|

Elstartolt a lengyel helikopter-tender

Mint ismeretes, a lengyel védelmi tárca 2011 decemberének végén határozta el, hogy tendert ír ki 26 darab katonai helikopterre. Ezek három haderőnem (légierő, szárazföldi csapatok, haditengerészet) között lesznek felosztva, és feladatkörük is különbözik majd, ám a cél az, hogy az alap platform megegyezzen, ami több szempontból is kedvező. Az elmúlt három hónapban a beszerzés előkészítő szakasza folyt, ami március 29-én ért véget, amikor hivatalosan is elstartolt a tender. A versenyzőknek május 7-ig van idejük benyújtani pályázataikat, amiket a védelmi minisztérium értékel, majd következhetnek a végleges ajánlatok. Végül a benevezett helikopter-típusokat a gyakorlatban is kipróbálják a lengyelek, 2012 őszének végén – telének elején pedig kihirdetik a győztest.

A PZL Mielec-Sikorsky közös „gyermeke”, egy lengyel gyártmányú S-70i Radomban |Fotó: HTKA.hu – Block50 ,

A 26 forgószárnyas megoszlása a jelenlegi tervek szerint a következő lesz: 16 taktikai teher- és személyszállító a szárazföldi erőknek, három kutató-mentő (SAR) a légierőnek, valamint négy tengeralattjáró-vadász (ASW) és három tengeri kutató-mentő a haditengerészet részére. Ezek mellett a kontraktus tartalmaz majd több éves logisztikai támogatást, öt darab szimulátort, valamint a hajózóállomány és a műszaki személyzet kiképzését. Az első 19 helikoptert (valószínűleg a szárazföldiek 16 és a légierő három példányát) 2015 novemberéig szeretnék rendszerbe állítani a lengyelek, további hatot az ezt követő egy éven belül, az utolsót pedig (mely egy haditengerészeti ASW-verzió lesz) 2017 őszéig.

Az már a korábbi hírekből is kiderült, hogy a lengyelek számára az egyik legfontosabb szempont, hogy a helikopterek náluk készüljenek. A két fő vetélytárs ezért egyértelműen a PZL Swidnik és a PZL Mielec – előbbi az AgustaWestland, utóbbi a Sikorsky tulajdonában van. „Versenyzőik” az AW149 és az S-70i lesznek. A Black Hawk némi előnnyel indul, hiszen jóval kiforrottabb, mint az európai típus, főleg ami a tengerészeti verziót illeti, ám az AgustaWestland bejelentette, hogy a flotta részére készülő AW149-esek a legújabb Super Lynx helikopterek fedélzeti rendszereivel lesznek felszerelve, így komoly kihívói lesznek az S-70i-nek.

30 hozzászólás “Elstartolt a lengyel helikopter-tender”

  1. Én ennek a megoldásnak még talán jobban is örülök, mint az UH-1-es verziónak. Így később valami komolyat tudunk venni. Persze csak akkor örömködök ha normális mennyiségben újítjuk fel a minyókat. Erről tudsz valamit? És újabban van hír a mi-24 esekről? vagy azok tényleg kivonásra kerülnek?

  2. Akkor a szállító flottánk az 7db mi-17-ből és a két finn mi-8-ból fog állni. Szállító kapacitásukat nézve körülbelűl felérnek majd a 30 uh-1 el. Plusz ott lesznek a mi-24-esek. Nem is rossz :-) Köszi az infót ;-)

  3. Na, akkor remélem itt is győzni fog ez az „elavult” konstrukció (vagy hogy mondta az AugustaWestland nagyfejűje), mint ahogyan a „buta” törökök is ezt választották…
    Remélem előbb vagy utóbb kicsiny hazánkban is megjelenhet a jó öreg Black Hawk!

  4. Igazuk van lengyel barátainknak, nekünk is pontosan ezt kellene tenni: nyílt tender a vételár minimalizálása végett, majd a Black Hawk, mint számunkra is legoptimálisabb típus kiválasztása. A régi orosz gépek felújításának csak a Mi-24 esetében van értelme, ott is csak azért, mert nem valószínű új típus rendszerbe állítása. A képesség szűnne meg. Egyébként a régi gépek felújítása nem megoldás: csak néhány évet nyerünk vele, de utánna mindenképpen vásárolnunk kell. Sőt már ma vásárolnunk kell, mert több év a leszállítás. (mondjuk a svédeknek 1 év alatt leszállítja a Sikorsky a 15 gépet). Persze a piszkos anyagiak…. Legenda, hogy nincs néhány tízmilliárd az állami költségvetésben amit bármikor át lehetne csoportosítani. Az idei kiadási főösszeg 14527 milliárd forint, amelyben olyan „nagyon fontos” kiadások vannak, mint a 4%-os nézettségű, köztévének nevezett tömény unalom 64 milliárdja, nem is beszélve a közel 300 milliárdos „egyéb” kiadási rovatról, de még sok hasonló „fontosságú” rovat van a központi költségvetésben. Ha a kormány tényleg akarja, hogy rendelkezzünk ilyen képességgel megvan a lehetősége az átcsoportosításra. És most a lengyel kiírás nekünk is jól jönne: ezek a gyártók borítékolható, hogy indulnának a magyar tenderen is , ami számukra (nyilván a Sikorskynak) nagyobb sorozatszámot és így alacsonyabb egy termékre eső költséget jelentene, nekünk meg alacsonyabb vételárat.

  5. pa63 szerint:2012. április 7. szombat @ 03:22

    „Ha a kormány tényleg akarja, hogy rendelkezzünk ilyen képességgel…” ez a kulcsmondat a hozzászólásodban.

    Az elmúlt 20 évben senki sem akart velünk együtt közösen fegyvert beszerezni, pedig tervek voltak (beszerzésre, modernizálásra is).

    Illetve senki senkivel nem közösködött Közép/kelet-európában, ha jól emlékszem. Ennek biztos van valami oka.

  6. Egy nyugati gyártó mégis miért venne használt magyar mi-17-eseket? Mit a halált kezdene velük??? És egyáltalán a 3. világon kívül hova lehetne eladni azokat a gépeket? Ha nincsen pénz új gépekre, akkor több értelme lenne felújítani a mostani állományt + beszerezni 2-3 keveset használt gépet valahonnan (mondjuk a csehektől)… Vagy ha valami isteni csodának hála mégiscsak lenne rá pénz, akkor beszerezni 8-12 friss gyártású gépet, s hagyni kifutni a mostani minyó flottát…

  7. Álljunk csak meg! Magyar helikopterbeszerzésről egy pillanatig sem volt szó! Az égből leesett UH-1 ajánlat kicsit fölborzolta az állóvizet, de a részletes feltételek megismerése gyorsan le is hűtötte a lelkesedést.
    Az, hogy megint csak felújításról van szó -véletlenül sem korszerűsítésről, akárki, akármit mond-, azt jelzi, hogy a kormányzaton belül nem sikerült erre plusz pénzt kiharcolni.
    (Ne felejtsük el, hogy sorban állnak a tárcák a finanszírozási igényekkel! Az a sok milliárd a végén mindig kevés.)

    Maradjunk annyiban, ha a felújítási program megvalósul, még mindig örülhetünk, mert nem a legrosszabb lehetőség valósul meg (képességvesztés) és versenyben marad a fegyvernem a jövőbeli fejlesztésért.

  8. Attól politikailag még nem lesz megfelelő döntés a NATO számára… Felőlem akár S-70 v. NH-90 is érkezhetne, de érkezzen, s lehetőleg nyugati GYÁRTMÁNYÚ legyen azért, hogy a lehető legnagyobb szinten kompatibilis legyen a NATO-val…