|

Bajok vannak az indiai Szuhojok vezérlőrendszerével

Az Indiai Légierő szakemberei tervezési hibát találtak a Szuhoj Szu-30MKI típusú vadászbombázók digitális vezérlőrendszerében – közölte vasárnapi számában a The Times of India. Az indiai média N. A. K. Browne tábornokot, a légierő parancsnokát idézte.

Browne elmondta, a fly-by-wire rendszerben lévő anomáliára a decemberi balesetet vizsgálva akadtak rá, azonban megítélésük szerint nem veszélyezteti a repülésbiztonságot, ennek ellenére felvették a kapcsolatot a tervezőirodával és továbbá megtettek minden megelőző lépést, hogy ilyen baleset a jövőben ne következzen be.

Szu-30MKI

Indiai Szu-30MKI | Forrás: Wikimédia Commons ,

A hagyományos, mechanikus kormányvezérlő-rendszereket leváltó digitális rendszerrel ugyan jelentős súlycsökkenést értek el és lehetővé vált olyan gépek alkalmazása is, melyek nem vagy csak erős koncentrációval lennének vezethetők, azonban mindennek ára van. A fly-by-wire rendszerek több ezer oldalnyi szoftverét emberek írják, így elkerülhetetlenek a tévedések, hiába tesztelik le rengetegszer szimulátorban és a berepülési program alatt is. Hogy ezt mennyire így van, azt jól példázza napjaink legkorszerűbb vadászbombázójának, az F-22 Raptor rendszerbe állításának kezdetén, 2004. december 20-án a Nellis támaszponton lezuhant a AF 00014 számú példány, a baleset okaként a szoftverhibát nevezték meg. A típus egyik demonstrátorával, az N22YX lajstromú YF-22-essel is történt szoftverhibából adódó baleset, felszállás közben – a pilóta szabályszegéséből adódóan is – a gép egyre növekvő amplitúdójú lengésbe kezdett és hassal a futópályának csapódott.

6 hozzászólás “Bajok vannak az indiai Szuhojok vezérlőrendszerével”