A brazil kormány a közelmúltban levelet intézett három gyártóhoz, a piacon kínált légi-utántöltő repülőgépükről kérvényezvén némi információt.
Az Airbus, a Boeing és az Israel Aerospace Industries (IAI) vállalatoknak kitöltött levélből kiderül, hogy a dél-amerikai ország vezetése két darab tanker vásárlását tervezi a jelenleg szolgálatban álló 4 darab KC-137 (Boeing 707-320C) típusú légi-utántöltő repülőgép helyett. A tender célpontja egy olyan többfeladatú jármű beszerzése, mely a tankerfeladatokon kívül alkalmas teher és személyszállításra is, hovatovább a magas rangú személyek számára VIP-gépként is funkcionálna a típus.
A két nagy vetélytárs, a Boeing KC-767 és az Airbus A330 MRTT jelenléte nem meglepő, mint ahogy az sem, hogy a jelenlegi legnagyobb támogatást a harmadik jelölt, az IAI élvezi, ugyanis az előzetes kalkulációk szerint a légitársaságok által már kivont, ám még jelentős üzemidő-tartalékkal rendelkező Boeing 767-esekhez kínált átalakító csomag a használt gépek vásárlásával együtt csak 60-80 millió dollárba kerülne, míg az új gyártású példányok beszerzése meghaladhatja a félmilliárd dollárt is.
A braziloknak ajánlott KC-767-es azonos koncepcióra épül, mint a kolumbiaiaknak is leszállított példány, a két szárny alatti konténer mellett a törzs alsó részébe is integráltak egy hajlékonycsöves rendszert, mivel a légierő repülőeszközei csak ezzel tankolhatóak a levegőben.
Szerintem a brazilok se akarnak feleslegesen pénzt kidobni ami az IAI sikerét hozhatja, figyelembe véve azt is hogy ezek a gépek nem lennének akkora igénybevételnek kitéve, mint egy olyan ország gépe amelyiknek missziói a világ túlsó felén kalandoznak!
Az Airbus-nak és a Boeing-nak nics az izraelihez hasonlító csomagjuk? Meglévő utasszállító átalakítása katonai szállító/tanker géppé.
Egy új 767-es, utasszállító konfigurációval kb. 100 millió dollár, max. 150 . Az vajon, hogy lehet, hogy ami a IAI-nak 80 millió az a Boeingnek, Airbusnak 300-400 millió?