Fejlődik a Reaperek felszerelése
Két szerződés is aláírásra került az Amerikai Egyesült Államok Légiereje és a Raytheon vállalat között Farnboroughban, mindkettő a General Atomics MQ-9 Reaper pilóta nélküli repülőgéppel kapcsolatos. A Raytheon egyrészt egy 191 millió dolláros kontraktus értelmében 149 darab MTS-B többfeladatú, elektrooptikai/infravörös célfelderítő/célkövető/célmegjelölő rendszert szállít 2013 folyamán, másrészt – egyelőre ismeretlen összeg fejében – négy darab, szárny alatti konténerben hordozott, szintetikus apertúra üzemmódra képest lokátort ad át, szintén jövőre. Utóbbiakkal minden időjárási körülmények között lehetséges lesz szárazföldi járművek, épületek és egyéb objektumok pontos azonosítása. A nagyfelbontású képeket a Reaperek adatátviteli rendszere élőben közvetítheti a parancsnokságra.
Átadott négy új F-35-öst a Lockheed Martin
A Lockheed Martin F-35 kapcsán két fontosabb esemény is történt. A védelmi minisztérium átvett négy szériapéldány, amik közül három a légierő A, egy pedig a tengerészgyalogság B verziója közül került ki, amikkel együtt az Amerikai Egyesült Államok jelenleg 30 darabbal rendelkezik a hányatott sorsú 5. generációs vadászbombázóból. A most átvett példányok mind a floridai Eglin légi támaszponton települt 33. vadászrepülő wing állományába kerülnek. A többi 14 F-35-ösön a marylandi NAS Patuxent River és a Kalifornia államban található Edwards AFB osztozik, utóbbi két helyen a típus tesztelését végzik.
A Lockheed Martin szerint egyébként a gépek átadása most lépte át a „kritikus küszöböt”, innentől felpörög majd a szállítás üteme. Orlando Carvalho, az F-35 program vezérigazgatója elmondta: elkezdték a LRIP 3 repülőgépeinek gyártását, hamarosan lezajlik azok átadása. 2012-ben egyébként eddig kilenc F-35-öst kaptak a különböző amerikai haderőnemek.

Az első LRIP 3-as F-35A, az AF-14 felszállás közben |Fotó: Angel DelCueto, Lockheed Martin ,
Szintén az 5. generációs madárkához kapcsolódik, a már emlegetett 33. wing – mely a Joint Strike Fighter-pilóták oktatóközpontja, haderőnemtől függetlenül – parancsnokhelyettese, Arthur Tomassetti ezredes bejelentette, hogy megszerezte jogosítását a típusra Roger Hardy tengerészgyalogos alezredes, aki az első olyan pilóta, aki nem vett részt a berepülési programban, hanem a közelmúltban megalakult kiképző wing oktatói által végezte el az átképzést. Hardy természetesen nem kezdő hajózó, más típusokon már rengeteg tapasztalatot szerzett.
Az alezredesnek még két szimulátoros bevetést kell teljesítenie az Eglinen, mielőtt áttelepülhet új állomáshelyére, a Lockheed Martin Fort Worth-ban található telephelyére, ahol a gyártósorról frissen legördült F-35-ösök átvétele és ellenőrzése lesz a feladata, mielőtt azokat átadnák az első vonalas alakulatoknak. Ebbéli tisztségében szintén ő lesz az első, aki ezt a munkát végzi.
Jól halad a brit Puma HC2 program
A Eurocopter hamarosan elkezdi a továbbfejlesztett Puma HC2 helikopter utolsó tesztrepüléseit a QinetiQ Boscombe Down telephelyén, Wiltshireben. A cég szerint az első három modernizált példány már elkészült, ezek mindegyikének folyamatban van a berepülése. Szintén megszerezték a típus első kvalifikációit, tehát bizonyos feladatok ellátására már teljes mértékben alkalmas. A következő hónapokban folyamatosan kapja majd meg az újabb jogosításokat. A Brit Királyi Légierő (Royal Air Force – RAF) 22 darabos Puma HC1 flottájának minden tagját korszerűsítik az új szabványnak megfelelően. A helikopterek Turbomeca Makila 1A1 hajtóműveket, „glass cockpit” pilótafülkét, biztonságosabb kommunikációs eszközöket és fejlett önvédelmi rendszert kapnak. A tervek szerint 2025-ig maradnak szolgálatban.

Az első HC2-es angol Puma |Fotó: Eurocopter ,
Modernizálódnak az amerikai RQ-7B-k
358 millió dollár értékben korszerűsíti az amerikai hadsereg és tengerészgyalogság RQ-7B Shadow taktikai felderítő UAV-it a Textron Systems egyik leányvállalata, az AAI. A 45 modernizálandó példányból 43 a szárazföldieké, kettő pedig a bőrnyakúaké lesz. A projekt keretében a pilóta nélküli repülőgépek új, hosszabb szárnyakat és fejlettebb szoftvereket kapnak, amivel hatótávolságuk és szerkezeti teherbírásuk egyaránt növekedni fog.
Szintén az RQ-7-tel kapcsolatos, hogy a Shadow M2-es, jelentősen továbbfejlesztett változat a gyártó szerint 2012 év végéig elkezdheti berepülési programját. Az erősebb hajtóművekkel és korszerűbb fedélzeti rendszerekkel felszerelt variánsra iparági pletykák szerint már számos érdeklődő akadt, de ezeket Fred Strader, a Textron Systems elnöke egyelőre nem kívánta azonosítani a sajtó számára.
Ausztrália a DB-110 megvásárlása felől érdeklődik
A Goodrich az ausztrál Sypaq céget bízta meg a DB-110, konténerbe szerelt repülőgép-fedélzeti felderítő rendszer reklámozásával és értékesítésével Ausztráliában. Az Ausztrál Királyi Légierő a Goodrich szerint 4-6 darabot szeretne beszerezni a konténerekből Boeing F/A-18F Super Hornet vadászbombázói számára, a döntés erről két éven belül várható. A tíz országban szolgálatban lévő, többféle repülőgépre is felszerelhető rendszer egy nagy hatótávolságú, kétsávos elektrooptikai/infravörös szenzort tartalmaz, és már bemutatkozott Afganisztánban és Líbiában is harci körülmények között.
Késik a brit-francia UCAV-szerződés aláírása
A BAE Systems törölni kényszerült egy sajtótájékoztatót a farnboroughi légi szalon második napján. A média képviselői az eseményen az új, angol-francia közös finanszírozású UCAV-ról tájékozódhattak volna, de a cég közleménye szerint a tárgyalások akadozása miatt érdemi információt még nem tudtak volna szolgáltatni. Bennfentes források a múlt hónapban arról tájékoztattak, hogy a két ország képviselői Farnboroughban készülnek aláírni a nyilatkozatot a közös projektről, ám erre nem került sor. A BAE szerint már nem kell sokat várni erre, a francia ipari partner Dassault is rövidesen felkészül a procedúrára.