A amerikai General Electric vállalat jól halad a fejlesztés alatt álló CH-53K Super Stallion szállítóhelikopter hajtóművének tesztelésével. A GE38 jelzésű erőforrás négy tesztpéldánya immáron 2300 üzemórát futott próbapadon, várhatóan ez év folyamán csatlakozik az új gázturbina ötödik prototípusa is, mellyel együtt teljesíteni kell 2013 végére a kitűzött 5000 üzemórát.
Bár a CH-53K körül nincs minden rendben, a haditengerészet részéről abszolút optimisták az új erőforrással kapcsolatban. A General Electric sem panaszkodhat, folyamatban van a repülési tesztekre szánt 7 gázturbina építése, emellett szerződés van további 13 hajtóműre is (melyek valószínűsíthetően a nullszériapéldányokba kerülnek majd).
A gyártó szerint a 2006-ban kiválasztott hajtóművel kapcsolatban nem túlzás generációs ugrást emlegetni, hiszen a CH-53E Super Stallion-okban már hosszú évtizedek óta szolgáló T64-esnél 57 százalékkal nagyobb tengelyteljesítményt szolgáltat az üzemanyag-fogyasztás 18 százalékos csökkenése mellett. Ezeken túl az erőforrás 63 százalékkal kevesebb alkatrészből épül fel mint elődje, tehát tömege is jelentősebb kisebb, és üzemeltetésének költségei is alacsonyabbak.
A vilag legszebb helikoptere.
Tenyleg, miert nem veszunk ilyeneket a mi8-ak levaltasara? :D
@marcika
„miert nem veszunk ilyeneket a mi8-ak levaltasara?”
1.) Talán mert nem egy kategóriát képviselnek
2.) Talán mert nem tudnánk a szállítókapacitását kihasználni
3.) Talán mert jóval drágább az üzemeltetése
4.) Talán mert 3-5x drágább a Mi-8/Mi-17-es modellekhez képest
@marcika
Ahogy Molni mondaná: „Kommented a jajj,jajj,jajj és jajj kategóriába tartozott.”
Vagy ahogy Horti Gábor sportközvetítőtől hallanánk: Anyu nemá’! :D
5. Az „ingyen” helik példáján tanulva szerintem ide sem adnák csak erősen lebutítva!
marcika
Én már az AW-101-nek (szép álom), de még a Blackhawk-nak is örülnék, mint majom a farkának. :DDDDD Sőt, szinte bármilyen helikopternek örülnék, csak legyen…
De a CH-53 tényleg olyan brutálisan erőt sugárzónak néz ki.
Ha már a „tetszik” kategóriánál tartunk, akkor nálam az NH90-es a favorit. Volt szerencsém több alkalommal is élőben látni, eszméletlen gyönyörű gép :)
CH-53 vétel? Adódik a kérdés, hogy miért akarnánk az összes katonánkat egyszerre szállítani légi úton :)
Az USA katonai segélyként adhatna 4db UH-60-ast, hamár 653 db (+263 db opció) rendeltek belőle. Szerintem észre se vennék 4 db hiányát, elkönyvelnék adminisztrációs hibaként :)
@silirusglanis
Szerinted a smiley minek volt ott? :)
Gondolom az egesz szaros MH koltsegvetes nem lenne eleg, hogy egy szazadnyit felallitsunk ebbol.
Csak ugy jo neha elkepzelni, hogy magyar felsegjellel repulnenek ezek a csodak…
NH-90 is nagyon szep tenyleg. Meg a Merlin is.
Ezek az igazi helikopterek. :)
@marcika
Mondjuk azért amiért nálam? :)
Ami azt illeti én inkább orosz technika párján állok, azért a supportolást mégsem a tengeren túlról kéne megoldani, plusz azért eddig is tőlük üzemeltettünk.
Igen marcika, igazi helikopterek, igazi típushibákkal.
Mert melyiknek nincsen hibaja amugy?
Jó, hagyjuk, eddig a cseh kettest nézted, nincs humorom elmondani, mennyi a gond ezekkel.
marcika:
„Ezek az igazi helikopterek. :)”
PC játékban biztos…
De, ha megnézed a vevőket, ők nem dícsérik ennyire. Inkább dühödten verik az asztalt…
„Mert melyiknek nincsen hibaja amugy?”
Most gonosz lennék, azt mondanám, hogy az aktuális MIL, vagy Sikorsky modelleket összeteszed, együtt lesz annyi hibájuk, mint az NH90-nek egyedül…
Az elmúlt fél évben nem olvastad az oldalt?
Csak én írtam, hány és hány ország panaszáról…
A Merlin az már más. Csak abból a pénzből kapsz majd hogy nem jobbat…
Lehet, hogy én tudom rosszul, de a Merlint és a tervezőit is legszívesebben kiherélnék, mint az NH-90-es esetében…
sulyid
Miért, mik a gondok a Merlinnel?
sulyid:
Igazad van, nem tudom miért nem jutott eszembe a Merlin portugál és kanadai sztorija….
wolfram:
Hát először is portugálok azért voltak kiakadva, mert a nem túl olcsó Merlinek üzemkészsége 10%-t sem érte el, egy húzosabb időn át…
Az AW, meg kente mindenkire a problémát, csak némi idő után hagyták abba a nyüszítést. Nem sokra rá a portugáloknak annyira elege lett a típusból, hogyy el akarták passzolni bárkinek.
Ekkor került szóba a másik – nem túl elégedett – vevő, Kanada. Anno a Merlinnek nagy lehetőség lett volna. Az ottani Sea King és Labrador (CH46 Sea Knight) váltótípusaként, kb 50 példányra.
Aztán jöttek a gondok. A Labrador-ok egyrészét fel is váltották (itt is volt egy időszak, mikor lecsökkent a rendelkezésre-állás). Így a tapasztalatokat látva a Navy elállt készséggel a ~35 Merlintől és azzal a lendülettel kopogott a Sikorsky-nál, ennek következtében lett az utód a CH149 Kormorant helyette a CH148 Cyclone (hozzáteszem, ott sem megy minden simán, de látszik a fény az alagút végén). Na már most ekkor jött a portugál ajánlat, hogy ők szívesen átadják a saját Merlinjeiket egy kisebb összegért cserébe alkatrész donornak, hátha ezzel a kanadai flotta jobban üzemel majd, mire az volt a kanadai válasz, hogy „neeem, a mi gépeinket is eladnánk szívesen”. :D
Konkrétan felhasználták volna őket asszem a Lockheed VH71 Krestel projektjéhez (US elnöki gép projekt), de úgy tudom annak is lőttek.
Hans
Köszi. Akkor ezek szerint, bár a Merlin mögött már van jó pár év, a gyermekbetegségeket még nem sikerült teljesen levetkőznie…