Folytatva az előző részt, elérkeztünk ahhoz a ponthoz amikor a helikopter külső ellenőrzése után a személyzet elkezdhet foglalatoskodni a helikopter indításával. Lássuk!
A pilótafülkében meg kell győződni a kapcsolók megfelelő helyzetéről, és például arról is, hogy megfelelően áll-e és megfelelő-e a visszapillantó tükör rögzítettsége.
Ha a pilóta mindent rendben talál, következik a hajtóművek indítása. Ehhez rádión engedélyt kér a repülésirányítótól.
A Mi-24-es harcihelikopter két, egyenként 2225 lóerős Izotov TV3-117MT típusú gázturbinás hajtóművel van felszerelve, melynek indítását az AI-9V indítóhajtómű és indítóautomatika végzi. A gyakorlatban a helikopter beindítása ettől függetlenül nem csak pár gombnyomásból áll.
A helikopter megfelelő indítási sorrendjének betartására egy úgynevezett olvasókártya szolgál, melyben rögzítve van a különböző kapcsolók, rendszerek megfelelő állásba kapcsolása és visszaellenőrzése. Persze mindezt a pilótának fejből kell tudnia, de nagy vonalakban azért nézzük meg hogyan is fog beindulni a helikopter:
Első lépésként (amennyiben éjszakai feladatot hajtunk végre az indításnál a kabin belső fehér fényű világítását fel kell kapcsolni). Az aktuális dátumot, időt, a feladat jellegét, fel kell mondani a fedélzeti magnóra. Ez után kezdheti meg a pilóta az indítást a következő lépésekkel:
Kérdés | Válasz | |
1. | – kapcsolók, csapok | alaphelyzetben |
– gyorsleállító csapok karjai | felső helyzetben rögzítve | |
– kisgázkarok | középső helyzetben rögzítve | |
– egyesített gázkar | alsó helyzetben | |
– korrekció | bal szélső helyzetben | |
– futóműködtető csap | kinti helyzetben, rögzítve | |
– botkormány, lábkormány | középső semleges helyzetben | |
– forgószárnyfék | kiengedve | |
2. | Akkumulátorok | bal-jobb bekapcsolva |
– hálózat az akkumulátorra | bekapcsolva | |
– tárcsás kapcsolók | bal egyenáramú sín helyzetben 115V helyzetben | |
3. | AZSZ-ek | bekapcsolva |
– jégtelenítő rendszer AZSZ-ek | kikapcsolva | |
4. | SZARPP | kézi helyzetben |
5. | magnetofon | bekapcsolva |
6. | (éjszaka) helyzetlámpák | halvány helyzetben |
7. | SZPU kapcsolók | bekapcsolva |
8. | RI-65 üzemképesség | ellenőrizve nyomógombbal |
9. | Tűzoltórendszer ellenőrzése | |
– főkapcsoló | bekapcsolt helyzetben | |
– tűzoltás kapcsoló | ellenőrzés helyzetben | |
– adók ellenőrzésekor (1-es, 2-es helyzet) | sárga lámpák világítanak | |
-csatornák ellenőrzésekor (1-es, 2-es, 3-as helyzet) | piros lámpák világítanak (RI-65 jelez) | |
-tűzoltás kapcsoló | bekapcsolt helyzetben | |
10. | 2-es, 1-es, beszállító szivattyúk, 5-ös, 4-es átszállító szivattyúk | bekapcsolva |
11. | áteresztő csap, tűzcsapok, kifogyasztó tartály csapok | kinyitva |
(Mi-24V típus póttartály kapcsoló) | (kikapcsolva) | |
12. | akkumulátor feszültség | ellenőrizve nyomógombbal |
13. | URH rádió | bekapcsolva |
– csatorna, frekvencia | beállítva | |
14. | fénymajak | bekapcsolva |
Ez után a pilóta indíthatja az AI-9-es indítóhajtóművet és a fedélzeti óra stopperjét, ugyanis az indítást meg kell szakítani amennyiben, az AI-9-es gázhőmérséklet mérője 9 másodperc után sem mutat gázhőmérsékletet, vagy 20 másodperc után sem gyullad ki a normál fordulatot jelző zöld tabló, valamint az indító automata nem kapcsol ki 30 másodperc után. A zavartalan működést egyébként egy földi mechanikus kívülről is figyelemmel kíséri és visszajelzést ad a pilóta számára.
A képre kattintva Mi-24-es pilótafülke nézhető körbe:
Ha minden megfelelően működik, akkor a további lépések szükségesek a hajtóművek indításához:
16. | PO-750 | bekapcsolva |
17. | üzemanyag mennyiségmérő | ellenőrizve |
– üzemanyag mennyiség tartályonként | ellenőrizve | |
– tárcsás kapcsoló | kifogyasztó 1-es helyzetben | |
18. | POSZ tabló, hideg gázhő | ellenőrizve |
– (éjszaka) fényszóró | kiengedve |
Ez után következhet az I-es illetve II-es hajtómű indítása külön-külön. A hajtóműindító automatika indításával egy időben itt is indítani kell a stoppert ugyanis, ha nem folyamatos a fordulatszám növekedés, azaz a mérőműszer mutatója 3 másodpercnél hosszabb ideig „megfügg”, vagy az indítóautomatika 33 másodperc után nem kapcsol ki, valamint ha az alapgázra kifutás több mint 60 másodperc az indítási folyamatot meg kell szüntetni, a hajtóműveket leállítani.
A hajtóműindítások után a következő lépések végrehajtása szükséges még:
20. | gyorsleállító csap | nyitva |
21. | AI-9 generátor | bekapcsolva |
– (körülmények függvényében) PZU | bekapcsolva | |
22. | ajtók | zárva, ellenőrizve |
23. | hermetizáló csap | nyitva, zöld tabló ég |
24. | hidraulika rendszerek | ellenőrizve (nyomás 65±1 – 80±5 |
Ez után a hajtómű további melegítése szükséges egy percig, vagy az előírt olajhőmérséklet eléréséig, és a további lépéseket kell végrehajtani:
26. | korrekció | jobb szélső helyzetben |
27. | generátorok, VU-k | bekapcsolva |
28. | AI generátor, hálózat az akkura, PO-750 | kikapcsolva |
29. | generátorok párhuzamos üzemmódja | ellenőrizve |
30. | kondicionáló rendszer | átfúváson |
31. | villogó, RV-5, DISZSZ-15, girófüggőleges, irányszög rendszer | bekapcsolva |
32. | SZRO, ARK-15 | bekapcsolva |
33. | AI-9 | kikapcsolva |
34. | ARK frekvenciák, működés | beállítva, ellenőrizve |
35. | girófüggőleges, irányszög rendszer | egyeztetve |
36. | veszélyes magasság, felszálló irány | beállítás |
37. | légnyomás, magasság | ellenőrizve, beállítva (max. eltérés 1,5 Hgmm |
38. | 90%-os forgószárny fordulat | beállítva |
– IV-500 | ellenőrizve | |
39. | robotpilóta, SZPUU-52, (éjjel helyzetlámpák, kontúrfények) | bekapcsolva |
40. | DISZSZ-15 üzemmód kapcsoló | üzem helyzetben |
– 8-as blokk | bekapcsolva | |
41. | térképindikátor, lépték | bekapcsolva, beállítva |
42. | 95%-os forgószárny fordulat | beállítva |
– (időjárás függvényében jégtelenítő rendszer) | (ellenőrizve) | |
hajtómű közlőmű paraméterek | ellenőrizve | |
43. | kerékfék | kiengedve |
A helikopter felszállásra kész!
Az indítóhajtómű leállítását kell végrehajtani az indítási folyamatban leírt okokon kívül, ha az egyenáram tápfeszültsége 18 V alatt van, 880 Co fölé emelkedik a gázhőmérséklet, a levegőnyomás 1,8-2 kg/m2 tartományon kívül esik, vagy az „olajnyomás normál” zöld tabló nem gyullad ki.
A TV-117 hajtóművek indítását is meg kell szakítani a fent említett eseteken kívül akkor, ha az olajnyomás a 45%-on nem éri el az 1 kg/m2-t, a levegő indító 60-65% tartományon kívül kapcsol ki, a gázhőmérséklet több mint 780 Co, 20%-nál nincs gázhőmérséklet, vagy a forgószárny 25%-os teljesítményig nem indul el.
Az indítást a földi mechanikus jelzésére is meg kell szakítani abban az esetben, ha ő bármi rendellenességet tapasztal.
Amennyiben az indítás után a repülésirányító engedélyezi a feladat megkezdését, a felszállást, a pilóta az egyesített vezérlő kar (EVK) elmozdításával állásszöget ad a forgószárny lapátoknak, és az így keltett felhajtóerő elemeli a helikoptert a talajtól.
És hogy mi történik a levegőben? Arról talán majd legközelebb…
Szerző; Balogh Ákos ; Szakmai fordítás: Balogh Ákos, Pomázi József Krisztián ; Fotó: Balogh Ákos, LHSN.hu
Egy modernebb helinél is ekkora macera az indítás? Mennyire lett leegyszerűsítve a dolog?
Nagyon buta kérdés:
Milyen célt szolgál a kabintető belsejére rögzített piros ventilátor?
Láttam már egyéb orosz típusokban is, de nem hiszem, hogy a pilóta fejének hűsítése miatt tették volna oda :)
vtata
Márpedig azért van ott+elég büdös belül egy helikopter.
Janaj
Igen egy modern helikopternél sem gyorsabb max mást kell ellenőrizni.
Nagyon jó cikkek voltak, remélem lessz folytatása, egy Gripenről is szivesen olvasnék hasonlót.
„A képre kattintva Mi-24-es pilótafülke nézhető körbe:”
bocsánat, hogy szóvá teszem, de kicsit félrevezető : a panoráma képet nem a cikk végén feltüntetett fotós készítette.
A cikk és képek ettől függetlenül nagyszerűek!