A Lockheed Martin mariettai telephelyén az USAF képviselőinek ünnepélyesen átadták az utolsó F-22A Raptor típusú vadászrepülőgépet, ezzel egy újabb fejezet zárult le a típus és az ötödik generációs vadászbombázók történelmében.
A 187. sorozatgyártású Raptor (a 8 tesztpéldányt beleszámítva a 195. gép) – mely még decemberben készült el – átadására május 2-án került sor, a jeles eseményen számos helyi, állami és katonai tisztviselő tiszteletét tette, de a résztvevők nagy részét a típust gyártó alkalmazottak tették ki. Az utolsó, 10-4195 számú F-22A az alaszkai Elmendorf támaszponton állomásozó 3. ezred állományába kerül.
Miután teljesítette a Pentagon által rendelt 187 példány legyártását, a korábbi típusokkal ellentétben a Raptor gyártásához használt eszközöket nem darabolják fel, mivel a Lockheed Martin szerint az üzemidő-hosszabbításhoz jól jönnek majd, hisz nem szabad elfelejteni, hogy az elsőként szolgálatba állt F-22-esek már közel 15 éve repülnek. Persze azt sem szabad elfelejteni, hogy az LM nem tett még le a gyártósor későbbi újraindításáról sem (bár a légierő vezetése kijelentette, hogy márpedig nincs szükségük további példányokra). Mindezek miatt az összeszerelő-üzemben található összes berendezést és dokumentációt elraktározzák, hogy később reaktiválni lehessen a részleget.
Itt nem csinálnak úgy, mint az M1 Abrams megrendeléseknél?
Nem, márha egyre gondolunk. Ha jól tippelem az ami 6gen gép nagyjából 2020-2022 között felszáll és 2030-2032 között rendszerbe áll.
Mit csináltak az M1 megrendelésnél?
Asszem az volt, hogy a politikai vezetés akar még egy rakat M1-t, a USArmy meg nem, mert másra akarja fordítani a pénzt. A Raptornál meg pont a politikai akarat hiányzik.
Azért elgondolkozom azon hogy az usa már be fejezte az első 5. generációs gép gyártását mikor más a saját 5. generációs tipusát mégcsak teszteli/fejleszti.
A tesztpéldányokkal mi történik miután a típus hadrendbe állt? Megkapja azt is a légierő és hadrendbe állítják vagy maradnak tovább tesztelési feladatokra? Esetleg szétszedik?
„Azért elgondolkozom azon hogy az usa már be fejezte az első 5. generációs gép gyártását mikor más a saját 5. generációs tipusát mégcsak teszteli/fejleszti.”
sztem ha a valós képességeket is össze lehetne vetni, akkor még sokkal erősebb gondolkodás lenne a vége.
@habba
Változó. Az F-15-nél a CAT I és CAT II tesztgépek egy részéből szériagép vagy földi oktatási eszköz lett. A B-2-nél a protóból is harci változatot csináltak, mert olyan kevés van belőle.
Az F-22 estén az kellene eldönteni, hogy mi a valós szériagép, mert amennyire tudom, a 1997-ben felszállt első gép még mindig nem az volt, ami elérte a harckészültséget. Az első valóban „kész” gépeket 2000 táján kezdték építeni.
Kár hogy csak ennyit csináltak belőle Szerény véleményem szerint nagyon kevés ez a mennyiség Tudom hogy nagyon drága egy típus De egy konfliktusba mire elég ez a mennyiség?? Én sacom szerint 500 db bal már lehetne mit kezdeni Szerintem
Most jön majd az hogy 1 Raptor ennyi x vadászt szed le.:DDDD
A Raptor képességei egyedülállóak…….
pixyke
183 géppel max. csak 183 helyen tudsz lenni de mi van akkor ha egyszerre
237 helyen kéne ott lennie a Raptornak mert ennyi helyre elengedhetetlenek a képességei?
Kinek a megtámadásához/elrettentéséhez kell mind a 183 Raptor egyszerre?
És mellette 220 F15 + 700 F16 (+500 NG F16) + B1/B2/B52 és a többi.
És ha a közeljövőt nézzük:
+ valamennyi F-35
– valamennyi F-15, F16
Kína + Oroszország?
Irán + Kína?
Ki lehet még ellenség?
Plusz a Flotta. Az is kösse fel a gatyáját, aki kiáll egy Super Hornet ellen:)
F/A-XX development programme
http://www.flightglobal.com/news/articles/senior-official-raises-fa-xx-doubts-while-retired-usmc-generals-question-usns-f-35-commitment-371442/
Terminator
Ha valahova csak a Raptor jó akkor lehet neked 1000 F-15C/D vagy SH-d esélytelenek lesznek.Ezt teoretikusan írtam nem pedig konkrétan xy helyeken z ellenfelek ellen akiknek n a mennyiségük.
183 géppel max. csak 183 helyen tudsz lenni de mi van akkor ha egyszerre 237 helyen kéne ott lennie a Raptornak mert ennyi helyre elengedhetetlenek a képességei?
Totálisan rossz megközelítés. Ugyanis konfliktusok vannak és azon belül is fontos és kevésbé fontos területek. Amikor X km2 területet ellenőrzöl, akkor oda reakcióidő és adott esetben hosszú kard – lh. rakéta – kell. Viszont ez nem az jelenti, hogy x km-ként kell Y Raptor és olyan sok helyre kell gép.
Mivel jelenleg az is elég sci-fi forgatókönyv, hogy egy helynél több frontra kellene küldeni Raptort ezért a 183 hely megjegyzés csak enyhén megmosolyogtató.
Az adott légiarc helyszínén kell jelen lenni. És amíg erre képes a gép a leggyorsabban – a gép gyorsulása és szupercirkálása minden más gépnél gyorsabb reakcióidőt biztosít, amire jön még a hosszabb kard – addig a Raptor ott is lesz, ahol kell.
Mivel 4:1 arányban felülmúl mindent alsó hangon, amit ellen tudnak küldeni ezért mivel negyedannyi gép kell az azonos mértékű vagy akár durvább szintet jelentő tűzerőhöz. A rakéták várható találati aránya messze magasabb, mert a Ratporról indított rakéta NEZ-je lehet ott, ahol a másiknak a DLZ széle. Tehát amikor két 4. gen gép egymásra indít majdnem azonos kinenmatikai távval rendelkező rakétát, akkor a helyet „pöttyet” más…
Akkora túlerőt korszerű gépből senki nem tud kiállítani, hogy a Raptor flotta fele elfogyjon nemhogy a 4. gen gépekkel kombinálva. Arról nem is beszélve – n+1-szer el lett mondva – hogy a Rator dönti el, hogy akar e küzdeni. Nincs olyan gép, ami üldözni tudná.
Azt is n+1-szer mondtam el, hogy ez még sima 4. gen vadászokra is áll. Ha a DLZ szélén a célpont úgy dönt, hogy akkor ő mostan lelép, akkor az üldözőnek brutálisan nagy üzemanyag felesleggel kell rendelkeznie, mert egy lh. konfigos vadász közepes magasságban is M0.95 táján hasít. Számold ki, hogy mondjuk 35 km-nyi távolságot mennyi idő alatt koptatna le kb. 10-12-re az üldöző és azt, hogy mennyi keró fogyna el. Ilyen nagy sebességű manőverező cél ellen 4 km magasságban kb. ekkora a NEZ az AIM-120C-nél. Viszonyításképpen, egy AIM-9L/M NEZ értéke 10k lábon 5G fordulót végző célnél 2 mérföld, tehát még 4 km sincs…
http://www.alternatewars.com/SAC/AIM-9L_Sidewinder_SMC_-_November_1974.pdf
Ha ezt nem linkeltem eddig ötször, akkor egyszer sem…
Konklúzió? X mennyiségű Raptor sokkal nagyobb légteret biztosít és kevesebb tanker is kell neki, mint Y mennyiségű 4. gen vadásznak. Akkor és ott bocsátkozik harcba, amikor ő akar.
Kinek a megtámadásához/elrettentéséhez kell mind a 183 Raptor egyszerre
Azért hadrafoghatósági arány is létezik ám a világon. :)
@dudi
Ha valahova csak a Raptor jó akkor lehet neked 1000 F-15C/D vagy SH-d esélytelenek lesznek.Ezt teoretikusan írtam nem pedig konkrétan xy helyeken z ellenfelek ellen akiknek n a mennyiségük.
Melyik részét nem érted annak még mindig, hogy a nem csak Raptor szolgál? A Raptor az ék. Miután a Raptor halomra mészárolta az ellenfél legkomolyabb gépeinek nagy részét, akkor ki ne találd már, hogy az utána sanszosan létszám és technikai fölényben jenki levő 4+(+) vadászok remegnek a félelemtől.
A Red Flag-en úgy mészárolta halomra a saját nem nyeretlen kétéves gépeket, hogy azoknak pilótáinak szinte fogalmuk nem volt arról, hogy merre grasszálnak a Raptorok.
Jelenleg a jenki légi dominanciát csak a közép és nagyhatótávolságú double digit SAM-ek veszélyeztetik komolyan – a Raptort elvben még az sem, mert pontosan azok hullámsávjára van a geometriai stealth kihegyezve – meg a lapostetejűre vadászó tengók. A SAM-ek bevetése viszont tudtommal igen rikta volt a háborúban akkor, ha a védekező fél vadászgépei is a közelben voltak. A baráti tűz ugye nem is olyan baráti…
A dolog szépséghibája az, hogy a jenki SEAD kapacitás akkor brutálsi, hogy a kombinált alkalmazás nélkül a tisztán SAM védelem nem sokáig maradna elvben lábon. Az viszont eszméletlen felkészültséget igényel – mind humán mind technikai olalról – hogy ott kezdjél el tucatszámra eregeti SAM-et, ahol saját és ellenséges gépek is nagy számban keringőznek…
@dudi
Egyébként meg azt is szeretném tudni, hogy mi lenne az a vadász légierő, ami ellen esélytelen a több száz F-15C/F-16C és a kétféle Hornet. Tényleg nagyon érdekelne…
>Azért hadrafoghatósági arány is létezik ám a világon. :)
Persze hogy van. De milyen hadrafoghatósággal számoljak, 80%?
Is the F-22 safe to fly?
http://battleland.blogs.time.com/2012/05/04/60-minutes-over-langley/