A svájci kormány két évet halasztaná a skandináv típus hadrendbe állítását, ha a svédek belemennek, a teljes Griff-flotta csak 2020-tól állhatna hadrendbe.
A legújabb törekvések szerint Svájc és Svédország egy időben állítaná hadrendbe a JAS-39E/F típusú vadászbombázókat. Mindez annak köszönhető, hogy a két ország hasonló védelmi finanszírozási programja alapján csak 2014-től lenne kivitelezhető a program elindítása, az első példányok átvétele 2018-tól lenne esedékes, a várakozások szerint havonta egy gép érkezne a független országba.
A 22 darab Gripen beszerzéséért 3.1 milliárd eurót kéne kicsengetnie a svájci félnek, a baki csak annyi, hogy ezen összegű svéd ajánlat csak 2013 áprilisáig érvényes. Kérdéses tehát, hogy a skandinávok mennyit engednek a határidőből, és ha engednek, akkor az mennyibe fog kerülni a svájci adófizetőknek.
Utóbbi nem mellékes, ugyanis hiába beszélünk egy tehetős országról, kultúrállamhoz méltóan a pénz elosztását és felhasználását próbálják a lehető legoptimálisabban beosztani, a komolyabb döntések előtt megkérdezik a közvéleményt is. A végső döntés tehát népszavazás útján születik majd meg, remélhetőleg a Gripen szempontjából pozitív döntés születik és továbbélhet a hazánkban is szolgáló típus gyártósora.
Azért jó látni hogy viszonylag sikeres lett a Gripen,és hogy folyamatosan fejlesztik.És azért már van egy pár üzemeltetője.
A viszonylagosságot mivel méred? Mert 4+1 országba adták el eddig – Svájc még nem üzemelteti – de abból háromban – HUN, CZ, SAF – finoman szólva korrupciógyanúsan. Pontosabban SAF estén bizonyított a vesztegetés…
Az összemennyiség megy olyan kicsi, hogy egy átlagos F-16 üzlet felülmúlja. Lengyelország egymaga több F-16-ot vett, mint SAAF + HUN AF + CZ AF, pedig a legyel vásárlás még nem is mondható nagynak…
molni
Pl Rafale amit Isten tudja hányadik próbálkozásra sikerült eladni úgy,hogy ott is volt bőven korrupció de az SH-nál vagy a Hornetnél is sikeresebb az exportpiacon.
A Rafale korrupciót nem az indiai üzletre értettem hanem az azelőtti próbálkozásokra.
Az F-1x bezzeg mindig tisztán, érdekmentesen győzött… (lerágott csont) a viszonylagosságot pedig szerintem svédországra kell érteni!
F-1x ek azok mindenben über faszák Az Amcsik meg a megtestesült szentek
Pl Rafale amit Isten tudja hányadik próbálkozásra sikerült eladni úgy,hogy ott is volt bőven korrupció de az SH-nál vagy a Hornetnél is sikeresebb az exportpiacon
????
Ausztrália eddig vett 24 darabot szuperdarazsat és úgy tűnik, hogy még venni is fog.
A sima Hornettel összevetni meg röhejes. Svájc, Ausztrália, Kanada, Finnország, Spanyolország és Kuvait rendszeresítette. Ezek közül A Finn mennyiség egymaga több, mint a teljes Gripen export…
Dudi, néha teljesen nem értelek. Annyia téveszméket posztolsz ki élből, hogy az már földrengető…
molni
Te darabszámról én meg rendszeresítő országokról beszélek.
Ezek szerint tévedtem a Hornetnél nem sikeresebb de a másik kettőben hol a a téveszme?
@Szeti + jancsiga
Most miért kell ez megint?
F-1x ek azok mindenben über faszák Az Amcsik meg a megtestesült szentek
Senki sem mondta, hogy szentek. Az F-16A a maga korában,, mint könnyű vadász verhetetlen volt. Pont. Mutass egy egy olyan gépet a ’70-as években, ami hasonló méretű és árú, árú volt, de teljesítménye legalább alulról súrolta volna a Sólyom teljesítmény paramétereit. Jaaaaaaaaaa, hogy nem volt…?
Az F-16-ot anno a Mirage F.1-gyel eresztették össze. Azért ugye nem gondoljátok már, hogy volt bármi komoly esélye annak a vasnak. A két gép hajtómű és aerodinamikája között laza egy évtized volt…
Az F-15 dettó ugyanez. Úgy mégis milyen európai fejlesztés volt vele szembeállítható…? Ember, kapjál már a fejedhez, az első európai gyártású valódi 4. gen vadász – a Mirage-2000 átmeneti, fegyverterhelése röhejesen kicsi – akkor állt szolgálatba, amikor az F-15A már 25 éve rendszersítve volt az USAF-nál. Ez volt a Rafale. Az EF első hadrafogható egysége meg 2003/2004 körül volt. Laza 32 évvel az F-15 első felszállása után.
No comment…
Egyébként az F-16 felhízlalt Block 50/52+ és Block változata nem istenkirály, csak szükségmegoldás. Olcsóbb, mint az F-15E. De erről is volt már szó.
Nem igaz, hogy egyes szitaagyu trolloknak minden ötször kell leírni. Ha most én modi lennék, akkor itt súlytana a banhammer flémkeltésérét és trollkodásért. Az ziher…
Te darabszámról én meg rendszeresítő országokról beszélek.
Kit érdekel a rendszerítő országok száma…? Szerined az a sikeresebb gép anyagilag, amiből vesz 5 ország ~50 darabot (Gripen) vagy az, amiből vesz 5 ország (USA, Korea, Szingapúr, Izrael és Szaúd-Arábia) mondjuk ~400-at? Ki ne találd már, hogy a Gripen és F-15E alváltozatai egyformán sikeresek, mert még elröhögöm magam…
A viszonylagosságot mivel méred? Abban mérem hogy kedvelem a gripent és mindig örömmel hallom hogyha valaki a rendszeresítését fontolgatja vagy esetleg konkrét megrendelés is van.Csak te hajlamos vagy mindent túlreagálni hogy igazad legyen.Pedig sok kommentelő egyszerű dolgokra gondol de sajnos a te ennél bonyolultabb vagy:)
Tiszteletem a grafikusnak mert faja kép! :)
:D :D :D :D
Mindig szeretem mikor technikailag összeeresztik az F-16A/B könnyűvadászt a „régebbi” technologiájú Mirage F-1-el. Ne felejtsük el, hogy versenyben volt az F/A-18, és a JAS-37Viggen is. Ne felejtsük el, hogy egy olyan típusnak amelyből több ezret rendelt az adott gyártó ország, olcsóbb darabszámra vetítve a gyártása, a fejlesztése, a modernizálása stb. Csak egy egyesült európai vadász (ha azt az európai NATO tagok mindegyike együttesen vásárolták volna) lett volna alternatíva. Együttes fejlesztés, nagyobb technológiai transfer, nagyobb darabszám, olcsóbb modernizáció fejleszt. Közgazdasági alapigazság. Az technológiaiak fejlettebb Falcon-t a hidegháborúban rendszeresítette fél Európa, ekkor még nem volt az „eu. önellátás” ennyire a porondon. Aztán kitalálta EU (és benne az EADS, EUROCOPTER stb. szóval a franciák vezetésével a fejlett nyugat), hogy csinálunk mi fegyvert. Mégis szétvállt a harci gép fejlesztés a EF-re és a Rafi-ra, mert a többi ország nem akart tengerészeti változatra pénzt, és nem akarta, hogy a fő összeszerelő üzem a frankoknál legyen.. Ráadásul az új gépeknek a fő ellenféllet az orosz MiG-29-et és Szu-27-et manőverezőképességben és BVR-ben+elektronikában akarták felülmúlni, pedig már ott kopogtatott a lopakodó technológia. Az amcsik pedig már ezt fejlesztették és addig toldozták/modernizálták a 15/16/18-asokat. Mire az eurokacsák tervei elkészültek és éppen a sorozatgyártásuk kezdődött volna, megjelent a XF-22/23, majd az XF-34/35.. Mit tudott volna csinálni európa. 1. kidobni az egészet és újratervezni egy következő generációt.Technikailag szvsz megtehette volna, gazdaságilag nem. Nem mondhatták a választóknak, hogy elgurigáztunk X összeget, de új gépet kell mégis tervezni. (persze a szupercirkálás, az elrejtett hajtómű az EF és Rafi-nál is megvan, de a 22/35 már más felépítésű, generációs ugrás.). Nagyon hiányoznak a fegyverkamrák az eurókacsákon.
Még valami: az F-15-nek lett volna ellenfele a Mirage4000, amely hasonló (és hasonlóak k.drága is lett volna), ezért is csak a porotok lettek kész, és teljesen soha nem lett kifejlesztve. A franciáknak drága volt, más országnak (Európának nem kellett). Egyébként én nagy potenciált láttam benne, de hasonló sorsa lett volna egy közel-keleti rendelés esetén is, mint a Rafinak..
Most Európa egy része a bevált Lockheed gép, utódját válaszotta. Miért? Egy mert technológialag fejlettebb. 2. a fejlesztés és a gyártásban is kaptak részt, pénzvállalásuk függvényében. (egyébként az F-16-os is gyártották európában pld. a holland Fokkernál, és még most is a TUSAS-nál a törököknél.. De alapvetően itt is az a helyzet, hogy a nagy példányszámú amcsi rendelés miatt olcsóbb később egy F-35, mint egy új EU közös vadász kifejlesztése, amelyre pedig szükség lesz. Megint korlátozott európai összefogással. Vagy nem lesz már pilótával rendelkező harci gép, mert már a Rafi és az EF utódját kéne tervezni, de semmi sincs belőle, a két gépet toldozzák/foltozzák és megprobálnak marketinggel piacot nyerni. (A Griff-nek is hasonló a története, de a svédek a hidegháború végéig, tartották a saját fegyver készítésének gyakorlatot, hagyományból, valamint a repiparuk müködtetésére. Azonban a harci gépek egyre drágábbak és ezért ők is rákényszerülnek exportra. A Drakent még vették 1-2 helyen (pld. Dánok, Osztrákok) a Viggen már vesztett az amcsikkal szemben és sehol, a Griff-et – jóindulatúan lobbyzással – meg enyhén sikeresen exportálták. (Ne legyen kétségünk, hogy a SAAB mellett az EF közel-keleti megvesztegetési botránya, mellett az USA sem az ártatlan a saját gépeik eladásával kapcsolatban, más kérdés, hogy itt nem közvetlenül a gépek, fegyverek, hanem inkább teljes gazdasági-politikai vonalon történik a „rábeszélés”
Mindig szeretem mikor technikailag összeeresztik az F-16A/B könnyűvadászt a “régebbi” technologiájú Mirage F-1-el.
Stop. Ez nem elémleti összeeresztés volt a részemrő. A franciák azt akarták eladni. Nem én tettem őket egy ringbe és nem én tehetek rólha, hogy unfair volt a küzdelem. Őszintén szólva nem is értem, hogy mit gondoltak a franciák…
Ne felejtsük el, hogy versenyben volt az F/A-18, és a JAS-37Viggen is.
Zavart érzek az erőben. Nem kicsit…
A Hornet első felszállása ’78 végén volt. Az első Európának gyártott Sólyomok meg már ’79 májusában már repültek, ’78-ban már az összeszerelő üzem is működött.
http://www.f-16.net/f-16_users_article8.html
http://www.f-16.net/f-16_users_article2.html
Szóval én azt mondom, hogy szó sem volt semmiféle Hornetről…
Ne felejtsük el, hogy egy olyan típusnak amelyből több ezret rendelt az adott gyártó ország, olcsóbb darabszámra vetítve a gyártása, a fejlesztése, a modernizálása stb.
Ekkor még szó sem volt arról, hogy az USAF +2000 darabot vesz. Az USAF az európai rendelésektől is függővé tette a darabszámot tudtommal. Az eredeti terv „csak” 500-700 gépről szólt – a több ezer F-4 és régi gép mellett akkor ez nem volt kiugró mennyiség, csak mai szemmel kolosszális – csak a gép bizonyított és növelték a mennyiséget.
@kelepisti szer
A többi része nagyjából korrekt, bár Európában F-16 összeszerlő üzem működött tudtommal. Szó nem volt arról, hogy az utolsó csavarig itt gyártották volna a gépeket. A törökök érték el talán mára azt, hogy saját gyártású gépet gyártának. Majd megkérdezem egy török barátomat erről. A ’80-as években 99%-os biztonságal ki merem jelentneni, hogy sárkányszerekezetet és egyéb vas dolgokat gyárthattak. Radart, avionikát és hajtóművet tutira nem.
Molni mert az 500-700-as hazai megrendelés az kevésnek számít? :D:D
Igen, fent írtam, hogy annak. F-4-ből több ezret gyártottak, a century fighterekből meg mennyit is? Kevés sem volt, de nem volt az az egetrengető mennyiség. Kb. az volt a terv, mint az Szu-27/MiG-29-nél. 2:1 arány. (F-15A/B : F-16A/B arányban gondolkodva.)
Ehhez képest F-15A/B/C/D-ből az USAF ávtett valami 700 darabot F-16A/B/C/D-ből meg vagy 2400-at. Az arányok eltolódtak, mert minden más korábbi funciót átvett az F-4-től az F-16. Legalábbis én így látom. A ’80-as években az F-4E már elsősorban csapásmérő volt. Az F-4G SEAD változat volt. ’90-es évek közepétől volt F-16C/D és maradék F-16A/B még itt-ott, bár passzolgatták le agresszor századoknak meg ANG-nek.
De az a mennyiség is már elegendő ahhoz hogy árba letudjanak menni export esetén! Végül is én úgy olvastam ki hogy innen indult a vita!
Molni: nem személyeskednék, DE
„@Szeti + jancsiga
Most miért kell ez megint?
F-1x ek azok mindenben über faszák Az Amcsik meg a megtestesült szentek”
Az én nevem alá azt idézd amit valójában írtam! Másik, hogy egyből nekiáll mindenki fikázni csóri Gripenünket! Ez van, ezt kell szeretni, csupán erre szerettem volna rávilágítani!
„Nem igaz, hogy egyes szitaagyu trolloknak minden ötször kell leírni. Ha most én modi lennék, akkor itt súlytana a banhammer flémkeltésérét és trollkodásért. Az ziher…”
remélem egyszer majd belátod, te se…
ÉLJEN A GRIPEN! ma is itt abajgatták egymást Debiben (2 vs. 1) :D
„Szerined az a sikeresebb gép anyagilag, amiből vesz 5 ország ~50 darabot (Gripen) vagy az, amiből vesz 5 ország (USA, Korea, Szingapúr, Izrael és Szaúd-Arábia) mondjuk ~400-at”
Az ilyen db számos hülyeségről kár vitázni meg személyeskedni .
A világ egypólusú lett, ha a szovjetek helyett a jenkik buknak el akkor most Ivánék osztanák a lapot.
És csak idézve molnitól.
„Van a jenkiknél befolyásosabb hatalom ?”
Természetesen nincs.
OFF
molnibalage
„Ha most én modi lennék…”
Jaj, csak azt ne! :( Nem lenne az jó, ha a felére-harmadára, negyedére, ötödére, tizedére csökkenne a fórumozók létszáma kb. ilyen ütemben, ahogy sújtogatna a banhammer. :P
Az F-16 hazai ellenfele otthon és Európában egyaránt az F-17 volt, amelyet később, hordozó-fedélzeti üzemre áttervezve F-18 típusjellel állítottak rendszerbe az US Navy-nél.
Szerintem akkor Európában a németek tudták volna lelépni az USA-t, például ha továbbfejlesztik a HA-300 koncepciót. De bizonyos amerikai kisebbségek ki nem állhatják ha Németország vezető helyzetbe kerül. Az angolok úgyszintén, pár éve cikkeztek róla, hogy híres min.elnök-asszonyuk Margaret T. a nyolcvanas években titokban a német egység megvalósulának akadályozásán munkálkodott. Hát még a franciák…
A svájci döntéshozók módfelett takarékosan, megnézik mit vesznek. Az F-5E/F rendszerbeállítása előtt a kiválasztási procedúra egy évtizedet vett igénybe állandóan halogatták a döntést. A 10 év tulajdonképpen a magyar Gripen beszerzésnél szintúgy áll. A 70-es években a svájciaknak nagyon tetszett a robosztus A-7 Corsair, de annak magasabb ára miatt a döntés végül a Tiger II vadászbombázókra esett.
Kiváncsi leszek a légierejük jövőjére, mert amennyiben a Gripen beválik náluk, előfordulhat, hogy megszabadulnak a lényegesen drágábban üzemeltethető Hornetjeiktől és inkább Griffet vesznek még. Ha egyáltalán találnak vevőket a Hornetekre. Mert ez már nem olyan egyszerű ügy, elmúltak a kilencvenes évek. Tajvanból kinézem, hogy vevő lenne és a svájciak valószínűleg nem ijednek meg a kínai gazdasági és politikai nyomástól. Vajon mennyire működnek a svájci vállalatok Kínában?
Sztem nem összehasonlítható a kettő, főleg annak tükrében, hogy Svédország 1814 óta nem viselt háborút, és ehhez képest összehoztak egy egy, a maga kategóriájában elfogadható, flottul működő kis szerkentyűt. Az amerikai szerepvállalás és expanzív külpolitika, ipari potenciál nyilvánvalóan más igényekkel lép fel a saját hadiiparát illetően, hiszen mások az elérendő célok is. Svédország, Svájc nagyjából egy hajóban eveznek, nem fognak támadni, viszont ha védekezni kell, akkor van hozzá hatásos eszköz, a svédek esetében jelentősnek mondható hadiipari háttér is.
Nekem tetszik a Gripen, az hogy pici, sokszor még előny is. Ki kéne aknázni az összes benne rejlő lehetőséget, az autópályás üzemeltetetéstől kezdve egészen a légi utántöltésig. Hiszen erre volt tervezve.
@onedinkapitany
Nem igazán értem a Corsair emlegetését. Svájc az F-5-öt vadásznak vette meg. Csapásmérő képességben közelében sincs az A-7-nek. A jenkiknél is összeeresztették ezeket az F-X program előtt. Labdába nem rúgott a Tiger.
Egyébként a két gép üzemeltetési költsége kb. ugyanaz. Az F-5E hiába kicsi, akkor is szupeszonikus gép, ahoz illő hajtóművel. A Corsair meg kis túlzással egy teherautó, ami bombákat cipel…
Az F-16 hazai ellenfele otthon és Európában egyaránt az F-17
Ezt az európai YF-17 versenyzért támasszátok már alá valamivel. Nem futottam össze vele soha sehol…
Ebben igazad van, otthon az USA-ban volt az első forduló. Azon az F-17 kiesett és a győztes F-16 indult Eu-ban a Mirage F.1 ellen. Az egyik francia tábornok pedig azért kapott a fejére, mert a nyilatkozata során a Falcont magasan a Mirage fölé helyezte.
Corsair: Első olvasásra furcsán hat, de lehet, hogy a svájciak számoltak azért a földi célok elleni fegyverzettel. A jugók szintén meg akarták venni a hetvenes években. ám az USA nemet mondott. Ezért (is) vágtak bele az Orao-ba.
Visszatérve a svájci A-7-re, valószínű, hogy tetszett nekik a hordozó-fedélzeti üzem miatt felhajtható szárnyvég, a könnyű üzemeltethetőség, és a sérülésállóság. A hetvenes évek elején, a hegyek közt bújkálva, az ormokat kerülgető KIS MAGASSÁGÚ légiharcnál nem volt még létkérdés a légi célok nagy távolságból történő észlelése és lokátorvezérlésű rakéta. Utóbbit akkor az F-5E sem kapott. Elégnek tűnhetett az 1M körüli sebesség, gondoljunk a vietnami MiG-17-esekre. A negyedik gen. gépeknél (pl. F-16, MiG-29) ugyancsak nagy hangsúlyt kapott a hangsebesség alatti manőverező képesség javítása.
Meg a 70-es években a Mirage III-asok még megfeleltek a lokátoros elfogásokhoz.
A sajtóhírek szerint Corsairnél a gépek (+a fegyverzet?) vételára volt jóval magasabb, mint az F-5E/F esetében. Ez ésszerű, hiszen nehezebb gép, nagyobb fegyverterheléssel, erősebb szerkezettel.
Egy Corsair kényelmes bombaterhelése úgy háromszorosa / négyszeres egy F-5-nek és úgy dupla távra viszi őket kb.
http://www.airwar.ru/image/idop/fighter/f5a/f5a-2.gif
Ahhoz, hogy bármiféle hatótáv legyen, legalább CL pótos kell. Marad 2×1000 és 2×500 font. Az A-7 (2+2)*x2 1000 fontossal vígen repked, de pótos mellett is vihet ennél jóval többet.
Darabszám és tényleges harci bevetés tekintetében egyértelmű melyik típusok a sikeresebbek.
Sajnos a franciák szét trollkodták az európai projektet. Ők ragaszkodtak ahhoz, hogy náluk legyen a fő összeszerelő üzem na meg a tengerészeti változat fejlesztése. Ha kiegyeznek és lett volna tengerészeti változat a franciák pedig visszakoznak az összeszerelő üzem esetében akkor előbbre tartanánk és lenne egy viszonylag nagy mennyiségű azonos gépekből álló légiflotta.
A Panavia Tornado-t hova sorolnátok harmadik vagy negyedik generációs?
Kíváncsi vagyok a Gripen NG programból mi sül majd ki. Pláne ha esetleg valahova belefaragnának egy kisebb mondjuk 2 BVR rakétának elég belső fegyver kamrát.
Igazából a NG program jelenleg az egyetlen ami most Európában fut és legalább részleges választ adhat az 5genre.
Oroszországot inkább gondolom közép ázsiainak mint európainak.
Ami még nagyon érdekes, hogy mit hoznak össze a Neuron programban. Ez a legszélesebb együttműködés eddig harci-gép tekintetében Európában.
A projekt elsődleges célja az együttműködés fejlesztése és a mérnöki ipari háttér megtartása.
De ha építenek ebből a gépből egy 100-150 darabot az már elég jelentős érdek érvényesítő képesség lenne. Pláne ha megoldják a légi utántöltést is.
A Panavia Tornado-t hova sorolnátok harmadik vagy negyedik generációs?
Melyik változatot és mikor? A gép aerodinamikája átmeneti, de eletkronikailag a maga korábanm mikor megjelent igen korszerű volt.
http://www.mediafire.com/?6r68f2rnhsoew
Szép nagy MFD, szaladról törtnő adatbevitel INS, TFR, nagyon nem volt gyenge a ’80-as évek elején.
Az angolok Gr.4 gépe mai standard szerint sem gyengus fegyverzet és avionika terén. A gép alapvető teljesítménykorlátai nem változtak. Viszont nem vadászgép, a célnak megfelel.
Itt van online is a fenti video.
http://www.youtube.com/watch?v=rHjU0sdHRV8
Jó kis retro. Van valami diszkrét bája, hogy akkor hogyan csinálták. Papírtérkép meg miegymás.
„Ha most én modi lennék”
pfff, be is b*szna, ha a te N+1-es világodra szűkülne a fórum… :D már megbocsáss…
amúgy meg hajrá Gripi! és mindenki korrupt! ;)
az f-16-ot meg semmi értelme összehasonlítani a gripivel a darabszám és háttér miatt… +5000 db + usa lobbi vs. manufaktúra + lemmingek :)
@mrteddy
Hát nem érdekes, hogy lényegében mindig ugynaz a pár balfék jön trollkodni…? A HTKA kommentelő közössége nem csökkene érezhető módon két troll időleges bannolásával…
Egyébként egy kéréssel fordulnék az itt jelenlevőkhöz. Van bárki, aki ért az anyag / fém tecnológiához és tudja, hogy ponosan mit takar a Waspaloy szuparötvözet fantázinév? Ez egy termékcsalád? A PWA 1016, PWA 1027, PWA 73, PWA 1005 mit jelöl?
(PWA = Pratt & Whitney Alloy?)
Akkor most ki fejlesztett ki és gyártotta ezt az anyagot?
A kérdés áll az IN-100 anyagra is. Egy valaki kifejlesztette és aztán standard lett?
„Hát nem érdekes, hogy lényegében mindig ugynaz a pár balfék jön trollkodni…”
de, de az még inkább, hogy te meg napi 30 órában az életed 99%-át azzal töltöd, hogy mindig ezt a szélmalomharcot vívod, ráadásul több fronton (fórum)… komolyan ilyen fontos, hogy trollokkal harcolj? úgysem fog megváltozni a helyzet, csak időpazarlás. nincs más dolgod? :) tedd le a f-15 user manualt állj fel a gép elől, lődd be a séród és keress egy csajt… :)
„A HTKA kommentelő közössége nem csökkene érezhető módon két troll időleges bannolásával…” szerintem meg de :) mert ha modi lennél mindenkit kibasznál, aki nem úgy gondolkodik mint te, vagy valamiben nem értetek egyet, vagy csak nem tudja, hogy hívják az f-15 dugytyúvisszahúzórugóját a szakzsargonban, és ez nem csak pár troll a fórumról…
na részemről lezárva ez a téma, csak qrva fárasztó már mindig ezt a meddő, dedós harcot olvasni. a szakmai részét köszönjük, de a trolltérítésből kevesebbet.
písz
@mrteddy
Nem tűnt fel, hogy mostanában igen alacsony a fórum aktivitásom? Tegnap térte vissza. A harkocsis hír százas nagyságrendű kommentjében ott sem voltam, ahol máshol sem. Aztán tegnap jött két repülős hír, meg hozzá a trolljai…
A kibaszás nem az egyetnem értés miatt lenne, csak sajnos ez neked nem tűnik fel. Lassan már szövegértelmezésből is korrepetálnom kell? :(
Molni
Engem is letiltanál ha modi lennél?:D
Elobb utobb repulnel az biztos :D Nem sok ember maradna :P
mrteddy ott a pont :D
Molnival kapcsolatban a legnagyobb igazságot pixike nevű kommentelő írta.És Molni az miért trolkodás ha valaki véleménytnyílvánít?A külömbség csak annyi hogy te mindenkin felül akarsz kerekedni,és ezért hajlandó vagy eltérni a témától.Elismerem a munkásságod és a tudásod is.De attól még vannak érdeklő emberek akik nem szakdolgozatot írnak hanem simán kommentelnek.Ez egy örökös harc lesz számodra!De leszögezem nem kötekszek mert tisztelem a tudásod de itt sajnos mint ember már elbuktál sokak szemében!
„Nem tűnt fel, hogy mostanában igen alacsony a fórum aktivitásom? Tegnap térte vissza. A harkocsis hír százas nagyságrendű kommentjében ott sem voltam, ahol máshol sem. Aztán tegnap jött két repülős hír, meg hozzá a trolljai…”
nekem sajnos nincs ilyen pontos statisztikám :) amúgy is az elmúlt pár évről beszéltem…
„A kibaszás nem az egyetnem értés miatt lenne, csak sajnos ez neked nem tűnik fel. Lassan már szövegértelmezésből is korrepetálnom kell? :(”
persze, persze tudjuk, hogy nem amiatt :) te biztos maradnál, de lehet még magadat is kidobnál, ha valamelyik belső hangod nem értene egyet veled valamiben. :)
korrepetálást meg sok mindenből lehet venni: élet, szerénység meg a többi apróság… ;)
picit irritáló bár egyben mókás is ez a van úgy ahogy én gondolom, meg rosszul mentalitás…
jól jönne egy gomb, amivel lehetne szelektálni, hogy kinek az írásait mutassa a fórum, így neked nem kellene 24/7 a trolljaiddal harcolni, és nekem sem kellene azt olvasnom ha nem akarom… nem születne ennyi off mint most :)
@peter1969
Figyelem, idézek és nem magamtól.
Az Amcsik meg a megtestesült szentek
Na ennyit arról, hogy ki és mitől tér el… Ennek úgy mi köze volt a gépek darabszámához, exportjához és képességeihez? Semmi…
Nem szakdolgozat szinten várnék el, de az, hogy ilyen dolgokat menetrendszerűen ideböfögnek egyesek, az eléggé vastabőrős. Menjen el egy kurucinfós kocsmába, ott biztosan vevők erre. Ez meg egy HT oldal továbbra is…
Hm… Meghalt a html tag? Újra, hátha most sikerül.
@peter1969
Figyelem, idézek és nem magamtól.
Az Amcsik meg a megtestesült szentek
Na ennyit arról, hogy ki és mitől tér el… Ennek úgy mi köze volt a gépek darabszámához, exportjához és képességeihez? Semmi…
Nem szakdolgozat szinten várnék el, de az, hogy ilyen dolgokat menetrendszerűen ideböfögnek egyesek, az eléggé irritáló és vastagbőrős. Menjen el egy kurucinfós kocsmába hőbörögni, ott biztosan vevők erre. Ez meg egy HT oldal továbbra is…
Molni hogy te mit varsz el, az a privat maganugyed. Vedd vegre eszre, hogy nme vagy itt admin (szerencsere), ugyhogy kar strapalnod magad. Ahogy a kollega mondta itt az elobb, kapcsold ki a geped, menj el csajozni… kapcsolodj ki! A legjobb joindulattal mondom ezt, ugy hogy kozben tiszteletben tartom a tudasod.
Van meg mit tanulni szerenysegbol. Elj vele ;)
molnibalage
Nem értek hozzá de utána kérdezek.Mennyire kéne részletesen?
Szerintem elférne itt egy chat is! Rendberakna pár dolgot….
@dudi
Csak annyira, hogy erősítse meg, hogy ezek milyen ötvözetű anyagok. Erre találtam már pár forrást NASA-tól kezdve az egyszerű termékkatalógusokig és magyar nyelvű egyetemi oktatási anyagokig bezárólag.
A történelmi szál lenne az érdekes. 1975 táján ez még egyedi termék lehetett, ha jól látom és a jelölés is erre utal. Ma viszont már számtalan cég kínál ilyen terémket, IN-xxx, PW xxxx jelzéssel. Ezek ma már terémkcsaládokat jelölnek, amik elvárt standard szerint készülnek. Ha jól értem.
@kaktusz
Az én szerénységem ott ér véget, ahol a semmit sem tudó és értő trollkok nagypopfájúsága kezdőik. Ha valamt nem tud az ember, az nem „bűn”. Az már viszont eléggé vörös posztós, ha olyan arccal jön, mint itt egyesek. Ezen kommentnél is látható, hogy én sem tudok mindent még ott sem, amire napokat szántam rá, pedig a cikkben kb. fél oldal lesz…
A Waspalloy egy szuperötvözet amit gázturbináknál használnak elsősorban.
a PWA a Pratt-Whitney Aircraft (Material Groups) rövidítése. A kódok pedig egy egy terméket jelölnek. PWA 73 bevonóanyag , PWA 1005 1016 egy félkész termék/alapanyag rúd 1″ átmérővel (amiből forgácsolással állítják elő a kész terméket) PWA 1027 sajnos nem tudom mit jelölhet, de sztem az is egy alapanyag.
http://www.flightglobal.com/pdfarchive/view/1975/1975%20-%200143.html
Itt és a következő oldalon van, hogy mihez használták. Ezek alapján nekem anyagminőségnek tűnt, mert a lapátokat max.a végfázisba forgácsolhatták, de szerintem egyébként önötték vagy kovácsolták.
A PWA jelölést én is meg tudtam fejteni.
http://www.mahebak.hu/anyagok/eloadas_07_01.pdf
Ebben is találtam ezt-azt.
PWA 1016 Waspaloy (PWA 1027) and forged IN-100 for yield-strength/density in the fourth, fifth and sixth stages; PWA 1027 Waspaloy, chosen for machine-suitability/cost reasons, for the seventh and ninth stages.
A P&W F-100 hajtómű kompresszorfokozatairól van szó azt hiszem..
jahh lemaradtam kicsit… maga az alapanyag a PWA 73 kivételével mind3 esetben Waspalloy nikkelalapú szuperötvözet, mindössze a kiszerelés változik. nyilván a rudakat darabolták és abból préselték majd forgácsolták a kész cuccot.
A forrás fordítása nem gond, az értelmezése már annál iknább. Pl fura, hogy a felhasznált alapanyag az utlsó négy fokozatnál alternál. Miért a 7/9 és 8/10 azonos és miért nem a 7/8 és 9/10?
A Waspaloynál van több forrásból egy átlagos összetételem, de akkor mi a fenét jelent a négy szám? Az IN-xxx-nél szintén ez van. Az ötvözet „fő jellege” már ismert előttem, de hogy a szám mit jelent, sajnos nem tudom.
Ilyen apróságok (?) kiderítésére megy el rengeteg idő és emiatt van az, hogy nem fér bele az E változat, mert ennyire részletes lesz a cikk.
Sajnos nekem is ismerős a téma.. A 4 szám egyébként (legalábbis sztem) a PWA-n belüli gyári kódja a cuccnak.
molnibalage szerint:
Hát nem érdekes, hogy lényegében mindig ugynaz a pár balfék jön trollkodni…?
Csak 1, egyetlen troll van itt…
balbla….
Csak ezért jöttél ma is?
molni
A waspaloy egy levédett fantázianév(UTC).Kiválásosan keményített austenites hőálló acél rengeteg nikkellel.A PWA-k pedig specifikációk konkrét anyagra.
Moli légy humánusabb. F-16 Vs Gripen témát ha felvetődik tömören szerintem így lehet össze foglalni.
Gripen rendszeresítése nagyobb rész politikai döntés és gazdasági döntés volt. A Gripen egy potens 4. Gen. könnyű harci gép, amelynek képességei elmaradnak a az új szériás vagy új szériákra szintjére korszerűsített F-16-tól. Fontos tény a szegény svéd gép képességeit se tudjuk kihasználni. Nem hogy egy potensebb gépét. Sokkal kisebb darab számba való rendszeresítése miatt a Grippenhez lassan jelennek meg fejlesztések ez a hátránya. Viszont az előnye a gyártóval hazánknak könnyebb tud alkudozni. Jobb pozícióba vagyunk.
Moli sok ide látogató mezei érdeklődő nem olyan szak barbár mint te. Jó értelembe.
Az ember mindig tanul közel egy éve rontom én is itt a levegőt. Ez alatt az oldal és a kommentelő közösség segítségével. Nőt az ismeret anyagom ezzel párhuzamosan a gondolkodás mondom változott.
Ezért mondom mindenkivel legyünk türelmesek.
Moli harmadrész ha minden olyan embertől elvennéd a szólás jogát aki nem egy irány vonalat követ. Mi lesz a demokráciával? Mennyivel leszel jobb a szélsőjobbosoktól és a szélső balosoktól? Olyanná ha erre nem vigyázol olyanná válasz mint akiket üldöznél!
Így hát mai napra Illyés Gyula Egy mondat a zsarnokságról című verssel búcsúzok
http://www.youtube.com/watch?v=gOPQsaW9Isc
Köszi.
dudi
Tényleg nem kötekedés, de nekem, mint a különleges ötvözetek iránt amatőr szinten érdeklődő embernek, kicsit bántja a szemem a Waspaloy esetén az „acél” kifejezés (ugyanis a Waspaloy nem vasalapú, sőt, gyakorlatilag alig van benne vas, 0-2%), inkább duckdodgers megfogalmazása a helyes: nikkel alapú „szuperötvözet”. :)
Szerbusztok!
Csak most tudtam géphez jutni. Molninak igaza van, hogy a euróvadász választásban csak a Gen.Dynamic F-16A/B A Dassault Mirage F-1 és a SAAB JAS-37 Viggen vett részt. A F/A-18-ast azért raktam bele, mert később pld. Spanyolország vagy Svájc ezt vásárolta európai vadászgép helyett. Igaz ekkor max a Mirage2000 jöhetett volna szóba, illetve Svájcnak a Viggen vadászváltozata is. (ott nem kell földi csapásmérési képesség, nincs bomba sem nem irányított rakéta)..
A PWA-t már megtaláltátok.
Vissza a tenderhez. Ma már nem biztos,jelenlegi politikai és gazdasági, de eredeti technológiai rendszerben, hogy az F-16-os rendszeresítette volna ennyi euro ország. Akkor a hidegháború idején evidens volt, bár a Mirage-ben is volt még potenciál, de az amcsi gép orrába nagyobb méretű lokátort lehetett építeni, electric jet volt, és nem hagyományos hidraulikus, és nagyobb volt a modernizációs lehetőség is benne. (pld BWR képesség az MLU programmal)..
Igaza van Molninak persze, hogy összeszerelő üzemről van szó, de ezek mégis fenntartottak bizonyos mérvű hazai repülőgép ipart az adott országokban.
Sajnos szerintem a K+F fejlesztésre költendő összegek csökkenése miatt, Európa a harci repülőgép tervezésben lemaradt és ezt csak gyökeres változtatással lehetne (pld. EADS+Dassault+SAA) együttműködéssel és közös 5. de inkább(6)gen. géppel lehetne változtatni.
A Neuron már kérdés, az pilóta nélküli lesz. Reméljük sikeres.
Egyébként, hogy ne legyünk amerikai ellenesek ide kell írnom, a EC Lakotának a sikerét, amely az európai repülőiparnak nagy elismerés katonai vonalon (persze jóval kompenzálja értékét az F-35/C-17/C-130 eladások Európában).
Molni általban nagyon tágyilagosan, de inkább technológiai oldalról nézi a kommenteket, ami egyrészről helyes, mert kell ilyen „józan” látás, (pld kiváló volt a kérdése Tornado ügyben melyik alverzió??)
ugyanakkor én inkább arra próbálok rávilágítani, hogy katonai kérdésekben több esetben nem elsősorban a techológiai paramétereknek kell számítani és hazánknak valamint Európának (aminek mint EU tagjai vagyunk) is jobb lenne a gyengébb tulajdonságú, talán drágább, de az adott feladatra megfelelő, hazai (EU) harci repülőgépet/helikoptert beszerezni EU szinten az önállóság miatt.
Brutálisan hatalmas képpel lett frissítve a hír :) Háttérképnek vihető ;)
Ugye most nem arra a kis firkára gondolsz? :D
Ha rákattintasz, a kép jobb alsó sarkában lévő ikonnal tudod elérni a 4000×3000 pixeles képet :)
Vagy innen:
https://htka.hu/wp-content/uploads/2012/04/swiss_gripen_hr.jpg
Phoenix
Megnéztem ezért mertem írni amit írtam ;)
Én kérdésem az lenne hogy a svéd fél hazánkban milyen ellentételezést csinált? Mert amikor még ment a lengyel tender akkor ott az volt hogy a Volvo ellentételként gyárat húz Lengyelországban! Nálunk én semmiről nem hallottam csak azt fröcsögték hogy ilyen olyan gazdasági ellentételezés!?
Sok cikk vAN RÓLA. Aki korrupt az korrupt aki hüje az hüje.
pl
http://index.hu/gazdasag/magyar/2010/09/21/elpazarolt_gripen_milliardok_-_mi_lett_a_gazdasagelenkitessel/
phoenix: milyen rakéta van azon a gripenen?
Meteor és Iris-T, kedves Fade! :)
https://htka.hu/2010/09/09/bovul-a-gripenek-fegyverzete/
Az ellentételezés legalább olyan rejtélyes, mint a típus kiválasztása.
Fade elolvastam az indexes cikket! :D Bravó
Swiss pilots fly Gripen E/F in Sweden
http://www.aviationnews.eu/2012/05/04/swiss-pilots-fly-gripen-ef-test-aircraft-in-sweden/