Ismét bonyolódni látszik a svájci vadászbombázó-beszerzés: ezúttal az EADS köpne bele a Saab levesébe. A Der Sonntag svájci vasárnapi újság cikke szerint az összeurópai repülőgépgyártó hajlandó lenne 33 darab, korábban a német Luftwaffe állományába tartozó, Tranche 1 szériájú Eurofighter Typhoont eladni Svájcnak, mégpedig rendkívül jutányos, 3,2 milliárd frankos áron. Ez csak kicsivel több, mint amennyit a 22 darab JAS-39E/F Gripen kóstál – utóbbiakért 3,126 milliárd CHF-et fizetne Bern. S bár a Svájci Államszövetség kormánypártja egyelőre kiáll a svédek mellett, az egyre növekvő belpolitikai és társadalmi ellenállás egyre erősebb a Gripennel szemben.
De miről is lenne szó pontosan? Nos, a Der Sonntag német informátorai szerint az EADS a használt, de kiváló állapotban lévő, és a Luftwaffe raktáraiban tárolt Tranche 1-es Typhoonok, valamint a hozzájuk kapcsolódó pótalkatrészek és egyéb kiegészítők leszállításáért 3,2 milliárd frankot kérne. Abban az esetben pedig, ha a 33 darabos mennyiség, vagy a fenti összeg túl sok lenne Svájcnak, hajlandóak lennének 22 példányra redukálni a Eurofighterek számát, amivel az árcédula is 2,2 milliárdra csökkenne. Szerintük – és jó pár svájci Gripen-ellenes politikus szerint – ez is bőven elegendő lenne az 54 Northrop F-5E/F Tiger II leváltására, illetve a 33 F/A-18C/D Hornet kiegészítésére. Mivel a Tranche 1 képességei még nem túl szélesek, ezért csak légvédelmi feladatokra lennének alkalmasak, Svájcnak viszont pontosan erre van szüksége. Itt kiemelték, hogy a tender során, melyet a Gripen nyert végül, a tesztelési fázisban a Typhoon minden kritériumnak megfelelt a légierő részéről – de például a svéd gép nem.
[singlepic id=963 w=584 h=389 float=none]
Ráadásul az EADS a jövőre is gondol, hiszen az már a Saab ajánlatában is szerepelt, hogy a Hornet-flottát idővel szintén az új generációs Gripenek váltanák. A Typhoon gyártója szerint a legjobb az lenne, ha most beszereznének 33 vagy 22 Tranche 1-es EF-et, majd a 2020-as évtizedben az éppen legmodernebb Typhoon-verzióra cserélnék le az F/A-18-asokat, amivel együtt modernizálhatnák az addigra elavuló Tranche 1-eseket. Ezzel kialakulna egy egységes géppark, illetve a most használtan beszerezhető Eurofighterekkel kellő tapasztalatot gyűjthetnének össze az üzemeltetés terén, így később nem okozna akkora problémát a modernebb variáns rendszerbe állítása.
Bár a svájci védelmi tárca tegnap bejelentette, hogy aláírtak egy keretmegállapodást Svédországgal a beszerzést illetően, az EADS bizakodó. A svájci ellenzék részéről egyre erősebben támadják a Gripen-programot, ami immáron több sebből vérzik, ráadásul társadalmi szinten sincs egyetértés ez ügyben. Egyelőre viszont még a JAS-39 vezet – azt pedig a következő hetek, hónapok politikai csatái döntik majd el, hogy meg tudja-e őrizni pozícióját.