|

HTKA Hírhalom 2012. 35. hét

A HTKA HÍRHALOM olyan hírek gyűjtőhelye, amiket rövidségük, vagy éppen időnk hiánya miatt nem tudtunk kellő formában megírni, így igen lényegre törően, de mégis közzétesszük ezeket minden hétvégén egy csokorba fűzve.

Az Airbus Military részéről nem tudják tartani a legutóbb fixált 2013. március 13-i határidőt és újabb csúszást jelentettek be a Francia Légierőnek szánt első A400M ‘Atlas’ típusú teherszállító repülőgépét. A késés ugyanannak a hajtóműproblémának köszönhető, mely miatt meghiúsult a típus Farnborough International Airshow-n történő bemutatórepülése is.

Augusztus 30-án, felszállás utáni emelkedés közben a szíriai felkelők lelőtték a légierő 2271-es oldalszámú MiG-21-esét. A pilóta katapultált, az ejtőernyője is rendben kinyílt, azonban a lázadók tüzet nyitottak a mentőernyőn lógó hajózóra is és halálosan megsebesítették.

Másik lelövés is kötődik a felkelők nevéhez, három nappal korábban egy Mi-17-est szedtek le. A forgószárnyas még a levegőben lángokba borult és a fedélzetén tartózkodó 4 fővel a földbe csapódott.

Augusztus 27-én este egy Boeing CH-47D Chinook találkozott meglehetősen keményen az anyafölddel, melyet meg is sínylett, ám szerencsére a személyzet kisebb sérülésekkel megúszta a kemény landolást, melynek okát nem hozták nyilvánosságra, de a közelben nem jelentettek ellenséges tevékenységet. Bár a gép komoly, de javítható sérüléseket szenvedett, a roncsot mégis fel kellett robbantaniuk a katonáknak, mielőtt kimenekítették volna őket a helyszínről.

A Minhas támaszpont ellen végrehajtott terroristatámadás közben egy RPG-nek köszönhetően megrongálódott a Pakisztáni Légierő egyik Saab 2000 típusú utasszállítóból kialakított légtérellenőrző repülőgépe. A sérülés mértékét nem közölték, ám a mérnökök javíthatónak minősítették. Kérdés, hogy milyen összegért lehet újra repülőképes állapotba hozni…

Az Indonéz Légierő 4 darab EMB-314 Super Tucano-t vehetett át vasárnap. A turbólégcsavaros kiképzőgépek az EMBRAER san jose-i üzemétől az kelet-jakartai Halim Perdanakusuma támaszpontig szárnyon tették meg az utat, miközben 12 ország 14 városában tartottak pihenőt. A TT-3101-től TT-3104-ig számozott gépek a legendás P-51 Mustang vadászgépről ismert festéssel kerültek ki a gyárból, végső állomáshelyük Abdulrahman Saleh támaszponton települő 21. Század lesz.

A Raytheon az AIM-9X Sidewinder hatótávjának növelésére készül, melyet egy modernizációs programon keresztül a jelenleg szolgálatban álló amerikai rakéták is megkapnának. A növekedés mértékét nem közölték, azt azonban elárulták, hogy javítanak a keresőfej érzékenységén is, ezzel tovább növekszik a fegyver hatékonysága.

A Holland Fegyveres Erők Szomáliába vezényelte a Boeing/Insitu ScanEagle pilóta nélküli eszközét, melyet először a HNLMS Rotterdam fedélzetéről vetettek be augusztus 8-án. Az eszköz 9 órás bevetést hajtott végre az Ádeni-öbölben, ám képes lenne akár 16 órán keresztül is a levegőben maradni. A Rotterdam fedélzetén egyébként még két Eurocopter AS532 Cougar települ a kalózok elleni bevetések támogatására.

A ScanEagle felderítő rendszerei közelről ,

A Spanyol Hadsereg kötelékében szolgáló Searcher II pilóta nélküli repülőeszközzel teljesítették Afganisztánban az 500. bevetést is. Az IAI (Israel Aerospace Industries) által gyártott UAV-ből 6 darabbal rendelkeznek a spanyolok.

A Lockheed Martin újabb C-130J Super Herculest szállított le a texasi Dyess támaszpontra. Az 5701 oldalszámú géppel 22-re bővült a légibázison szolgáló C-130J-k száma, azonban 2013-ra ez várhatóan eléri a 28-at is, ezzel a legnagyobb “Super Hercules”-kolóniává válik majd.

Fotó: Lockheed Martin ,

A Hawker Beechcraft átadta az első négy T-6C+ típusú turbólégcsavaros kiképzőgépet a Mexikói Légierő számára. A Santa Lucia támaszpontra kerülő gépek hivatalos átadója szeptember 16-án lesz, ekkorra megérkezik a maradék két példány is.

Marokkó augusztus 22-én kézhez kapta az utolsó 3 darab Block 52 verziójú F-16-osát. A Pratt&Whitney F100-PW-229 hajtóművekkel felszerelt gépekből 24 darabot vásároltak, melyek közül 16 egy, 8 pedig kétüléses verzió. A 2009-ben megköttetett szerződés értéke 2,5 milliárd dollár, ebben benne van a fegyverzet is.

Fotó: Lockheed Martin ,

A minszki repülőgép-karbantartó üzem augusztusban bemutatott egy Sterk-BM névre hallgató pilóta nélküli repülőeszközt. A dolog érdekessége, hogy Kuba aktívan érdeklődik a masina iránt, de nem csak vásárlóként, hanem beszállna a típus gyártásába is. A 3.8 méter fesztávú, 65 kilós szerkezet maximális sebessége 200 km/h, hatótávolsága 240 kilométer, míg szolgálati csúcsmagassága 3000 méter. A fehérorosz gépet Afrikába és Dél-Amerikába értékesítené a gyártó.

A Boeing büszkén jelentette be, hogy a US Army kötelékében repülő AH-64 Apache típusú harci helikopterek összesítve elérték a 3.5 milliomodik repült órát. A jelentős mértékben kihasznált gépek első példányai 1984 óta repülnek az amerikai haderő színeiben.

Az Airbus Military átadta az első C-212-400 típusú tengerészeti járőrgépet a vietnami vízi rendőrség számára. A gépet tavaly repülték át Spanyolországból Svédországba, ahol az átalakítási munkákat végezték rajta, majd a közelmúltban egy 10 napos repülőút végén érkezett meg Vietnamba. A STOL-képességű masinából még további két darab kerül a nevezett szervezethez.

A Boeing miután júniusban befejezte a szárnyakkal felszerelt JDAM (Joint Direct Attack Munition), azaz a JDAM-ER szélcsatornatesztjeit, hozzáfogott az első repülési próbák előkészítéséhez. Nos, örömmel jelentjük, az első “szoktatórepülések” megtörténtek, sikerrel lezajlottak az Ausztrál Királyi Légierő közreműködésével. Az új kiegészítő megtriplázza majd a fegyver hatótávolságát, mely így elérheti akár a 40 mérföldet is. A munkálatokat még tavaly rendelte meg Ausztrália, mely 2015-től veheti át az első kiteket.

A dél-koreai sajtóban megjelent adatok szerint rendkívül alacsony a haderő légi indítású fegyvereinek találati aránya, az elmúlt években végrehajtott éleslövészeteken egyes esetekben csupán 33 százalékos értékkel dolgoztak. Az említett adat az AGM-142-nél jött ki ennyinek, az AGM-84H és AIM-120 esetében már 50 százalékot mértek, míg a GBU-24-k 85 százalékos valószínűséggel semmisítették meg a célpontot. Csupán az AIM-9X és az AGM-65G kapott “tökéletes” minősítést.

Kínában bemutatták a felderítésre szánt JZ-8F típusú repülőgépet. Az alapként használt gépről eltávolították az orrfutó mögött található 23 milliméteres gépágyút, helyére egy felderítőkonténer került, emellett két antenna is megjelent a gerinclemezen.

A Boeing megkezdte a B-1B szárnyának fáradási tesztjét, mely a tervek szerint 5 éven át folyik majd. Amennyiben mindent rendben találnak, a Lancer-flotta kihúzhatja 2050-ig is. A teljes sárkányszerkezet fáradási tesztjeit jövőre kezdik.

Fotó: Boeing ,

59 hozzászólás “HTKA Hírhalom 2012. 35. hét”

  1. Üdv!
    Két gyors kérdésem lenne: az új kínai gép a Mig-21 sokadik leszármazottja? nagyon ismerős az alakja.
    A dél-koreai lövészet “sikertelenségét” okozhatja képzettség beli hiányosság, vagy egyértelműen a tesztelt eszközöket okolják?

    Q

  2. Erdekes modona csak a Del Koreai es a Tajvani loveszeteken van gond a raketak talalati aranyaval. Nallunk is vannak rendszeresen es az eredmenyek mindig publikusak, es messze jobbak mint pl a fenti ket orszag loveszetei.

    Ha tippelnem kene en kulturalis hatteret tippelnek.

    Az azsiai kulturakban a hibazas az arcvesztessel jar es igy nem valjak be nem jelzik ha hibaztak.

    Egy egy fegyverrrendszer sok kis apro “fogaskerekbol” all es bizony ha a human faktor nem alla ahelyzet magaslatan akkor egy ilyen loveszetet meg kellene ismetelni vagy pedig marad a technika blamalasa.

    De ez szigoruan talalgatas reszemrol.

  3. @Kuruc71

    Nem tudom hogy vagy vele, de szerintem nem azért vesznek meg súlyos pénzekért egy fegyverrendszert hogy később a kezelők képzésére ne maradjon keret.
    A “környéken” történt (talán Malajzia?) hogy az AIM-120 elkezdett repedezni. Ennek fejében én inkább a szerkezet hibájára gondolok.

  4. silirusglanis

    Az a repedezos story is Tajvanon esett meg. Es sehol masutt ! Amugy nem arrol van szo hogy ne lenne penz a kezelok kepzesere hanem arrol van szo hogy arra fele nem a kultura resze a hiba bevallasa es igy a hibak beepulnek a rendszerbe mert szegyenkezes miatt ugy tesznek mint ha nem tortent volna semmi.

  5. Janaj:
    “Valaki írta, hogy az Exocetek is besülnek ha nyugati ladikra lövik.”
    Hát aki eredetileg írta, az biztos nem ismeri a USS Stark esetét, mikor egy iraki Mirage F1 két Exocet-et küldött abba a Perry osztályú fregattba….
    Sőt! Falkland? Meg van? Ott is Exocet-ek (Etnedard-okról indítva) lukasztgatták az admiralitás hajóit…

  6. A regi Sidewindereket szep szammal lovoldozik el mivel folyamatosan jonnek az uj verziok. Nincs problema a talalati aranyokkal de ezeket foleg alap legiharc szituk gyakorlasara hasznaljak.

    Az ASRAAM al az a helyzet hogy azzal extra dolgokat muvelnek a skacok , mert rendszeresen inditjak hatrafele a szarny folott, a gep mogotti celra.

    Az AMRAAM eddig meg mindig hoztak az oket lelkesen agyon dicserok altal elvart szintet.

    Az az semmi problema nem volt veluk. Amivel problema volt az a Sea Spirit heli, a Tiger heli alrendszerei, az MRH-90 ( sok tekintetben )

    Ami erdekesseg hogy par hete volt az evforduloja az elso honi lerakrendszer felallitasanak amit anno a Brit Bloodhound rendszerrel szereltek fel. Az evfordulo emlekere egy komplett rendszert telepitettek ki es lottek is vele egy raketat. Azt szivesen megneztem volna szemelyesen is de sajna cca 1500 km re volt tolem ( en meg szolgalatban )

    Osszessegeben vannak problemak de inkabb a rendszer integracio vagy a technika ujszerusege felol jonnek ezek.

  7. Hans

    “Hát aki eredetileg írta, az biztos nem ismeri a USS Stark esetét, mikor egy iraki Mirage F1 két Exocet-et küldött abba a Perry osztályú fregattba….”

    En irtam !

    A USS Stark kettot kapott be az Exocet bol. Az elso nem robbant.

    Ofelsege hajoinal sem mukodott mindig. volt hogy nem is volt zavaras de elzummogott a hajok melett. Volt hogy becsapodott ( HMS Sheffield ) es nem robbant ( mar megint ) ha a MEO nem olyan rohadt szablykoveto ( bekebeli szabalyokat ) akkor az a hejo is megmenekult volna…..

  8. dudi

    Igen az emlekek most megrohantak. Idonkent nallunk is akad hasonlo felallas de alapvetoen a szoli az melos. A leglazabb szolim az elso volt meg anno Domine mikor is a 24 ora alatt egy kisbuszt kelett vezetnem ugy hogy 2 orankent bejartam vele a bazist meg a palyaudvart. Nem sok “hezag” volt ket menet kozott.

    Aztan ahogy “novekszik” az ember ugy valtoznak a feladatok is. Filmnezes ritkan van.

  9. Hans… Kuruc….
    Sziasztok!
    Érdekes, hogy máshol és máskor is előkerült ez a “nyugati cuccal nyugatit ne támadj” verzió.
    Kíváncsacsi volnék, HA lehetséges, akkor mi alapján tehetnek bele ilyen kütyüt, HA tennének.
    Radarkisugárzás?
    Sziluett-térkép a memóriában?
    Műholdas távkapcsoló?
    Hmmmmm……..

  10. En ugy gondolom hogy ket dologrol lehet szo.

    Az elso hogy a barati orszag hadserege kozli veled hogy mik a fegyver gyengei illetve mik a tenyleges hatarertekei. Ez mar sokat segithet !

    A masik ha esetleg van olyan akkor kozli azt az impulzus sorozatot ami esetleg aktival vagy deaktival valamit.

    De ez utobbi csak talalgatas de muszakilag kivitelezheto.

  11. LJ

    Csak egy pelda arra hogy esetleg hogyan mukodhetett anno a Falklandon a “raketa gyengeinek atadasara” hogy anno a Britek rendszeresen csinaltak azt hogy egy helit elkuldtek cca 500-1000 meterre a hajotol fuggeszkedesbe ( oldalt fordulva a kozledo raketanak ) mert igy a raketa a ket radar reflexiot a hajo ket vegenek vehette es a ketto kozott kozepen akarta eltalalni azt, ahol meg az oceanon kivul nem volt semmi.

  12. @Littlejohn

    Nincs ilyen beépített módszer a célpont beavatkozása nélkül. A célpont meg meg találomra pont aktívan fog jeleket sugározni kifelé. Elég elborult ötletnek tartom. A fegyver pusztán a saját szenzorai támaszkodva elég nehezen dönti el, hogy mi a barát és mi az ellenség. Ahhoz nagyon durva képfelismerő képesség kellene. Laborban lehet, hogy megy, de a harctér az picit más. az új AGM-88 tud olyat, hogy a miliméteres hullámhosszú radar végigpásztázza a terepet előtte és az utolsó iránymérések és a radar adataiból sanszosan képes kiszűrni, hogy mi az épület és mi a jármű, ami a célpont. De talán még ez sem képes megkülönböztetni, hogy mi a radar és mi az indító.

    Mondjuk érdekes képesség az, hogy elvileg a központi radaros ütegeknél, a kisugárzás nélküli járművek is támadhatóak AGM-88-cal, hiszen a SAM rendszerek nag részénél a radar és az indító járművek közötti távolság 50 méter táján van, tehát egy csoportban vannak. A nagy kérdés az, hogy hogyna oldját meg azt, hogy a rakéták egy része a radarra, a másik fele meg a többi járműre menjen rá.

  13. @Kuruc71

    Ez akkor lehet, hogy bejött, de a mai miliméteres hullámhosszon dolgozó radaroknál ez már nem hiszem, hogy működik. Milyen van a mai Exoceten?

    A módszer további primítvsége az a moduláció, amit a heli rotorja csinált. Nagyon meg lennék lepődve, ha ezt ma nem mérné a radar. Lehet, hogy 30-35 éve ez nehéz volt, de azok a rendszerek, amiket Falklandon használtak mai szemmel elképesztően primitívek voltak.

    Azt meg eleve nem értem, hogy két reflexió közötti nem reflexiós részt miért célozna meg, mikor a hajó radarképe inkább olyan – szerintem, a SAR képek alapján – hogy a közepe a legerősebb.

  14. “Ez akkor lehet, hogy bejött, de a mai miliméteres hullámhosszon dolgozó radaroknál ez már nem hiszem, hogy működik. Milyen van a mai Exoceten?”

    Miert ne kaphatna egy milimeteres radar mondjuk egy impulzus modulalt vagy frekvencia modulalt jelet ?
    Raadasul jatszhatnak meg a jelerosseggel is ( amplitudo modulacio ) mert mondjuk eleg ha csak az ucso 1-3 km en kapja be a legyet a raketa.

    Viszont elore jelzem csak talalgatok, tudni nem tudok semmit !!!

    “A módszer további primítvsége az a moduláció, amit a heli rotorja csinált. Nagyon meg lennék lepődve, ha ezt ma nem mérné a radar. Lehet, hogy 30-35 éve ez nehéz volt, de azok a rendszerek, amiket Falklandon használtak mai szemmel elképesztően primitívek voltak.”

    Tisztaban vagyok vele hogy az akkori technika ma anachronisztikus. Azonban azota nem csak a kard de a pajzs is fejlodott. Jelfeldolgozasi sebesseg, kimeno teljesitmeny, erzekenyseg stb stb mind mind nagysagrendekkel jobb mint anno.

    “Azt meg eleve nem értem, hogy két reflexió közötti nem reflexiós részt miért célozna meg, mikor a hajó radarképe inkább olyan – szerintem, a SAR képek alapján – hogy a közepe a legerősebb.”

    Itt csak egyszeru tolmacs vagyok. A szitut nekem szemelyesen mondta el a HMS MINERVA-n szolgalo egyik elektronikai mufti ( anno ott szolgalt a haboru alatt ) es egyben olvastam is a HMS Coventru kapitanyanak naplojaban is.

  15. Roni:

    “Amerika összejátszik Iránnal?
    Elég analfabéta kijelentés.”

    Nem én mondtam, hanem egy izraeli napilap. Lehet, hogy az izraeli napilapok hazudnak? ;D

    A kurucinfo cikke sok részigazságot tartalmaz de van benne egy komoly logikai bukta, emiatt kissé manipulatív.

    A vicc az egészben az, hogy a konteós oldalak terjesztik azt, amit az ellenpólusom, ugyanakkor az izraeli lapok meg az én konteóimat erősítik.

    Na most kinek higgyek én? :D

  16. Nem én mondtam, hanem egy izraeli napilap.

    Tudom, csak nem akartam oda írni, hisz a cikk címe is az .

    Ha az izraeli lapoknak hiszünk akkor Líbiába sz-300 és p-800 rakéták voltak ahogy azt állították, csak bizonyíték nem volt rá az benne az érdekes.

  17. Roni:

    Ha viszont nem hiszünk nekik, akkor Irán mégsem jelent valós fenyegetést és veszélyt?
    Ugyanez igaz az amerikai alelnökre: Kampány miatt túloz vagy igazat mond?
    Ami a legérdekesebb az egészben, hogy a világ legtöbb “konteó hívője” pont az USA-ban él – feltéve, ha hiszünk megbízhatatlan statisztikai felméréseknek.

    Kommentelő társaimmal azért nehéz (néha lehetetlen) ezekről a kérdésekről beszélni, mert egy ponton túl a hitbéli és világnézeti meggyőződés felülírja a nyilvánvaló tényeket is. Olyan ez, mintha egy mélyen vallásos emberrel akarnánk arról vitázni, hogy most 6 nap alatt teremtődött a világ avagy sem.

    Hiába akarod tiszteletben tartani bárkinek a hitét vagy világnézetét, ha közben csupa olyan dolgot állítasz, aminek már az elvi elfogadása is alapjaiban rombolná le a meggyőződését.

    Ha jobban belegondolok, talán jogom/jogunk sincs ehhez. Ha mégis igazam/igazunk lesz, az nem fogja csökkenteni a csalódást az eltérő meggyőződésű emberekben, hiába mondtuk meg már előre. A végén valahogy mindig csalódik az ember a Nagy Dolgokban, tökmindegy, hogy vallásról, politikáról, nagyhatalmakról vagy nagy eszmékről van szó. Én legalábbis ezt láttam, tapasztaltam.

    Visszatérve a témára:
    Mi jelent az, ha igazat írt az izraeli újság?
    Mi van, ha a kurucinfo manipulálni akart csak egy ilyen elemzéssel?

    Vagy fordítsuk meg: Hazudik az izraeli sajtó és a kurucinfo + tsai írnak igazat?

    Melyik a rosszabb?

  18. A cikk már egy kitárgyalt hülyeséget ír. Az SR-71 nyugdíjazásához semmi köze nem volt az MiG-31-nek. A szolgálata állítás és nyugdíjazás között majd egy évtized volt. A gépek közül egyet vagy kettőt néhány hónapra reaktiváltak a ’90-es évek közepén. A MiG-31 akkor is létezet… A MiG-31 tudtommal semmivel sem volt gyorsabb, mint a MiG-25, különösen nem több rakétával. Az R-33 kinematikája elvileg jobb, de kérdés, hogy ez mennyivel nagyobb NEZ-t ad.

    Az “early retirement” azért is röhejes, mert a gépek szériaszámai árulkodnak a gépek koráról. Majdnem 30 évesek voltak, de minimum 25.

    http://www.johnweeks.com/sr71/index.html

    A gépek és hajtóművek élettartamát nem ismerem, de tervezési évét és speciális feladatkörét nézve nem hiszem, hogy olyan húdefúdemags lett volna… A flotta összesen kb. 54 ezer órát repült, ez gépenként a veszteségekkel is beleszámolva majdnem 2 ezer órát repültek. (A MiG-29 csak egy “koszos” 4. gen vadász volt és azt méretezték 2400 órára keleten.)

    Ezen felül a SZU fölé soha nem repültek be velük, főleg nem a ’80-as években, mert a jenkik nagyonis tisztában voltak a lehetséges elfogás veszélyeivel.

  19. A végösszegre hívnám fel a figyelmet!Csak,hogy lássuk azt,hogy milyen piti dolgok(250 db pisztoly és egyáltalán nem irreális árakkal)mennyibe kerülnek ha azt akarjuk,hogy modern hadseregünk legyen.Az 1000000 Ft/AK sem volt egyáltalán elrugaszkodott ár még akkor sem hogy aki ezt az értéket kiszámolta egy címeres ökör volt(fogta és elosztotta a programköltséget a fegyvere számával.Na ez kb akkora baromság mintha azt mondanám,hogy Kínának erősebb hadserege van mint az amiknak mert többen vannak).Ja és nem is ennyibe került egy modernizált AK…

  20. Zavart érzek az erőben!A képeken tökéletesen látszik,hogy 16 darab ajtó van ami 3X16=48 vagy 4×16=64 darab(a rajzok négy a képek viszont a 3 rakéta/tubust támasztják alá)9M96E/9M96E2 rakétát jelent ellenben sehol semmit nem találok a 9M100 jelű rakétáról.

    Valaki lenne olyan kedves és tisztába tenné nekem azt,hogy akkor hány rakéta van a hajón és mi a búbánat az a 9M100-as jelű rakéta?

Fórum hozzászólások

There are no comments in the forum topic that is associated with this post.