A napokban újabb Littoral Combat Ship találtatott alkalmasnak arra, hogy a Navy áldását adja az átvételére. Talán nem nagy meglepetés, ha azt mondom, hogy a 3. LCS-ról, a Lockheed Martin / Marinette Marine páros nevével fémjelzett Freedom-osztályú USS Forth Worth-ről van szó. A wisconsini Marinette Marine – mely 2009 óta az olasz Fincantieri-hez tartozik – 2009-ben kezdte el építeni a 3. LCS-t, majd az ütemtervnek megfelelően 2011 folyamán lezajlottak a hajógyári tesztek is. A hadrendbe állítás zöld lámpát kapása előtti utolsó feladatok egyikét jelentik az átvevő általi tesztek – ezt acceptance trials-nak nevezik az angolszászok. A USS Forth Worth (LCS 3) esetében ezek május 4-én záródtak a Michigan tavon.
Az LCS tesztelési szakaszához kötődő nyilatkozatok szerint egyértelműen látszik, hogy a tapasztalatok halmozódásával párhuzamosan csökken a tesztelési szakaszban jelentkező problémák száma – ez az LCS 3 esetében állítólag mindössze ötöde volt az LCS 1 esetéhez képest. A hivatalos hadrendbe állításra szeptember 22-én kerül majd sor a texasi Galvestonban.
Ám ha már a fenti videóhoz fűzött kommentár kapcsán előkerült az LCS 1, azaz a USS Freedom, akkor talán folytassuk azzal, lévén ezen hadihajó kapcsán is vannak friss hírek. Történetesen az, hogy a U.S. Navy Felülvizsgálati és Tanulmányozási Testületének (Board of Inspection and Survey (INSURV)) vizsgálatára készülvén a Freedom egyelőre még elhasalt, így az „ellenőrzésre alkalmas” plecsnit sem kaphatta meg. Még.
Az INSURV felelős az amerikai hadihajók materiális állapotának rendszeres – legalább 60 havonta esedékes – ellenőrzéséért, ők mondják meg, hogy harcra alkalmas-e a szóban forgó hajó, avagy sem. Új hajó hadrendbe állításakor is ők adják meg ezen minősítést értelemszerűen. A USS Freedom vizsgálata május 22-24 között esedékes jelenleg, de nemrégiben zajlott egy előzetes felmérés, melynek az lett az eredménye, hogy még kicsit csiszolni kéne a dolgokat, ugyanis ezen előzetes felmérésben vizsgálat területek fele, konkrétan 14 esetben osztottak vörös értékelést. Ezen nagy számú „nem megfelelt” minősítés mellett 8 kategóriában osztottak sárgát és csak 6 esetben zöldet.
„Ez egy folyamat. A legénységnek bizonyítania kell felénk, hogy felkészültek a továbblépésre, az INSUV általi minősítésben való együttműködésre.” – áll a Navy egyik szóvivője által elmondottak között. A nyilatkozatában kitért arra is, hogy a jelzett problémák közül számos már korrigálás alatt áll, és ezen előzetes vizsgálatokat végző csoport az igen közeli jövőben újabb látogatást tesz majd a hajón.
Ezen, Type Commander Material Inspection (TMIT) megnevezéssel jelölt előzetes vizsgálatokat amúgy tavaly nyár óta végzi a Navy annak érdekében, hogy minél kevesebb probléma legyen a tényleges ellenőrzésekkor. Alkalmazása óta 11 hadihajó közül – köztük a USS Freedom – kapott magas rizikófaktorú/alkalmatlan minősítést, 3 közepes rizikójú besorolást, míg kettő vizsgálatra kész minősítést. A magas rizikójú besorolást kapott hajók közül 3 vizsgálatát elnapolták, míg kettő átment az INSURV vizsgálatán. (A Freedom meg várja a közeledő ellenőrzését.)
A május 3-5 között, San Diego-ban lezajlott a TMIT kapcsán az alábbiak kaptak többek között vörös minősítést:
- teljes sebességű haladás
- teljes sebességű haladásból gyorsan történő hátramenetre váltás
- előremenetre váltás
- elsődleges meghajtás
- vízbázisú film-képző habbal dolgozó tűzoltó rendszer
- kommunikáció
- elektromos rendszer
- kárelhárítás
- egészségügyi vonatkozások
Végül ha már az LCS-ek így szóba kerültek, akkor említsük még meg azon információt is, hogy május 2-án a trimarán LCS-ek első példánya, a USS Independence (LCS 2) megérkezett honi kikötőjébe – mely ugyanaz, mint a USS Freedom-é: San Diego.
DE legalább olcsó. :-)
Az Independence kapcsán ilyen téren mi újság?
Ezek némelyike elég fontos szempontnak tűnik, és nem igazán a humán faktoron múlik, lesz még mit fejlesztgetni. Gondolom amint hadrendbe áll, lezavarják Szomália mellé, mert kb. pont olyan feladatra lett kitalálva.
Az LCS 2 kapcsán korrózióba futottak bele tavaly nyáron:
https://htka.hu/2011/06/27/az-lcs-2-esete-a-korrozioval/