Több iparági forrás is megerősítette azon értesülést, mely szerint a Kanadai Királyi Légierő számításba vette, hogy beszerzési programot indít a BAE Systems CT-155 Hawk sugárhajtóműves kiképző repülőgépeinek leváltására. A kanadai kormány ez esetben a típusváltás mellett a teljes pilótaképző rendszert is megújítaná, a tantermi oktatástól a szimulátoros gyakorláson át egészen a valódi repültetésig. Ennek oka elég nyilvánvaló: Kanada néhány éven belül szolgálatba állítja az 5. generációs Lockheed Martin F-35-öst, mely egészen más felkészítési szisztémát kíván, mint a jelenleg használ CF-188 Hornetek.
A kanadai védelmi tárca egyelőre nem kommentálta a sajtó értesüléseit, így most még csak a bennfentes hadiipari forrásokra támaszkodhatunk.
A pletykák szerint nem biztos, hogy feltétlenül sor kerül majd típusváltásra – lehet, hogy csak egy átfogó modernizációs programot hajtanak végre a CT-155 flottán. Elméletileg ezzel lehetségessé válik egy olyan verzió kialakítása, mely megfelel az F-35-re való pilótaképzéshez, és jelentős megtakarítás érhető el vele, hiszen mégsem kell egy teljesen új trénert rendszerbe állítani. Arról nem is beszélve, hogy egy beszerzési program lebonyolítása éveket vesz igénybe, ami magában hordozza a csúszás lehetőségét, így előállhatna egy olyan helyzet, hogy a Lightning II már szolgálatba állt, de még nincs hozzá megfelelő kiképző repülőgép.

BAE Systems CT-155 Hawk, itt éppen az NFTC színeiben |Fotó: Serge Peters, RCAF ,
Éppen ezért a fő cél – ismételten hangsúlyozzuk, hogy az iparági források szerint – a Hawkok továbbfejlesztése mellett, egy 5. generációs szimulátor-technológia felépítése. Mint ismeretes, a Joint Strike Fighter nem rendelkezik kétüléses verzióval, így a pilóták felkészítésénél kiemelt szerepet kap a szimulátoros képzés. Kanada esetében ennek kialakítása nem lenne nehéz, az Amerikai Egyesült Államok minden bizonnyal rendelkezésükre bocsátaná a saját maguk által is használt rendszereket, azok beszerzése és üzembe állítása gyorsan lefolyhatna. Kiegészülve az „upgradelt” CT-155-ökkel, ez a rendszer már megfelelő lehet ahhoz, hogy Kanadában is magas szintű kiképző munka folyhasson az F-35-re.
Amennyiben azonban a kanadai kormány végül úgy dönt, hogy mégis az alapoktól épít fel egy új kiképző rendszert, több lehetőség is rendelkezésére áll. A nemzetközi piacon számos tréner vár megrendelőre: a BAE Hawk 128, az Alenia Aeronautice M-346 és a KAI T-50 egyaránt megfelelő lenne. Előbbi kettőt a május 31-én, Ottawában megrendezett hadiipari kiállításon a kormány szakértői alaposan szemügyre vették, ami árulkodó jel arra nézve, hogy tényleg számításba vesznek minden lehetőséget.