Három és fél éve, 2008. december 5-én történt, hogy lezuhant az Orosz Légierő egyik MiG-29 ‘Fulcrum’ típusú repülőgépe, halálba rántva a pilótáját. A katasztrófa kivizsgálásának idejére repülési tilalommal sújtották az Orosz Légierő MiG-29-es frontvadászait. Az esetet nagy média figyelem övezte, hiszen sok ország alkalmazta ezt a repülőgép típust.
A vizsgálat eredményeiről 2009. február 4-én Vlagyimir Drik őrnagy, az Orosz Légierő szóvivője nyilatkozott. A katasztrófát szenvedett MiG-29-essel, Valerian Kokorev alezredes, a 120. Vadászrepülő ezred pilótája szállt fel, a szibériai csítai területen fekvő Domna repülőteréről. A katasztrófát a korrodálódott bekötésű függőleges vezérsík meghibásodása okozta.
További információkat hamarosan, Szergej Bajnyetov vezérezredes, az orosz védelmi minisztérium repülésbiztonsági szervezetének vezetője osztott meg a médiával. Nyilatkozata szerint átvizsgálták az Orosz Légierő MiG-29-eseit, és ez alapján a korábban hadrendben tartott 289 darab Fulcrum közül, csak alig 30 százalékának adhatták meg a repülési engedélyt.
A vizsgálat eredménye drámai hatással volt a MiG-29-es további történetére Oroszországban. Az 1983 és ’86 között gyártott 9.12-eset alapváltozatot véglegesen kivonták a hadrendből. Csupán az 1986 és 1991 között átvett 9.13-as változatból maradt kevesebb, mint száz példány hadrendben, kisszámú kétüléses harci gyakorló gép mellet. Az orosz légerők 2009-es átszervezések után, napjainkban mindössze csak három aktív harci alakulatnál maradt a MiG-29-es típus hadrendben!
A 6962. számú repülőbázis 9.19-es MiG-29SzMT géppárja. Oroszország öt megmaradt MiG-29-essel felszerelt harci repülőszázada közül, kettő használja ezt a típusváltozatot. A kilencvenes évek elején gyártott példányokat, átlag tizenöt év konzervált állapot után korszerűsítették.
6982. számú repülőbázis – Szibériai Katonai Körzet:
A kritikus hibát feltáró, katasztrófát szenvedett gép, a 120. vadászrepülő ezred állományába tartozott. A szibériai Bajkál tótól keletre található Domna repülőterén, a korábban Afganisztánt is megjárt 120. Vadászrepülő ezred, 6982. számú repülőbázissá alakult át. Az öreg 9.12-es verziójú MiG-29-eseiket selejtezték. A moszkvai katonai körzetből kaptak helyettük egy századnyi 9.13-as példányt.
6969. számú repülőbázis – Észak-kaukázusi Katonai Körzet:
Az észak-kaukázusi vidéken található millerovo-i repülőtérre vonták össze, a Hidegháború alatt NDK-ban állomásozó 19. és 31. Gárda vadászrepülő ezredek állományát. A millerovo-i 6969. számú repülőbázison napjainkban két 9.13-as álváltozattal felszerelt repülőszázad szolgál.
6963. számú repülőbázis – Moszkvai Katonai Körzet:
A kuszki repülőtéren állították hadrendbe 2010-ben, a sikertelen algériai exportból visszamaradt MiG-29SzMT 9.19-es változatot. A kilencvenes évek legelején gyártott alap változatú MiG-29-esekből korszerűsített példányok személyi állományát, a 2009-ben felszámolt 14. és 28. gárdaezredek adták.
A MiG-29-es típust napjainkban, a harci alakulatokon kívül még három kiképző repülőtéren, Asztrahánban, Kubinkán és Lipeckben üzemel. Valamint egy rajnyi erővel védik Örményország légterét erebuni repülőteréről.
2010-ben megkezdődött a hadrendben tartott repülőgépek vezérsíkjainak megerősítése. Az állapot felmérés alapján további üzemeltetésre kijelölt vadászrepülőgépek vezérsíkjait, az élettartam növelő ipari nagyjavításuk során látták el a strukturális megerősítéssel.
A Sztrízsi műrepülő csoport az elsők között, már 2010-ben megerősített vezérsíkú gépeket kaptak. A beavatkozás kívülről is jól látható. A műrepülő csoport gépei gyakran repülnek nagy állásszöggel, ami során a két függőleges vezérsík közötti hátranyúló áramlatok komoly terhelésnek teszik ki ezeket a szerkezeti elemeket.

Az India számára korszerűsített MiG-29UPG példányok vezérsíkján is jól látható a beavatkozás ,

A 2012-es labdarúgó Európa-bajnokságra történő felkészülés jegyében nagyjavított ukrán MiG-29 ,
A sárkányszerkezet megerősítése várhatóan több légierő repülőgépein is meg fog jelenni az elkövetkező években. De mindez már nem segít a csebenki és lipecki repülőtéren tárolt, több mint kétszáz leállított MiG-29-esen, melyek már csak alkatrész forrásként funkcionálnak a légierő kevés megmaradt aktív gépe számára.
Szerző: Galcom