|

A MiG-29-esek megerősített vezérsíkjai

Három és fél éve, 2008. december 5-én történt, hogy lezuhant az Orosz Légierő egyik MiG-29 ‘Fulcrum’ típusú repülőgépe, halálba rántva a pilótáját. A katasztrófa kivizsgálásának idejére repülési tilalommal sújtották az Orosz Légierő MiG-29-es frontvadászait. Az esetet nagy média figyelem övezte, hiszen sok ország alkalmazta ezt a repülőgép típust.

A vizsgálat eredményeiről 2009. február 4-én Vlagyimir Drik őrnagy, az Orosz Légierő szóvivője nyilatkozott. A katasztrófát szenvedett MiG-29-essel, Valerian Kokorev alezredes, a 120. Vadászrepülő ezred pilótája szállt fel, a szibériai csítai területen fekvő Domna repülőteréről. A katasztrófát a korrodálódott bekötésű függőleges vezérsík meghibásodása okozta.

További információkat hamarosan, Szergej Bajnyetov vezérezredes, az orosz védelmi minisztérium repülésbiztonsági szervezetének vezetője osztott meg a médiával. Nyilatkozata szerint átvizsgálták az Orosz Légierő MiG-29-eseit, és ez alapján a korábban hadrendben tartott 289 darab Fulcrum közül, csak alig 30 százalékának adhatták meg a repülési engedélyt.

A vizsgálat eredménye drámai hatással volt a MiG-29-es további történetére Oroszországban. Az 1983 és ’86 között gyártott 9.12-eset alapváltozatot véglegesen kivonták a hadrendből. Csupán az 1986 és 1991 között átvett 9.13-as változatból maradt kevesebb, mint száz példány hadrendben, kisszámú kétüléses harci gyakorló gép mellet. Az orosz légerők 2009-es átszervezések után, napjainkban mindössze csak három aktív harci alakulatnál maradt a MiG-29-es típus hadrendben!

A 6962. számú repülőbázis 9.19-es MiG-29SzMT géppárja. Oroszország öt megmaradt MiG-29-essel felszerelt harci repülőszázada közül, kettő használja ezt a típusváltozatot. A kilencvenes évek elején gyártott példányokat, átlag tizenöt év konzervált állapot után korszerűsítették.

6982. számú repülőbázis – Szibériai Katonai Körzet:
A kritikus hibát feltáró, katasztrófát szenvedett gép, a 120. vadászrepülő ezred állományába tartozott. A szibériai Bajkál tótól keletre található Domna repülőterén, a korábban Afganisztánt is megjárt 120. Vadászrepülő ezred, 6982. számú repülőbázissá alakult át. Az öreg 9.12-es verziójú MiG-29-eseiket selejtezték. A moszkvai katonai körzetből kaptak helyettük egy századnyi 9.13-as példányt.

6969. számú repülőbázis – Észak-kaukázusi Katonai Körzet:
Az észak-kaukázusi vidéken található millerovo-i repülőtérre vonták össze, a Hidegháború alatt NDK-ban állomásozó 19. és 31. Gárda vadászrepülő ezredek állományát. A millerovo-i 6969. számú repülőbázison napjainkban két 9.13-as álváltozattal felszerelt repülőszázad szolgál.

6963. számú repülőbázis – Moszkvai Katonai Körzet:
A kuszki repülőtéren állították hadrendbe 2010-ben, a sikertelen algériai exportból visszamaradt MiG-29SzMT 9.19-es változatot. A kilencvenes évek legelején gyártott alap változatú MiG-29-esekből korszerűsített példányok személyi állományát, a 2009-ben felszámolt 14. és 28. gárdaezredek adták.

A MiG-29-es típust napjainkban, a harci alakulatokon kívül még három kiképző repülőtéren, Asztrahánban, Kubinkán és Lipeckben üzemel. Valamint egy rajnyi erővel védik Örményország légterét erebuni repülőteréről.

2010-ben megkezdődött a hadrendben tartott repülőgépek vezérsíkjainak megerősítése. Az állapot felmérés alapján további üzemeltetésre kijelölt vadászrepülőgépek vezérsíkjait, az élettartam növelő ipari nagyjavításuk során látták el a strukturális megerősítéssel.

A Sztrízsi műrepülő csoport az elsők között, már 2010-ben megerősített vezérsíkú gépeket kaptak. A beavatkozás kívülről is jól látható. A műrepülő csoport gépei gyakran repülnek nagy állásszöggel, ami során a két függőleges vezérsík közötti hátranyúló áramlatok komoly terhelésnek teszik ki ezeket a szerkezeti elemeket.

Az India számára korszerűsített MiG-29UPG példányok vezérsíkján is jól látható a beavatkozás ,

A 2012-es labdarúgó Európa-bajnokságra történő felkészülés jegyében nagyjavított ukrán MiG-29 ,

A sárkányszerkezet megerősítése várhatóan több légierő repülőgépein is meg fog jelenni az elkövetkező években. De mindez már nem segít a csebenki és lipecki repülőtéren tárolt, több mint kétszáz leállított MiG-29-esen, melyek már csak alkatrész forrásként funkcionálnak a légierő kevés megmaradt aktív gépe számára.

Szerző: Galcom

102 hozzászólás “A MiG-29-esek megerősített vezérsíkjai”

  1. „A Szu-27-t hány század repüli még? Több vagy kevesebb? Szerintem több.”

    Több szu-27 van szolgálatba mint mig-29.
    De abból csak 62 db van amit érdemes reptetni pedig még 2002-ben idézve „nagy modernizáció”-s programnak nézett elébe a szu-27 típus .

  2. A MIG iroda gondban van, mert a Suhojt erőltetik.
    A Mig 35 sztem nem lesz rendszeresítve.
    A Mig 29 KUB-ból gyárthatnak néhány századot anyahajóra. Állítólag a Szuhojokat ott cserélnék.
    A PAk FA lenyomta a Mig iroda 5.gen tervét. Párhuzamosan 2 lopakodóra nincs pénz, meg nincs is értelme.
    Valahogy így állunk.
    Maradnak a korszerűsítések, amelyek sacc 5 év múlva kifutnak. Szomorú sors vár rájuk. Sajnálom, hátha nem így lesz.

  3. Egy érdekes hírt fedeztem fel az egyik orosz lapon.
    Újságírok kérdezték Demin generálist az orosz légvédelmi,rakétavédelmi , ill a kozmikus védelmi erok parancsnokát.

    Tudna -e Moszkva ill. Moszkva kornyéke védekezni egy masszív légi ill. ballisztikus (atom)támadás ellen.

    Demin válasza: Ha klasszikus (nem atomtámadás) érné Moszkva kornyékét konkrétan
    1000 drb Tomahawk-kal, 1500 drb repulogéppel, ill. tobb pilotanélkuli repulogéppel, mikozben a levegoben felderíto, radio-eloktronikai zavaró gépek tartózkodnak…..

    Ha ballisztikus rakétatámadás (monoblokkos robbanófajjel), vagy ha csoportos ballisztikus rakétatámadás ( kevés létszámú -pár darab)..
    Nos mit gondoltok mi volt a válasz?

  4. „A PAk FA lenyomta a Mig iroda 5.gen tervét.”

    A szuhoj semmit sem nyomott le, egyszerűen egy gép finanszírozására volt pénz .
    Az mostanában egyre több hangot adtak hogy a pakfa mellé kellesz egy kisebb gép ami az f-35 megfelelője lenne ami elérhetővé válik más országok számára olcsósága miatt.
    Amikor az f-22 múzeumba lesz látható akkor az f-35 olyan természetesek lesznek a 6 gen gépnél mint ma az f-15 az f-22 mellett.
    Az az kellesz egy 5 gen multirole gép az oroszoknak .
    Talán még India is megrendelője lenne a szu-30 kiváltására .
    Amúgy elég érdekes, ahelyett hogy a oroszok 30 mig-35 rendeltek volna inkább vettek helyette szu-30-st.
    Pedig amit linkeltem képet nem kis rossz gépnek néz ki, talán még jobban is manőverezne mint az f-35.:DD

  5. Az USA gazdasági ereje 6-8-szor akkora, mint az orosz. Mégis lényegében egy géptípusra koncentrál. Lehet az oroszoknak is ezt kéne tenniük. Lehet hogy a PAK FA-nak kéne különböző verzióit gyártani és azzal lecserélni a most lévő összes más gépet.

  6. A MiG-29-es vezérsík problémáját már régóta ismerték, csak nem történt addig hatékony lépés, amíg nem lett belőle katasztrófa. A magyar-orosz Turul program anyagában már 2000-ben benne volt a függőleges vezérsíkok csomópontjainak ellenőrzése. További gáz, hogy mind a mai napig nincs infó, hogy miért nem ment el a katapult ülés. A pilóta elindította, a kabintető elszállt, a teleszkópos stabilizátor és a térdemelő leműködött, az ülés mégis a gépben maradt. Arról sem nagyon cikkeznek, hogy mi van a mésik halálos végű katapultálással, ami Indiában volt Szu-30-asból. Ott állítólag az ülés elöregedett műanyag alkatrészei törtek el, azért nem működött rendesen.

  7. Anno Kecskeméten (Rácz Zsolt esetére gondolsz?) a becsapódás után az ülés kiszakadt a gépből. Az orosz katasztrófáról mejelent fotókon az látható, hogy az orr rész látszólag alig sérült,a gép valószínűleg lapos dugóben ért földet,és a kabintető rendben elment. Nincs a gép közelében. A képek arra utalnak, hogy a katapultálás folyamata elindult, de nem fejeződött be.

  8. Jó pár éve még amikor az f-35 még nem repült még arról is volt szó búlvár szinten (vagy színvonalon) hogy a zvezda k-36-ot rendszeresítik hozzá persze ez minden megközelítésből esélytelen lett volna nem is értem hogy vetődhetett fel ilyen!

  9. Egyébként az orosz esetnél tényleg érdekes, hogy az ülés egy része bennmaradt a kabinban, ellenben a fejtámla rész, és a pilóta teste már nem. Nemtudom, hogy ez üléshibára utal-e, de szerintem itt is lehet hogy csak az ütés ereje miatt történt ez, esetleg túl későn húzta meg a kart a pilóta. De ehhez igazából nem annyira értek.

  10. „, hogy ilyen támadástól megtudják védeni Moszkva korzetét természetesen szorosan egyuttmukodve más katonai korzetek légierejével és légvédelmi eroivel.”

    Azt a betyár mindenségit!
    Milyen légerővel? azzal a 90 repcsivel ? Ha papíron elintézne a légvédelem vagy 600 vadászt a többit hogy szednék le ?
    1000 db církálórakétát hogy szednének le ? nincs annyi légvédelmi rakétájuk.
    Valami elképesztően nincsenek ezek tisztába saját katonai erejükkel.
    És most ezt nem indulatból de még csak nem is kötekedésből írom .
    Valami nagyon azt súgja hogy Demin is a wikipédiáról tájékozódik DDD

  11. Roni

    Már megint megszólalt beloled az orosz haditechnikai szakérto:

    1. Andrej Demin az orosz légvédelmi és rakétavédelmi erok parancsnoka, neharagudj, de csak jobban tudja mennyi légvédelmi rakétájuk van és milyen képességgel rendelkeznek.
    2. Biztos nem fogják az orrodra kotni (tirkosított adatok) a pontos létszámot.
    3. Moszkvának még a SZU -alatt nagyon eros légvédelem volt ki építve, az idosebbek biztos tudják.
    4. Ha ilyen volumenu támadás érné Moszkva kornyékét (figyeld csak Moszkváról beszélt, ami azt jelenti Oroszország más részeit nem tudnák megvédeni)
    5. Ez egy hír volt, mindenkinek a saját dolga, hogy elgondolkodik rajata, elhiszi vagy nem ozt pont.

  12. shornet24

    Annyira nem bulvár szinten ment a dolog,hogy már a közös orosz-ami céget alakították meg amikor az amik előálltak egy olyan „hibával” amin nem lehet változtatni.

    Roni

    Te nem vagy tisztában az orosz légvédelem erejével és a harceljárásokkal(ennyi technikát nem lehet egyszerre egy olyan kis légtérbe sűríteni).Gondolj már bele ember Ha Északról akarod megközelíteni Moszkvát akkor kb 1100km-et ha Délről akkor kb 1200km-et ha Szentpétervár felől akkor 600km-et,ha Lengyelország felől akkor meg 1000km-et kéne repülnöd ellenséges légtérben amit több tucat ezred véd S-300 és S-400 légvédelmi rendszerekkel és akkor még nem beszéltem az ember nem tudja mennyi egyéb kategóriájú légvédelmi komplexumról.Ami vadászokat illeti egy Tomahawkhoz nem kell Raptor elég egy MIG-31M(még csak nem is BM).

    „1000 db církálórakétát hogy szednének le ? nincs annyi légvédelmi rakétájuk.”

    Neked napra kész adataid vannak a készletekről?Sokkal gyanúsabb,hogy nem tudnának egyszerre 1000 Tomahawkot indítani az amik.Egyáltalán van ennyi nekik?

  13. aerophyl

    Mindenki el van ájulva a nagy számoktól de abba nem gondol bele senki,hogy ennyi gépet ilyen kis légtérben nem lehet egyszerre koordinálni emiatt csak hullámokról beszélhetünk ami jelentősen csökkenti a leterheltséget.Arról nem is beszélve,hogy hány csapásmérő érné el Moszkvát?Már írtam,hogy 600 és 1200km közötti távolságot kéne repülni ellenséges légtérben ahol ráadásul nem is Sz-200 vagy valamilyen modernizált BUK a legpotensebb légvédelmi eszköz.

    Lenne egy olyan kérdésem,hogy ha csak a legrövidebb úttal számolok akkor is oda-vissza 1200km(Ráadásul útba esik Szentpétervár ami Oroszország második legjobban védett környéke),ezt milyen ami csapásmérővel lehet lerepülni tankolás nélkül?Azt gondolom senki nem gondolta,hogy az orosz légtérbe engedik a tankereket.

  14. Látom megint egy tök értelmetlen vita.
    Dudi szán adatához még kiegészítő 600km távot is hozzá kell adni az orosz határtól számítva. Határ 300km sugarában kevés reptér lenne biztonságba.
    1800km repülnének a gépek. Csurig üzem anyaggal és 3 portattájjal.
    Mennyi fegyver vinnének 1-2 bomba plusz 2-4 rakéta?
    Piloták szempontjából eszméletlen táv ellenséges légtéreb. A pottartájok a sebességet és a manőverező képességet korlátok közé szorítják.

    Oroszok már akkor nyernek ha céltól 100-150km harcba kényszerítik a gépeket. Potos nélkül F-16 haza fele üzem anyag hiány miatt lezuhannának. Ha minden gépet bevetésre kerül -160db F-16?
    Tényleg?! Tényleg?
    Válasz csapással ellen mi védene?

  15. @dudi

    A B-1 több ezer km-et képes 30 méreren repkedni. AWACS nélkül az egész világot tele kell rakni radarral, hogy észlelt.

    Már nem egyszer leírtam, a B-1 lényege az, hogy nem kell folymatosan észrevétlennek maradni. Elég addig, hogy a tűvezetés lehetetlennél váljon. Egyik pillanatban ott van, a másikban meg amott. Egy 1000 km/h sebességgel repülő célt a vadászok egyszerűen nem képesek üldözni, mert nekik légiharc rakétákkal ez a csúcssebességük gyak 0-10 ezer méter között, csak más fajlagos fogyasztással magasságtól függően.

    Pont a mostani AS-ben volt, hogy a hasonló profillal operáló RF-4-egyket rohadt nehéz volt elfogni. Ugyanis aerodinamikailag tiszták – álá B-1 – vész esetén utánégetőlvel burtáljól gyorsulnak éa tovább képes tartani a tempót, mint az üldöző vadászgép. Egy vadászgép indítási zónája röhejesen kicsi a B-1 és más alacsonyan repülő gyorsan repülő célok ellen. Azonos irányba repülő célok estén legfeljebb 10-15 km, ha a célpont nem gyorsul és nem vált irányt…

    A SAM meg nem fog eléugrani a semmiből, mert az egész országot nem rakhatod tele vele…

    Az egész nyilakozatról annyira süt a nagyotmondás, hogy nem is tudom minek foglakozunk vele… Ennyi eszközt nem is tudnának indítani Moszkva ellen és nincs is ennyi értelmes katonai célpont. Magyarán egy nemlétező fenyegetésre vízionált egy totálisan röhejes választ valaki…

  16. molni

    „A SAM meg nem fog eléugrani a semmiből, mert az egész országot nem rakhatod tele vele…”

    Itt konkrétan Moszkva a célpont ami körül 360 fokban állandóan van légvédelmi ernyő szóval mindenféle képen lesz olyan SAM amit keresztezni fog.

  17. Emberek! Háború esetén mi a fenéért érné tömeges támadás Moszkvát????
    Magyarázza el már el valaki. Régóta nem cél az ellefél civil célpontjainak támadása, a Kreml, meg a néhány reptér stb.nem igényel akkora erőt. Már a VSz idején is tudták, ha támadás várható, akkor az egy irányból fog jönni, hoigy túlterheljék és rövid idő alatt lenullázzák az ottani légvédelmet, a többit meg kikerülik.

  18. „Emberek! Háború esetén mi a fenéért érné tömeges támadás Moszkvát????
    Magyarázza el már el valaki.!

    Moszkvában konnyen találnának tobb száz célpontot. Stratégiai létesítmények, gyárak, finomítók,hadi uzemek, kutató- fejleszto intézetek…stb

  19. dudi
    ne értsd félre nem a repulok miatt tettem be , hanem hogy milyen Moszkva rakéta védelme – most már lááták a kulfoldi katonáknak is. (a bemutató célja az volt, hogy OO kész részt venni az európai rakaétavédelmi rendszerekben, és jelentosen hozzá tud járulni saját rendszereivel a biztonság garantálásához.)

  20. boki, a „Moszkva körzetében” nem Moszkva. Persze tudom, hogy ott van Puskinóban a rakétavédelmi központ is (láttam leszállás közben Semerre retyóban)és közel van Kubinka, stb. Nem életszerű ez a hidegháborús gondolkodásmód, a nyugati doktrínák egyik sarokpontja éppen az, hogy igyekeznek (nem mindig sikerrel)elkerülni a nagy kiterjedésű civil célpontokat. Semmi reális esély nincs Moszkva elleni támadásra. Hiába fejlesztési és ipari központ még ma is.

  21. Dudi a lérak bázisok a külvárosoknál is kijjebb vannak, láttam több Sz-300-ast, egyébként meg előzőleg írtam, hogy ezekkel mi a helyzet. A soha sem bekövetkező támadásnál EGY irányból zúdul az áldás, az ottani komplexumok rögtön kimerülnek.

  22. Ez úgy általában a te kommentjeidre is igaz.

    Aha. Akkor kérlek vázold fel azt, hogy az újratöltési idő mitől lesz 0 és az, hogy ha egy adott szektro erőforrásai elérik a 0-át, akkor ott mi állít meg bármit…?

    Bullshit állításokat, ha ennyire védesz, akkor legelább jó lenne valami érv…

  23. Itt konkrétan Moszkva a célpont ami körül 360 fokban állandóan van légvédelmi ernyő szóval mindenféle képen lesz olyan SAM amit keresztezni fog.

    Gyönyőrűszép elmélet. Az persze fel sem merül, hogy a támadóerő x%-nak feláldozása árán – ez nem gép, hanem fegyver – éppen rést nyitsz a légvédelmen. Tudod, nem csak a SAM indít, arra is lehet vadászni. Ez valahogy mindig elfelejtődik sokaknál…

  24. aerophyl
    Nem tudam hallottad-e vagy olvastad, hogy Moszkva város mától 2,5 x nagyobb teruleten van, ugyanis elvettek ” podmoszkovie-tol” jelentos teruleteket, ahol az új Moszkvát fogják építeni.
    Tehát Moszkva már a Moszkvai korzet bizonyos teruleteivel kibovult.
    ( a célpontokat értsd moszkva és podmoszkovie)

  25. Moszkvában konnyen találnának tobb száz célpontot. Stratégiai létesítmények, gyárak, finomítók,hadi uzemek, kutató- fejleszto intézetek…stb

    Amiket semmi értelme támadni, mert a háború ma egy hagyományos fegyeverekkel vívott nyílt háború tart nem tart 6 hétig sem nemhogy 6 évig.

    Azért, mert az amerikaiak valami balfasz beidegződés kapcsán az irkai civil infrastuktóra nagy részét is legyalulták, nem kell követni. Igen, a jenkik is tudnak ekkora marhák lenni. Persze a katonai és civil között van átfedés, de nem annyira, hogy lerombolod pl. az erőművek 90%-át. Egy normális katonai infrastruktúra nem függ ezektől. Semmik értelme lerombolni őket. Az AF alatt annyi eszük már volt, hogy egyes vegyipari és kőolajipari létesítményekben csak a tároló tartályokat bombázták le.

    Itt konkrétan Moszkva a célpont ami körül 360 fokban állandóan van légvédelmi ernyő szóval mindenféle képen lesz olyan SAM amit keresztezni fog.

    Amit egy helyen áttörsz és a körkörös védelem 80%-a meg semmit sem tehet…

  26. Az összes S-300 lefedi Moszkva telje területét az S-400-ról nem is beszélve,így mindet ki kell pusztítani.

    Dudi, dudi, dudi….

    Ilyenkor érzem az, hogy mi a túrónak írtam a HT összefoglalót. Alacsonyan berepülő célok ellen egy SAM-nak sík terepen jó, 20-30 km-es észlelési zónája van. Az indítási még ennél is kisebb. Szóval jó lenne nem benyelni azt, hogy sok kétbites user rajzolgatja a 10 km magasan küzeledő szuperszonikus cél ellenei HMZ-t, mert ilyen megközelítésnél és max. a hasamat fogom a röhögéstől.

    Egyszerűen elkeserítő, hogy valaki évek óta ide jár, de a 2×2 sem megy.

  27. B-1B, B-52-ről indított csúnyaságok ~1500+ km távolságból. A fenti platformok erőlködés nélkül elvisznek 6-12 darabot vagy többet is. Tengókról is indulhat. A több száz km-es hatótávba beleférnek a Taurus féle cuccok is, bár ebből nincs túl sok, de ha már ennyire mániája valakinek a hipotetikus gondolkodás. A patformokkal egy irányból egy 200+-os salvo megeresztése sima ügye. A kéréds, hogy melyik irányból jön és milyen eloszlásban. A légvédelem már önmagában ezt nem fogja meg. AWACS és MiG-31 nélkül hellóbelló…

  28. Nem tudom megítélni a most folyó vitát, de az biztos hogy amikor a 80-as években a SZU katonai potenciálja csúcsán egy faszi a kisgépével berepül észrevétlenül Moszkva közepére az azért sokat elárul az ottani technikai és legénységi állapotokról.

  29. Nem tudom megítélni a most folyó vitát, de az biztos hogy amikor a 2001-ben az USA katonai potenciálja csúcsán néhány faszi 3+1 Boeinggel berepül észrevétlenül New York és Washington közepére az azért sokat elárul az ottani technikai és legénységi állapotokról.

  30. Molni ha jól tudom fasza 100db mig-31 van az oroszoknak amit ugye még a múltkor te említettél tehát olyan nagy gond nem lehet .
    Amúgy ha gépek alacsonyan mennek akkor ott van a pancir új radarral és a buk m2 légvédelmi rendszerek is .

  31. Nem azért a belevaúért. De, azon agyaltok, hogy az US B1-esek, Tomahawk-ok, stb hogy tudja támadni a ruszki fővárost?????????
    Már az egész annyira képtelen…..
    A Hidegháborúnak vége.
    Ha támadnák is Moszkvát hagyományos, katonai értelemben, akkor azt inkább ICBM-ekkel tennék, nem turbánosokat amúgy relatíve jól tizedelő Tomahawk-okkal.
    Valamiért úgy érzem Moszkvában ha támadás lesz, az inkább terroristák (ugye: Orosz tömegszex= Három ruszki egy csecsen) által.
    Meg ugye Moszkvában előbb megy a Delta (nem a SoF), vagy az AA (nem a 101-esek) 747-ese, mint az USAF B1-ese….

  32. Roni

    Meg tudja semmisíteni,a baj az,hogy kicsi az általuk védhető terület, így kicsi az esély,hogy pont elrepül egy Tomahawk a megsemmisítési zónán belül.

    Ezek akkor hatásosak,ha célpontok közelében helyezed el mert akkor valószínűleg jönni fognak a Tomahawkok(jelen esetben).

  33. ‘Nem tudom megítélni a most folyó vitát, de az
    biztos hogy amikor a 2001-ben az USA katonai
    potenciálja csúcsán néhány faszi 3+1
    Boeinggel berepül észrevétlenül New York és
    Washington közepére’

    ferditesz gondolom direkte. nem volt eszrevetlen.

  34. imho gyakorlatban 1000es mennyisegu cirkaloraketa legyen az csak tomahawk + us szintu ecm eseten meg ha pontcelt is kene vedeni pedig nem akkor sincs mirol beszelni.

    amugy megent sikerult kitalalni vmit aminek semmi realitasa.

  35. Van MIG-31 szóval miről is beszélünk?De egy Tomahawkot egy fapados MIG is leszed,ha van a környéken egy AWACS ami megmondja,hogy merre járnak.

    Kevesebb, mint 200 szétszórva az egész országoban. Kezd nagyon idegesítő lenni, hogy mindent hússzor kell elmagyarázni…

    Nem tudom megítélni a most folyó vitát, de az biztos hogy amikor a 2001-ben az USA katonai potenciálja csúcsán néhány faszi 3+1 Boeinggel berepül észrevétlenül New York és Washington közepére az azért sokat elárul az ottani technikai és legénységi állapotokról

    Azok eltérített civil gépek voltak. Mire kiderült, hogy mi van, már régen belementek a célpontokba. Háborús időben végrehajtott bombázógépekkel és manőverező szárnyasbomba támadással akkor balfaszság ezt hosszahasonlítan, hogy eszemfaszom megáll… Még, ha azonosították volna őket 1 parc alatt – sci-fi – akkor sem volt senki aki tűzparancsot adhatott volna.

    Egy tomahawkot le lehet lőni MANPADS-szel is, asszem már volt rá példa, próbálkozás biztos volt. Csak tudni kell, hogy mikor és hol jön.

    Technikailag igen, ha tudod hogy jön. Alig várom annak kifejtéséd, hogy hány tízezer MANPAD-dal kell teleszórni Moszkva környkéként, hogy néhány tucat célra legyen reális indítási lehetőséged. Az indítási ablak kb. 4-5 sec lehet, már ha rálátsz a célra. Alig várom annak kifejtését is, hogy hogyan kommunikálsz egyszerre több eszer ürgével…

    @Hans

    Amen. Egyesekek úgy látszik, hogy agyára ment a sivatagi forróság…

  36. Szerintem a radar vezérelt légvédelmi ágyúknak/gépágyúknak sem lehet nehéz lelőni egy Tomahawkot , ha a rakéta az ágyúkkal védett célpontot támadja.

    De. Nem könnyű célpontok. Ha oldalirányból kell tüzelni, akkor a megsemmisítési zónába szinte csak véletlenül repül be. Szemből nézve meg egy fél méter átmérőjű valamiről beszélünk.

    A kis gépet is észlelték a Szovjetek

    aerophyl nem így tduja, ahogy én sem. Ha észlelték is, akkor csak pont úgy, ahogy a B-1-nél írtam. Néha itt egy kis időra, néha ott. Ettől még leszedni nem tudták volna…

    Kezdem úgy érezni, hogy abba kellene hagynom a cikkírást a HTKA-ra. Minek…? A jelek szerint úgysem értette meg semmit az ide kommentelők komoly %-a az égvilágon semmit. A fenti kommentek alapján nekem ez jön le.

  37. igen fade, a 2001-es amerikai eset nem volt észrevétlen. Észrevették amikor becsapódtak a gépek. Sem Rust esetében,sem a 2001-es esetben nem vizsgázott túl fényesen az érintett ország légvédelme.
    Rustot egyébként elfogták és követték a szovjet vadászgépek. Egy idő után meg már nem foglalkoztak vele. Ezt maga Rust nyilatkozta,még 2001-ben.Igaz,hogy Friderikusznak,de ha egyszer csak neki nyilatkozott akkor azt kell idézni:
    „Azt mondja meg hogy, hogy tudta kijátszani pl. az orosz radarokat?

    – Meg sem próbáltam becsapni őket. Ennek legfőbb bizonyítéka, hogy kb. egy órával azután, hogy gépemmel átrepültem a szovjet határt, mellémszegődött egy orosz harci gép, és igen kis sebességgel többször is körberepült, amit én úgy értékeltem: a szovjet légierő már konstatálta, hogy behatoltam a légtérbe. Azt kell, hogy mondjam, én tudatosan az 1000-2000 méter közötti repülési magasságot választottam, és már csak azért sem akartam belopózni, mert akkor számítanom kellett volna arra, hogy lelőnek. De úgy gondoltam, hogy ha láthatóvá teszem magam, akkor inkább azt fogják hinni, hogy itt egy tisztességes berepülőről van szó, és nem a Szovjetunió ellenségéről.
    Ment, ment, tehát egyszer csak feltűnt ez az orosz vadászgép. Majd az egy darabig követte, aztán békén hagyta, hagy szálljon tovább az ország belseje felé?

    – Nem mondom, tele volt a nadrágom, amikor a felhők közül egyszer csak előtűnt ez a szovjet harci gép, amely rámrepült, majd körbe-körbe, aztán hirtelen eltűnt, majd ismét előkerült és utána igen lassan, a bal szárnyam alatt elrepült. Képzelje el, annyira közel voltunk egymáshoz, hogy gyakorlatilag a két szovjet pilótát is láttam, amint narancsszínű overállban figyelnek engem, sőt többször is láttam a gép oldalán a jókora vörös csillagot is.

    – Na hát, ha máskor nem, ekkor biztosan volt halálfélelme, mert ez tulajdonképpen az a pillanat volt, hogy nagy valószínűséggel tüzelni fognak Önre.

    – Hát, amikor megláttam ezt az orosz gépet, annyira megbénultam és a szívem olyan hevesen kezdett el verni, hogy egyre görcsösebben fogtam a kormányt és szinte belepréselődtem a pilóta ülésbe. Féltem, rettegtem, de miután eltűnt a szovjet harci gép, még utána is percekig nem tudtam ellazulni.”

  38. Ej. Látom még sokakban él a nosztalgikus érzés a nagy és erős orosz medvéről, aki ha kell oda tudná tenni magát. Hát nem nagyon. A nagy erős orosz medve mára csak egy fogatlan teve. Enyhe túlzással még az is csoda számba megy náluk, ha egy keszi géppárt időben a levegőbe tudnak emelni.

  39. @solid

    Azér a ló másik oldalára sem kellene átesni…

    @sidewinder1

    igen fade, a 2001-es amerikai eset nem volt észrevétlen. Észrevették amikor becsapódtak a gépek.

    Látom te sem érted. A radarnak nincs röntgen szeme. A gépek letértek az útvonalról, de mivel kommunikálni a gépekkel nem lehetett nem tudták, hogy miért… Mikor megtudták, akkor meg már túl késő volt.

    Az sem tudták, hogy erre keszit kell emelni vagy sem. Nem azért nem lőtték le, mert az USAF nem képes rá technikailag. Azért mert szervezetileg nem is volt kidolgozva, hogy ilyenkor mi a péklapátot kell csinálni. Olyan esemény készült, amit a rendszer úgymond nem tudott értelmezni. Hahó, ez szezon és fazon esete…

    Hogyan lehet ez ahhoz hasonlítani, mintha hadiállapotban vagy háborús helyzetben egy AWACS repked NY felett és várja az óceán felől érkező Tu-160-at és csúnyaságait? SEHOGY! Mert a moszkvás példa erről szól. Ha 2001-ben Moszkva felett térítenek el egy gépet és fél órán belüli célpontot vett volna célba, asszed tudtak volna bámit tenni?

    Tudod és is le tudom verni Mike Tyson-t, ha háttal áll nekem, nem tudja, hogy ott vagyok és nekem egy méteres vasrúd van a kezemben… Mert a terrortámadás a gépekkel kb. ez volt…

    Azt kell, hogy mondjam, én tudatosan az 1000-2000 méter közötti repülési magasságot választottam, és már csak azért sem akartam belopózni, mert akkor számítanom kellett volna arra, hogy lelőnek.

    Ó, szegény KAL 007 és 902-es járat. A KAL úgy repült, mint egy tipikus utasszállító, csak rossz irányon. A szovjetek mégis lelőtték. Pedig elvileg végigkövették az útvonalát. Azt meg soha nem értetettem, hogy a nagy szovjet légvédelem hogyan nem volt képes egyámstól több tucat vagy száz km-re repkedő gépet megkülönözetni…

    A 902-es volt a „fenyegetőbb”, az a navigációs hiba miatt nyílegyenesen nekiment Murmanszknak. Szó se róla ezt meg lelőni sem sikerült rendesen. Mázlijuk volt, hogy csak R-60-ast indítottak. Az első találat után a pilóták szem elől tévesztették gépet – ezt még megértem – azt, hogy radar egy 9 km-ről süllyedő gépe hogya nem talált meg, az szintén furcsa.

    Mindkét eset elég durva hiányosságokat mutat szerintem. A jóval forgalmasabb légtérből a jenkik a kóbór MiG-23-as észrevették és már várták a határon. (Bár az nappal történt, ebben eltér a két lövöldözös koreai esettől.)

    Szóval nem tudom, hogy M.R. miből gondolta, hogy ez a profil megvédi őt bármitől is. Két eltérő profilon repülő gépet simán lelőtt a SZU.

    MR meg egy idő után olyan celeb lett, mint pár hazai idióta. Pénzért azt mondhatta, amt elvártak tőle. Némileg összeütközött a törvénnyel is otthon, valamféle lopási ügy miatt.

  40. Csak mellékesen 2001 kapcsán. Ha netalán az amik tudták vona, hogy a gépeket eltérítették és vegig lelőhették volna. Miért tették volna? Azt nem tudhatták mi a cél. Nem tudhatták, hogy öngyilkosságra készülnek. Az is benne lehetett volna a pakliban, hogy a gépeltérítőknek politikai követeléseik vannak. Ha netalán mégis lelövik. A gépek végig sürűn lakott terület felett rapültek. Valszeg az emberáldozatok száma nem változott volna jelentősen.

  41. A Boeinges 2001-es sztorit a felette lévőre írtam reakcióként, nyilván nem komolyan gondoltam.

    A KAL 007-nél nem csak radaros, hanem vizuális azonosítás történt. A wikin elolvashatod a teljes rádióforgalmazást. Alaszkából szállt fel, négy kondenzcsík, nincs kivilágítva. Következtetés: RC-135. Éjszaka volt, többet nem láthattak szemmel. Ugye a kínaiakkal is volt hasonló afférjuk, csak ott nekimentek a gépnek.

    Rustnál, meg ha valóban látták a gépet(szemmel), gondolom leesett nekik, hogy egy Cessnaval legrosszabb esetben egy nyugati dezertőr próbál átszökni hozzájuk, túl nagy gebaszt nem tud csinálni.

  42. wikin elolvashatod a teljes rádióforgalmazást. Alaszkából szállt fel, négy kondenzcsík, nincs kivilágítva.

    Ez a nincs kiválgítva rész honnan jön…? Ugyanis akkor áruld már el, hogy Szu-15 hogyan adott le gépágyú sorozatot a gép mellett. Ha nincs kiválgítva, akkor ezt elég érdekes kivitelezni…

    Egy kémrepülő meg soha nem repülne nyílegyenes vonalon úgy, hogy az első sikertelen elfogás után másodjára is próbálkozhassanak.

    A KAL 007 lereagálása teljesen ostobán történt…

  43. Nincs kivilágítva: 18:15, a szovjet irányítás üzenete. Nem tudja a pilóta vizuálisan azonosítani, mert nincsenek fények, csak a navigációs villogók. Gondolom le voltak húzva a sötétítők az utasoknál.
    Valamint a gép nem válaszolt az azonosítási utasításokra.

    Ilyet az USA is előadott a hiperszuper AEGIS rendszerrel, amikor sikerült lelőni egy iráni Airbust

  44. Rust több alkalommal is bebizonyította, hogy komolytalan. Azt modnja, amit várnak tőle. Amikor a bíróság előtt állt, még csak annyit mondott, hogy látott vadászgépeket. Persze hogy látott, több útbaeső bázisnak repülési napja volt. Elfogni az akkori infók szerint nem tudták.