Ismét bonyolódni látszik a svájci vadászbombázó-beszerzés: ezúttal az EADS köpne bele a Saab levesébe. A Der Sonntag svájci vasárnapi újság cikke szerint az összeurópai repülőgépgyártó hajlandó lenne 33 darab, korábban a német Luftwaffe állományába tartozó, Tranche 1 szériájú Eurofighter Typhoont eladni Svájcnak, mégpedig rendkívül jutányos, 3,2 milliárd frankos áron. Ez csak kicsivel több, mint amennyit a 22 darab JAS-39E/F Gripen kóstál – utóbbiakért 3,126 milliárd CHF-et fizetne Bern. S bár a Svájci Államszövetség kormánypártja egyelőre kiáll a svédek mellett, az egyre növekvő belpolitikai és társadalmi ellenállás egyre erősebb a Gripennel szemben.
De miről is lenne szó pontosan? Nos, a Der Sonntag német informátorai szerint az EADS a használt, de kiváló állapotban lévő, és a Luftwaffe raktáraiban tárolt Tranche 1-es Typhoonok, valamint a hozzájuk kapcsolódó pótalkatrészek és egyéb kiegészítők leszállításáért 3,2 milliárd frankot kérne. Abban az esetben pedig, ha a 33 darabos mennyiség, vagy a fenti összeg túl sok lenne Svájcnak, hajlandóak lennének 22 példányra redukálni a Eurofighterek számát, amivel az árcédula is 2,2 milliárdra csökkenne. Szerintük – és jó pár svájci Gripen-ellenes politikus szerint – ez is bőven elegendő lenne az 54 Northrop F-5E/F Tiger II leváltására, illetve a 33 F/A-18C/D Hornet kiegészítésére. Mivel a Tranche 1 képességei még nem túl szélesek, ezért csak légvédelmi feladatokra lennének alkalmasak, Svájcnak viszont pontosan erre van szüksége. Itt kiemelték, hogy a tender során, melyet a Gripen nyert végül, a tesztelési fázisban a Typhoon minden kritériumnak megfelelt a légierő részéről – de például a svéd gép nem.
[singlepic id=963 w=584 h=389 float=none]
Ráadásul az EADS a jövőre is gondol, hiszen az már a Saab ajánlatában is szerepelt, hogy a Hornet-flottát idővel szintén az új generációs Gripenek váltanák. A Typhoon gyártója szerint a legjobb az lenne, ha most beszereznének 33 vagy 22 Tranche 1-es EF-et, majd a 2020-as évtizedben az éppen legmodernebb Typhoon-verzióra cserélnék le az F/A-18-asokat, amivel együtt modernizálhatnák az addigra elavuló Tranche 1-eseket. Ezzel kialakulna egy egységes géppark, illetve a most használtan beszerezhető Eurofighterekkel kellő tapasztalatot gyűjthetnének össze az üzemeltetés terén, így később nem okozna akkora problémát a modernebb variáns rendszerbe állítása.
Bár a svájci védelmi tárca tegnap bejelentette, hogy aláírtak egy keretmegállapodást Svédországgal a beszerzést illetően, az EADS bizakodó. A svájci ellenzék részéről egyre erősebben támadják a Gripen-programot, ami immáron több sebből vérzik, ráadásul társadalmi szinten sincs egyetértés ez ügyben. Egyelőre viszont még a JAS-39 vezet – azt pedig a következő hetek, hónapok politikai csatái döntik majd el, hogy meg tudja-e őrizni pozícióját.
Gondolom az üzemeltetési költsége is olyan hihetetlenül alacsony…
Anno nem itt linkelt valaki egy olyan oldalt, ahol volt egy összehasonlítás arról, hogy az egyes típusokon mennyibe kerül egy üzemóra?
dalost: azt 100 % pontosan soha nem fogják megmondani, mennyi az üzemóra, hiszen nem egységes a számítása.
Egyébként ez tetszik, hogy a raktárban tárolják a gépeket, ahelyett, hogy légiharc gyakorlásra meg normál repülésre használnák őket.
weasel007: Igazad van! Az a lista is kb. adatokat adott csak meg. Valamikor akkor jött elő amikor a tajvani Mirage-ok üzemköltségéről volt szó.
Ez tetszik, hogy „ráadásul társadalmi szinten sincs egyetértés ez ügyben.”
Nevetséges, hogy ez mérvadó.
Egyébként milyen feladat az, amit a Gripennek át kellene vennie az F-5-től, de nem képes rá?
Gondolom üzemeltetni is olcsóbb az EFA-t, mint a Gripent, azért állnak ezek a gépek Németországban raktárban.
Egyfeladatos gép darabonként 100 millió USD-ért. Az igen…
Szó se róla Izrael ennyiért vette és renszeresített mai áron az első F-15A eresztést.
Ha már svájci Gripen:
http://www.jetfly.hu/rovatok/repules/katonai/tipusok/elorelepes_a_svajci_sved_kozos_gripen_beszerzes_ugyeben/
Egy szó kimaradt. HASZNÁLT gépek. Mondjuk az IAF egyes gépei sem zsír újak voltak.
Egy szó AGYRÉM. EF első verziói :) F-18 nekik ott van mint nehéz gép.
Mért olyan nagy baj hogy a gripenek csapás mérésre is jók?
F-18 mire ki vonják F-35 is vehetnek :) Sváciak pénzügyi szakemberek de nem hülyék !
Az osztrákok nem vettek Tranche 2-es gépeket? Valami rémlik vagy csak akartak?
Meg van, csak akartak, Darabos törölte a Tranche 2 vásárlást.
Hibázott Svájc, hogy annak idején nem 200 db C/D Hornetet rendelt, hazai összeszereléssel. Akkor most nem lenne muszáj azon töprengeni, hogy mi kellene még az elégtelen mennyiségű F-18-as mellé. 200 Hornettel kihúzhatták volna 2030-ig.
Persze, ha a lakosság annyira skót, hogy nagyobb vásárlásról nem lehet szó… Tessék itt az eredmény. Ha a franciák is beindulnak, akkor a végén még 3 féle európai vadászgépet vásároltatnak össze a svájciakkal:)
onedin:
Lehet én tudom rosszul, de a svájci darazsakat helyben szerelték össze.
Amúgy milyen 200 Hornetet akarsz Svájcnak??? A jelenlegi F/A18C/D-k + az E/F Griffek együttesen adna 60 darabos flottát. Minek több? Ha Svájcot megtámadják:
1, Rohadt nagy a gáz all-in Európában…
2, Svájcot megtámadni azért nem egy könnyű sétagalopp lenne, menne ott a támadók közt a sírás bőségesen.
onedinkapitany
Svájc-MO val párhuzamba állítható ország lakosság/terület/ásványkincsek tekintetében. Akkor mi miért nem vettünk 200 F-18-ast???
Arról írogatni, hogy a Svájci lakosság milyen hülye az meg bocsi de baromság. Mindent saját maguk szavaznak meg, talán a legdemokratikusabb ország a világon. Nézz rájuk aztán nézz ránk. Hol állnak ők, hol állunk mi? Szerinted tényleg ők a hülyék???
Azért az sem mindegy,hogy a svájci hegyekben lévő kvázi atombiztos bunkerek az F-5 gépekre lettek méretezve. Így megfelelnek a Gripeneknek is, de az EF számára már kicsik !
Meiringenben például akkora bunker van,hogy több repülőszázad is elfér!
Igen, mert a gépek egy részét 2 szinten – a bunker tetején rögzített darukon tárolják !
Arról sem szabad megfeledkezni,a svájciak az F-5 utódját keresik, kifejezetten kicsi, könnyű és olcsón üzemeltethető korszerű gépet akarnak !
Olcson uzemeltetheto????Olyan vadaszbombazo nincs.Lehet hogy a svedeknel kijon az az 5000 dollar per ora uzemeltetesi koltseg mert ott szolgalatban van ki tudja miota,tehat a koltsegek realizalodtak.Na most egy ujonnan rendszeresito orszag mint pl Mo hat azok a koltsegek per repult ora csak alom,az valahol jelenleg 5 szor annyi.Persze hosszu evek mulva majd amikor minden realizalodik a Gripen programban majd akkor talan elerjuk azt a koltseg /per oraszamot amit nagyon sokan reklamoznak.
A svajciak meg a Gripenert fizetnek majd 3.2 milliard dollart,150 milliot per gep.Ebben benne van minden de ez hol az az olcso Gripen amit reklamoznak??150 millio dollar.
A franciak meg ajanlottak 3.2 milliard dolarert 18 Rafale-t.178 millio dollar gepenkent.Itt is benne van minden az arban.
Uj gepet rendszeresiteni kegyetlenul sokba kerul valjuk be.
Nem is ertem miert nem vettek Horneteket.A hatterbazis megvan hozza gyakorlatilag csak a gepek fly away arat kellett volna fizetniuk.
Tisztelt Fip 7, Omega, Hans!
A svájci légierő bevethető harcigépállománya szebb időkben magasan 200 db fölött járt. A hidegháborús időszakban Mirage III, F-5E és Hunter egyaránt r-ben állt náluk. Ne higyjétek, hogy nem lesz új hidegháború. Az a 33 db Hornet ami van, az egy feszültebb világban talán még Mo-nak is kevés lenne. (A mi hatalmas Gripen légierőnk pedig egy vicc, még akkor is elégtelen, ha Mo NATO tag és más légierők állítólag leveszik a vállunkról a terheket.)
Továbbra is föntartom, hogy távlatilag lényegesen jobban jönnek ki anyagilag is, ha a döntéskor sokkal több F-18C/D Hornetet rendelnek. 200 példány hazai összeszereléssel (tudom, hogy a mostani 34-et ők rakták össze) rengeteg munkahelyet jelent legalább 5-6 évre.
Apropó, én még emlékszem, amikor a bulvárlapok részben magyar gyártású Gripennel hülyítettek bennünket.
onedinkapitany! Én nem féltem a svájciakat, főleg ha üzletről van szó!
Nagyon is tudták és tudják mi az ami jó nekik ! Ahogy írtam, nagyon nem mindegy a gép mérete ! Ők az F-5 váltó típusát keresik. Ha az F-18 gépeket kell cserélni akkor biztosan két hajtóművest fognak vásárolni!
Az olcsó meg relativ. Kinek olcsó? Nekünk vagy nekik ?
Nagyon bölcsen fogalmaztál, „ha a NATO légierők állítólag leveszik a vállunkról a terheket „.
Szerintem ez nem egészen lenne így, de soha senki ne érjen meg ilyen alkalmat !
Szerintem inkább mindenki abban bízik: Európában nem lesz háború, ezért is csökkenti mindenki a hadseregét !
Még az is lehet nekünk is lesz lopakodó harci repülőnk ! Mégpedig annyira láthatatlan lesz, hogy senki sem fogja látni…..D D
Kecskemét, Pápa, meg Taszár azokkal van tele. Azért olyan nyugodt és magabiztos a kormány, beleértve a miniszter urat. A mind vizuális, mind rádióelektronikai felderítő eszközökkel észlelhetetlen szupererős csatahelikoptereink pedig az egész galaxisban a legkiemelkedőbb haditechnológiai színvonalú gyártmánynak számítanak. Naív ellenfeleink pedig elhiszik, hogy tényleg csatahelikopter nélkül maradunk. Ők még messze elmaradnak ettől a fejlettségi szinttől.
http://jets.hu/news?id=248