|

Rövidhírek Farnboroughból

Szárazföldről is bevethető az ESSM

A Raytheon és a Kongsberg vállalatok büszkén jelenthették be Farnboroughban, hogy a Norvég Királyi Légierő az észak-norvégiai Andoya rakéta-lőtéren sikeres éleslövészetet hajtott végre a NASAMS föld-levegő rakétarendszerrel és az ESSM rakétával. Előbbi mozaikszó a Norwegian Advanced Surface to Air Missile System-t, utóbbi az Evolved Sea Sparrow Missile-t takarja, avagy a RIM-162 Sea Sparrow-t, mely a jól ismert AIM-7 Sparrow levegő-levegő rakéta tengerészeti változata, több ország hadihajóit is ezekkel védelmezik az ellenséges repülőgépek és szárnyas rakéták ellen. A lövészet jelentőségét az adja, hogy ezáltal a NASAMS már három rakétatípussal képes ellátni feladatát, eddig az AIM-120 AMRAAM és az AIM-9X Sidewinder integrációjára került sor.

ESSM indul útjára egy próbalövészeten |Fotó: Raytheon Missile Systems ,

Rick Nelson, a Raytheon Missile Systems alelnöke elmondta: a mostani éleslövészet sikeressége fontos mérföldkő az ESSM integrációjában a NASAMS rendszerbe. A továbbiakban igyekeznek minél hamarabb elérni azt a szintet, hogy a megrendelők számára is elérhetővé váljék a RIM-162 a norvég fejlesztésű föld-levegő rakétavédelmi rendszerhez, ami után akár más ilyen jellegű eszközökhöz is integrálhatják a rakétát. Konkrétan a Hawk és a Hawk XXI került említésre, mint lehetséges ESSM-indítók.

Új hajtóműveket kapnak az OH-58D Kiowa Warriorok

A Rolls-Royce hajtóműgyártó vállalat 183 millió amerikai dollár értékben szerződött le az Amerikai Egyesült Államokkal az Amerikai Hadsereg OH-58D Kiowa Warrior felderítő helikoptereinek újra-hajtóművezéséről. A brit illetőségű cég 500 darab M250 hajtómű leszállítására köteles 2012 júliusától, melyeket 300-nál is több forgószárnyasba építenek be. A megrendelés teljesítésére egy éve van a cégnek, de a terméktámogatás több évre szól. A Rolls-Royce eddig is aktívan részt vett az OH-58D-k üzemeltetésében, hiszen több mint 10 éve az ő hajtóműveik duruzsolnak a Kiowa Warriorokban, szakembereik révén pedig ténylegesen is képviseltetik magukat az alkalmazó repülőegységeknél. Az OH-58D-k eddig kétmillió óránál többet repültek Rolls-Royce erőforrásokkal, amiből 750 000 óra harci körülmények között zajlott.

Marokkó megrendelte az AIM-9X Block II-t

A Marokkói Királyi Légierő válik a Raytheon AIM-9X Sidewinder rövid hatótávolságú levegő-levegő rakéta 10. alkalmazójává, illetve az AIM-9X Block II 4. megrendelőjévé egy új szerződés keretében. Utóbbi értékéről nincs információ, ahogy arról sem, pontosan mennyi rakétát kap Marokkó. Azt azonban tudjuk, hogy az amerikai kormány biztosítja az integrációt, a logisztikai támogatást és a marokkói F-16-pilóták felkészítését az új fegyver bevetésére.

Az első marokkói F-16 a Forth Worth-i betonon 2010. szeptember 21-én.

Az első marokkói F-16 Forth Worthban | Lockheed Martin photo by Randy Crites ,

Már az ES-05 Raven-el repül a Gripen Demo

Miután június 12-én megérkezett Linköpingbe, június 16-án beépítették a Saab JAS-39 Gripen Demo repülőgépbe a SELEX Galileo ES-05 Raven AESA lokátort. Azóta a radar a kétüléses technológiai demonstrátor orrában csücsül, integrációs tesztjeit már elkezdték Svédországban, amiket egy rövid időre megszakítottak, ugyanis a repülőgép Farnboroughba repült, ahol így már egyik legfontosabb fedélzeti rendszerének birtokában láthatja a nagyérdemű.

Raven ES-05 AESA radar | Fotó: Phoenix HTKA.hu ,

Új hajtóműveket rendelt Omán F-16-osaihoz

Omán a General Electric F110-GE-129D hajtóművet választotta 12 darab új, Lockheed Martin F-16C/D Block 50 típusú vadászbombázója számára, melyeket tavaly rendeltek meg 600 millió értékben az Amerikai Egyesült Államoktól. Az erőforrásokat 2013 folyamán kell leszállítania az amerikai vállalatnak.

További Super Tucanókat rendelt Indonézia

Indonézia érvényesítette opcióját az Embraer vállalatnál további nyolc darab EMB-314 Super Tucano turbopropelleres kiképző és könnyű csapásmérő repülőgépre. Luiz Carlos Aguiar, a brazil nagyvállalat védelmi részlegének elnöke elmondta: a felek aláírták a kontraktust a repülőgépek megvásárlásáról. Mint ismeretes, Jakarta első körben ugyancsak nyolcat szerzett be a roppant sikeres típusból, és már akkor is rebesgették, hogy a szám később 16-ra is nőhet. A Rockwell OV-10 Bronco leváltására érkező brazil kétülésesek első szériáját 2013 végéig kell leszállítania az Embraernek, a most megrendelt második tételt pedig 2014 során. A kontraktus értékét Aguiar nem hozta nyilvánosságra, mivel az titkosításra került. Az indonéz hajózók képzése jelenleg is folyik Brazíliában a típusra, azonban hamarosan visszatérnek hazájukba, hogy – immáron oktatói minőségben – honfitársaiknak tanítsák meg a Super Tucano vezetését.

Biztonságosabban repülhetnek az olasz NH90-esek

Új fedélzeti rendszerrel gazdagodnak hamarosan az olasz NH90 forgószárnyasok: a SELEX Elsag 17 millió dollár értékű szerződést kapott a hadsereg és a haditengerészet ilyen típusú forgószárnyasainak felszerelésére LOAM (laser obstacle avoidance and monitoring – lézeres akadály-elkerülő és előrejelző) rendszerrel. Ez a kifejezetten helikopterek számára kifejlesztett technológia idejében felderíti a légi jármű útjába kerülő akadályokat – vezetékek, oszlopok, fák, kötélpálya-vezetékek, stb. -, és jelzi azokat a személyzet számára, akik így felkészülhetnek azok elkerülésére.

Fotó: Phoenix HTKA.hu ,

One Response to “Rövidhírek Farnboroughból”