Nemzetközi szinten is megfigyelhető tendencia, hogy a hadiipari cégek egyre inkább odafigyelnek azon országokra, melyek kisebb védelmi költségvetéssel rendelkeznek, tehát nem tudják megfinanszírozni haderejük számára a drága haditechnikai eszközöket. Ez sokszor a honvédelmi képességek rovására megy, hiszen annak ellenére, hogy valami sokba kerül, attól még szükség van rá, egy kiterjedt tengerparttal rendelkező állam például egyszerűen nem teheti meg, hogy ne tartson fent haditengerészetet, vagy tengeri kutató-mentő és partfigyelő szolgálatot. Tudják ezt jól a Boeing vállalatnál is, ahogy azzal is tisztában vannak, hogy egy P-8A Poseidon kategóriájú típust csak nagyon kevés ország engedhet meg magának. Egy kisebb, olcsóbban beszerezhető és üzemeltethető, de hasonlóan modern tengerészeti felderítőnek azonban lehet, sőt, van létjogosultsága a piacon.
Július 10-én a cég vezetősége bejelentette, hogy elkezdik egy új termék, az MSA (Maritime Surveillance Aircraft) értékesítését a nemzetközi piacon. Ez nem más, mint a P-8A, az E-3 AWACS és a 737 AEW&C technológiáit felhasználó, a velük összegyűjtött tapasztalatokon alapuló, de lényegesen kisebb platformra helyezett tengerészeti felderítő és korai előjelező típus. Tim Peters, a Boeing felderítő és előrejelző repülőgépekkel foglalkozó részlegének elnöke szerint a cél az, hogy egy költséghatékony, bevált technológiákat alkalmazó típust hozzanak létre, amit a megrendelő igényeinek megfelelően, gyorsan tudnak leszállítani, és biztosak lehetnek benne, hogy nem fog gyermekbetegségekkel küzdeni, mivel csak olyan fedélzeti eszközökkel látnák el, amik már jelenleg is megbízhatóan működnek más repülőgépeken.
Peters szerint már kiválasztották a számukra legmegfelelőbb platform-repülőgépet, ami egy közepes méretű polgári típus, és elkezdték a tárgyalásokat annak gyártójával. Reményeik szerint még 2012 év végégig megszületik a megállapodás ez ügyben, és ha addigra sikerül megrendeléseket begyűjteni, a szállításokat már akár 2013-ban megkezdhetik. Az MSA architektúrája egyébként nyitott lesz, és amint már említésre került, fedélzeti rendszereinek változatossága (ezáltal az ellátható feladatok sora) kizárólag azon múlik majd, hogy a megrendelő ország mire szeretné használni és mit engedhet meg magának. Az elsődleges feladatként meghatározott tengerészeti felderítésen kívül kutató-mentésre, kalózok elleni műveletekre, parti járőrözésre, légtérellenőrzésre, sőt, akár elektronikai hadviselésre is alkalmassá tehetik.
A Boeing piackutatói szerint a tengerészeti felderítő repülőgépek piacán az elkövetkezendő 10 évben több mint 10 milliárd dollár értékben fognak szerződéseket kötni világszinten. A cég ebből érthetően minél nagyobb szeletet szeretne kiszakítani, ezért az ilyen jellegű technológiák terén összegyűjtött, közel 60 éves tapasztalatát bevetve állítja össze terveit a jövőre nézve.
Ebből a kis fantom képből nézve, a Gulf Stream tűnik annak a bizonyos platformnak. Ami nem lenne meglepő C-37A-ként rendszerben van az amiknál.
Logikus lépés, hogy lefedik a piac eme szegmensét is. Biztos hogy majd akadnak vásárlók, elég csak a térképre nézni és az esélyes országok GDP-jét – illetve, hogy ebből mennyi meg hadi kiadásra – megvizsgálni.