|

Török UAV-hírek

A török mérnökök és a hadsereg számára sem ismeretlen a UAV fogalma, lévén elég szép számban alkalmaznak már ilyen szerkezeteket, de ezen felül hazai fejlesztésekkel is foglalkoznak.

A két legismertebb török gyártó, a Bayraktar és Turkish Aerospace Industries (TAI) már viszonylag régóta fejleszt és gyárt UAV-okat a Török Hadseregnek, az utóbbi két gépéről, a Mosquitoról és az Ankaról már korábban is említést tettünk. Az erősen az amerikai Predatorra hasonlító Anka első példányát egyébként várhatóan még idén leszállítják a hadseregnek 2 millió dolláros darabáron.

Anka az égen | Forrás: Turkish Aerospace Industries ,

Persze a Bayraktar sem tétlenkedik, főleg mivel Katar megfelelőnek találta a török gyártó fantáziadúsan Tactical UAV-nek elnevezett termékét, amely egy MALE (Medium Altitude Long Endurance-közepes magasságú, hosszú repülési idejű) kategóriájú pilótanélküli gép. A Katar által rendelt 10 madár 25 millió dollárt kóstál, a zsíros üzlet miatt végre elkönyvelhették a típus első exportsikerét is.

Két Bayraktar Tactical UAV a betonon, valószínűleg még a tesztelés szakaszában | Forrás: Baykar Makina ,

A gyártó oldalán található adatok szerint a Tactical UAV a 9 méteres szárnyfesztávolságával és 5,5 méteres hosszával közepes méretűnek mondható. Utazósebessége 185 kilométer óránként, működési magassága 6858 méter körül van, hatósugara 1500 kilométer, de csak 150 kilométerre tud kommunikálni. Ha minden igaz, akkor 14 órát képes egyhuzamban a levegőben tölteni, emellett számos automata funkcióval is rendelkezik, mint ahogy az alábbi videón is látható az egyik.

Automatikus éjszakai leszállás

Természetesen nem csak ez az egy UAV van a Bayraktar palettáján, a másik, szintén fantáziadús névvel megáldott, kézből indítható Mini UAV típusú drónt a török szárazföldi alakulatok már 6 éve használják.

Bemutató az egyik török tv-ben

Szerző: GrGLy

—–
Jelen írás a HTKA Lapcsoport által szervezett Hír- és Cikkíró versenyre érkezett és megfelelőnek ítéltetett a publikációra. Amennyiben Te is szeretnél indulni a nyereményekért vagy csak szeretnéd megmutatni a világnak eddig rejtegetett írói vénád, akkor ne habozz, jelentkezz gyorsan! Részleteket ide kattintva olvashatsz!

31 hozzászólás “Török UAV-hírek”

  1. Ha nem lenne ilyen irgalmatlanul elkúrva a magyar gazdaságpolitika, akkor simán finanszírozhatnánk egy kézi UAV fejlesztést itthon is. Bizonyítottan megvan hozzá minden technikai tudás, csak egy minimális pénz kéne. Ráadásul szükségünk is van rá például az afganisztáni küldetésben, de lehet hogy azokon a sok békefenntartó missziókon, ahol részt veszünk, ott is hasznát látnánk.

  2. Minek amikor a piac tele van ilyen kütyükkel .
    Ha jól tudom vettünk izraeltől is hátizsákba hordozható kis felderítő gépeket.
    Nekünk inkább g36 meg vállról indítható tankelhárító rakétát kéne itthon gyártani azoknak sokkal több értelem lenne .Akár egy függetlenségért vívó harcokba is nagy haszna lenne .

  3. „Akár egy függetlenségért vívó harcokba is nagy haszna lenne .”

    Gyönnyörű Magyarásgú mondat… :)

    beta: Magyar hobbi amatörök már készítettek mini uavokat amik protonak jók is lehetnének. Tény nem tökéletes a képminőség, csak 20km a hatótáv de kezdésnek hobbistáktól az nem rossz. Főleg nem alapnak.

  4. Lehetne nagyobb projekt is (nagyobb madár létrehozására) ha mondjuk nemzetközi összefogásban készülne. Gondolok itt a Visegrádi Együttműködés tagországaira(Lengyel o., Cseh o., Szlovákia és Mo.o) ahol gondolom szintén nem nagyon rendelkeznek hasonló techinkával (max. megvásárolt).
    Ez egy elég nagy tecnológiai ugrás lenne amiért megérné összefogni. Megoszlanának a költségek, és minden ország a szükséges szakterületek legjobbjait adná a programhoz. Valószínűleg a fejlesztési idő is jelentősen csökkenne.
    Persze a végén mindenki profitálna a végtermékből és a közben kifejlesztett technológiákból.
    Ráadásul sokkal kevesebb kockázatot hordoz mint az ominózus Eurofighter Typhoon projektje hiszen (sokkal kisebb gépről van szó).
    Ráadásul a törökök önmaguk tudnak ilyet készíteni, nehogy már 4 EU-s tagország összefogva ne tudjon összerakni egyet…
    Mindenesetre nagy fegyver tény lenne a régióban!

  5. Érdekes módon a németek, akiknek kicsit több pénzük van nem akarják feleslegesen elbaszni, nem eröltetik szarrá az UAV fejlesztést, hanem inkább megveszik a piacon beszerezhető már kipróbált dolgokat…

    Pedig feltehetően „kicsit” kevesebb megeröltetéssel csinálnák meg, mint mondjuk Mo…

  6. „Ráadásul a törökök önmaguk tudnak ilyet készíteni, nehogy már 4 EU-s tagország összefogva ne tudjon összerakni egyet…”

    A török hadiipar a világ élvonalába tartozik, különösen az elmúlt 10-15 évben fejlődtek nagyot és igen a 4 EU-s tagország nem tud összerakni egy ilyet. Kisebb volumenű tervek is születtek már, sőt aláírások is voltak (pl.: MI-24 upgrade) mégsem valósult meg semmi. Kivétel talán a hadisír gondozás.

  7. A visegrádi 4-re gondoltam!

    Egyébként az a három csak terv, míg a török UAV-k már repülnek és hozzák a kor színvonalát. Én csak azt akarom mondani, hogy nehéz az összefogás, ahány nemzet annyi érdek.

  8. Roni:

    „Minek amikor a piac tele van ilyen kütyükkel .”

    Épp azért van tele a piac vele, mert mindenki tud ilyet gyártani, akkor mi miért ne? Szükségünk van rá, megvan hozzá minden képességünk és anyagilag is beleférne a magyar honvédelmi költségvetésbe.

    Azért lenne fontos, hogy mi csináljunk, hogy legyen hazai hadiipar. Lássuk hogy tudunk alkotni ha akarunk és főleg olyat amit közvetlenül is hasznosítunk.

    „Ha jól tudom vettünk izraeltől is hátizsákba hordozható kis felderítő gépeket.”

    Igen, ez is azt mutatja, hogy szükségünk van rá.

    „Nekünk inkább g36 meg vállról indítható tankelhárító rakétát kéne itthon gyártani azoknak sokkal több értelem lenne .”

    A rakéták a kedvenceim, szívesen látnám a magyar hadiiparban :), ugyanakkor számomra sokkal problémásabbnak tűnik a gyártása. Az ott alkalmazott technikák ismeretlenebbnek tűnnek: rakétahajtóanyag, infravörös érzékelők, robbanóanyag stb. UAV-hoz meg van repülőgépgyártásunk, strapabíró elektronika gyártásunk stb. Persze meg tudni meg tudnánk csak sokkal több pénz és idő után. Ami már gond.

  9. Épp azért van tele a piac vele, mert mindenki tud ilyet gyártani, akkor mi miért ne? Szükségünk van rá, megvan hozzá minden képességünk és anyagilag is beleférne a magyar honvédelmi költségvetésbe.

    Normális felszerlésre és gyakorlatra sem elég csak a légierőt nézve. Bármiféle fejlesztés kizár a honvédelmi költségvetésből. Az ziher…

  10. giga: „A visegrádi 4-re gondoltam!” Nade ilyen alapon ilyet jöhetne a felkiáltás, hogy ilyet még a ruszkik se tudnak, miközben had ne hasonlítsam a két ország hadi iparát.

    A HMnek idén is elvette a kormány a költségvetése ~20%át így örüljünk amíg ami képesség megvan még meg bírják tartani. Így hogy fogjon össze velünk bárki is?

    „Egyébként az a három csak terv, míg a török UAV-k már repülnek és hozzák a kor színvonalát.”
    A kor szinvonala nekem a US+Izraeli dron gyártás. E közelében nem sokan vannak, india sem, oroszok sem, törökök sem, EU tagállmok sem.

  11. Nem kell vitatkozni ezen a dolgon van van magyar UAV nem is egy és nem csak hobbi építők építenek hanem cégek nagy tételbe (4-5 Magyar cég is foglalkozik UAV-gyártással és fejlesztéssel némelyik nem is a könnyű kategóriába szerepel) A Honvédségnek is fel lett ajánlva aszthiszem 2 gyártó 2-2 típusa de akkor már be vólt szerezve az Izraeli „csoda”.
    Amúgy a Katasztrófavédelem magyar gyártású UAV-kat használ ugyan úgy ahogy azok az önkormányzatok is akik önmaguk vizsgálják a telkeket.
    Sőt egyes nagyobb erdészetek is figyelik a fatólvajokat (szintén magyar gyártású UAV-vel töbnyire ahogy az árvíz védelem is magyar gyártásút használ. Már többször linkeltem több gyártót ide de úgytünik mindig átsiklik felette mindenki (amúgy a fórumba is raktam 2-3 gyártó linkjét még régebben)

  12. Molni:

    „Normális felszerlésre és gyakorlatra sem elég csak a légierőt nézve. Bármiféle fejlesztés kizár a honvédelmi költségvetésből.”

    Ez igaz. A magyar gazdaság mérete engedne meg fejlesztést, csak a rossz gazdaságpolitika miatt nem jut elég pénz rá.

  13. Fade

    „Lehetne nagyobb projekt is (nagyobb madár létrehozására) ha mondjuk nemzetközi összefogásban készülne. Gondolok itt a Visegrádi Együttműködés tagországaira(Lengyel o., Cseh o., Szlovákia és Mo.o) ahol gondolom szintén nem nagyon rendelkeznek hasonló techinkával (max. megvásárolt).
    Ez egy elég nagy tecnológiai ugrás lenne amiért megérné összefogni. Megoszlanának a költségek, és minden ország a szükséges szakterületek legjobbjait adná a programhoz. Valószínűleg a fejlesztési idő is jelentősen csökkenne.
    Persze a végén mindenki profitálna a végtermékből és a közben kifejlesztett technológiákból.
    Ráadásul sokkal kevesebb kockázatot hordoz mint az ominózus Eurofighter Typhoon projektje hiszen (sokkal kisebb gépről van szó).
    Ráadásul a törökök önmaguk tudnak ilyet készíteni, nehogy már 4 EU-s tagország összefogva ne tudjon összerakni egyet…
    Mindenesetre nagy fegyver tény lenne a régióban!”

    Erre a hozzászólásra reagáltam (darkforge írta, lásd fennt). :)

  14. tudok de egy kis utánna nézéssel te is találnál ott a AERO-TARGET BT vagy a BHE a VB Elektornics , HM ET ZRT, FBSC Kft , Apollo KFT, De még van egy csomó cég akik 1-2 típust késszitettek és gyártanak (a katonai célra való alkalmazást főképp ők erőltetik mert specializálódtak) Youtuben amúgy van rengeteg videó is

  15. Ez a lényeg. Örülök, hogy vannak cégek amelyek elég innovatívak és próbálkoznak. Sajnos a magyar mentalitás sajátossága, hogy inkább megvesszük drága pénzért a külföldiét, minthogy mi magunk állítsunk elő valamit (mert valaki nagy lóvét kapott biztos az izraeli kütyükért is). Egy kis magyar cég pedig nem versenyezhet lobby-pénzben egy külföldi óriással.
    A 2.vh. előtt és még utána is szinte mindent tudtunk gyártani és termelni (max. utóbb már nem engedték).
    A rendszer váltás után azonban mi lett az iparunkkal és a mezőgazdaságunkkal? A politikai elit és bizonyos érdekcsoportok (hatalmi és anyagi okokból) hagyták ellehetetlenülni, leépülni és végül elkótyavetyélni minden értékteremtő dolgot.
    Nagyon is igaz az a mondás ” A magyarnak a magyar a farkasa”.
    Hát ne síránkozzunk, hogy nincs semmink mikor külföldiek kezében van az egész ország. 10 millió koldus országa lennénk ha egyik pillanatról a másikra elmennének innen. Nem tudnánk megállni a lábunkon.
    Nehéziparunk a területi elcsatolások miatt már nem volt életképes a háború után sem. Lásd a „vas és acél országa” projekt. A rendszerváltást követően a mezőgazdaságot (termelő szövetkezetek) szétverték. A könnyűipart és a feldolgozó ipart a külföldi tőke megfojtotta.
    Pedig ez utóbbi kettőben jók voltunk mindig is.
    Miért ne lehetne legalább ez utóbbi kettőt újáépíteni. Műszer és gépalkatrész ill. elektronikai alkatrész gyártás és fejlesztés. Vannak jól képzett mérnökeink. Még műholdat is képesek voltunk összerakni.
    Munkahelyeket akarnak teremteni? Nem csak a külföldinek kell adni támogatást hanem a fiatal, innovatív magyar kis és közepes vállalatoknak…amik egyszer talán majd nagyok lesznek.

  16. „A 2.vh. előtt és még utána is szinte mindent tudtunk gyártani és termelni (max. utóbb már nem engedték).”

    LOL

    A 2. vh-ban ugye tudod, hogy milyen jó minőségű magyar gyártmány
    nehézfegyverzettel (itt most repülőket és páncélosokat értek rajta9 harcolt a Királyi Honvédség???

    Hogyha esetleg nem, megsúgom: NAGY RAKÁS SZARRAL!!!
    Az egyetlen használható nehézfegyverzetet a németektől licenszelt Bf-109-es adta! Azon kívül nem sok használható nehéz / légi eszköz készült a magyar gyárakban…

  17. darkforge

    Már ne haragudj de téged honnan engedtek ki?

    Világverő volt a szegecselt páncélzatú 38M és rajta a 20mm nehéz puska
    vagy 40M, aminek ijedtében leeset a páncélzata ha meglátott egy T34-et.

    Mondj egy magyar légi győzelmet? Megvan?

    Akkor ismételd meg ezt harckocsira…

  18. szittya:

    Egyáltalán nem olyan könnyű megtalálni a cégeket. Tulajdonképpen a BHE az egyetlen komoly cég, rendes honlappal és termékleírással (UAV), akit könnyen meg lehet találni. Az Aero-Target, a HM EI és az FBSC meg kérdéses hogy hány terméket gyártanak, egy cégnek kell-e őket venni. Az Aero-Target gyártja a robbanómotoros Meteor-3R-t. A HM EI a sugárhajtású Meteor 3MA-t, ami mellékesen máshogy is néz ki, de azért ebből fejlesztették ki az FBSC-vel (akinek mintha honlapja se lenne) közösen a harmadik kinézetű, de megint robbanómotoros Ikrant, amiről persze sehol semmi leírás, kivéve egy Magyar Hírlapos cikk. Még magán a HM EI honlapján is csak az van berakva PDF formátumban. Képek nélkül. Ehez jön, hogy a HM EI honlapján ugyan megtalálható a Meteor 3MA leírása, de az ingatlan menüpontban az egyéb szolgáltatások között. Nem könnyű ezeket az infókat így összeszedni. Cikk, leírás, honlap alig található. Ezért jó ha valaki már korábban foglalkozott vele, bedob néhány infót, hogy könnyebben lehessen keresni.

    Ami még érdekes volt az a Szojka III. Elvileg a Szojkát a csehek és mi fejlesztettük ki közösen, a 80-as évek végén, 90-es elején, aztán nem tudom mi lett. A Szojka III-t a csehek 2011 decemberében vonták ki. Ebből is jól látszik, hogy egyszerűen nem vesszük komolyan a hadiiparunkat.

  19. Ott a Denevér (keress rá)
    A legsikeresebb igen a BHE (látszatra) a többi cég nem magyar piacra szállít és árusítással egyáltalán nem foglalkozik azért nem is találsz leírást az oldalakon mert fölösleges nekik.
    Olvasd el mondjuk ezt elektromos meghajtás http://www.ujpest.hu/hir/1011/Ujpesten_rejtozik_a_magyar_fejlesztes_robotrepulogep/ (elég előrre mutató)
    A Meteor 1-2-3 célrepülőgép de a Meteor MA már UAV (ízig-vérig nagyon különbözik az 1-2-3 tól)
    Nézz rá a ZMNE honlapjára ott is találsz érdekességeket (mert az egyetem készített saját UAV-t és akár mikor sorozatgyártani lehetne)
    Ja és egy jótanács ha magyar UAV-ra vagy kiváncsi a keresőbe úgy ird be hogy ROBOTREPÜLŐGÉP :) (ugyanis ez a magyar megnevezése és aki komolyan foglalkozik vele Maon az így hívja) :)

  20. sluyid, bnero
    Én nem a nehézfegyverzet gyártásról beszéltem. „Nehéziparunk a területi elcsatolások miatt már nem volt életképes a háború után sem. Lásd a “vas és acél országa” projekt.”
    Pont ellenkezőleg a feldolgozó-, könnyű- és műszeriparról. Illetve, hogy a civil gazdaság önellátó volt. E mellett persze volt nehézgépgyártás és nagy hadi üzemek is. Azonban a területi elcsatolások miatt ez már fél karú óriás volt.
    Ettől függetlenül a képesség megvolt, hogy gyártsunk bármilyen haditechnikai eszközt.
    Most milyen képesség van…mondjátok már meg?
    Még civil autó gyártásunk sincs. Max. vagonokat meg teherautót tudunk gyártani.
    A mindennapi használati tárgyaink között sem nagyon van magyar termék…ebbe kellene belegondolni.
    Egyébként meg legalább az becsülendő, hogy megpróbáltunk lépést tartani a korral és vettünk gyártási licenszeket.
    Mostanában milyen licensz alapján gyártunk bármielyen haditechnikai eszközt? Max a Rábának lehet valamilyen komolyabb vásárolt technológia a kezében.
    A páncélos hadviselés és fejlődés pedig a 2.vh. idején robbant be a köztudatba. Mindenki gyerekcipőbe járt. Mi is elindultunk egy vonalon. Ja hogy a németek nem adták át technológiát. Ezért vásároltunk a svédektől és megpróbáltunk kihozni belőle valamit.
    A szegecselt páncélzatot az oroszok és a brittek is használták. Az más kérdés, hogy nem ez a technológia vált be.
    A háború után meg orosz technikát erőltettek ránk. A rendszerváltás óta pedig nem tudtunk életképest önálló hadiipart kiépíteni csak vegetálunk a romokon. Kivéve talán a kézi fegyver és a katonai teherautó gyártás.

  21. A Magyar Ipar ma is rengeteg mindent le tudna gyártani megfelelő minőségben kezdeném a villamosokkal aki Debreceni annak ismerős lehet a KCSV6 olcsó megbízható magyar vagy a Szegedi SZKT által tervezett és (akár gyártott) a KT8A3 nagyon olcsó megbízható és minden igényt kielégít (köztük a mozgássérűltekét is) de a Szegediek troli terén is alkottak (önellátóak) ott a SZKT-ARC troli (alacsony padlós)
    (trolit teszem hozzá majd minden Magyar tömegközlekedési eszköz gyártásával foglalkozó cég gyárt ezért ebbe bele se megyek mert túl hosszú lenne a lista)
    A metróról annyit hogy már rég járhatnának a magyar tervezésű és gyártott metrókocsik (a metrókocsi terveket pár éve több magyar gyártó is leadta amikor a parlamentbe feldobták a kezdeményezést de semmi nem lett belőlük.)
    Busz terén ott a Rába az Ikarus a CREDO a NABI (ami USA-ba szállít főleg) vagy ott a CsM Urbanus (kisbusz) vagy a Molitus Tervező iroda (Ex Ikaruszosok által alapított)
    A Magyar vasutikocsi és teher szerelvény gyártásba nem akarok belemenni mert abbol aztán tényleg rengeteg van mozdonyból már kevesebb de abbol is akad szép számmal.
    BOCSÁNAT az OFF-éret a Magyar tömegközlekedésről (csak arra akartam ezzel rámutatni hogy meg van a háttér még Magyarországon)