|

HTKA Hírhalom 2012. 27. hét

A HTKA HÍRHALOM olyan hírek gyűjtőhelye, amiket rövidségük, vagy éppen időnk hiánya miatt nem tudtunk kellő formában megírni, így igen lényegre törően, de mégis közzétesszük ezeket minden hétvégén egy csokorba fűzve.

Román és argentin repülési események

Lezuhant a Román Légierő IAR 316B Alouette típusú forgószárnyasa. A baleset helyi idő szerint 12 órakor történt, július 5-én, csütörtökön Buzau város közelében. A fedélzeten tartózkodó mind a 4 személy életét vesztette.

—-

Egy nappal korábban sérült meg az Argentin Hadsereg egyik Sabreliner 75A kis utasszállító sugárhajtásúja, miután leszállás közben összecsuklott a bal főfutómű. A gépen utazott a hadsereg egyik vezetője, név szerint Luis Pozzi altábornagy, aki a La Pampa-i látogatásáról érkezett vissza El Palamor-ba. A személyzet és a szállított utasok mind kisebb sérülésekkel vészelték át a balesetet.

Sabreliner 75A | Fotó: airliners.net ,

Jövőre megkezdődik a Mantis UAV berepülése

A brit BAE Systems 2013 elején szeretné megkezdeni a Mantis névre keresztelt pilóta nélküli felderítő és földi támadó repülőgép légi tesztjeit. Első körben 20 repülést terveznek, melyek mindegyike 3 óra körüli hosszúságú lesz, ez alatt 1160 km-t tesznek meg 15 000 láb (4572 méter) magasságban az Ír tenger felett. A cég szerint a típus ideális lenne olyan küldetések elvégzésére, mely pilóta vezette típus bevetése esetén veszélyeztetné a személyzet épségét, példaként egy Al-Kaida elleni bevetést hozott fel.
A Mantis egy 40 millió dolláros projekt eredménye, mely érdekes módon a Francia Kormány megrendelésére készül. A gép tervezett maximális repülési magassága 16 700 méter, elsődleges profilja földi célpontok támadása, erre rossz időjárási körülmények között is képesnek kell lennie.

Mantis UAV ,

Maradhatnak a tűzoltó Herculesek

Az Észak-amerikai Légvédelmi Parancsnokság (North American Aerospace Defense Command) úgy határozott, hogy továbbra is üzemben tarthatják az észak-amerikai tüzek oltásánál oly nagy segítséget nyújtó C-130 Hercules-ből álló tűzoltó repülőgép flottáját.
A gépek repülését egy napra fel kellett függeszteni, miután az egyik példány lezuhant egy Dél-dakotai tűz oltása közben.

A MAFFS tulajdonában repülő egyik C-130 munka közben ,

Olasz Typhoon-ok Törökország felett

Idén különleges vendég vett részt a Törökországban évente megrendezett „Anatolian Eagle” hadgyakorlaton, az olasz Eurofighter-ek személyében. Itáliából a Grosseto-ban települő 4. ezred, valamint a Gioia del Colle-ban üzemelő 36. ezred vadászgépei vettek részt a június 11-e és 22-e között megrendezett hadgyakorlaton.
A Konya légibázison megrendezett nemzetközi gyakorlaton 80 repülőgép vett részt Olaszországból, Törökországból, Jordániából, Pakisztánból, Szaúd-Arábiából, az Egyesült Arab Emírségekből valamint a NATO-tól.

Olasz Eurofighter | Fotó: HTKA.hu – Block 50 ,

Mérföldkőnél a brunei helikopter program

Halad a Brunei Szultanátus és a Sikorsky helikoptergyár között tavaly december 11-én megkötött üzlet, melynek értelmében a Sikorksy lengyel leányvállalata, a PZL Mielec 12 darab S-70i helikopter szállít a szultánságba. Lengyelországban ezidáig 3 példánnyal készültek el, az elsőt októberben szállítják az Egyesült Államokba, ahol megkezdik a forgószárnyasok testre szabását a Brunei Fegyveres Erők kérésének megfelelően.
Bruneiben a 12 helikopter e jelenleg üzemelő Bell 212-et váltja majd, légi szállítási valamint kutató mentő feladatkörben.

A PZL Mielec-Sikorsky közös „gyermeke”, egy lengyel gyártmányú S-70i Radomban |Fotó: HTKA.hu – Block50 ,

Megkezdik az AW159 Lynx Wildcat szállítást

Július 11-én az AgustaWestland ünnepélyes keretek között átadja az Egyesült Királyság Védelmi Minisztériumának az első AW159 Lynx Wildcat forgószárnyút. Az átadási ceremóniát sajtótájékoztató követi, melyen a média képviselőinek lehetőségük lesz kérdezni a gyártótól, a védelmi minisztériumtól, a Brit Hadseregtől valamint Haditengerészettől.

AW159 Lynx Wildcat (Forrás) ,

Légi-utántöltési tesztek Olaszországban

Az itáliai félszigeten végrehajtották a C-27J Spartan és a légierő új utántöltő típusa, a KC-767 közötti utántöltési teszteket. A próbákra 10 000 és 20 000 láb közötti magasságokban (3048 – 6096 méter) került sor, éjjel és nappal egyaránt, fordulás közben, mindezt 407 km/h melletti sebességnél. A tesztek során semmilyen rendellenességre nem derült fény, így a C-27J megkaphatja a bizonyítványt, mely értelmében lehetséges az üzemanyag felvétel a KC-767 típusból. Utóbbi hajlékony tömlős rendszerével percenként 2800 liter kerozin átadására képes, így a szinte üres tartályokkal repülő Spartan is teljesen feltölthető 5 perc alatt.

—-

Új nevet kap az A400M

A nyár eleje mindig boldogságot hoz a repülés szerelmeseinek szívében, hisz ilyenkor kezdődik meg a repülőnapok időszaka. Különösen igaz ez az idei Nagy-Britanniára, ahol két hét leforgása alatt rendezik meg a világ legjelentősebb katonai repülőnapját, a Royal International Air Tatto valamint az elsősorban a cégek megrendelés utáni versengéséről elhíresült Farnborough Air Show-t. Ezeken az eseményeken a nagyobb cégek mindig képviseltetik magukat legújabb portékáikkal. Nincs ez másképp az Airbus repülőgép gyárral sem, a két éve bemutatott A400M közepes teherszállítójuk idén is részt vett/vesz mindkét jelentős angliai repülőnapon. A 2010-es farnboroug-i eseményen a típus névadó ceremóniája is lezajlott, akkor a Grizzly nevet adták a jelenlegi legnagyobb európai katonai projektnek.
Az idei RIAT-on az MSN6 jelzésű prototípus vesz részt az angliai eseményeken, ahol a most hétvégén megtartott RIAT-on új névvel fémjelezték a teherszállítót: „Atlas”. Az új név hivatalos bemutatása eredetileg a tavalyi RIAT-on lett volna esedékes, ám akkor a TP400-D6 erőforrás problémája miatt a nem létfontosságú repüléseket elvetették, így a típus nem is vett részt a tavalyi eseményen.
Az A400M program során ezidáig 1180 repülést hajtottak végre, ez alatt 3535 órát töltöttek levegőben. Hamarosan megkezdődik az első sorozatgyártású példányok átadása, először a Francia Légierő veheti kézhez új típusának első példányait.

14 hozzászólás “HTKA Hírhalom 2012. 27. hét”

  1. Valaki meg tudná mondani, hogy milyen katonák vannak a képen? Venezuela állítólag úszó harckocsikat szeretne vásárolni kínától. Az eslő példányokat jövő évre várják.

    http://seattletimes.nwsource.com/html/nationworld/2018594027_apltvenezuelachinaarms.html

    Ennek a hírnek jártam utána, mikor ezt találtam.

    http://s3.sinaimg.cn/middle/58ef0cfagc46070998f12&690

    Nem hasonlítanak semmire. Az is lehet, hogy OPFOR csapatok.
    ???????????

  2. Valaki kérdezte, hogy mivel lőtték le az szaúdi Sas az iráni F-4-et. ‘F’ Sparrow rakétával. A dolog további pikantériája, hogy a légigyőzelmet állítólag egy amarikai pilóta vagy amarikai oktatóval érte el egy kétüléses gép. Ezt soha nem erősítették meg, sejtehető, hogy miért. Egy amerikai gyártású szaúdi gép, lelő egy szintén amerikai gyártású iráni vadászt. Hááááááááááát…

  3. Na ne hidd már az, hogy aki a ’80-as években is harcolt a szovjetek ellen, az úgy nagy átlagban életben van. Vagy a tálibok vs. északi szövetség alatt halt meg, vagy a 2001-es beavatkozás óta, vgy szimplán öregségben. Az várható életkor szerint nemigen van már életben szinte senki a ’80-as évek veteránjai közül. Amerikai fegyverzetből milyük van szerinted…?

  4. Fel nem foghatom a franciák személygépkocsiba tök szép kocsikat tudna csinálni katonai járművekbe meg a VBL en kívül mind gagyin néz ki :D Jellegzetes francia vonalvezetés ugyan az a stílusirányzat mint az 1. vh-ba esküszöm.

  5. A 4 sor 1. képénél meg úgy néz ki az AMX-10 vezetője mint ha egy sebész orvost ültettek volna be vagy valami professzort :D Ezek a franciák nem értenek az erődemonstrációhoz felvonuláshoz katonai parádéhoz az már biztos ennél szerintem még a Riói karnevál is erő demonstratívabb.

  6. Franciában van egy újság, ami csak a katonai járművekkel foglalkozik. Ha jól emlékszem, negyedéves, és jó 100 oldalnyi nagyon igényes újság. A szerkesztők figyelmébe ajánlanám… Kamionos ismerős, stb stb könynen beszerzi, és nagyon jó kis technikai cikke alapja lehet ! Üdv!

  7. @Terminator

    Na ne viccelj! :D A szerkesztők MINDENT tudnak. A400M beszámolóban láthattad, hogy olyan helyekre is van bejárásuk, ahova csak felsővezetőknek és közvetlen munkatársaknak. Meg nehogy azt higgyük már, hogy a világ vezetői a fontosabb katonai döntéseket csak úgy, a szerkesztőség véleményének kikérése nélkül hozzák meg. Egyébként a legenda szerint Tcat már annyira tud, hogy előbb volt HTKA, mint internet (egy másik legenda szerint meg ő tüsszentette az internetet).