|

Brazil modernizáció

Tavaly októberben már tájékoztattuk Olvasóinkat, hogy Brazília 11 darab F-5E/F Tiger II típusú harci repülőgépeket vásárolt Jordániától, melyeket korszerűsítés után hadrendbe állítanak. Íme az újabb infók:

A Brazil Légierő a 11 használt F-5-ösért 5 millió dollárt fizetett, a gépek felújítására azonban jelentősebb összeget költenek, összesen 158 millió dollárt. Ezért az összegért a majd tucatnyi vadászbombázót F-5EM/FM verziójúvá építik át – a munkálatok során új avionikát, radart és katapultüléseket kapnak, továbbá modernebb fedélzeti szoftvert, mely több új fegyvertípus integrációját tartalmazza. A szerződés emellett tartalmazza a gépekhez dukáló földi kiszolgáló berendezések leszállítását is.

Brazília 2003-ban kezdett neki F-5 gépparkjának modernizálásához – a 46 szolgálatban álló Tiger II mindegyikét korszerűsítették az új sztenderdnek megfelelően. A munkálatokat, melyre 350 millió dollárt szántak, az Israel Aerospace Industries (IAI), az Elbit, a Marconi Electronic Systems és a SAGEM közreműködésével végzi az EMBRAER. A most beszerzett és átépített példányoknak köszönhetően a dél-amerikai ország összesen 57 korszerűsített F-5EM/FM Tiger II vadászbombázóval rendelkezik majd, melyeket egyaránt lehet alkalmazni légvédelemre és csapásmérésre. A légiflotta élete nem lesz túl hosszú, kivonásukat a tervek szerint 2015-ben kezdik meg.

Brazíliában nem csak az F-5-ösök korszerűsítésére koncentrálnak, egy másik típus sem marad ki a megújulási folyamatból. Ez pedig nem más, mint az Olaszországgal közösen kifejlesztett AMX, melyet A-1 típusjelzéssel állítottak szolgálatba. 2003-ban már elindítottak egy korszerűsítési programot, ám az akkor elvégzett munkálatokkor az elektronikára koncentráltak. A csapásmérő típus 43 példányát ezúttal alaposan átvizsgálják és elvégzik a szükséges módosításokat, strukturális megerősítéseket. Az első nagyjavított gép 2012 elején emelkedhet a levegőbe, majd a berepülési program végeztével az év vége felé állhat újra hadrendbe.

14 hozzászólás “Brazil modernizáció”

  1. 5 milla 11 gépért? Első hallásra nem is sok!
    A másik már annal kérdésesebb… Elég vasta az a 158 milliós ceruza!
    Tényleg megér ennyi pénzt kiadnai 11 db gépért, főleg, hogy a közel jövőben várható az FX tender vége? Jó, hogy egy eredmény hírdetés nem egyenlő a gépek azonnali szállításával és a hadrafoghatósághoz is idő kell, a pilóták és a földi személyzet kiképzésével egyetemben, de akkor is! Alig négy évet lesznek szolgálatban. Ennyi pénzért legalább még három évig (2018) vagy talán max. 2020-ig szolgálatban kellene lenniük! Az is lehet, hogy tényleg csak ennyi van bennük… Majd négy év múlva okosabbak leszünk! Lehet hogy tényleg lepasszolják a madárkákat egy másik államnak vagy roncstelepre vontatják…

  2. A teljes ár 160 milla. 11 gépért ez kb. 15 milliós flyaway, de egy olyan gépért, amit már üzemeltetnek, nem nagyon van járulékos költség. Van egy tippen, ezek 5 évnél tovább fognak repülni…

    A több fegyvertípus mit jelent? Mert, ha AMRAAM shooter, akkor lehet akármilyen mísz kis gép, még egy még egy SARH géppárnak is reálisan mehetne neki a kicsike…