|

A400M-veszteség: a Dél-afrikai Köztársaság kiszállt

Az európai szállítórepülő fejlesztése felett régóta fellegek gyülekeztek, elég sokáig tartott, de végre „kiborult a bili” és a Dél-afrikai Köztársaság illetékesei bejelentették, hogy nem tartanak igényt a típusra.

Flag of South Africa

A megrendelő országok régóta szívták a fogukat az Airbus Military töketlenkedései miatt, az A380-as „óriásbálnához” hasonlóan az A400M sem akart összeállni. Francia és angol oldalról is történtek enyhe célzások alternatív vagy csak ideiglenes megoldások keresésére, azonban a végén minden fejlesztő állam egyhangúan állt ki a program mellett és újabb pénzeket szavaztak meg a fejlesztés felgyorsításához/befejezéséhez.

A400M (Kiemelt)

Mostanában pozitív hírek érkeztek, a sok késést okozó, 11 ezer lóerős erőforrás tesztelése is sikeresen zárult, így végre a levegőbe emelkedhetne a teherszállító prototípusa, megkönnyebbülést nyújtva az EADS vezetőségének. Azonban mindezek ellenére november 5-én hivatalosan is bejelentette az afrikai állam vezetősége, hogy lemondják nyolcgépes rendelésállományukat és kiszállnak a programból.

A400M costumers cancels SAAF

A döntés mindenkit váratlanul érintett, a többi megrendelő értetlenül áll az eset előtt, az Airbus illetékesei is egyszerűen „totális meglepetésnek” titulálták a bejelentést.

„Olyannyira közel állunk már az első repüléshez, biztos vagyok benne, hogy még az év vége előtt repülni fog.” – nyilatkozta Tom Williams, a program vezetője. „Ez egy figyelmeztetés számunkra, hogy tekintsünk vissza és részletesen egyeztessük a dolgokat.”

A400M

A november 4-én, Fokvárosban meghozott döntéssel egyébként nehéz helyzetbe hozta magát a Dél-afrikai Köztársaság, ugyanis a lestrapált Hercules-flottájuk rövidesen sürgős cserére szorulna, azonban a tájékoztatás szerint a gépek további korszerűsítésében látják az áthidaló megoldást.

A lecserélendő flotta ellenére is kitartanak amellett, hogy helyes döntés született, azzal indokolva, hogy az A400M fejlesztésének egyre növekvő költségei mellett a megrendelt példányok átadása is messzebb tolódik.

„A Kabinet hiszi, hogy ez a nehéz döntés a dél-afrikai adófizetők érdekét szolgálja” – hangzott a megható magyarázat.

A400M

A dél-afrikaiak kilépésével 182-re csökkent a típusra leadott megrendelésállomány, Németország 60, Franciaország 50, Spanyolország 27, Nagy-Britannia 25, Törökország 10, Malajzia 4 és Luxemburg 1 példányt igényel.

26 hozzászólás “A400M-veszteség: a Dél-afrikai Köztársaság kiszállt”

  1. A lomtáras kép király :)

    Egyébként talán az sem elképzelhetetlen, hogy ez után más, kisebb megrendelők is kiszállnak. Csak kivártak.

    Megnéznék például egy török C-17-est inkább, a Turkish Stars színeire festve :)

  2. Na igen, es legi probak meg nem is voltak ! Ha ott is kijon egy-ket komolyabb problema, akkor a fejlesztes honapokat is csuszhat. Azt ki fogja meg lenyelni? Arra a franya C-17-re meg barmikor be lehet fizetni, es hat a Boeing nagyon tartja az atadasi hataridoket. Arrol nem is beszelve, hogy a Globemaster mar bizonyitott.

  3. Szerintem bolond, aki nem C-17-et vesz. Gyorsabb, nagyobb teherbírása van, van vele tapasztalat és csak gyártani kell. Minél többet rendelnek, annál olcsóbb, mert a gyártósor még megvan. Az A400-nál meg csak kérdőjelek vanak és árban lassan már tényleg egy C-17 lesz, csak hozzá képest nevetséges képességekkel.

  4. Mellesleg szerintem meg butaság a cél előtt feladni, de ők tudják. Szeritem az Airbusnál is ezért lepődtek meg, mert úgy néz ki , hogy sínen vannak és akkor száll ki valaki, azért veszélyes ez, mert láncreakciót válthat ki a partnerek között..

  5. Roy:

    nem gondolod h az erős, hogy erre a jóval 2005 előtt írott cikkre hivatkozol? ezt írják az An-70-esről:”Hazánk 2005-ben kaphatná meg az új repülőgépeket, amiből várhatóan kettőt rendszeresítenénk.” immár majdnem 2010-et írunk és még mindig semmmi…és már nem is lesz, mivel itt vannak a C-17-esek, modernebbek, erősebbek, jobbak. ennyi

    Am meg nem te vagy az első, aki az An-70-esre gondoltál, mint A400M-alternatíva… a külföldi oldalak mellett már párszor mi is megírtuk ezt a lehetőséget és meg lett említve egypár fórumon is a dolog.

  6. még annyit, hogy most teljesen egyetértek molnival, az A400M és a C-17 közül a C-17 a logikusabb választás
    egyedül az üzemeltetési költségek terén vannak kérdőjelek, minden egyéb tekintetben a C-17 a favorit, ha az európaiak így haladnak, akkor az ár is lassan eléri az amerikai típusét.

  7. Onedin kapitány

    Sziasztok!
    Én úgy tudom, az An-70 hajtóművei még mindig problémásak. Nem véletlen, hogy annyi ideje szenvednek már ezzel a géppel.

    A C-17 vs A-400M meg nem egyszerűen „melyik kínál többet azért a pénzért” alapon dől el, hanem inkább az egyes országok közötti nemzetközi gazdasági kapcsolatok és a kifizetett kenőpénzek függvénye.

    Némi rálátással rendelkezve a dél-afrikai viszonyokra, azt mondom, valaki lefizette az ottani illetékeseket. Korábban nyilván az EADS is tejelt – ezért vannak megdöbbenve. Kiváncsi leszek mit vesz most ez a velejéig korrupt társaság. Az USA helyében nemhogy C-17-et, hanem C-130J-t sem szállítanék nekik, mert ezzel az erővel Kínának is adhatnák, az ottani fejlesztések meggyorsítására. Az Egyesült Államok illetékesei alighanem tudják ezt, talán brazil, kínai vagy orosz (IL-76?) üzleti nyomulás van a háttérben.

  8. Ha egyszer elkészül az A-400M akkor lehetne olyat csinálni hogy a NATO közös üzemeltetésű egységet állít fel egy kb 10 géppel mint történt a pápai C-17 tel és máris megoldódott a kieső rendelés pótlása.

  9. Ott van az AN-70-és az már repül! A gép gyakorlatilag a tesztprogram végén van. És úgy néz ki elkezdik gyártani. Mert már nem Mihajlov az orosz légierő VKF aki meghülyítette Putyint,anno,hogy nem kell az AN-70,és az oroszok újra beszálltak a programba.Az Ancsa ugyanazokat a paramétereket tudja nyújtani mint az A-400,és nagyon kevés hely elég neki a leszálláshoz.Az Aeromagazinban a berepülőpilóta nyilatkozta,hogy 90km/h-s leszállósebességet produkáltak vele,amiből igen röviden meglehet állni.

    Itt a MAKS-2003-as repülése:

    http://www.youtube.com/watch?v=NaHZSXWZ-to

  10. Ez úgymond az ő specialitásuk. Azért jó, mert ugyanaz a teljesítmény jobban össze van „sűrítve”, a teljesítmény sűrűség jobb. Más tudja, hogy ez tapasztalat nélkül veszélyes ma, inkább maradnak a bevált módszereknál. Pont emiatt bukta az A400. Turboprobpra szavaztak meg kopozit hegyekre, mikor az egyiket még önállóan sem használta ekkora méretben az Airbus. Az eredményt látjuk.

  11. A 90 valóban igen kicsi,de más helyeken is szerepel,ilyen adat. Hogy igaz e vagy nem,azt valószínűleg az tudja megmondani aki már repült a típussal.
    Flug Revue az An-70-ről:

    http://www.flug-revue.rotor.com/FRtypen/FRAn-70.htm

    Performance (Flugleistungen)
    Cruise speed (Reisegeschwindigkeit): 750 – 800 km/h
    Minimum speed (Minimalgeschwindigkeit): 98 km/h
    Cruising altitudes (Reiseflughöhe): 9000 – 12000 m
    Required field length (Startstrecke):
    – 1800 m with max payload
    – 600- 900 m with reduced payload from unpaved runways
    Range (Reichweite):
    – 1350 km with 47 tons of cargo
    – 3800 km with 35 tons of cargo
    – 5000 km with 30 tons of cargo (2600 km when taking off from 900 m runway)
    – 7400 km with 20 tons of cargo (3000 km when taking off from 600 m runway)