózzák el Nagyon tudnak :) Csak így tovább Lassan minden beszerezhető lesz tőlük amire egy alap hadseregnek szüksége van :) Csak az ö ár képzésükkel nem vagyok tisztában Kína Vagy Orosz Vagy USA ár szívónál?
Jól néz ki ez a masina. Az SH-2 leváltására jónak tűnik.
gigabiga:
Sőt! Nem csak a Seasprite-ok helyére, ha jó az árképzés, akkor sok kisebb, vagy rosszabb anyagi helyzetű ország, akiknek nincs pénze a Sea Hawk / Lynx / NH90 családra, annak ez kitűnő megoldás lehet!
Egyébként is nagyon szimpatikus helo a W3 és ha van még benne lehetőség, jól teszik, ha kihasználják!
Szeretem a lengyelek hozzáállását (nem csak ebben az esetben).
És ha már helikopteres téma, egy érdekes cikk:
http://www.honvedelem.hu/cikk/33648/hires-vendeg-a-helikopterbazison
Egy kis off : Szerintem a török hadi ipar sem gyenge lenne innen is mit válogatni.
http://www.youtube.com/watch?v=dI7EG_Jyvgk&feature=related
Mondjuk Horvátország számára pont el tudom képzelni.
Esetleg itthonra is.
A sündőrségnek is csak jobb lenne, ha nem az MDkkel szállítanák a szekrényeket -csak cipőkanállal férnek be az úriemberek-, a Mi-2-eseknek meg nem hiszem, hogy sok van hátra. Mostanában kukázták össze a régi mentő gépeket, hogy ezt-azt tudjanak hasznosítani.
Az MH-hoz „kisgépnek”.
Ajjhhh, rózsaszín álom.
„nem az MDkkel szállítanák a szekrényeket -csak cipőkanállal férnek be az úriemberek”
Szekrények :)) lol.
Amúgy anno – még rendőrnapon is, a Kisvárosban is – úgy láttam, hogy a spec egység tagjai („szekrények”) az MD-k csúszótalpán ácsorogva, külső szállítással operálnak. Vagy mióta TEK van azóta bent ülnek, míg helyszínre nem érnek? Ez furcsa lenne, MD-be fér 2 fő?
A TESZ idején úgy ment ültek bent is, és álltak kint is, ha éppen úgy kellett lennie.
Jobban szeretettek kint állni.
Pár éve még 4 ülésesek voltak az ötszázasok.
Lehet, hogy azóta kivették a hátsó üléseket, ezt nem tudom, azt viszont igen, hogy legalább egy kapott FLIR-t.
Meg ilyenekre költenek: http://policecars.hu/p/albums/audi/audi085.jpg
borisz:
Köszi a választ!
ui: Az az egy A8-as már jóval Hajduék, a Q7 biznisz és a TEK előtt megvolt (2007-es). http://policecars.hu/p/albums/audi/audi036.jpg
Mikor láttam egy Air Race-en a Dunaparton, az állam leesett! Mellette egy ütött-kopott, 1.6-os 8V-s kombi Octaviaval…
Akkor ezt benéztem.
Ilyen helikoptert viszont akkor is akarok. :D
A könnyűfém felni az kellett az A8-ra. :)
http://worlddefencenews.blogspot.hu/2012/09/the-new-lsv-light-strike-vehicle-lpu-1.html
De fasza gyerekek lettek ezek a lengyelek!
Én a németek helyébe már Svédországgal egy 5 gen gép tervezéséről tárgyalnék .