|

Repült az első brit F-35

Fontos dátumként vonult be a brit repüléstörténetbe 2012. április 13-a, ugyanis e napon (tehát múlt hét pénteken) hajtotta végre első repülését a Lockheed Martin F-35B Lightning II BK-1 jelzésű példánya. Ennek jelentősége abban rejlik, hogy ez az első olyan Joint Strike Fighter, mely Nagy-Britannia számára készült, tehát egyben az ország első 5. generációs katonai repülőgépe is. Építése 2009 októberében kezdődött, a gyárból pedig 2011 novemberében gurult ki. Azóta földi tesztjei folytak, mígnem mostanra elérkezett az idő, hogy a levegőben is kipróbálják. A BK-1 ezután is az Amerikai Egyesült Államokban marad, a brit védelmi minisztérium megbízásából a floridai Eglin AFB-n folytatnak majd vele teszteket, illetve kezdik meg segítségével a hajózóképzést 2012 utolsó hónapjaiban.

Szárnyal a BK-1, az első brit F-35B | Fotó: Tom Harvey, Lockheed Martin ,

Az első angol F-35-öst a Lockheed Martin tesztpilótája, Bill Gigliotti „lovagolta meg” első útján, mely 45 percesre sikeredett. Alatta probléma nem merült fel, a repülőgép minden rendszere tökéletesen működött.
„A BK-1 első repülése nem csak azért vízválasztó pont a Joint Strike Fighter program történetében, mert ez az első „nemzetközi” F-35-ös, ami levegőbe emelkedett, hanem azért is, mert hatalmas lépés afelé, hogy Nagy-Britannia belépjen az 5. generációs vadászbombázók korszakába.” – nyilatkozta az esemény kapcsán Harv Smyth, a brit JSF-program egyik vezetője.

29 hozzászólás “Repült az első brit F-35”

  1. Azért pont ezt a 3 nemzetet emeltem ki, mert pont ők nem szoktak NATO szabvány festést viselni, s eléggé gyanús, hogy az USA ezt akarja majd az F-35-ös flotta szabvány festésévé tenni, de a norvégok már eddig se mentek bele, mert nekik nagyon világos szürke festés kell a gépekhez ( a norvég táj miatt). Az IAF gépei pont a vadászbombázó feladatkör miatt szoktak szabvány terepszínű festést kapni, a japánok meg már csak különcködésből sem fogják az ami festést viselni, hanem vagy fehér v. kék festést kapnak.

  2. @paladin

    Hát… ez legalább repül…

    Meg mivel az első széles körben elterjedő 5. generációs gép lesz, ezért még jó, hogy „sztárolják”. Ennek a típusnak a rendszeresítésével éppen a légiharcászat gyökeres átalakulásának lehetünk szemtanúi. Másrészről pedig a „sztárolással” lehet befektetőket, új beszállítókat csábítani, illetve a kedves adófizetőknek megmutatni, hogy mire mennek el azok az adómilliárdok.

  3. Amennyiben az adalékanyag miatt, akkor még jó, hogy nem vöröses árnyalatú, mert akkor nappal 20 kilométerről észrevennék:) Viccen kívül, szerintem nem a festékben lévő fémszemcsék, hanem az alacsonyabb vizuális láthatóság miatt szürke.

  4. Tudom, hogy b**ulni kell mert egy F-35ös repült… Mert most ez a csoda! És igen, köcsög vagyok, hogy nem esek estől hasra, mert szerintem egy hírhalom-bejegyzést ér ez az egész!

    De az senkit nem zavar, hogy a tálibok vasárnap Kabulban parádéztak? Arról egy tetves hírt nem láttam itt! Bezzeg ez a high-tech roncshalmaz repül és ez a hét szenzációja!

  5. Az előttem Szólóhoz gyepmesterb-hez csak csatlakozni Tudnék nem szoktam Kommentálni és nem szoktam véleményem kifejezni az egyes cikkekhez de már lassan kezd unalmassá válni ez az F35 mánia.
    Nem mozgok otthon a katonai repülésben de úgy érzem ennek a gépnek túl nagy a torzulása az Ár/érték arányban és sokan avval jönnek hogy mekkora komplex gép ez hát kérem annyira hogy hamarosan más ehhez hasonló gépek fognak megjelenni Jobb Ár érték arányban.
    És a Képességeit az F35-nek elnézve engem nem nyűgözött le és azt a jóslatot is megteszem hogy akár a közeljövőben drasztikus méretekben visszafogják vonni a jelenlegi/jövőbeli megrendeléseket.

    A gond ezzel a géppel vajuk be az a gond hogy 1 gépből akarnak faragni 3 teljesen különböző igényű és feltételrendszerű gépet készíteni 1 amúgy alapból akár legendássá is válható gépből.

    Az utókor meg legendásan drága fegyverként fognak rá emlékezni ami semmire sem jó.

    Várom a verbális Kivégzőosztagokat :D

  6. Miért baj az, ha egy alapgépből több különböző feladatú gépet akarnak csinálni?
    Kicsit érdemes lenne körülnézni az ismertebb típusok közt, hogy hány feladatra is alakítottak ki gépeket az alapjukon.

  7. Ez a gep ennek a korszaknak az F-16osa lesz.
    Nagyon sok teren fogjak bevetni oket, en orulok, hogy szemtanuja lehetek ennek a technikai lepcsofoknak, es biztos vagyok benne, hogy rengeteg szivas all meg elottuk. Vajon melyik orszage lesz az elso legigyozelem vele?

    Amit meg mondjuk en unok, az a szu-27 variansokkal kapcsolatos hir, hogy jaj rendelt megint az orosz hadsereg 3 darabot a szu-35mkkkb58mnkl23mhub9c79db6ubs517 nextnextnextnextnextnextnextgen raptorkiller verzibol, es hogy erre a naffeju alkesz tabornokok mennyire buszkek, es milyen nagyban novekedett ezzel az orosz legiero kepessege.

  8. Reggelt. Belekotyogok.
    Valamelyik usa elnök mondta a tomcat rendszeresítésekor, hogy soha többé ennyit nem fizetünk egy repülőgépért.
    Azóta is csak egyre drágábbak lettek.

    Akkor megjelent a BVR. Most a csökkentett észlelhetősség.
    Szóval az ár drága, de egy új szinvonal állt be.

  9. Szerintem meg szarjuk le! Igen legyen hír az F-35 minden fingásáról,mert valaki ezt szereti,meg legyen hír az oroszok beszerzéseiről is. Azért mert ez egy kib@szott haditechnikai oldal,ahol bőven elférnek az ilyenek.:D Én személy szerint szívesen olvasom,hogy hogyan halad a nehézségek ellenére is az F-35. Mutassatok már egy olyan gépet,amit pikk-pakk legyártottak úgy,hogy semmi gigszer nem ütött be!
    És oroszfanként (Ó Pokolra fogok ezért kerülni) szívesen olvasok az alkesz tábornokok szovjet időket felidéző nagyotmondásairól. Mert,tudom,hogy nagyot mondanak,de attól csinálják.
    Ámmen!

  10. gyepmesterb: Ez egy szakoldal. F15/F16/Su27/Su34/ICBMek, tengok, mbtk… a téma. Haditechnika. És nem biztonságpolitika, hírcsárda, mi történt a hétvégén…

    Akit a hadtech érdekel annak jó hely ez. Nekem is. Persze sokszor főleg forumon szóba kerülnek dolgok, de ennyi. És imho ez így jó.

  11. „De sztem ez a gép nem lesz a kor F-16osa… Ahhoz túl drága…”

    Én is vhol ezt gondolom de ha ez nem akkor mi? 5genből egyenlőre semmilyen más LO gépet nem látok. Persze jön majd az AMCA, KFX… de ezek nem kicsit fogják megrázni a pofonfát a fejlesztés közben ugye gondoljunk csak a Tejas-ra, másrészt amíg nincs vásárlójuk aki 1000dbos nagyságrendben rendelne a db ár se lesz hudejó.
    Eközben ami miatt Europában így első körben csak egy ~350db F35öt rendszeresítenek az az, hogy igazából nincs mi ellen.

  12. marcika
    :-)

    nem értem. egyeseknek az a baja, hogy egy haditechnikai oldalon haditechnikai hírek jelennek meg?
    remélem a szerkesztőket ez nem riasztja el. viszont ha igen és módosítások lesznek akkor én inkább a cicikre szavazok mint új téma :-).

  13. Valamelyik usa elnök mondta a tomcat rendszeresítésekor, hogy soha többé ennyit nem fizetünk egy repülőgépért.
    Azóta is csak egyre drágábbak lettek.

    Én úgy emlékszem / tudom, hogy valamelyik kongresszusi képviselő vagy szenátor mondta, hogy a Tomcat az utolsó 20 milliós vadászgép, ami vesznek.* A’70-es évek eleji árfolyamán volt ennyi, a Jeff Ethell féle könyben ’70-es évek végi árfolyamon +25 millás árról van szó. Évtől és értéktől függően ez 80-100 millió USD mai árfolyamon.

    Tehát a Tomcat darabára kb. annyi volt, mint most az első szériás F-35 flyaway ára vagy ey Rafalé. Ellenben mennyivel tud többet? Hát sokkal…

    *A HT összefoglalóban is benne van.

  14. @Fade

    Véleményen szerint az F-35-höz képest „garázsprojekt méretű” csökkentett észlelhetőségű programok vagy el fognak hasalni a költségek miatt vagy ugyanazon árom jóval kevesebbet fognak tudni, mint az F-35-nek akár csak a legelső szériái. Egyszerűen nonszensz gondolat, hogy töredék fejlesztési forrásból ugyanazt a szintet elérjék. Viszont azokból jó, ha 200-300 darb készülne. Tehát azonos fejlesztési költség mellett rohadt drágák lesznek. Vagy engedni kell a képességekből és tényleg „csak”, egy lopakodó F-16 szintet belőni, ami erdetileg is lett volna az F-35.