|

Kanada: új vadászbombázóhoz új tréner?

Több iparági forrás is megerősítette azon értesülést, mely szerint a Kanadai Királyi Légierő számításba vette, hogy beszerzési programot indít a BAE Systems CT-155 Hawk sugárhajtóműves kiképző repülőgépeinek leváltására. A kanadai kormány ez esetben a típusváltás mellett a teljes pilótaképző rendszert is megújítaná, a tantermi oktatástól a szimulátoros gyakorláson át egészen a valódi repültetésig. Ennek oka elég nyilvánvaló: Kanada néhány éven belül szolgálatba állítja az 5. generációs Lockheed Martin F-35-öst, mely egészen más felkészítési szisztémát kíván, mint a jelenleg használ CF-188 Hornetek.

A kanadai védelmi tárca egyelőre nem kommentálta a sajtó értesüléseit, így most még csak a bennfentes hadiipari forrásokra támaszkodhatunk.
A pletykák szerint nem biztos, hogy feltétlenül sor kerül majd típusváltásra – lehet, hogy csak egy átfogó modernizációs programot hajtanak végre a CT-155 flottán. Elméletileg ezzel lehetségessé válik egy olyan verzió kialakítása, mely megfelel az F-35-re való pilótaképzéshez, és jelentős megtakarítás érhető el vele, hiszen mégsem kell egy teljesen új trénert rendszerbe állítani. Arról nem is beszélve, hogy egy beszerzési program lebonyolítása éveket vesz igénybe, ami magában hordozza a csúszás lehetőségét, így előállhatna egy olyan helyzet, hogy a Lightning II már szolgálatba állt, de még nincs hozzá megfelelő kiképző repülőgép.

BAE Systems CT-155 Hawk, itt éppen az NFTC színeiben |Fotó: Serge Peters, RCAF ,

Éppen ezért a fő cél – ismételten hangsúlyozzuk, hogy az iparági források szerint – a Hawkok továbbfejlesztése mellett, egy 5. generációs szimulátor-technológia felépítése. Mint ismeretes, a Joint Strike Fighter nem rendelkezik kétüléses verzióval, így a pilóták felkészítésénél kiemelt szerepet kap a szimulátoros képzés. Kanada esetében ennek kialakítása nem lenne nehéz, az Amerikai Egyesült Államok minden bizonnyal rendelkezésükre bocsátaná a saját maguk által is használt rendszereket, azok beszerzése és üzembe állítása gyorsan lefolyhatna. Kiegészülve az „upgradelt” CT-155-ökkel, ez a rendszer már megfelelő lehet ahhoz, hogy Kanadában is magas szintű kiképző munka folyhasson az F-35-re.

Amennyiben azonban a kanadai kormány végül úgy dönt, hogy mégis az alapoktól épít fel egy új kiképző rendszert, több lehetőség is rendelkezésére áll. A nemzetközi piacon számos tréner vár megrendelőre: a BAE Hawk 128, az Alenia Aeronautice M-346 és a KAI T-50 egyaránt megfelelő lenne. Előbbi kettőt a május 31-én, Ottawában megrendezett hadiipari kiállításon a kormány szakértői alaposan szemügyre vették, ami árulkodó jel arra nézve, hogy tényleg számításba vesznek minden lehetőséget.

53 hozzászólás “Kanada: új vadászbombázóhoz új tréner?”

  1. Ha a típúsváltás mellett döntenek az megnövelné a mi pilótáink képzését is remélem ez a döntés felől fent már érdeklődtek a vezetők és nem a majdani kormányokra hagyják ennek a dolognak a mególdását. Mert ha váltás lessz vagy más képzés után kel nézni vagy fizetni a megemelkedett számlát esetleg a még kölcségesebb saját képzést (de ha a szerződés módosúl akkor szerződés szegésért nem lehetne olcsobbá tetetni a kiképzést? nem vagyok ügyvéd és a szerződés részleteit se ismerem sajnos. De ha valaki jártasbb segítene meg köszönném.)
    De véleményem szerint a legjobb mególdás egy közös kiképző központ létrehozása a Horvátokkal és a Szlovénekkel(légtér védelmet is meg kéne velük már kötni végre és nemkéne a baltikumra pénzt pazarólni NATO tagság címén pénzért be be repkedhetnénk szlovéniába és így a pilótáinknak is nagyobb lenne a légtér a hegyek nyújtotta plusszról nem is beszélve.) A horvátokkal közös kiképzőközpontot természetesen úgy képzelem el hogy bér képzést is biztósítana kissebb légierők számára így az anyagi terhei is csökkenének egy ilyen központnak.

  2. Szerintem nem biztos, hogy olyan jó biznisz lenne átvenni a horvát és szlovén légteret, vagy éppen saját kiképző központot létrehozni.

    „A horvátokkal közös kiképzőközpontot természetesen úgy képzelem el hogy bér képzést is biztósítana kissebb légierők számára így az anyagi terhei is csökkenének egy ilyen központnak.”

    Pontosan erre van az NFTC. Annál jobbat, olcsóbbat nem igazán lehetséges összehozni Mo-n. Gyak minden hiányzik, gépek, szimulátorok, megfelelő légterek…stb

    A légtérátvétellel az a baj, hogy ahhoz még több repült óra kéne (legalább a mostani 1,5x, ha nem több), plusz nem ártana pár plusz gép is, ha mind a kettő légteret őrizni szándékozzuk.

    „nemkéne a baltikumra pénzt pazarólni NATO tagság címén ”

    Ezzel jár a NATO tagság, ígyis eléggé nagy szégyen, hogy még nem jártunk kint…

  3. Pont hogy az NFTC miatt kellene ha a saját központ vagy máshol képezni. Ha új gépek beszerzése lessz az NFTC-be képzett pilóták képzési díja meg fog emelkedni de ezt már leírtam az előző kommentbe.
    Csak a Szlovén légtérről beszéltem és igen több óra kellene de azt a szlovének fizetnék is de ezt is leírtam.
    Ha meg a szlovén légtérre is felügyelnénk nem kéne a baltikumba menni és nem lenne szégyen hogy nem vóltunk még mert mi a szlovén légteret örizzűk ami épp olyan mint a baltiaké ergo még pozítívum is lenne a NATO szemébe hogy segítünk egy tagnak épp úgy ahogy a Németek Dánok Lengyelek… stb a baltikumnak (semmivel nem lenne más a Szlovén légtér védelem mint a baltikumi papiron ugyan az a kategória ugyan az a feladat védeni olyan NATO tagállam tagállamok légtterét akiknek nincs ehhez szükséges gépparkja .

  4. És a Horvátok felé való nyitás a szövetség erősítése fontos dolog lenne inkább feléjük nyitnák mint az itt sokat hangoztatott Lengyelország felé (aki teszem hozzá tényleges europai konfliktusba vesztes lenne és még csak közös határszakaszunk sincs velük) A horvátokkal a történelem 1000X jobban összeköt mint a Lengyelekkel. A függetlenségükbe is szereoet játszoottunk szerintük nem is kicsit.
    A Horvát hadsereg sokkal jobban felszerelnt mint a Magyar a légierőt nem számítva ami hamarosan változni fog ( és ha a közös kiképző központ alapjai le lennének tébve egy SAAB támogatás biztos jönne rá hogy a Gripen legyen a befutó.) Emellett új harckocsi beszerzés is szóbajött nálunk és a Leo2 szép és jó de drága az üzemeltetése és lehet hogy maga a harckocsi viszonylag ólcsólessz de a hozzá tartozó bázis komunikációs szervíz utász vontató darus és még sorólhatnám járművek horibilis összeg lenne ami redszerhezz nagyeséllyel hozzá se nyúlhtnánk és a kiképzésről és a teljesen új típúsra való átálásról nem is beszélve. De ha a M–95 Degman válsztanánk (ha már a szövetség szorosabbra lenne húzva vagy épp annak érdekébe) nem csak a hazai gyártást lehetne elérni ezzel alkatrész utápotlást és kisegítő járművek feltőltését érnénk el olcsóbban de kapnánk egy potens harckocsit ami a T-90XX szintjét üti emellett nem a 0ról indűlna a rendszeresítése mert a gyökértipusáról elég nagy ismerettel szervízháttérel és tapsztalatokkal rendelkezünk.

  5. Azért kicsit más téma a baltukimban orosz bombázókat, szállítógépeket kísérgetni, mint Szlovéniában néha elkapni egy-egy arrafelé eltévedt madarat… Méretben sem egy kategória, s politikailag, sem 1 vs 3 ország…

    Attól, hogy emelkednek a költségek, Mo-n még soha nem tudsz majd hozzá fogható képzést készíteni.

    ui: Ameddig a magasabb költség magasabb színvonallal is társul, addig nincsen ok az aggódásra…

  6. Az M-95 már csak azért is felejtős, mert még mindig az öreg T-72/M84 alapjaira épül, tehát az ERA nélküli páncélzata gyak. megegyezik vele, míg az orosz T-90A-nál, illetve az azt követő példányoknál már magának a páncélnak a felépítése is különbözik. Ja és az árról még nem is beszéltünk. A jelenlegi 30-40 hk-s horvát megrendelés miatt az ára kicsivel a csillagok felett lehet. Ha már annyira új harckocsit akarunk (illetve kell), akkor legalább valami olyan cucc kéne, amiből nem 30-40, hanem több ezer példány készült, s állt hadrendbe, s ebből fakadólag olcsóbb, az üzemeltetése, használata.

    Én személyszerint az ukrán T-84 szériát, azon belül is az Oplotot szerezném be, ha már annyira keleti eredetű cuccokról van szó, vagy esetleg nyugati elektronikás T-90MS. Ha pedig nyugati cuccot kell szerezni, akkor marad a használt Leo 2, ami esetleg később átlehetne építeni A6-os szabványra, új löveggel együtt, vagy esetleg szingapúri mintára modernizálni.

    Esetleg még abban is lehetne haszon, hogy összeállnának a környék államai (Románia, Magyarország, Szlovákia, Lengyelország, Csehország, esetleg még a balkáni államok) együtt kifejlesztenének egy 50-55 tonna körüli MBT-t nyugati mintára.

  7. Sulyid Igen épp itt a lényeg „Attól, hogy emelkednek a költségek, Mo-n még soha nem tudsz majd hozzá fogható képzést készíteni”
    Csak Magyarország nem is de egy Magyar-Horvát-Szlovén már tudna. Eggyütt területre nygyobb lenne mint Olaszország ez már elégséges légtér lenne nem beszélve hogy minden domborzati viszony adott lenne hegyek síkság sombság tengerfeletti repülés stb. Ha a Horvátok a gripent választanák már pedig egy ilyen központ segítésével azt választanák biztos lehetsz benne hogy a saab igencsak nyomott áron vagy ingyen adná szimulátorokat a központba és a szakembereket mert a szakember gárda biztosítása alap.
    Az alap tréner gépek is adottak Horvátországnak 20DB van a Szlovéneknek 11DB Sugárhajtású kiképzőgép beszerzés meg így közösen nem lenne nagy fala az áruk nem olyan vészes se a használt de modernizáltna se az újnak szerencsére a paletta igen nagy az meg hogy a kiképzés színvonalát ne tudnánk hozni kétlem van elég tapasztalt pílóta nállunk is és a horvátoknál is kiképzésnek folyamatos hagyománya vólt a két országba és a gyártó által nyújtott segítséggel apszolut de jó képzési színvonalat tudna produkálni ez a 3mas szövetség a szövetségben.

  8. Az M-84 igen majdnem egy az egybe T-72 de az M-95 ről beszéltem ami nagyon nem T-72 reaktíval új elektronikával és elkülőnített lőszertárolóval a páncélzata teljesen más a torony pl teljesen új és új gyártású harckocsi az meg hogy mennyi az ára az alku kérdése mert a Horvátok igyis úgyis le fogják gyártani maguknak egység kölcséggel nem törődve ha exportra is menne a dolog nem biztos hogy egység költség alapú elszámolás lenne. A Leo modernizálásról annyit hogyha tényleg azok lessznek beszerezve mindennel eggyütt annyi nem fog maradni hogy rendszerben maradjanak majd 70% kanibalizálva lessz nem hogy modernizálva a Leo2 egy nagyon jó harckocsi annak aki megtudja fizetni a karban és rendszerben tartását és nem csak az árát.

  9. A Leo2 Magyarországnak olyan mint ha én nyernék egy Ferrari F-12 őt és aszt mondanák 10 évig nem adhatom el és bérbe se, na elsőnek őrűlnék mint álat de amikor az adót kéne utánna fizetnem az üzemanyagot és a szervizt akkor lehet hogy hogy szidnám magam hogy hogy lehettem ekkora barom hogy megnyertem a gépet.

  10. Sziasztok!
    Lehet erről tudni valamit hogy konkrétan mennibe jon 1db Leo 2 üzemeltetese? Oke tudom, hogy ez macera mert sok mindentol függ(pl mennyit mennek), de ugy összehasonlitas képpen mondjuk a T-72 -höz képest.

  11. „Csak Magyarország nem is de egy Magyar-Horvát-Szlovén már tudna. Eggyütt területre nygyobb lenne mint Olaszország”

    Ez még a fele sincsen Olaszországnak… Ráadásul még mindig hiányzik a kellő méretű légtér. Kanadában gyak nyugodtan repülhetsz x száz kilométert anélkül, hogy emberbe botlanál. Ezt Európában eléggé nehéz megcsinálni…

    „a a Horvátok a gripent választanák már pedig egy ilyen központ segítésével azt választanák biztos lehetsz benne hogy a saab igencsak nyomott áron vagy ingyen adná szimulátorokat a központba és a szakembereket mert a szakember gárda biztosítása alap.”

    HA azt választanák, de még akkor se biztos, hogy annyira megérné. Ennyi erővel jobban megérné a svédeknek magukhoz szervezni a magyar-horvát pilótaképzést, s problem completed.

  12. Jó estét már megint egy érthetetlen vita. Végre van új védelmi elképzelés. Ebben benne van az új harckocsink lesz. Osztrákok ide adják a 40-50 db leopárd-2A4 nem tudom ezen mit kell rugózni. Azt hittem hogy a harmonikus oszcillátor modell csak két atomos molekulákra vonatkozik. Erre ki amplitúdóval egyesek még ezen rezegnek.

    Mi a fenének más modell? Más potens tank mennyivel lenne olcsóbb? Azoknak mennyire lenne üzem biztos az alkatrész ellátásuk és tuti? Biztos hogy minőség/ érték arányba az tankhoz való alkatrészek jobban megérik a pénzüket. Mint a drágább de minőség garanciás német alkatrész. (Komolyan a közeljövőbe BMW Miskolcot választaná új gyára helyszínének. Akkor a következő hír ami várnék németek fegyver gyár, hazánkba hoz egy alkarész gyártó üzemet)

    Légierő kapcsán tényleg össze állhatunk a horvátokkal. Gripen nekik, jó mert másod sorba hajók elleni támadásra optimalizálták. Tudomásom szerint. Valamint kicsi ügyes gép. USA független minőségi légi rakétákkal.

  13. „Volt, lesz, kéne”! :D Elárulom az a csoda ha látok egy BTR-t az úton mert megtudták tankolni, vagy évente 1x elsuhan egy Gripen, mi-17, vagy egy an-26 a környéken! 10 évvel ezelőtt általában minden szerdán a környékünkön gyakorlatoztak az albák meg migek (3-4db)! A honvédség létszáma kabaré! Egy NB1-es football meccsen is majdnem többen vannak kint!
    szittya88: Áruld már el nekem, te tudsz-e olyan közös programról itt a v4-kel vagy a környékbeli hozzánk hasonló szőröstalpú csoró szarokkal, ami meg is valósult nemcsak benyálazva volt?

  14. shornet24 én nem a V4ekről beszéltem hanem egy Horvát Magyar Szlovén szövetségi rendszerre a NATOn belűl természetesen ezzel a 2 ország az akivel határosak vagyunk én nem hogy ferdeszemmel néznének ránk hanem pont ellenkezőleg. Velük lehetne közös fejlesztésekbe fogni közös erővel baj esetén tényleg csak őklennének az egyetlen lehetséges és tényleges segítség Magyarországnak nem beszélve hogyha velük szorosabb szövetségbe lépnénk erősödne a pozíciónk a szavunk a térségbe és ez gazdaságilag is érezhető lenne. Magyarország mindig fontos szerepet tőltött me magyarország életébe de ha csak a közelmultra tekintünk vissza a szabadságuk segítése gazdaságilag a turizmus támogatásunk a NATO EU tagságra Magyarország a 4. legnagyobb befektető Horvátországban. Horvátország a mai napig függ tőllünk ahogy 800 éven keresztűl majd utánna 50 évig függöt és ezt ők jól tudják csak ezt úgynéz ki mi nem tudjuk a mai napig rajtunk áll vagy bukik Horvátország és ez nem mese vagy ámítás. Az ijen függőséget ki is lehetne használni (nem Horvátország kihasználását értem itt) hanem szerződéseket megálapodásokat a közös jó érdekében a katonai politikai gazdasági szövetségek létesítését közös ügyekbe közös fellépést az egyik félnek fontos ügye támogatását ha az a támogató országnak kárt nem okoz.

  15. Ha már ide került. Szomszédok közül: Horváth,Szlovén, Osztrák. Ezekkel a népekkel képzelhető el szövetség a határaink mentén.
    Határainkon kívül: Csehek,Lengyelek,Svédek,Törökök. Németek nem emlitem ők egy másik sakk táblán játszanak.

  16. Monyok az osztrákok nem ideadják a leokat hanem eladják a kettő nem ugyan az és hozzáteszem megint hogy attol hogy lessznek leok (lehet ólcsón lehet drágán ezt még senki se tudja legalábbis aki ide ír) a hozzá tartozó járműpark felszerelések pótalkatrészek és egyebek hatalmas összeg hatalmasabb mint maguk a harckocsoik a kiképzésről és a rendszeresítésről nem is beszélve mert nem csak a harckocsikhoz kellenek alkatrészek hanem a kiszólgáló járművekhez is a komunikációs rendszer vagy cserét kap ami olcsóbb de képességvesztés vagy megmarad és hozzá alakalmas további berendezések kerűlnek beszerzésre ami hatalmas pénz (ha ez nem történik meg hatalmas képesség csökkenés) a rendszeresítésnél nem is szólva a gránátokról a 125ösök megsemmisítéséről és még sok egyébről.
    Őrülök hogy vannak tervek és ambíciók
    A Leo2 az eurázsai terepre a legtökéletesebb harckocsi szerintem
    De az a baj hogy én már látom hogyha meg lessznek véve a Leok a harcértékük 70%ba se lessz kihasználva mert se normális vontató javító harctérimentő hídvető utászkocsi nem lessz hozzá rendszeresítve se komkocsi se normális gránát se kellő mennyiségű pótalkatrész.
    Az az én bajom a Leoval hogy beszerezzük jó drágán üzemeltetjük őket jó drágán de a képességeinek csak töredékét leszünk képesek kihasználni mert nem egy rendszert fogunk megvásárólni hanem csak a rendszer egy részét, pedig ez a rendszer csak egy apró eleme maga a harckocsi. Egy T-72re számolhatsz 6-7 embert a kiszólgálására egy leó kiszolgálkására viszont 11-12 embert ennyivel összetettebb rendszert képez maga a Leo2 A4 rendszere amibe beileszkedik. De mi majd szépen 7-8 emberrel üzemeltetjük mert ügyesek vagyunk és minek kell a többi ha ugyse fegyvert fog… A T-72 üzemeltetésére se vóltunk képesek csak a kúltúra megőrzésének szintjén (mondjuk sikerűlt 5-6 ember/harckocsival mególdani :D spórólás) akkor egy ennyivel koplikáltabb rendszet kevesebb pénzből…

  17. Véleményem szerint az Osztrákok megszabadúlnak a kivont harckocsiktól egy olyan időszakban amikor szinte eladhatatlanok mert a piac túl vvan telve vele kereslet meg semmi de ők mégis jó üzletet kötnek majd…
    Mitőllünk egy két fejes jó pénzt zsebel be ezért az üzletért egy kettő a rendszerbeállítás elött szedi meg magát jópár közbe jópár utána…
    A NATO örülhet mert papiron hatalmasat fejlődtek a képességeink (valóságba meg már nemannyira a rendszer további elemei nélkül)
    A szomszédoknál a szélsőségesek örülhetnek lessz mivel rémisztgetni
    A fegyvergyártók és használt fegyver nepperek örűlhetnek mert a többi szomszédtól lépésre számítanak.
    Mi meg fizethetjük a hülyeség árát és még tapsolunk is hozzá mikozbe eredménye nem sok lessz valójába (aki érti a légierőnél a rendszerben működés fontosságát annak a harckocsizóknál is értenie kéne.)

  18. A diplomácia sajnos nem így működik már réges rég, hogy melyik országra kéne haragudnunk a történelem miatt meg melyikre nem, hanem aki megjelenik annak fényesre kell nyalni a seggét mint egy Rákosi- Sztálin találkozón! :) Monyok Osztrákokra, Horvátokra Csehekre Törökökre ugyan úgy lehetne okunk haragudni a történelem miatt mint akiket kínosan kihagytál Románok, Szlovákok, Szerbek stb!

    Szittya én meg azért írtam a v4-et is mert velük évente nem tudom hányszor kölcsönös seggnyaló partyt tartunk és még akkor se tudtunk velük egy értelmes programot létrehozni, se a gazdaságba se más téren!

  19. Ezt bírom a HTKA fórumon.
    Még az esetleges kanadai kiképzőgép beszerzéstől is sikerül valahogyan eljutni a magyar honvédség (most éppen) harckocsi képesség fejlesztéséhez….

    Most őszintén mi köze van ennek témához? Már 10 másik hírnél van erről szó. Miért nem lehet ezt ott megvitatni?

    Az én ezt venném meg, és ennyit dolgot (jelen esetben harckocsit) meg különösen bírom. :D Úgysem lesz úgy minek ezen ennyit agyalni?

    Nem akarok senkit megsérteni csak kikívánkozott. :)

    shornet24
    hogy megnyugtassalak kicsit én majdnem minden héten látok gripent repülni. Nem is egyet. De ha felhős az idő akkor van hogy csak a hangrobbanásra leszek figyelmes.
    Tavaly az erkélyemről láttam mi-17-eseket és még 24-eseket is nem is egyszer. — igaz idén egy darabot sem.
    Bár hajdúhadházi vagyok. Ebből a szempontból lehet jó helyen lakom.

  20. szittya88:
    „Magyarország mindig fontos szerepet tőltött me magyarország életébe de ha csak a közelmultra tekintünk…”
    Ez egy igen mély bölcsesség, amivel nehéz lenne vitába szállni.

    zolika750:
    „Miért nem lehet ezt ott megvitatni?”
    Mert mindig vissza kéne lapozgatni a régi cikkhez, máshol meg nem lennének kommentek. :-)

    shornet24:
    „Osztrákokra, Horvátokra Csehekre Törökökre ugyan úgy lehetne okunk haragudni”
    Talán ők nem loptak annyi földet :-)

    Valakinek van esetleg infója, hogy mennyit repül évente egy ilyen NFTC-s hawk?

  21. Sziasztok!

    Szeretnék az NFTC-s vitához hozzászólni! Szerintem teljesen értelmetlen lenne egy horvát-szlovén-magyar rendszer kiépítése. Ok, hogy olcsóbb lenne, mint pl itthon képeztetni. De az NFTC-ben hány nemzet van benne? 10-20? Ebben mennyi lenne? 3? Már kiépített infrastruktúrával, szimulátorokkal, gépparkkal rendelkezik, plusz akkora légtérrel, mint fél Európa. Vajon melyik jön ki olcsóbbra?…

  22. A Leo2 beszerzést azért még ne kiabáljuk el, vagy 8 érdeklődő van a hk-kra, egyáltalán nem biztos, hogy az osztrákok minket választanak. Ezt a szlovén légtérvédelmet meg felejtsük már el: a szlovének nem tartottak rá igényt. Egyébkénk eleve halva született ötlet volt, ez minimálisan kiváló államközi kapcsolatokat igényelne: elég ha a tavalyi szlovén miniszterelnöki kiszólásra gondolunk, ami arra utalt, hogy teljesen el fogják szigetelni Orbánt, ami nem feltétlenül a nagyon jó kapcsolatokról árulkodik. A legnaivabb elképzelés talán a szlovák-magyar-román-horvát-szlovén stb. együttműködés volt, Sulyid írt ilyet. Ezek az országok még egy közös zsebkendőbeszerzésben sem értenének egyet nemhogy közös fegyverbeszerzésben. Az olyan eszmefuttatásoknak, mint a horvátokkal közös Grippen kiképzés, javítás stb. meg aztán pláne semmi értelme: most lett meghosszabbítva 2026-ig a Grippen szerződés a svédekkel, ami – mivel lízingről van szó – erre is részletes megállapodást tartalmaz. Ha úgyis fizetnünk kell a svédeknek akkor mi értelme volna egy horvátokkal közös javításnak?

  23. Tankman talán tud valami infót, hogy áll a Leok ügye.
    Ami a többit felvetést illeti, nem hinném hogy a közeljövőben, bármelyik szomszédunkkal is olyan lenne a viszonyunk, hogy együtt működnénk katonai beszerzésekben.
    Politika nyilatkozhat így, de a valóságban ebből nem lesz semmi.
    Mindenesetre örvendetes, hogy legalább a leépítések korszaka lezárult, valamint, a szűkös lehetőségek ellenére, elkezdődött némi előrelépés.
    A többi úgyis a jövő zenéje.
    Nato tagként, nem hinném hogy Orosz fegyverekben gondolkodna bárki illetékes is.
    Nyugati cuccokat fogunk rendszeresíteni, legyen akármi is, vagy hazait.
    Ami Orosz még van, azon érdemes gondolkodni, hogy kuka, vagy korszerűsítés, felújítás.
    Nem elhamarkodva dönteni, mint a múltban tettük.
    Lásd, felújított Szu-22 kivonás, Mig-29 leamortizálódás mértéke, T-72 harckocsik korszerűsítésének elodázása, meggondolatlan elajándékozása, ingyen, BMP gyalogsági harcjárművek váltótípus nélküli kivonása, Önjáró tüzérség logikátlan megszüntetése, stb.
    Lehetne még sorolni, gondolom….

  24. PA63 mi ez a pesszimista hozzá állás? Ez nálunk nagy divat mostanság.
    Bízzunk istenbe, valamint az energia megmaradás törvényébe. A befektetett munka mindig meg lesz a pozitív hozadéka.

    Igen is mi fogjuk át venni a Leo 2. Ha más kép alakul nézünk más megoldás után felelősöket meg megkapják amit érdelemnek.

    Még valami jó lenne ha az emberek emlékezete nem bociéval egyenértékű lenne.

  25. Dudi milyen csoda ország?

    Családi historia :) Nagyapáim még szakmunkások jó mester emberek. A küzdettük hogy jobb legyen. Szüleimnek tovább feljebb létek. Édesapám már agrármérnökire járt. Szép családja lett 3 gyermekkel. 50 éveire eljutott oda,hogy van egy családi háza eddig 5x cserélt gépkocsit. Hitelmentes.
    Gyermekeit normális határok közt eltudja látni minden jóval.

    Annak ellenére, hogy születésemkor komplikáció léptem fel nálam. Agyi sérülést szenvedtem diszlexia és diszgráfiám ennek egyik utóhatása. Még is beverekedtem magam az ország talán legjobb természet tudományos karára( itt kémiát tanulok). A diplomám már itt van az orrom előtt pár lépésre odáig :) Közben harcművészetekkel foglalkozok :) (Azt is mikor elkezdtem 15 éves voltam és egy szabályos fekvő támasz nem ment. 175cm voltam és 70kg, 180-190 cm magas 80-90 kg srácokkal kezdetem el tanulni az Okinavai karatét. Falhoz kentek felálltam).

    Hagy nem mondja. Amit leírok az egy metszet ami mögött kemény munka áll. Olykor-Olykor bukások is.

  26. Dudi még annyi megértem amit tapasztalsz ki ábrándító. 3 hete össze futottam egy olyan „sráccal” aki most 32 éve most kezdett el idén nálunk gyógyszerész karra járni. Seregbe ötmesteri rangig vitte. Majd felvették tisztire 1 év után ott hagyta. 2 évre rá így került ide a gyógyszerész karra hozzánk.

    Ezt pedig a figyelmedbe ajánlom:
    http://www.youtube.com/watch?v=4YbHeOM5q58
    Olyan ember verse ez akitől elvettek minden és soha nem térhetett haza.
    Még is népe ügyének töretlen pártfogója maradt.

  27. Egy szó mint száz nincs csoda ország. De Istennek és fizikai világnak meg vannak az törvény szerűségei.
    http://www.youtube.com/watch?v=-RfBTW8SNFg&feature=related

    Az se véletlen, hogy a meggyötört japánok és németek 45-után most megint ott vannak fent .
    Hol vannak a portugálok? Hol vannak az angolok (aki a xx században egyre csak kisebbek lettek, mint kihunyó csillag mely melynek egy-egy fénysugara hirdeti a régen volt szép napokat)

  28. Elég gagyi, a fotókon látható technika nem csak mai szemmel.
    Persze, sok van nekik belőle és katonából is.
    Azok a sorozatvetők, az 50-es éveket idéző teherautón, na ja…
    No meg ha jól láttam, T-62 re hasonlító kínai eredetű, vagy saját gyártású, tuningolt tank.. :)
    Sajnálom hogy a légi erejükről nem volt kép.
    Szívesen megnéztem volna, még ma is repülő „MIG-17-est”. ( kínai klón )
    Persze, semmi nem örök, az ő rezsimjük sem.
    Majd megdől.
    Kérdés mikor és mennyi ember pusztul még addig bele, a sajátjaikból.