|

HTKA Hírhalom 2012. 30. hét

A HTKA HÍRHALOM olyan hírek gyűjtőhelye, amiket rövidségük, vagy éppen időnk hiánya miatt nem tudtunk kellő formában megírni, így igen lényegre törően, de mégis közzétesszük ezeket minden hétvégén egy csokorba fűzve.

A Tokiói Tűzoltóság újabb EC225-t rendelt az Eurocopter-től. A helikoptert tűzoltó, kutató-mentő valamint sérült szállító szerepkörökben alkalmazzák majd, csatlakozván a már szolgálatban álló példányokhoz. Az Eurocopter és a japán főváros tűzoltósága között már hosszú évtizedek óta szoros kapcsolat áll fent, a felkelő nap országában az 1967 óta megrendelt SA3160 Alouette III-ok átvétele óta annyira elégedettek az európai portékákkal hogy csak az Eurocoptertől rendeltek helikoptereket, köztük 4 Dauphins és 3 Super Puma-t.

—-

A dán Thrane & Thrane vállalat kapta a megrendelést az Amerikai Légierő 200 C-130J Super Hercules-einek kommunikációs rendszerének modernizálására. A közepes szállítógépek SATCOM antennát kapnak, amivel képessé válnak a műholdas kommunikációra és adatátvitelre. Az üzlet értéke 150 millió dán korona körül mozog, ez 23 millió dollárnak felel meg. Az első AVIATOR 700D antennával felszerelt példányt 2014-ben kell átadniuk, 2018-ban pedig már az utolsó gépnek is el kell készülnie.

Izraeli F-15A csehországban. A műholdas kommunikációt lehetővé tévő SATCOM antenne a kabin mögötti látható „dudroban” található. | Fotó: Wikipedia ,

Portugáliában az NH90 helikopterek megrendelésének visszamondásán gondolkodnak. A pénzügyi gondokkal küszködő országban úgy tűnik, nem tudnak megfelelő összeget biztosítani a 10 megrendelt helikopter legyártásához és szolgálatba állításához, így eltolnák a megrendelés teljesítését, de rosszabbik esetben akár teljesen le is mondhatnak az új forgószárnyasokról.

NH90-es svéd színekben | Fotó: Phoenix HTKA.hu ,

A Lockheed Martin 2012 júliusának végéig 12 F-35 vadászbombázót adott át az Amerikai Védelmi Minisztériumnak, így év végéig további 18 példánnyal kell elkészülniük hogy tartsák magukat az idei évhez kiszabott 30 példány átadásához. Christopher Kubasik, a Lockheed vezérigazgatója elmondta, hogy jelenleg 70 gép van a gyártósoron, és már 32 példányt adtak át a különböző haderőnemeknek, 19 üzemel az Eglin légibázison, Floridában, 8 a Patuxent River haditengerészeti bázison, Marylandben, a fennmaradó 6 pedig az Edwards légibázison, Kaliforniában.

Románia F-35-ösre áhítozik | Fotó: Eglin AFB ,

Sikeres éleslövészettel végződött az AGM-158 JASSM cirkálórakéta integrációja az F-15E típuson. A Strike Eagle a hatodik típus melynek fedélzetére integrálták a 370 km-es hatótávolságú fegyvert a B-1B, B-2, B-52H, F-16 és F/A-18 után.

AGM-158 JASSM földi mozgatás közben ,

Ugyan Izrael nem kapta meg az F-35-höz a forráskódokat, melyek nélkül nem képesek saját rendszereikkel „felturbózni” az amúgy is elektronikailag a csúcson lévő 5. generációs vadászbombázót, a Pentagon némileg engedett a zsidó állam nyomásának, és engedélyezte izraeli elektronikai berendezések integrációját a Villámon. Annyi biztos, hogy a 2017-től az IAF (Israel Air Force) állományába kerülő F-35A gépek elektronikai zavarórendszere hazai gyártású lesz, ennek integrálásáért 450 millió zöldhasút kapott a Lockheed Martin.
Az izraeliek azonban ennyivel nem elégednek meg, és tovább harcolnak egy új, izraeli AESA radar integrációjáért az IAF jövőbeli Villámjainak orrába.

—-

Az Amerikai Légierővel együtt a tengerészek is mindent megtesznek annak érdekében, hogy elsőként használhassanak bioüzemanyagot repülőgépeik üzemeltetésére. Ehhez egy hatalmas lépést tettek idén júliusban, miután a USS Nimitz (CVN-68) fedélzetére 450 000 gallon „bioüzemanyagot” szállítottak. A tervek szerint a fedélzeten található F/A-18 Hornet és Super Hornet, E-2 Hawkeye, EA-6B Prowler és SH-60 Seahawk típusokat a repülésekhez az új üzemanyaggal töltenék meg, melynek működéséről már meggyőződhettek, a szárazföldön több tengerész gép is ilyennel repült az elmúlt időszakban, többek között a Blue Angels bemutató kötelék Hornet-jei az elmúlt egy évben. Ez az első alkalom, hogy tengerről üzemeltetett gépek repüljenek bioüzemanyaggal.

Az immár újabb területen is úttörőnek számító USS Nimitz ,

Az Izrael Légierő leállította néhány F-16C/D Barak gépének repülését, miután a karbantartók festéknyomokra lettek figyelmesek az egyik példány légbeömlőjének belső oldalán. A festék, bekerülve a gépek hajművébe akár komoly problémát is okozhat repülés közben, ezért azokat a gépeket, melyeken a karbantartók veszélyesnek ítélték a festést, a földön tartják egészen addig, amíg újra nem mázolják őket. A flotta gépeinek átvizsgálása után kiderült, hogy mindössze a Hazor és a Ramat David bázison állomásozó példányok szorulnak átfestésre.

Egy komolyabb F-16 balesetre is sor került Izraelben, mely könnyen végződhetett volna súlyosabb következményekkel. Az esemény résztvevője a jelenlegi legmodernebb és legújabb izraeli vadászbombázók egyik példánya, egy F-16I Sufa, valamint egy már a 40-es éveiben járó Boeing 707 tanker. Egy légi utántöltési gyakorlat közben, az Ovda légibázis felett, Dél-Izraelben a tanker utántöltő csöve, közelítvén a vadászbombázó kabinjához, hirtelen szétesett, és az elrepülő darabok kárt okoztak az F-16I orrán, a kabinnak az elejében. Szerencsére mindkét gép nagyobb sérülések nélkül kényszer leszállást hajtott végre egy közeli reptéren. Személyi sérülésre nem került sor, az eset kivizsgálását megkezdték az izraeli szakemberek.

F-16I teljes terheléssel ,



Július 24-én a Lockheed Martin megkapta a megrendelést az Iraki Légierő 18 F-16C/D gépének legyártására. Az FMS (Foreign Military Sales) keretében a közel-keleti állam 12 együléses C és 6 kétüléses D példányt kap a Block 52 szériából. A gépeket 2014 májusa és 2016 januárja között kell leszállítania a gyáróriásnak.

Itt még egy amerikai felségjelű „Sólyom” Irakban, a Balad légibázison ,

18 hozzászólás “HTKA Hírhalom 2012. 30. hét”

  1. Hornet102

    Jogos az észrevétel, a képen tényleg „B” verzió van, nem is figyeltem hogy kétüléses, csak azt hogy az „A” és „B” verziók kapták meg az antennát, és valamiért az előbbit írtam… :/
    Javítva!

  2. „Nem gyengén koszos a gép. Használják a jelek szerint rendesen.”

    Most látszik hogy mire képes a sztereotípia és egy manipulált (HDR) kép…. még a szakértőt is becsapja.

    Ez a kép a csehországi Osztravában készült 2011 őszén:

    https://htka.hu/2011/10/22/ostrava-2011-%E2%80%93-nato-day/

    A kép nagyban: https://lh3.googleusercontent.com/-kjxOkw89t4w/ToT-7E0WJII/AAAAAAAAAhY/RyuFFCZee7E/s1000/IMG_9458_I.jpg

    És igen, ez az a gép, amellyel egy szárnnyal is le tudtak szállni.

    A gép öreg, de tiszta volt. Csak a reggeli páralecsapódás látszott rajta, de az is gyorsan elpárolgott.

    (Az amerikaiak viszont egy foltozott F-15-öst küldtek 2007-ben vagy 2008-ban Brno-ba…)

  3. A kétüléses F-15-ös egy D. Az F-16-os szívócsatornájában pedig nem festéknyomot, hanem festék felválást találtak. Nem újra „mázolják” hanem fújással javítják majd, mivel műgyanta alapú spec festék kell.

  4. Az hogy fújással viszik fel a alapozó közbenső és fedő rétegeket egyértelmű (De a felhordás típusától fügetlenűl mázolásnak minősül mert fémre fára mázolsz a felhordás eszköze hogy ecset henger szórópisztoly rongy festőkesztyű szivacs lényegtelen) de speciális nem a műgyanta kötőanyagtól lesz mert a mai festékek 90% műgyantaalapú.