A napokban a Saab meghívásából a svédországi Linköpingben jártunk, ahol többek közt megtekinthettük a modernizált Sk60 (vagy Saab 105) jelzésű, sugárhajtású kiképzőgépeket.
A Malmen támaszpont hangárjaiban egymás mellett sorakoznak a modernizált Sk60-asok, melyek kívül ugyan csak egy antennában térnek el az alapváltozattól, azonban a kabinjuk már korántsem a régi, habár nem találunk bennük az egyre jobban terjedő, nagy többfunkciós kijelzőket.
A kéthajtóműves masina modernizációját még 2009 szeptemberében nyerte el a Saab AB, azóta folyik a gépek átalakítása. A már elkészült gépekről pontos darabszámot nem árultak el, de ottjártunkkor 12 gép állt a hangárban és előtte, ezek közül csak az egyik négyüléses (igen, négyüléses) példány nem kapta meg még a modernizációs csomagot.
Hogy mit is tartalmaz a modernizációs készlet? A műszerfal számos új lakót köszönthetett, amellett, hogy metrikus kijelzés helyett angolszász mértékegységeket használnak. Az új skálázás miatt az új magasságmérő, variométer és sebességmérő nem újdonság, viszont a 6 g-s túlterhelés mellett megszólaló figyelmeztető rendszer és a földközelség-jelző annál inkább. Beépítették a már alapkövetelménynek számító GPS-t, melyet a Garmin szállít GNS-430W névvel. A berendezés többfunkciós, tartalmazza a rádióegységet. A transzpondert is kicserélték, a legmodernebb, S-módú készülék került beépítésére, mely szintén a Garmintól származik GTX330D jelzéssel. Mindemellett egy adatrögzítővel is ellátták a gépeket, melyek a gép pozícióját, magasságát és a túlterhelés mértékét rögzíti, a berendezés egy USB-csatlakozón keresztül lehetővé teszi az adatok letöltését is.
A svéd gyártó illetékesei a szerződésben vállalták, hogy 137 millió svéd korona (18.85 millió USD) értékben a 37 gépet átalakítanak (35 a légierőnek, 2 az FMV-nek), továbbá még három készletet legyártanak tartaléknak, emellett segítenek a kiképzési program átalakításában és a típusképzésben. A gépek sárkányában tájékoztatásuk szerint több mint 5000 órányi kiaknázatlan repült van még, és évente csak 400-at pakolnak bele. Ha minden jól megy, a modernizált Sk60-asok kihúzzák 2020-ig. De akkor sem tűnik el a típus a Svéd Légierőből, mivel jelenleg 80 darabbal rendelkeznek, ám csak 35 repülőképes, a többit konzerválták. Amennyiben a modernizált példányok kirepülik a tartalékaikat, az avionikai berendezéseket átépítik egy konzervált példányba, így biztosítják, hogy a Saab 105-ös még egy huzamosabb ideig szerepet játsszon a svéd hajózók képzésében.
„svédországi Linköpingben jártunk”
Beszámolót! Képeket! Képes beszámolót! :D :P
Hat en olyan egetvero nagy ujitast nem latok a muszerfalon. Motmar van hattervilagitasa lent kozepen az autosradionak. Ennyi. :)
@GrGLy: lesz minden, még pontosítás is a Gripen NG programról :) Csak még szét kell válogatni a több ezer képet :D
A műszerfal képen nekem először az tűnt fel, hogy nincs középen a botkormány, de gondolom a kép kedvéért nem szerelték be. A modernizálás összege feltűnően alacsonynak tűnik a megszokottakhoz képestjó lépés volt a részükről, gratula.
Nekem ez a lekonzerválós, újra elővevős dolog okozta a ledöbbenést, azzal a maradék 45-tel akár 2040-ig is kihúzzák.
Nem semmi utazás lehetett….
A légi erő múzeumában is voltatok? Konkrétan egy típus érdekelne, de nem akarom itt lelőni a poént…
Sajnos nagyon sűrű volt a program és nem fért bele a múzeum, pedig nagyon el akartunk menni… :/ Na, majd legközelebb :)
Viszont a reptér repületén belül az egyik buszos utazáskor sikerült kifotóznom a kerítésen kívülre, legalább az udvaron álló gépek látszódnak rajta valamelyest.
Kicsit irigyellek Benneteket, hogy sikerült kijutni a svédekhez. Egy helyszíni riportot semmi sem tudja űberelni. Várjuk a további beszámolókat!
Gratulálok a csapatnak, a végzett munka elismerése, hogy a svédek is számon tartják a portált!