|

Svájci Gripen-üzlet: az EADS is bekavar

Ismét bonyolódni látszik a svájci vadászbombázó-beszerzés: ezúttal az EADS köpne bele a Saab levesébe. A Der Sonntag svájci vasárnapi újság cikke szerint az összeurópai repülőgépgyártó hajlandó lenne 33 darab, korábban a német Luftwaffe állományába tartozó, Tranche 1 szériájú Eurofighter Typhoont eladni Svájcnak, mégpedig rendkívül jutányos, 3,2 milliárd frankos áron. Ez csak kicsivel több, mint amennyit a 22 darab JAS-39E/F Gripen kóstál – utóbbiakért 3,126 milliárd CHF-et fizetne Bern. S bár a Svájci Államszövetség kormánypártja egyelőre kiáll a svédek mellett, az egyre növekvő belpolitikai és társadalmi ellenállás egyre erősebb a Gripennel szemben.

De miről is lenne szó pontosan? Nos, a Der Sonntag német informátorai szerint az EADS a használt, de kiváló állapotban lévő, és a Luftwaffe raktáraiban tárolt Tranche 1-es Typhoonok, valamint a hozzájuk kapcsolódó pótalkatrészek és egyéb kiegészítők leszállításáért 3,2 milliárd frankot kérne. Abban az esetben pedig, ha a 33 darabos mennyiség, vagy a fenti összeg túl sok lenne Svájcnak, hajlandóak lennének 22 példányra redukálni a Eurofighterek számát, amivel az árcédula is 2,2 milliárdra csökkenne. Szerintük – és jó pár svájci Gripen-ellenes politikus szerint – ez is bőven elegendő lenne az 54 Northrop F-5E/F Tiger II leváltására, illetve a 33 F/A-18C/D Hornet kiegészítésére. Mivel a Tranche 1 képességei még nem túl szélesek, ezért csak légvédelmi feladatokra lennének alkalmasak, Svájcnak viszont pontosan erre van szüksége. Itt kiemelték, hogy a tender során, melyet a Gripen nyert végül, a tesztelési fázisban a Typhoon minden kritériumnak megfelelt a légierő részéről – de például a svéd gép nem.

[singlepic id=963 w=584 h=389 float=none]

Ráadásul az EADS a jövőre is gondol, hiszen az már a Saab ajánlatában is szerepelt, hogy a Hornet-flottát idővel szintén az új generációs Gripenek váltanák. A Typhoon gyártója szerint a legjobb az lenne, ha most beszereznének 33 vagy 22 Tranche 1-es EF-et, majd a 2020-as évtizedben az éppen legmodernebb Typhoon-verzióra cserélnék le az F/A-18-asokat, amivel együtt modernizálhatnák az addigra elavuló Tranche 1-eseket. Ezzel kialakulna egy egységes géppark, illetve a most használtan beszerezhető Eurofighterekkel kellő tapasztalatot gyűjthetnének össze az üzemeltetés terén, így később nem okozna akkora problémát a modernebb variáns rendszerbe állítása.

Bár a svájci védelmi tárca tegnap bejelentette, hogy aláírtak egy keretmegállapodást Svédországgal a beszerzést illetően, az EADS bizakodó. A svájci ellenzék részéről egyre erősebben támadják a Gripen-programot, ami immáron több sebből vérzik, ráadásul társadalmi szinten sincs egyetértés ez ügyben. Egyelőre viszont még a JAS-39 vezet – azt pedig a következő hetek, hónapok politikai csatái döntik majd el, hogy meg tudja-e őrizni pozícióját.

21 hozzászólás “Svájci Gripen-üzlet: az EADS is bekavar”

  1. dalost: azt 100 % pontosan soha nem fogják megmondani, mennyi az üzemóra, hiszen nem egységes a számítása.
    Egyébként ez tetszik, hogy a raktárban tárolják a gépeket, ahelyett, hogy légiharc gyakorlásra meg normál repülésre használnák őket.

  2. Ez tetszik, hogy „ráadásul társadalmi szinten sincs egyetértés ez ügyben.”
    Nevetséges, hogy ez mérvadó.
    Egyébként milyen feladat az, amit a Gripennek át kellene vennie az F-5-től, de nem képes rá?
    Gondolom üzemeltetni is olcsóbb az EFA-t, mint a Gripent, azért állnak ezek a gépek Németországban raktárban.

  3. Hibázott Svájc, hogy annak idején nem 200 db C/D Hornetet rendelt, hazai összeszereléssel. Akkor most nem lenne muszáj azon töprengeni, hogy mi kellene még az elégtelen mennyiségű F-18-as mellé. 200 Hornettel kihúzhatták volna 2030-ig.

  4. onedin:
    Lehet én tudom rosszul, de a svájci darazsakat helyben szerelték össze.
    Amúgy milyen 200 Hornetet akarsz Svájcnak??? A jelenlegi F/A18C/D-k + az E/F Griffek együttesen adna 60 darabos flottát. Minek több? Ha Svájcot megtámadják:
    1, Rohadt nagy a gáz all-in Európában…
    2, Svájcot megtámadni azért nem egy könnyű sétagalopp lenne, menne ott a támadók közt a sírás bőségesen.

  5. onedinkapitany

    Svájc-MO val párhuzamba állítható ország lakosság/terület/ásványkincsek tekintetében. Akkor mi miért nem vettünk 200 F-18-ast???
    Arról írogatni, hogy a Svájci lakosság milyen hülye az meg bocsi de baromság. Mindent saját maguk szavaznak meg, talán a legdemokratikusabb ország a világon. Nézz rájuk aztán nézz ránk. Hol állnak ők, hol állunk mi? Szerinted tényleg ők a hülyék???

  6. Azért az sem mindegy,hogy a svájci hegyekben lévő kvázi atombiztos bunkerek az F-5 gépekre lettek méretezve. Így megfelelnek a Gripeneknek is, de az EF számára már kicsik !

    Meiringenben például akkora bunker van,hogy több repülőszázad is elfér!
    Igen, mert a gépek egy részét 2 szinten – a bunker tetején rögzített darukon tárolják !
    Arról sem szabad megfeledkezni,a svájciak az F-5 utódját keresik, kifejezetten kicsi, könnyű és olcsón üzemeltethető korszerű gépet akarnak !

  7. Olcson uzemeltetheto????Olyan vadaszbombazo nincs.Lehet hogy a svedeknel kijon az az 5000 dollar per ora uzemeltetesi koltseg mert ott szolgalatban van ki tudja miota,tehat a koltsegek realizalodtak.Na most egy ujonnan rendszeresito orszag mint pl Mo hat azok a koltsegek per repult ora csak alom,az valahol jelenleg 5 szor annyi.Persze hosszu evek mulva majd amikor minden realizalodik a Gripen programban majd akkor talan elerjuk azt a koltseg /per oraszamot amit nagyon sokan reklamoznak.
    A svajciak meg a Gripenert fizetnek majd 3.2 milliard dollart,150 milliot per gep.Ebben benne van minden de ez hol az az olcso Gripen amit reklamoznak??150 millio dollar.
    A franciak meg ajanlottak 3.2 milliard dolarert 18 Rafale-t.178 millio dollar gepenkent.Itt is benne van minden az arban.
    Uj gepet rendszeresiteni kegyetlenul sokba kerul valjuk be.
    Nem is ertem miert nem vettek Horneteket.A hatterbazis megvan hozza gyakorlatilag csak a gepek fly away arat kellett volna fizetniuk.

  8. onedinkapitany

    Tisztelt Fip 7, Omega, Hans!
    A svájci légierő bevethető harcigépállománya szebb időkben magasan 200 db fölött járt. A hidegháborús időszakban Mirage III, F-5E és Hunter egyaránt r-ben állt náluk. Ne higyjétek, hogy nem lesz új hidegháború. Az a 33 db Hornet ami van, az egy feszültebb világban talán még Mo-nak is kevés lenne. (A mi hatalmas Gripen légierőnk pedig egy vicc, még akkor is elégtelen, ha Mo NATO tag és más légierők állítólag leveszik a vállunkról a terheket.)
    Továbbra is föntartom, hogy távlatilag lényegesen jobban jönnek ki anyagilag is, ha a döntéskor sokkal több F-18C/D Hornetet rendelnek. 200 példány hazai összeszereléssel (tudom, hogy a mostani 34-et ők rakták össze) rengeteg munkahelyet jelent legalább 5-6 évre.

  9. onedinkapitany! Én nem féltem a svájciakat, főleg ha üzletről van szó!
    Nagyon is tudták és tudják mi az ami jó nekik ! Ahogy írtam, nagyon nem mindegy a gép mérete ! Ők az F-5 váltó típusát keresik. Ha az F-18 gépeket kell cserélni akkor biztosan két hajtóművest fognak vásárolni!

    Az olcsó meg relativ. Kinek olcsó? Nekünk vagy nekik ?

    Nagyon bölcsen fogalmaztál, „ha a NATO légierők állítólag leveszik a vállunkról a terheket „.
    Szerintem ez nem egészen lenne így, de soha senki ne érjen meg ilyen alkalmat !
    Szerintem inkább mindenki abban bízik: Európában nem lesz háború, ezért is csökkenti mindenki a hadseregét !

    Még az is lehet nekünk is lesz lopakodó harci repülőnk ! Mégpedig annyira láthatatlan lesz, hogy senki sem fogja látni…..D D

  10. onedinkapitany

    Kecskemét, Pápa, meg Taszár azokkal van tele. Azért olyan nyugodt és magabiztos a kormány, beleértve a miniszter urat. A mind vizuális, mind rádióelektronikai felderítő eszközökkel észlelhetetlen szupererős csatahelikoptereink pedig az egész galaxisban a legkiemelkedőbb haditechnológiai színvonalú gyártmánynak számítanak. Naív ellenfeleink pedig elhiszik, hogy tényleg csatahelikopter nélkül maradunk. Ők még messze elmaradnak ettől a fejlettségi szinttől.