|

HTKA Hírhalom 2012. 21. hét

A HTKA HÍRHALOM olyan hírek gyűjtőhelye, amiket rövidségük, vagy éppen időnk hiánya miatt nem tudtunk kellő formában megírni, így igen lényegre törően, de mégis közzétesszük ezeket minden hétvégén egy csokorba fűzve.

A Portsmouth-i hajógyárban elkészült a HMS Queen Elizabeth repülőgép-hordozó hajótestének egyik 6000 tonnás szakasza. A 20 méter magas és 70 méter hosszú törzsrészt hat órás munkával sikerült egy uszályra helyezni, amely a következő héten a 960 km-re található Rosyth in Fife tengerparti városba szállítja, itt kerül sor a hajó összeszerelésére.

—-

A General Dynamics május 15-én bemutatta legújabb fejlesztését, egy új generációs nehézgéppuskát. A Lightweight Medium Machine Gun (LWMMG) névre keresztelt fejlesztés 12,7 milliméteres űrmérettel bír, azaz a nehézgéppuskák közé tartozik, de jöjjön az ok ami miatt új generációsnak nevezhető: tömege mindössze 24 font, azaz 10,9 kg, ami inkább a 7,62-es fegyverek tömegéhez áll közelebb mint a hasonló űrméretű típusokhoz. A gyártó szerint szintén fontos újítás, hogy új patront használnak, mellyel a pontosság mellett a hatásos lőtávolság is nőtt, 1700 méter fölé. A fegyver maximális lőtávolsága egyébként 5640 méter, tűzgyorsasága 500 lövés/perc.

—-

Megérkezett a RAF Brize Norton légibázisára a légierő 8. C-17 Globemaster III nehéz szállítógépe. A 200 millió zöldhasút érő „vasmadár” május 24-én, szerdán érkezett Nagy Britanniába a Boeing kaliforniai üzeméből.
A Brit Királyi Légierő 2001-ben állította szolgálatba első C-17-ét, azóta a hét példány összesítve túllépte a 74 000 repült órát, ez 15 százalékkal több a tervezettnél.

A RAF 7. C-17-eseének érkezése Brize Nortonba

A RAF 7. C-17-esének érkezése Brize Nortonba | Forrás: Boeing ,

A Boeing az Egyesült Arab Emirátusok számára is átadott egy újabb C-17-et. A dúsgazdag arab ország tavaly vehette át a típus első négy példányát, most az ötödik került a légierő állományába. Az első példány 2011 májusi átvétele óta a flotta több mint 2000 órát repült, ez alatt 3000 utast és 1814 tonna rakományt juttatott el rendelési helyére.

—-

Lezuhant az Indiai Hadsereg egyik HAL Cheetah típusú forgószárnyasa, megölve ezzel a sereg egyik tisztjét, egy másikat pedig súlyosan megsebesítve. A balesetre május 23-án került sor a Siachen gleccseren, az indiai – pakisztáni határon, a világ legmagasabb harcterén. A helikopter nem sokkal felszállás után, négyszáz méterre a felszállás helyszínétől zuhant le.

Az Irkut repülőgépgyártó vállalat még az idén megrendelésre számít a Jak-130 kiképzőgépre, nyilatkozta a cég elnöke, Alexey Fedorov. Az Orosz Védelmi Minisztérium tavaly rendelt 55 példányt a típusból, ezek némelyike kiképző, míg a többi kiképző/támadógép konfigurációban kerül az Orosz Légierőhöz. Az Irkut egy másik megrendelést is begyűjtött a modern kiképzőgépre, Algéria rendelt belőle 16 példányt. Federov nyilatkozatában elmondta, hogy jelenleg több mint tíz potenciális vásárlóval tárgyalnak, és a közeljövőben több szerződés aláírása is várható. A Rosoboronexport erősen lobbizik a típus eladásáért a Fülöp-Szigeteken, Bangladesben, valamint Szíriában, és a kampány részeként egy példány idén részt vesz a két legnagyobb angliai légi bemutatón, az Royal International Air Tatoo, valamint a Farnborough Air Show-n.

Nocsak… ,

És ha már szóba került Banglades, meg kell említeni, hogy a Védelmi Biztonsági Együttműködési Ügynökség a héten számolt be a Kongresszusnak, hogy a dél-ázsiai ország az FMS (Foreign Military Sales) program keretében felújítaná C-130E szállítóit. A 180 millió dolláros üzlet tartalmazná a 4 példány felújítását, a módosításokat, a pótalkatrészeket, a logisztikai támogatást és a személyzetek és karbantartók kiképzését.

—-

Dél-Korea 18 UGM-84L Block II hajók-elleni rakéta beszerzését fontolgatja. A híres Harpoon rakéta tengeralattjárókról indítható verziója a pótalkatrészekkel, kiszolgáló berendezésekkel, logisztikai támogatással és kiképzéssel együtt 84 millió dollárjába kerülne a három oldalról tengerrel körülvett országnak.

UGM-84L Harpoon tengeralattjáróról indítva ,

388 millió dolláros szerződést kapott a Boeing az Amerikai Légierő és a NATO országok által közösen üzemeltetett E-3 Sentry légtérirányítók modernizálására. Az EMD (Engineering, Manufacturing and Development – tervezés, gyártás és fejlesztés) program során az amerikai vállalat új elektronikai és kommunikációs rendszereket integrál a gépek fedélzetére, kivitelezi a berepülést, megtervezi a logisztikai ellátást, és kiképzi a repülőszemélyzeteket és a karbantartókat, mindezt a Massachusetts-i Hanscom légibázison található Electronic Systems Center-ben.

E-3A Sentry NATO díszfestésben ,

Május 17-én a Dél-Koreai Légierő átvehette harmadik E-737 korai előrejelző és légtérirányító repülőgépét a Boeing-tól. Dél-Korea még 2006-ban rendelt négy példányt a típusból 1,6 milliárd dollárért. Az első két gépet tavaly át is vehették, de az utolsó leszállítására is sor kerül még az idén.
Az E-737 egy multi-funkciós aktív elektronikai sugáreltérítésű radarral (AESA – Active Electronically Scanned Array) van felszerelve, mellyel egyszerre 1000 légi, vízi vagy szárazföldi célpontot képes követni.

Az Ausztrál Királyi Légierő egyik E-737-je, helyi nevén Wedgetail | Fotó: Wikipedia ,

T-6A Texan II propelleres kiképzőgépeket kap a Nellis légibázison agresszor szerepkörben tevékenykedő 33. vadász század. A vadászpilóták számára nagy kihívást jelent az alacsony sebességgel és kis magasságban repülő könnyű gépek felderítése, az új típus segítségével ezt gyakorolhatják.

33 hozzászólás “HTKA Hírhalom 2012. 21. hét”

  1. Az angolokról végre valami jó hír. Szépen építgetik a hordozóikat és a C-17-es flottájuk is a helyén van. Érdekes, hogy a C-17-ről még soha nem olvastam rosszat. Nekem volt alkalmam beszélni amerikai pilótával Pápán, ő is büszke volt a „hátasára” (perzse melyik pilcsi nem az).

  2. Érdekes és ide tartozó hír, hogy az irániak érdeke projekteket kezdtek megszellőztetni. Az alábbi videón rengeteg érdekes dolgot látni. Például 1 manapság a hajókon látható elektro optikai eszközt,amely akár a légvédelemhez is tartozhatna. (földi, tengerészeti felhasználás, a 100 mm légvédelmi ágyúnál is volt valami hasonló, de ez kisebb és védettebb, valamint úgy tűnik ez stabilizált platform)Az elektronikai cuccok között is van pár dolog, jó megfigyelők a sok cucc között biztos találnak még érdekességeket. Az ilyen kiállítások részletei mindig felfednek olyan részleteket amik a nyilvános sajtóban soha nem jelennek meg.
    http://youtu.be/WrDgoXnVFGc

  3. Egyébként nem tudom hogy ilyen légvédelmi ágyú szimulátort van e valahol? Az irániak minden fegyverre,itt ugye a 35 mm légvédelmi ágyú szimulátor volt, de létezik nekik rakétaindító és mindenféle légi eszközhöz is szimulátoruk. Mondjuk az ötletet lehet hogy innét lopták:
    http://www.virtualsimulationsystems.com/www/
    Egyébként más cég is gyárt hasonlót, hiszen csak a projektor a spéci ebben semmi más.

  4. Jó kis vidi szar zenével:
    Az MH Összhaderőnemi Parancsnokság képességeinek bemutatása
    http://www.honvedelem.hu/video/885/az-mh-osszhaderonemi-parancsnoksag-kepessegeinek-bemutatasa

    Hende: Jogellenes volt a honvédségi eszközök átadása 2006-ban
    http://www.honvedelem.hu/cikk/32024/jogellenes-volt-a-honvedsegi-eszkozok-atadasa-2006-ban-

    Újra kiberháborús fegyvert találtak a BME-n
    http://www.hwsw.hu/hirek/48475/crysys-skywiper-duqu-stuxnet-kartevo-kemprogram-spyware.html

    Zord komment:
    „A legújabb hírek szerint a velünk szemben nem túl barátságos új román kormány holland illetve portugál használt F16-os forrásokat kutat…”

  5. Ez úton szeretném felhívni jelezni hogy Iránnak 1 „Kilóval” több tengeralattjárója van. 4 évi után átadásra került a tengeralattjáró a helyi felújítás után. Bár nekem a torony borítása kissé furcsának hat.
    Az alábbi videón látható a javítás némely részlete, az átadási ceremónia és a szárazdokkból kivonszolás részletei. (nyilván a próbaút és beüzemelés még hátra van)

  6. @molnibalage

    Molni! A fentebb linken található hír hivatkozik a holland és portugál F-16-os flottára. Milyen állapotban van az a flotta, mennyi üzemidő lehet még a gépekben, milyen technikai színvonalon vannak?

  7. A Portugálok max 1 századnyi gépet tudnának eladni mert nincs 20 db (nálluk is megy pár múzeumba más gazdaságosan nem repképessé tehető).
    A Hollandok gépei 70es évek végén készűltek hiába lettek modernizálva öregek azok amik nagyobb üzemidő tartalékkal rendelkeztek azoktol már megszabadúltak Chilének amik raktáron vannak nagyon kevés tartalékkal vagy egyáltalán semmivel se rendelkeznek amik még használatban vannak azok jelenleg vannak kirepűlve mire leteszik őket azokba se sok marad.
    (amik megjárták Jugót és később Afganisztánt meg fix hogy múzeumba végzik)A Líbiába küldött 6 holland F-16 ot is kímélték ahogy lehet hogy „spóróljanak az órákkal ne használják ha nem muszáj és ezért is száltak fel olyan kefés teherrel)

  8. @forest

    Gőzöm sincs így fejből. Az AS pont most írtam, hogy a legutolsó MLU upgrade most fejeződött be a portugáloknál. Kicsit lassúak voltak. A hollandoknál már istentudja, hogy mikor meg volt, mert 1999-ben még légigyőzelmet is ért el MLU.

    Tehát amennyire tudom, minden gép F-16 MLU. Ez azt jelenti, hogy élettartam hosszabítás volt és az elektronika is változatos színvonalon lehet – gőzöm sincs, hogy egy 15 éve megcsinált és a mostani portugál MLU mennyire azonosak – a sárkány és a hajtómű még a régi. Tehát az F-16C gépekhez képest a repteljesítmény elvileg kisebb. Nem tudok róla, hogy az A-ból modernizált MLU gépek megkapták volna a F100-PW-229-et. A GE hajtóművet meg biztosan nem, merthogy az nem fér el a ‘A’ sárkányokban, csak az arra legyártott C gépekbe lehet betnni.

    A holland gépek üzemideje 2020-25 táján elvileg elfogy. (asszem)

  9. Tehát ha jól értelmezem szavaitokat akkor maximum egy 10 éves intervallumra oldódna meg a kérdés a románok számára. A 2 opcióból beszerezhető gépek pedig sem elektronikailag sem pedig csapásmérő képesség terén nem veszik fel a versenyt mondjuk a Block 50/52-es szériával.

    Nem lenne értelmesebb ilyen esetben egy a griffhez hasonló bérleti konstrukció megkötése jobb állapotú/korszerűbb eszközökre?

    Másik felmerült kérdés az, hogy ha nem tudják a kért összeget előteremteni (amire valljuk meg, nagy a valószínűség) akkor mi történik? Beérik-e mondjuk 24 db-al?

    A fegyverzet is egy érdekes kérdés lenne még.

  10. Román barátainkat nem kell félteni. USA majd valahogy ki segíti őket. A térségünkbe talán legfontosabb szövetségesükké kezd válni.
    A eredményes és produktív román külügyi munka miatt. Mind Az ukránok mind az oroszok ferde szemmel néznek rájuk. Ez addig tartható fent míg a NATO és az EU pártfogását élvezik.

    Így náluk minden bizonnyal kiemelt fontosságú a légvédelmi potenciál.
    Akár a szociális kiadások rovására is.

  11. Üdv Sulyid!

    „A lengyelek egy kategóriával fontosabbak, mint a románok…”

    Néhány keresetlen gondolat csak. Románia a „Kis-Antant”-nak nevezett szövetségi rendszer tagja volt, akik hosszú időn keresztül fizették (szó szerint) ennek a költségeit (hiteleit). Erdély sem volt ingyen. Románia, mint állam a létét főleg a franciáknak köszönheti, francia támogatás nélkül még ma is Havasalföldről beszélne a világ. (Ebbe jobban most ne menjünk bele.)

    A lengyelek – hiába nyugat orientáltak – ugyanakkor szlávok is. Lengyelország mindig is jelentősebb állam volt, mint Románia eddig bármikor is rövid történelme során, a lengyelek (és persze a csehek) nyugatszláv népek, mentalitásban is.

    De ez egyben a lengyelek keresztje is: ugyanis így szálkák mind a német, mind az orosz szemében. A térségben a lengyelek a történelmük során simán potenciális riválisokká nőhettek volna az oroszok és a németek kárára.
    Ez az oka többek között annak, hogy Lengyelország esetében mindig „csontot” lehetett dobni a német és az orosz (korábban szovjet) hatalmi ambíciók elé, ráadásul olyat, ami előbb utóbb német-orosz ütközéshez is elvezethet. (Lásd 1939. és a „furcsa háború” történetét.)

    A nagyhatalmi játszmákban „ütős lapnak” lenni nem mindig szerencsés dolog. Lásd a sakk és a „tisztáldozat” fogalmát. ;)

    Üdv: M

    Monyok:

    „A eredményes és produktív román külügyi munka miatt.”
    Hát igen, minden csak nézőpont kérdése. :D
    A románok külügyi munkája mindig „eredményes” és „produktív” volt a történelem során, ha érted, mire gondolok. A szélkakassal csak az a baj, hogy nem szabad túl sokat „ráépíteni”, ugyanis ha változik a széljárás, akkor vele pördül a madár is.

    Románia a történelemben eddig mindenkinek csak a megbízhatatlan szövetségese volt. Kutyából nem lesz szalonna.

    Üdv: M

  12. Montezuma: Ahogy mondod!

    forest: A románok a gépekhez tartozó fegyvervásárlást biztosan olcsóbban megúszhatják mert a lancereken integrált izraeli amerikai fegyverek (python 3, mk80 stb) kompatibilisek az f-16-tal illetve van lithening konténerük is! Nem tudom mennyibe jött volna ki az Izraeli f-16 ACE (izraeli MLU), de biztos jobban jártak volna mint a szétnyüstölt holland portugál gépekkel!