|

Raptor és Eurofighter vállvetve a vörösök ellen

Alaszkában éppen zajlik a 2012-es idény 2. Red Flag hadgyakorlata, melynek érdekességei a lengyel jelenlét, de említhető az erős Luftwaffe jelenlét is. Egyesek talán mondhatnák, hogy a Raptorok akkor épp kacsakergetést játszanak, ám az amerikaik vendégszeretetét élvező külföldi pilóták, kizárólagosan a kék csapatba kerültek beosztásra, így a lengyel Falconokhoz hasonlóan a Német Légierő által kiküldött 8 Eurofighter is a Raptorok oldalán harcol a vörös csapat agresszorai ellen.

Az alaszkai agresszorok ellen a japánok is felvonultak F-15J típusú gépeikkel | Fotó: Lengyel Légierő ,

A Red Flag-Alaska 12-2 gyakorlatra kilátogatott lengyel csapat egyik Falconja taxizik az Eielson légibázis betonján. | Fotó: Miguel Lara III ,

Előtérben a lengyelek, háttérben a csaposok | Fotó: Lengyel Légierő ,

Ezen felállás mögött egyébként az húzódik meg, hogy a NATO pilótáknak értelemszerűen nem a Raptor ellen, hanem mellette kell harcolniuk, így a hadgyakorlat célja is az amerikai csúcsragadozóval történő együttműködés minél gördülékenyebbé tétele a szövetséges pilóták számára.

‘Pedig megkergetnénk azért…’ ,

A németeknek logisztikai vonalon is adott minden, ami kell egy ilyen áttelepüléshez | Fotó: Luftwaffe ,

76 hozzászólás “Raptor és Eurofighter vállvetve a vörösök ellen”

  1. És akkor mi lenne? Semmi. Az Sh gépek is elértek két virtuális légigyőzelmet, ettől még nem dőltek a kardjukba a Raptor zsokék sem a Pentagon.

    Nem értem, hogy egyesek miért hiszik azt, hogy egy EF más mint egy SH vagy F-15C vagy F-16C. Mitől több? Mitől lenne esélyesebb, mint bármelyik 4+ gen gép? Mert soha senki nem támasztotta alá semmivel azon bullshit érveket, hogy mégis mitől lenne nehezebb falat egy EF a csúcsragadozónak…

  2. Mert európai és ez mindent elmagyaráz.
    De lényegében azért mert az EF még nem nagyon dicsekedhet külföldi vevőkörrel amiből következik hogy csak a gyártó által kommunikált eléggé kiszínezett infók alapján ismeri mindenki. A nagytestvér meg nem igazán szeretné ha a konkurens gépet a a raptor elfogásával lehetne reklámozni.

  3. @panoz

    Tippem szerint a pénz, a pénz, sok pénz és még annál is több pénz. Egy négy gépes kötelék kitelepítése (mert azért ennyit legalább illik küldeni egy úri hacacáréra) irdatlan sok pénzbe fájna csak Európába, arról nem is beszélve a hajózókat és a földi személyzetet is tenni kell valahova, ami megint költség. Azt nem tudom, hogy felszerelést mennyit kéne vinni, de könnyen előfordulhat, hogy az egyik An-26-nak is mennie kéne velük, vagy legalább kéne bérelni fuvart, de pl. a MiG-29-esek után – ha jól rémlik – rendszeresen rohangált egy Antonov, ha éppen valami gebasz volt az egyik géppel (bár nem hiszem, hogy a Gripen lerohadna valahol, de ezt is számításba kell venni).

  4. Volt kb. egy éve egy gyakorlat valahol az Egyesült Arab Emirátusokban, ahol a Rafale is elkapta a Raptort. Ha jól emlékszem ott voltak EF-ek is, akiknek viszont ez nem sikerült.

    A gripenek légi utántöltés nélkül Izlandon keresztül mennének? Support gép mindenképpen kell. Ancsával átrepülni az USA-ba, na az szép lenne.

  5. @Terminator

    A gripenek légi utántöltés nélkül Izlandon keresztül mennének? Support gép mindenképpen kell. Ancsával átrepülni az USA-ba, na az szép lenne.

    Hát egy UK-Izland-Grönland-USA vonalon meg lehetne oldani az utat a Gripennel (az Ancsa valahol az USA/Kanada partjainál csobbanna :) ), de ha logisztikus lennék, inkább azt mondanám, hogy tegyék őket hajóra vagy szedjék szét és pakolják be egy C-17/An-124-be és vigyék úgy.
    Egyébként a mi vadászpilótáink mennyire vannak a hosszútávú repülésekhez hozzászokva? Gondolok itt arra, hogy az angliai út is már 1500-2000 km, ami egy kis kabinban nem lehet valami eseménydús.

  6. Vadászgépeket nem szokás ma szétszedni és szállítani. Rohadt drága dolog, ezek nem LEGO-k. Ha szétszeded, az kis túlzással olyan, mintha egy közepes mélységű javítást csinálnál rajtuk. A „Volt egyszer egy PG cikksorozatban” olvasható, hogy az így szállított indiai gépeket a helyszínen be kellett repülni…

    Ha a Lufwaffe megoldotta anno, hogy 13 közebenső leszállással elmenjenek egy Red Flag-re, akkor Griffel is megoldható. Fel kell rakni minden pótost és a lehető legtöbb üzemanyaggal felzavarni a lehető legkisebb távolságokon. Mivel légiutántöltés nem lehetséges személyzeti részről több helyen sem, azért a maximális biztonság ezt megköveteli. A gépek útvonalán meg nem árt, ha készenlétben áll pár hajó. Ezen felül csakis nyári szezonban lehet szó az áttelepülésről. Akkor talán nincs olyan pocsék idő…

  7. @molnibalage

    Hát akkor még szerencse, hogy nem vagyok katonai logisztikus :)

    Egyébként igen, a Gripennel el lehetne repülni amcsikhoz, Google Earthben méricskéltem hasraütésszerűen és a legnagyobb távolságok olyan 2500 km körül vannak, wiki szerint a Gripen nyílásig tankolva + tartályokkal tud 3200 km-t. A gond a kisegítőkkel lenne, mert azt a hazai flottával már nem tudnánk megoldani, gépet kéne bérelni hozzá.

  8. Még mit nem. Még a végén elírnák a címet. K. Erzsi nénihez becsöngetnének. Ez itt a Jimmy Carter 75. Meghoztuk a alkatrészeket.
    3 tartalék sugárhajtó mű, 3 gépágyú, 700 db lőszerrel, ja ezek meg itt a rakéták. Csókolom.Oszt további jó Red Flagot.
    He Józsi a főnök nagyon kapzsi egy kicsit? Ide hoztuk 75km, katonák meg kapnak számlát 3000km-ről.

  9. Ha ez a raptor elleni gyozelem tenyleg igaz, nem pedig csak pilota historia, akkor sem kene annyira komolyan venni sztem. Lehetseges hogy csak fel gozzel mentek. Nem hasznaltak ki a gep, valos kepessegeit. Ha nekem lenne ilyen csucs technikam hulye lennek megmutatni a valos kepessegeit. Meg ha szovetseges tipus ellen „kuzdok” is. +Ha jol tudom a raptorra meg nem is integraltak a legujabb legi harc fegyvereket (aim-9x, uj amraam) ellentetben az SH-val. Szowal igy szimulaltan sem tudjak ezeket alkalmazni. Szerintem.

  10. molnibalage

    Félre értettél. Tudom, hogy van amraam integrálva csak régebbi verzió. Én viszont a legújabb verzióra gondoltam (asszem az a C-9). Nem rég én még azt olvastam hogy a legújabb verzióval most lesznek teszt lövések. a 9X sidewinder meg asszem jövőre.

    (Lényeg a lényeg: azt,hogy ténylegesen mit tud a Raptor még jó ideig nem fogjuk tudni. Az, hogy egy Rafale, Efa, vagy SH egyszer leszedet egy „hátrakötött kézzel” harcoló Raptort sztem meg senkit nem érdekel.)

  11. >eszedet egy “hátrakötött kézzel” harcoló Raptort sztem meg senkit nem érdekel.)

    Igazad van, de azért a franciák nagyon bizonygatták az igazukat, hogy a Raptoron akkor nem is volt póttartály, amikor elkapták. Azaz érzékelték és még mőgé is kerültek közelharcban. RCS növelő viszont biztos volt rajta szerintem :)

  12. Errol a bizonygatasrol hallottam en is. S francia pilotak jok. A rafale is jol manoverezik. De nekem ak is hihetetlen, h egy toloero vektort, max toloerot es minden tudast beveto raptor moge beultek vna a gallok. Persze ienkor az 1-2 masodperces mogotte tartozkodast is szamoljak a pilotak. az viszont nem hiszem hogy eleg a tuz nyitasra. Perszeehdt hogy megis sikerult nekik.

  13. @vimpel

    Van C-8-es AMRAAM…? Amennyire tudom a C-8-ból lett végül a D változat.

    1-2 másodperces ablak a mai IR légiharc rakéták mellett elég tud lenni. HOBS-sal meg főleg. Éppen ez a bibi. Közel légiharc esetén az lenne, amit a „Gondolatok..” cikkben felvetettem. Ha az infracsapda és más nem válik be, akkor halomra mészárolják egymást a gépek és sok-sok X is történhet, ha kb. egyszerre indítják a rakétákat. Ezért kiemelt fontosságú a légi helyzetkép ismerete, hogy ne is került olyan pozícióba, ahonnan nincs kinematikailag menekvés és ne lepjenek meg.

  14. Tudtommal még nem indítható hátrafelé az AIM-9X, de ilyen esetekben az indító és célgép közötti távolság 10 ezer láb magasan 3-4 km lehet.

    Egyébként örökké a fejem vakarom azon, hogy mindig kikötik, hogy a légi helyzet pontos ismerete kell a hátrafelé indításhoz. Node mégis hogyan kerül mögéd az ellenséges vadász? Hát úgy, hogy nem vagy tisztában a helyzetképpel és éppen készülnek segbedurrantani.

    Én nem tekintem hasznos és értelmes képességnek a hátrafelé indítást, mert az optimista elképzelések szeritn csak a sok vs sok vadász közeli légihacában lehet ilyen. Hátrafelé indítva simán ráálhat saját gépre is.

  15. Nincs még radarosban sem, nemhogy infravörösben…

    Nem rémlik még, hogy ’90-es évek vége előtt még az BVR harca képes Sólymokban sem volt? A Tomcat BVR képessége is decens papíron. Csak éppen az IFF hiányzott hozzá a drágámnak. Az F-15 IFF + NCTR kombó mindent vitt az SV alatt…

    Az IFF egy nagyon komoly valami, hétpecsétes titok.

  16. Már folyik a Block II-es 9X gyártása, ennek megvan a LOAL üzemmódja, vagyis hátrul lévő célra is indítható. Ehhez azonban olyan hordozó eszköz kell, amely datalinkkel képes a teljes légi helyzet kijelzésére, és ilyen még nem sok van. Talán az SH?

  17. Technikailag? Hááááááát…

    Nem tudom, hogy egy IFF azonosítási procedúra az mennyi idő alatt megy végbe fizikailag. Gőzöm sincs, hogy mekkora antenna felület kell és milyen irányba. IR rakéta esetén az indítás becsapódás között lehet, hogy csak 2 sec van. Ez nem túl sok idő. Ha HOBS az indítás, akkor még karakterisztika probléma, stb.

    Az alapelv az, hogy nem lövünk semmire, amit nem azonosítottnuk. Nem lövöldözünk úgy, hogy „majd az IFF megoldja”. És, ha az száll el a rakétán? És ha a baráti gépen van technikai gikszer / humán probléma, pl. elfelejtik bekapcsolni?

  18. Én arra gondolok, hogy helyes célra indítják, csak az infra fej mondjuk helyette félúton barátit „fog meg”. Elég kicsi az esélye + a meghibásodásé is.

    Egyébként csak vevő kell, nem? Legfeljebb nem tudják, melyik rakéta kié, a célpont műszerei úgyis visítanak majd.

  19. szitu:
    Molni ül a Griffben, Wolfrick a térségben kolbászol egy robinson anyósülésén.
    A pirézek hadüzenet nélkül megtámadják az országot.
    Ha a ravasz piréz pilóta úgy repül, hogy a rendszeresitett sidewinder 9Zs-t a kávédarálóra tudja akasztani, akkor én MEGHALOK?

  20. Legi helyzetkep teljes ismeretere vissza terve. Ha en egy raptorral uldozok egy 29est mondjuk. O egy kobraval mogem kerul, az meg nem jelenti azt hogy nem ismerem a helyzetkepet. Ien esetben tok praktikus lenne durrantani egyet hatra. :) Ja IFF, akkor miwan ha az ellen az en frekinre hangolja es tevesen baratkent azonositom? Lehetseges ilyen?

  21. Hagyjuk ezeket a „doku” filmeket. A Kobra nem harci manőver. Ha az ellenfél észleli, azonnal manőverbe kezd, aminek a végén kedvező helyzetbe kerülhet. Miért? Mert kobra közben lelassuló gépnek kell pár másodperc, míg újra felgyorsul és folytathatja a harcot. Ha olyan balfék az ellenfél, hogy egyenesen repül tovább, akkor a Kobra hatásos lehet, de ez nem életszerű.

  22. A jövő légi harcai című doku filmben az f-22 bizony kobra manőver segítségével került a Rafale gép mögé és lőtte le

    Itt csak annyit tudok mondani, hogy jaj, jaj és jaj. Ez nem az, amikor forgótáras B-1R gép együtt repül F-22-vel?

    Mikro esik már le, hogy ilyen marhaságokat nem kell komolyan venni. No offense, de az elmúlt 5-8 évben nemigazán láttam olyan modern légiharccal foglalkozó itthon és kint is bemutatott dokufilmet, amit legalább félig komolyan lehetne venni…

    Eszméletlen mélyrepülés és bulvárszintet ért el már a NatGeo és A Discovery is. A nagyon komoly dokumfilemeket be sem mutatják már, csak rendelésre és méregdrágán lehet őket megszerenzni.

    Anno valaki felrakott a B-1B-ről egy ilyet a youtubra. Mai napig sírok, hogy nem szedtem le. Még a címét sem tudom. Ne a Wing megy egyb dokufilm széria tagja volt. Nagyon profi cucc volt.

  23. History Channel:
    ” – Hitler a földönkívüliek űrhajóján ekkor ejthette meg az ookult rituálét. Vajon miért nem készült erről egy feljegyzés sem? Megkérdezzük John Doe UFO-kutatót…
    – (John Doe): Hitlerről köztudott, hogy zsidó volt, rendszerensen fogyaszott narkotikumoat, homoszekszuális volt, de kevesen tudják, hogy még a Porosz Birodalom idején az okkultista Thule társaság a testébe idézte meg Xenu-t….”

    Bár nem szó szerint idéztem, de szerintem aki párszor nézte már a csatornát, sejti mennyire komolyan vehető forrás. Másik meg: „Ez a virág különleges, tán az utolsó példány a Florus Kihalikus fajtából… bumm egy tank lánctalpa látható, ahogy áthajt rajta: és most 65 tonna tömör pusztító erő, ennek velóban képtelenség ellenállni… Az M1 Abrams tank, a tökéltes gyilkolóeszköz, és most nézzük meg, hogy vajon felbobban-e ez a dinnye, amikor a tank 120mm-es ágyujával rálövünk. A dinnye mögött még 410kg RDX-et helyeztünk el. Fehér köpeny villan… ”

    << ez meg a natgeo vagy melyik. Mióta (1.5 éve) nincs TV-m, semmiről sem maradok le. A historys repltilianos,nefilimes szarság meg úgyis fent van youtubeon, és a konteo blogról rátalálok pár hetente, és kiválóan szórakozom. :D"

  24. Ez attól függ, hogy melyik változatból ki rendelt, mennyit és mikor. Mivel minden külföldi fegyvereladás egyben politikai vetületű is – pár kivételtől eltekintve – ezért ez igen komoly befolyásoló tényező. A másik bibi az, hogy mikori az adat. Félmillió és kétmillió közeli adattal is találkoztam már, mai értékre számolva.