|

A400M: Dél-Afrika visszatáncol?

Az állami tulajdonú Denel vállalat nem kisebb dologban mesterkedik, minthogy rábírni a feleket arra, hogy újratárgyalják a felbontott megrendelési szerződést.

Mint ahogy arról a HTKA is beszámolt, az A400M ‘Atlas’ diadalmenete csúfos kudarccal végződött Afrikában: a fejlesztésben és gyártásban is részt vállaló dél-afrikaiak 2009 végén kiszálltak a programból és visszamondták a 8 gépre szóló, 837 millió dolláros megrendelésüket, melyet az egyre növekvő költségekkel és az egyre tolódó átadással indokoltak. A Dél-afrikai Köztársaság mintegy 5.3 milliárd dollárt invesztált a fejlesztési programba, és a Denel lévén a gyártásból is kivették volna a részüket. Egy ideig az afrikaiak fenyegetésekkel próbálták visszakapni a pénzüket, ám ez később megoldódott, mivel az Airbus Military egy, a dél-afrikai állami fegyverkereskedelmet kezelő Armscor részére végrehajtott átutalással rendezte a vitát.

Fotó: Airbus ,

A döntés ráadásul elhamarkodott volt, mivel pont a döntés előtt kezdett összeállni a típus, megoldották az addigi problémákat és tudták tartani az új ütemtervet. A visszamondás ráadásul sem a Denelnek, sem Dél-afrikai Légierőnek nem volt előnyös, a vállalat komoly megrendeléstől (így munkalehetőségtől és bevételtől) esett el, a haderőnem pedig ott maradt ősöreg C-130BZ Hercules gépeivel váltótípus nélkül.

Nos, úgy tűnik, a Denel vállalta fel a békéltető szerepét, a felek a hírek szerint már tárgyalnak az újbóli megrendelésről. A Denel Saab Aerostructures vezérigazgatója, Ismail Dockrat elmondta, ha sikerülne újra megegyezni, az cégének pénzügyi gondjait is megoldaná, mivel a komplex fém és kompozit paneleket gyártó vállalat számos alkatrészt szállíthatna az európai óriáshoz, ahogy tette volna az eredeti szerződés szerint is.

One Response to “A400M: Dél-Afrika visszatáncol?”