|

Cirka 180 000 dollár az Air Force One repült órájának költsége

Hollywoodnak köszönhetően meglehetősen székes körben ismert, hogy az Egyesült Államok Légierejének bármely gépe, melyen az USA elnöke utazik az „Air Force One” hívójelet használja. Ezen 1953 óta létező hívójel jelentős részben a filmeknek köszönhetően összeforrt azzal a két Boeing VC-25A géppel, melyek 1990-ben álltak szolgálatba és melyek alapesetben az elnök fuvarozását látják el.

Az 1-1 Boeing 747-200B alapjain összerakott, a belső vonatkozásában a feladatköréből adódóan igen alaposan átgyúrt gépek a legismertebb vasmadarak közé tartoznak – bár az talán kevésbé ismert, hogy géppárról van szó.

Ezen a 2003-ban, a Hawaii-i Hickam légibázison készült fotón az egyik VC-25A már a betonon álldogál, míg Air Force One hívójelű kollégája épp George W. Bush-sal a fedélzetén készül a talajfogásra. | Fotó: Roman Gray, USMC ,

A VC-25A nem mondhatni, hogy túl gyakran szerepelt híreink között, bár az utódtípusának kiválasztása kapcsán futólag foglalkoztunk a típussal. A döntést amúgy az évtized második felére halasztották – bízván abban, hogy a KC-X tender miatt beintett EADS-ot be tudják vonni majd a tenderbe.

Az előbbiek – na meg a cím – fényében talán nem meglepő, ha nem a VC-25A leváltásához érkeztek hírmorzsák. Ehelyett a spéci Jumbók nem túlságosan nagydobra vert költségvonzata került terítékre. A gépek szolgálatba állítása óta nem sok alkalommal készültek erről publikus kimutatások, így bár csak lazán kapcsolódik az oldal fő irányához, úgy véltük talán érdekes lehet egy kis szösszenetet áldozni ezen témára.

Egy 8 oldalas kongresszusi jelentés szerint, egyrészt megjegyzi, hogy az ilyen vizsgálatok nem túl gyakoriak, – azért a Kongresszus és a GAO (Government Accountability Office, USA számvevőszék) csinált már ilyen kimutatásokat – másrészt közli az aktuális helyzetet az üzemeltetési költség vonatkozásában. Mely alapján az Air Force One egyetlen repült órájának összköltsége 179 750 dollár, azaz jelenlegi árfolyamon mintegy 42 millió forint. (Ebben az árban értelemszerűen nincsen benne az elnököt kísérő csapat további gépekkel történő szállításának költsége.)

A világszerte ismert típus Mount Rushmore felett | Fotó: USAF ,

Az Air Force One reptetési költségét az adófizetők állják, amikor a gép hivatalos, vagy politikai vonatkozású ügyekben szállítja a Fehér Ház lakóit. Az elnöki vakáció pedig hivatalos útnak, az újraválasztási kampányolás utazásainak egy része pedig politikai vonzatúnak. Az, hogy a Fehér Ház miként különíti el a kormányzati és politikai jellegű utazásokat az ezen kategóriákba nem illeszthetőtől, az nem teljesen tiszta, lévén a jelentés szerint erről nem nagyon hajlandóak érdemben nyilatkozni.

56 hozzászólás “Cirka 180 000 dollár az Air Force One repült órájának költsége”

  1. @gyepmesterb

    Két milyen Sidewinder árába? Mert a ’80-as évek elején akkor árfolyamon lehet, hogy annyi volt egy ‘L’. Az ma kb. dupla annyi.

    http://bit.ly/L7FuXp

    1998-as árfolyamon 10k db mellett jósoltak majdnem 300k/db árat.

    Mostanában volt hír itt a HTKA-n, hogy valamelyik távol-keleti ország vesz 40-60 db-ot. A csomag ára supporttal vahalol 60 milla táján volt.

    http://www.scribd.com/doc/1587237/US-Air-Force-AFD070212006

    Tervezet. 49. oldal. A teljes programköltségre vetített ár ~5000db-nál itt kb. 250k dollár, ha jól értem.

  2. @Kolombusz

    Viszont a ráfordított munkaórák is. Kettő gép van összesen és lényegében 100%-os rendelkezésre állást várnak el. Ezen felül egy mezi 747-hez képes burtális kommrendszere van, van rajta MAWS és sanszosan ECM is. Ez csak kívülről civil gép…

  3. Molni,

    Márhogy a ráfordított munkaórák pont hogy a magasban, nem? a 100%-os rendelkezésre állási követelmény miatt.

    Deze,

    Biztos vagyok benne, hogy állandó a személyzet, egyrészt a rendelkezésre állás, másrészt a hatalmas biztonsági kockázat miatt.

  4. Siekrült nagyon hülyén megfogalmaznom.. Igen, arra gondoltam amire te. A gépről az utolsó légpiszkot is letakarítják. A gépek tényleg úgy állnak a hangárban, mintha minden nap egy rolluot ünnepségre készülnének.

    A keret szerintem állandó, de valószínűleg néhány évente cserélődik, hiszen ekkora tapasztalatú pilóták vagy idővel nyugdíjasak lesznek, vagy nem bírnak ellenállni a civil légitársaságoknak, akik többet fizetnek.

    Követelmények itt. (Bár nem mai a topik.)

    http://www.flyingsquadron.com/forums/index.php?showtopic=13729.

  5. Szóval egy órai utazással cirka 18 000 harmadik világbeli gyereknek lehetne biztosítani az alapvető védőoltásokat…

    Lehet demagógnak nevezni, de ez akkor sincs rendjén. Főleg ha azt nézzük hogy ez a gazdagság a harmadik világ szegénységben tartásán nyugszik.

  6. Azon, hogy miért olyan Afrika, amilyen, azon lehet agyalogni, de bármennyire is divat köpködni a nyugatot, de nagyobbik részben maguknak köszönhetik a mostani állapotokat… Gyak egyetlen működő fekete-afrikai állam van, az pedig Dél-Afrika (na jólvan ez kegyetlen volt tőlem, soroljuk még ide Botswanát is, mert az is eléggé jól és stabilan eldöcög).

    Ui: a 3. világ gondoskodásáról ma volt egy érdekes tapasztalatom: osztálytársnőm megeszi a kajájának a felét, majd miután elmegy tőle a kedve kidobja a kukába. A másik osztálytársam megjegyzi, hogy ezzel ellentétben Afrikában meg éheznek az emberek. Mi volt erre a válasz? „Kit érdekel Afrika, az a világ másik felén van! Miért kéne engem érdekelni az ő dolgaiknak?!”
    Ezzel az állásponttal értek egyet én is.

  7. Kolombusz és Sulyid.

    Azt azért ne felejtsük el, hogy azokat a diktátorokat a nagyhatalmak kreálták, az ország ásványkincseinek megszerzése érdekében adósságba kergették őket, és a lakosság egy csomó ásványkincsekben gazdag országban nyomorog – és ez tény. Nigériában azóta romlott a szegények helyzete, amióta olajat találtak. Az „olajátok” kifejezésnek érdemes utána nézni.

    Az igaz, hogy a kidobott ételt egyébként se tudná eljuttatni az éhezőknek, de a pazarló életmód, a „megtehetem, mert telik rá” életstílus nagyon szépen megmutatta mire jutunk szép lassan – belefulladunk saját környezetszennyezésünkbe, szemetelésünkbe, pazarló életformánkba.

    ui. az ilyen emberek (nevezzem őket önzőknek) persze egy multicégnél a fölös kiadások legapróbb jelére habozás nélkül fognak kirúgni egy embert, és tényleg nem fogja érdekelni az se.

  8. dróna – mert részben felelősek az ott lévő szegénységért. Tudod vannak „jó” diktátorok és „rosszak”. Előbbiek mondjuk amerikai fegyverekkel verik le az éhséglázadásokat.

    marcika – biztos igazad van, igazi szép emberi hozzászólás. Egy kis bajszos fickótól olvastam ilyen emberképet, innen már csak egy lépés, hogy az inaktívakat aktívan segítsük ahhoz, hogy ne terheljenek minket a jelenlétükkel.

  9. Molni, mint látod, éppen ez a hír van a főoldalon, nyilván ezért írtam ide:) …és nem gondolnám, hogy valami elképesztően rosszat tettem volna egy rövidke hozzászólással – legfeljebb abban vagyok hibás, hogy belementem egy kis vitába, de a meggyőződés már csak ilyen, néha a felszínre tör.

    De úgyse jutunk dűlőre, úgyhogy lezárom, és nem reagálok a továbbiakra, ha ennyire zavaró:)

    A moderáció meg majd eldönti, it hagyja-e, részemről akár törölhetik is.

  10. @beta

    Gyakorlatilag bármi. Valami antenna lehet, bár akkor nem tudom, hogy az légiutántöltés hol lehetséges.

    (A gép kommrendszere gyak. teljes spektrumú, szerintem nincs olyan komm. eszköz, amit ne lehetne vele elérni. Még ELF adásra is képes, a gép farokrészén több km hosszú antennát lehet kiengedni, hogy a tengóknak az elnök levegőből tűzparancsot adhasson ki.)

  11. igla

    Nem az számít, hogy demokrácia, vagy éppen autokrácia van-e, hanem az, hogy hogyan él a népesség. Lásd Szingapúr!

    Ui: Továbbra is úgy vélem, hogy egy európainak vagy amerikaian nem kötelessége gondoskodni egy afrikairól se, sőt! Kifejezetten pénz kidobásnak tartom a különböző támogatásokat…

  12. molni:
    Az ELF adó biztos?

    Ezer kilométeres nagyságrendű hullámhosszról van szó, a szárazföldi telepítésű antennák is (annak ellenére, hogy egy repülővel ellentétben némi trükközéssel magát a Földet is antennának tudják használni, így elfér „mindössze” 50-60 kilométeren a rendszer, de még így is annyira rossz hatásfokú az antenna, hogy egy komplett erőmű kell pár wattos sugárzott teljesítményhez (konkrét számokat hirtelen nem találtam).
    Nem véletlenül nincs ELF adó a tengeralattjárókon sem, pedig ott nem lenne gond akár egy hosszabb antennát kiengedni sem, illetve lényegesen nagyobb elektromos teljesítmény áll rendelkezésre.

  13. A kilométeres nagyságrendű hullámhossz a VLF frekvenciatartományhoz tartozik, ez ez frekvenciában a száz-ezerszerese az ELF-nek.

    Szintén használják a tengeralattjárókkal történő kommunikációban, viszont csak kis mélységben működik (10-20 méter, tehát nem sokkal periszkópmélység alatt).

    Ráadásul a VLF adók is jellemzően több négyzetkilométeres komplexumok szoktak lenni, tehát egy repülőgép után húzott kábel mindenképpen kompromisszumos megoldás, valószínűleg korlátozott hatótávval működik, mindenesetre elvileg elképzelhető, az ELF-el ellentétben.

    Egyébként a tengeralattjárókon VLF adó sincs, gondolom, nem sok értelme van a felszín alatt 10 méterrel egy 10 kilométeres kábelt vontatni, akkor már inkább periszkópmélységből kommunikálnak, műholdon keresztül, azt ugyebár sokkal nehezebb bemérni.

  14. @vtata

    Akkor jól emlékeztem, hogy korlátozottan a VLF is működik.

    (A Vörös Október egyik kevés reális beszólása, mikor felvezik Ryan-t és leszólnak, hogy üzenet jött a VLF csatornán. A fordítás pontatlan, mert a VLF csatornán, csak üzenet jön, hogy jöjjön fel és fogadja a legfrissebb adatcsomagot a műholdakról.)

    A tengón meg azért nincs adó, mert a tengó az jellemzően nem dumál senkivel. Parancsot kap és végrehajtja. Egyébként meg kussol és rejtőzik. Ha boomer, akkor meg főleg.

  15. Szerintem nem feltétlenül rossz a fordítás (ráadásul ez van az angol nyelvű verzióban is, most néztem meg).
    Úgy tudom, hogy az ELF az, amit csak ilyen alapvető utasításokra használnak (mivel néhány karakter/perc átviteli sebességet tud), a filmben 5 perccel korábban van példa erre is, mielőtt a felszínre emelkednének.
    A VLF jóval használhatóbbnak tűnik konkrét kommunikációra is, néhányszor tíz karakter/másodperc sebességgel lehet adatot továbbítani rajta, így (bár lehet, hogy a US Navy protokoll nem ezt írja elő, ehhez nem értek), de technikailag szerintem lehetséges egy nem túl hosszú szöveges üzenetet VLF-en továbbítani, pont, mint a filmben.

    Ráadásul a VLF nagy mélységben nem működik, tehát kizárt, hogy csak arra használnák, hogy felemelkedésre utasítsanak tengeralattjárókat.
    Arra ott az ELF (illetve az amerikaiak úgy tudom, hogy már leszerelték mára).

  16. Marcika…

    „igla, aztan azok ezaltal felnonek, es megtobb ehezot “termelnek ki”, megtobb ehezo szaj lesz aki nem csinal semmit.
    En meg ennyit sem segitenek mint ami most van, a termeszet jobban elintezne a dolgot.”

    Tök igaz, amit írsz, ezt nemrégiben másoktól és másokról is hallottam. Hasonlóakat (persze nem szó szerint, de nagyon hasonlókat) mondott néhány sárga és ferdeszemű pénzmogul az európai nemzetekről meg az USA-ról. :o ?

    … és Igla meg a többiek:

    Ezt is lehetne persze demagógiának nevezni, de akkor lássuk be, hogy a mainstream média egyenesen a nagybetűs Demagógia virtuális szent panteonja:

    http://kulfold.ma.hu/tart/cikk/b/0/132506/1/kulfold/Megvaltozik_Amerika_arca?place=srss

    Ráadásul ha ez még nem elég, kiderül, hogy már a saját high-tech haditechnikájukat is másokkal gyártatják:

    http://hungarian.ruvr.ru/2012_05_22/75582374/

    Persze lehet, ez is csak egy rosszindulatú pletyka, de az mindenképpen figyelmet érdemel, hogy a kínai chip-ek mellett állítólag tele vannak még külföldi kémekkel is:

    http://hvg.hu/vilag/20120511_cia_tiszt_kemek_amerikaban#utm_source=hirlista&utm_medium=aggregator&utm_campaign=hvg

    És még mielőtt bárki felkiált, hogy ez egy haditechnikai oldal, akkor igaza van. Ja, made in …. ;)
    A haditechnika pénzt igényel. Lásd Montecuccoli demagógiáját!
    Ez sajna gazdasági téma is. Ha pedig gazdasági, akkor ott nemzeti érdekek vannak. Ahol pedig nemzeti érdekek vannak, az már a biztonságpolitika asztala.

    Mellesleg ha hamisított kínai chipekkel pakolták tele az újgenerációs amerikai fegyverzeti és kommunikációs eszközök egy részét, akkor a helyzetet inkább szürreálisnak nevezném.
    Néha eszembe jutnak a régi csehszlovák filmszatírák …, hja, az élet mindig dob valami újat!

    Végül az Air Force One-ról is egy gondolat: szerintem nem az elnöki gép kerül sokba, hanem a számtalan F-15 repülés, amely óránként 44 kerek ezer dollárt jelent. Azokból sokkal többször és sokkal több repül minden nap.

    Dudi!

    A ruszki gép belseje nagyon egyben van, igazi színdinamikai mestermű. A fürdőszoba viszont egy giccs. Igaz, legalább nem olcsó.

    Üdv: M

  17. Ahhoz képest mennyire „mindent bele” gép, ahhoz képest nem tűnik soknak a 180k. Ha csak azt nézem mennyit szívhatnak az árnyékolt vezetékezéssel…
    Radar lehet rajtuk? Wiki szerint egyszer betojtak mert szaudi (?) vadászok mentek díszkíséretnek, ők meg azt hitték támadnak. Innen merült fel a kérdés.

  18. Végül az Air Force One-ról is egy gondolat: szerintem nem az elnöki gép kerül sokba, hanem a számtalan F-15 repülés, amely óránként 44 kerek ezer dollárt jelent. Azokból sokkal többször és sokkal több repül minden nap.

    Az F-15C tiszta fajlagos repóra költséges 14-16 ezer dollár. Gőzöm nincs, hogy honnan vetted ez a 44 ezeret… Anno az F-22-nél is az verte ki a balhét, hogy egy rövid időszakra karcolgatta a 30k-t…

  19. @sulyid

    Az, hogy Afrika itt tart azt nem teljesen maguknak köszönhetik, évekig gyarmatok voltak, a nyugati gyarmatosítók megbolygatták az országok etnikai és törzsi szerkezetét, beavatkoztak az uralkodó családok életébe és a helyi viszonyokat teljesen figyelmen kívül hagyva húztak új országhatárokat.

    Ajánlanék egy jó cikket, sok érdekességet fogsz benne találni:
    http://katpol.blog.hu/2011/10/12/7_orszag_ami_senkinek_nem_hianyozna
    http://katpol.blog.hu/2011/10/14/7_orszag_ami_senkinek_nem_hianyozna_2_resz

  20. forest

    Nem azt mondtam, hogy mindenért a feketék a hibásak, de azért nem kéne minden ráhúzni a nyugatra…. Továbbra is úgy tartom, hogy nem igazán érdemes pénzt küldeni Afrikába, mert a nagyobbik részét elviszi a korrupció, a maradék pedig semmire se lesz már jó…

  21. @Montezuma

    Mikor? Hol? Lapszámot és cikket. Nagyon aludhattam, ha ezt nem vettem érszre. Tiszta fajlagos költségre biztos, hogy nem igaz. Ez 1000%. Ilyen érték nincs. Pillanatnyi teljes élettartam költségre viszont kijöhet. Csak az éppen = (fejlesztés + beszerzés + üzemeltetés + nagyjavítás)/repóra. Igen, úgy lehet, hogy 44k. Csak az nem = üzemeletetés / repóra…

    Egy F-15A fajlagos repóra költsége 1980-as árfolyamon 4400 dollár táján volt.

    Ugye azért elhiszed, hogy mostanában sokat foglalkoztam F-15-tel. Soha sehol nem találkoztam ilyen elevetemült árral.

  22. Hallott róla valaki már, hogy a minap kb tucatszorra bejelentették, hogy túl sokan vagyunk már ennek a bolygónak……
    Afrikát úgy ahogy van sterilizálni kellene az ottani népességtől, és egy szép nagy nemzeti parkot kialakítani az ottani állatvilágnak! Ami annyit jelent , hogy Afrikába behajtani tilos van! Még sulyid csak finoman meri megfogalmazni amit gondol…. :D

  23. @nani1980

    Afrikát úgy ahogy van sterilizálni kellene az ottani népességtől

    Aztán miért pont Afrikát? Miért nem a hi-tech nyugatot, vagy az iparosodott keletet? Milyen jó dolguk lenne az állatoknak, játszhatnának a plazmatévékkel, meg az acélkohókkal…

    Ez a megoldás nem vinné előrébb az emberiséget.

  24. Ami Afrikában van, az borzalmas, és szép részben az európaiaknak köszönhető. Szép nevén nevezve a gyermekeket, Anglia, Franciaország, Belgium, Olaszország, Németország, kissé Portugália és Spanyolország. Nekik voltak komolyabb gyarmataik. Nézz meg egy térképet 1914-ből ,és egyet ma. A határok szinte ugyanazok. Üssetek agyon, de sírunk Trianon miatt(teljes joggal), akkor nézd meg Afrikát. Ott ez kontinentális szinten sikerült.
    Ez persze csak az érem egyik oldala, aki nem engedi, azon segíteni sem lehet. De egy ekkora rothadó szarkupacot, mint Afrika, nem lehet rendbe tenni. És talán most még viszonylag jobban jártak sokan. 100 éve, ha nem kellett a munkaerő, inkább halomra lőtték volna az egész lakosságot, vagy hagyják őket éhen halni, mint hogy egy szem gabonát küldjenek…
    Egyébként meg nagyhatalmakról beszélünk. Persze, hogy a saját érdekeiket követik. A világ ilyen volt, ilyen most, és ilyen is lesz. Hogy egy kicsit közelebbi példát mondjak, ami hozzánk is köthető, a Monarchia sem felebaráti szeretetből annektálta Boszniát, és akart balkáni hegemóniát.

  25. Arbalest: Így igaz.

    Marcika: Az USA is olyan változások korát éli, amely végére Amerika már nem az lesz, aminek most látjuk. Ez van.

    Molni: Aranysas 2012 március Deák Krisztián: Légcsavaros jövő című cikk.
    Idézem: F-15E 44 ezer dollár/óra, Super Hornet 19 ezer dollár/óra, F-16 7 ezer dollár/óra.

    Üdv: M

  26. De jó kis vita :) Kár hogy vizsgákra készülök.

    Igla: Minden nép csak is a saját erejéből képes felemelkedni. Ha te a pénzedből egy idegent támogatsz akkor……………… tömören = gyermekeid holnapi ebédjéből adsz másnak a jelenbe.

    Hazánkba folyó etnikai integrációs lobbit is ellenzem, mert kidobott pénz.

    Hasznosabb ha 1 helyett 2 zászlóaljat töltenék fel leopárd 2A6 vagy A7-kel.

  27. Van egy gép ami szokta – de legalábbis régebben – kíséri az elnöki gépet. Ez nagyrészt még mindig analóg műszerekkel van felszerelve, ne hogy egy EMI „kiüsse”. A típus most nem ugrik be, elég rég olvastam. Csak hát ez a madár nem szokott nagy hírverést kapni…
    Mellékesen jegyzem meg, hogy az Air Force One nem is olyan régen átrepült felettünk, mikor Obama Afganisztánban volt villám látogatáson:
    http://contrailspotting.com/index.php?topic=992.690
    Ráadásul szép időben sikerült lekapni!

  28. Molni:

    Hogy az AS honnan szedte a számokat passzolom, de nem úgy ismerem azt az újságot, hogy hülyeségeket hozna le.

    Monyok:

    Kizártnak tartom, hogy az USA elnöki gép a fedélzetén a fél vezérkarral meg az elnökkel „tűzveszélyes” helyeken repkedjen. Amúgy mindig van vadászkíséretük, még akkor is, ha épp az USA felett szlalomoznak.

    M