A HTKA HÍRHALOM olyan hírek gyűjtőhelye, amiket rövidségük, vagy éppen időnk hiánya miatt nem tudtunk kellő formában megírni, így igen lényegre törően, de mégis közzétesszük ezeket minden hétvégén egy csokorba fűzve.
Március 16-án átvehette negyedik, egyben utolsó KC-767-esét az Olasz Légierő. A 4 darab KC-767-est még 2002-ben rendelték, s mivel Olaszország volt a típus első megrendelője, így az olasz gépeken jöttek elő a KC-767-essel adódó gondok, gyermekbetegségek. Melyek miatt a hosszas tesztelés után csak 2011 januárjában vehették át az első példányt – további kettőt is leszállítottak a tavalyi év folyamán. A már átadott gépek részt vettek a Líbia elleni Unified Protector hadműveletben.

Olasz KC-767 | Fotó: Boeing ,
Az Ausztrál Királyi Légierő nyugdíjba küldi A109E helikoptereit. A 2007-ben leszállított példányok jelentős használatnak voltak kitéve, 6000 repült óra alatt több mint 60 helikopter személyzetet képeztek ki a segítségükkel. A 3 forgószárnyas a 723. század állományába tartozott, melynek parancsnoka, Matthew Shand,elismerően nyilatkozott a típusról: „Az A109 fantasztikus lehetőséget biztosít a fiataloknak a tapasztalatszerzésre a kéthajtóműves helikoptereken, és kiváló alapot biztosít a nagyobb helikopterekre kerülés előtt, legyen szó akár a Westland Sea King-ről, Sikorsky Seahawk-ról vagy az NH Industries MRH90-ről.” A 3 helikoptert hasonló mennyiségű Bell 429 váltja fel.

Immár nyugdíjazott ausztrál A109-ek búcsúrepülésükön a Jervis öböl felett | Fotó: Royal Australian Navy ,
Két, az Ausztrál Védelmi Erők birtokába tartozó CH-47D Chinook helikopter tért vissza az afganisztáni hadműveletekbe, miután mélységi karbantartáson estek át Kandahárban. Az Afganisztáni javítóbázis használata jelentős pénzösszeget takarított meg az ausztrál Kormány számára, lévén nem kellett a helikoptereket a C-17-esekkel hazaszállítani, valamint az sem mindegy, hogy a két nehéz szállító forgószárnyas mikorra állhatott újra a nemzetközi erők szolgálatába.
—-
Az orosz Irkut repülőgépgyártó vállalat 10 millió dolláros szerződést kötött a Vietnam Aerospace Association (VASA) nevű vállalattal. A szerződés értelmében az oroszországi cég egy új pilóta nélküli repülőgépet (UAV – Unmanned Air Vehicle) fejleszt ki a dél-kelet ázsiai ország részére a hozzá tartozó távvezérlő és üzemeltető berendezésekkel együtt. Az új UAV tömege várhatóan 100 kg körül mozog majd, és hivatalosan a civil szféra részére építik, de nem zárják ki katonai hasznosítását sem. Az pilóta nélküli jármű üzemeltetése egyelőre új a vietnami félnek, de reményeik szerint hamar kitanulják minden részletét, és akkor a VASA a tapasztalatok alapján saját típust is tervezhet, legalábbis távoli célként ezt ezt jelölték meg.
—-
Indiában az MMRCA tender végeztével most a tankergép beszerzésre összpontosul a hangsúly, amely a szóvivők szerint immár a végfázisában van. A 6 példány beszerzésével kapcsolatban az Airbus Military nyilatkozott, mely szerint az ő versenyzőjüket, az A330 MRTT-t télen tesztelték az indiaiak, és pozitív visszajelzést adtak az európai cég felé. A másik pályázó, az Iljusin az Il-78-al pályázik a tenderen, melynek előnyére válhat, hogy 6 példánya már az Indiai Légierő szolgálatában áll, ám a hírek szerint Indiának elege van az orosz típusok bonyolult üzemeltetéséből és az akadozó alkatrész utánpótlásból, ezért legtöbben az európai típust tartják esélyesebbnek.
Indiai részről annyi kiszivárogtatás történt még, hogy esély van a mennyiség növelésére, köszönhetően a változó igényeknek, azt azonban nem hozták nyilvánosságra, hogy mikor hirdetnek győztest.

Az Indiai Légierő egyik Il-78MKI tankerja. ,
Az indiai védelmi miniszter, A. K. Antony a parlament alsóházi ülésén nyilatkozott az első század szolgálatba állításáról, mely reményei szerint 3-4 éven belül megtörténhet. Az első századot 18, még Franciaországban gyártott gépből állítják fel, 2015-2016 környékén. A többi századhoz kerülő 108 példány annyiban fog különbözni az elsőktől, hogy azok már a HAL (Hindustan Aeronautical Limited) üzemeiben készülnek, előre láthatólag 2015 és 2022 között.
Ezekben az években az IAF egyébként is hatalmas változáson esik majd át, hisz rengeteg régi gépet vonnak ki a szolgálatból, és helyükre állnak majd az újonnan beszerzett Szu-30MKI-k, a hazai fejlesztésű LCA-k, forgószárnyas oldalon a szintén hazai Advanced Light Helicopter-ek és a különböző közepes szállítóhelikopterek, szállítógép vonalon pedig a C-17 és C-130J típusok.

3-4 év múlva indai felségjellel is láthatjuk. ,