A brazil Embraer vállalat idei első negyedéves jelentése szerint, még májusban sor kerülhet az első, modernizált AMX A-1 könnyű csapásmérő első repülésére. Mint ismeretes, a dél-amerikai állam tavaly januárban jelentette be, hogy 43 példányt továbbfejleszt az annak idején Olaszországgal közösen tervezett és gyártott „zseb-Tornadóból”. A Brazil Légierő idén már szeretné átvenni az elő modernizált A-1A-it, melyek az új fedélzeti rendszerek integrációján túl, strukturális megerősítésen és részletes műszaki átvizsgáláson is átesnek.
Az Embraer közleményében az áll, hogy két tesztgép és nyolc sorozatgyártású példány áll készen rá, hogy elvégezzék rajtuk a modernizációs programot – ezek közül kerül ki majd az első, amelyik a levegőben is kipróbálhatja új képességeit. A 43, modernizáláson áteső brazil AMX egyébként nagyméretű, színes, digitális kijelzőket és új elektronikus ellentevékenység-rendszert kap.
Szintén jól halad a Brazil Haditengerészet 12 darab AF-1 (A-4 Skyhawk – ebből 9 darab egy- és három kétüléses) csapásmérőjének modernizációja, melyek a program végrehajtása után egészen 2025-ig maradhatnak szolgálatban. Az Embraer szóvivője szerint 2011-ben kötötték meg a szerződést a flottával a projektről. Jelenleg két AF-1 várja a cég Gavião Peixotoban található telephelyén, hogy megkezdjék rajta a munkát.
Végigolvasva a kis tudósítást, fölvillant bennem a kérdés, hogy vajon az AMX esetében annak idején (vagyis a 80-as években, amikor fejlesztették) nem merült fel egy hordozó-fedélzeti változat kifejlesztésének lehetősége? Szóljon hozzá, aki különösen jól ismeri ezt a brazil-olasz közös ló történetet.
zseb-tornado??? van bennuk valami kozos?
MuldR:
Egyrészt a méretkülönbségek miatt hívják így, másrészt pedig a hasonló feladatkör amire kitalálták a két típust.
Ja és Ghibli az eredeti beceneve, ami pedig egy afrikai szél…