Hamarosan új szakaszba léphet az Amerikai Egyesült Államok Haditengerészetének UCAV-programja, mely eddig javarészt kimerült abban, hogy időnként támogatták a fejlesztés alatt álló technológiai demonstrátorokat, melyek alapján létrehozhatóak lesznek azok a típusok, amik egy majdani tenderen versenybe szállhatnak a megrendelő kegyeiért. Mint ismeretes, jelenleg két ilyen létezik: a Northrop Grumman X-47B és a Boeing X-45C, melyek mára túl vannak több repülésen, sőt, előbbiből már két példány is rendszeresen szeli az eget. Ideje hát, hogy komolyabbra forduljanak a dolgok, amit erősen indokol, hogy 2020-ra a U.S. Navy szeretne egy korlátozottan bevethető állapotú UCAV-típust.
A pilóta nélküli harci repülőgépek repülőgép-hordozó fedélzeti alkalmazása régóta ott motoszkál a flotta parancsnokainak fejében, ám eddig sem megfelelő technológia, sem pénz nem állt rendelkezésre. Utóbbival most is gondban vannak az illetékesek, ugyanis kérdéses, hogy a lefaragott védelmi büdzséből mennyit sikerül kikanyarítani születőben lévő, új programjuk, az UCLASS (Unmanned Carrier Launched Suveillance and Strike – pilóta nélküli hordozófedélzeti felderítő és csapásmérő) számára. Ennek célja a fentebb említett képesség elérése, vagyis egy olyan UCAV rendszeresítése, mely képes autonóm módon végezni feladatát, ami lehet felderítés, elektronikai harc, vagy csapásmérés.
Charlie Nava, a UCLASS projekt vezetője március 13-án tett írásos nyilatkozatában azt vallotta, hogy a közbeszerzési programot jóváhagyták a legfelsőbb szinteken is, a kezdés várható időpontja pedig 2012, vagyis még az idei évben rajtol a tender. Az idő sürget, mivel a 2020-ig hátralévő nyolc év nem biztos, hogy elég lesz a kívánt eredmény elérésére, továbbá számolni kell azzal is, hogy a UCLASS-ra fordítható pénzösszeg csökkenni fog, vagy legalábbis nem nő.
A U.S. Navy egyelőre csak a pályázati felhívást adja majd ki, erre várják a jelentkezőket. Ezt alapos felkészítési folyamat előzte meg, melyben részt vett a Pentagon több szakértői csoportja is. Többek között nekik is köszönhető, hogy mára több, mélyreható tanulmány is a döntéshozók rendelkezésére áll, amik segítenek reálisan átlátni a helyzetet, és megmutatják, hogy milyen képességekre lehet szüksége a haditengerészetnek a jövőben, illetve, hogy milyen pozitív és negatív oldalai lehetnek a UCAV-ok használatának. Vannak azonban még olyan kérdéskörök, amiket nem zártak le, néhány tanulmány pedig még készülőben van. Amerikai katonai szakértők szerint a haditengerészet álláspontja sem egészen világos még, konkrétan nem tudni, hogy 2020-ra pontosan milyen szintű bevethetőséget szeretnének elérni – korlátozottat, vagy úgymond kezdetit. A különbség az alkalmazható képességekben van, és egyáltalán nem mindegy, főleg a gyártók számára.
Nava kiemelte, hogy az UCLASS azért lesz jelentős, mert ezúttal már tényleg az lesz a cél, hogy ezt az egészen új képességet integrálják a repülőgép-hordozó harccsoportok arzenáljába. Tehát nem csak magát a repülőgépet fejlesztik ki, hanem a hozzá tartozó összes eszközt és rendszert egyaránt, melyeket beépítenek a jelenlegi struktúrába. Ebbe beletartozik a UCAV és a hordozó kapcsolata, az üzemeltetési, kiszolgálási szisztéma, a felderítési adatok továbbítása, a fegyverrendszerek távolról történő kezelése, a bevetéstervezés, a kapcsolat más haderőnemekkel, esetleg azok UAV és UCAV repülőgépeivel, stb. Ennek tükrében már másabb a leányzó fekvése, továbbá Nava szavaiból kitűnt, hogy a U.S. Navy inkább csak korlátozott bevethetőséget szeretne 2020-ig elérni, és talán még ez is túl nagy falat lesz addigra.
Az ipari szereplők erre egyelőre csak annyit mondtak, hogy várják a tender követelményrendszerét, mivel most még túl átláthatatlan számukra az egész. Azért nekik sem teljesen mindegy, hogy mit várnak el tőlük, hiszen a korlátozott műveleti képesség keretében elég, ha az általuk gyártott típus képes egyszerű repülési feladatok végrehajtására repülőgép-hordozóról, és alkalmas a tengeri üzemelésre. A kezdeti műveleti képesség esetén azonban már kritérium a fegyverhasználat, azon belül is a precíziós csapásmérés, esetleg a légi-utántöltés, az együttműködés ember vezette típusokkal, az elektronikai harc, a felderítés, stb. Ha pedig a flotta olyan UCAV-et akar 2020-ra, ami a kezdeti bevethetőség stádiumában van, akkor „nem elég, ha a gép fel- és le tud szállni, hanem valami „hasznosat” is kell tudnia csinálni közben” – fűzte hozzá Dan Goure, a Lexington Intézet elemzője.
Nem tudom ki hogy van vele,de várom már hogy ilyeneket lássak a hordozókon!
És arra is kíváncsi leszek hogy pl 2025 környékén milyen leosztásban lesznek egy egy hordozón.
Volt egy eloadasunk ahol az egyik helyi tudostitan ( ne ) arrol tartott beszamolot hogy az USa val kozs projekteknek milyen elonyei vannak. Volt szo tobb dologrol amivel veluk egyutt dolgozunk de ami a temahoz kapcsolodik az az hogy ha sikerulne kivaltani mondjuk a csapasmero csoportot , kapacitast az anyahajo fedelzeten az mar hatalmas kapacitas novekedest jelentene. Ennek oka hogy a hangarfedelzet belmagassaga lehetove teszi hogy megfelelo mobil allvany segitsegevel ketto vagy harom ilyen „lapos” gepet taroljanak egymas folott. Az az mondjuk egy anyahajo rendelkezne 30 F-35 el vadaszfeladatokra de nem csak kizarolag es lenne rajta meg a szokasos E-2D meg heliken kivul 100-120 UCAV csapasmero.
Ilyen kapacitas a lopakodo kapacitas melett felelemetes tuzerot jelentene , raadasul nem lenne problema egy egy gep elvesztese sem mivel ember nincs benne nincs kiiert izgulni.
Nem hiaba nyomjak az amik ezerrel. Mire az oroszoknak kinaiaknak lesz hasonlo ( de csak hasonlo ) mint ami most van nekik addigra ok megint egy generacioval elorebb fognak jarni.
Az usának így is hatalmas fölénye van ezen a téren hát mi lenne úgy!
Kuruc
Lehet, hogy megérné a nagy mennyiségű UCAV alkalmazása, de az USA még mindig Super Hornet + F-35 kombiban gondolkozik, ha hordozón való üzemelesőről van szó.
Amúgy ti nem terveztek beszerezni pár ilyen játékszert? Ausztrália nem gondolkodik esetleg egy mini hordozó beszerzésén (csak mert a környék tengereinek méretéből fakadólag az lenne az idális megoldás a tengerek uralására) ?
Az oroszoknak is van UCAV-juk, bár kétség kívül nincs olyan készültségi szinten mint az amcsi, vagy akár az európai versenytársak.
„Amúgy ti nem terveztek beszerezni pár ilyen játékszert? Ausztrália nem gondolkodik esetleg egy mini hordozó beszerzésén (csak mert a környék tengereinek méretéből fakadólag az lenne az idális megoldás a tengerek uralására) ?”
Ket kulon dolog van. Egyreszt a sereg taktikai felderitesben tobb kulonfele meretu „madarka” repdes mar jo ideje. Mas reszt pedig a „sziget” koruli vizek ellenorzesere mar folyik jo par eve a vajudas egy Globalhawk kategoriaju rendszer beszerzeserol. A ket jovendobeli lapossunk fedelzetere csak ember vezette gep johet egy ket spec feladaton kivul es gyakorlatilag csak az F-35B ami megfelel ennek. Egyszeruen nincs alternativa, ha csak nem talalja fel valaki az antigravitacios masinat, mert akkor meg B-52 is uzemelhet rola.
De addig….
Kuruc
Akkor miért nem újítotok be 1 QE osztályú kicsikét? Ha jól tudom a következő francia nuki hordozó is egy módosított QE lesz, s ha a franciáknak megfelel, akkor nektek miért ne lenne jó?
Mert arany arban van es foleg a tengo lotta technikai es darabszam fejlesztesere koncentralunk a felszini flotta mennyisegi megtartasa es minosegi fejlesztese mellett. Pl most mind a 8 ANZAC fregattunk kap egy mini ” AEGIS ” rendszert ami igen potense teszi oket. Hogy mit ne mondjak ez a mini rendszer meg hazai fejlesztesu is. A HMAS PERTH mar tul van a probakon igy minden hajo megkapja a nagyjavitasokkor.
Ezen kivul ugye jon 3 db legvedelmi rombolo ket „lapos” partraszallo, 10-12 tengeralattjaro, es az uj jarorhajokrol is most lesz majd dontes.
Szoval most eppen anyagilag nem fer bele egy 8 milliardos projekt.
Talan holnap :-))
Lehet, hogy aranyárban van, de hosszú távon mindenki összeszarja magát 1 hordozótol, ami a partjaitól 200km-re járőrözik a kíséretével…
„mindenki összeszarja magát 1 hordozótol, ami a partjaitól 200km-re járőrözik a kíséretével…”
Azért túlzásokba ne essünk:DD
Egy hordozo konnyen valik celponta is. Az nem ugy van hogy 200 merfoldre az ellenseges legiero hatotavolsagan belul csak ugy cirkulalok mikozben annak felderitese reven a kornyek osszes tengoja fog halot szoni korem hogy aztan csinos kis leket robbantsanak a hajo popsijaba.
Amugy meg repanyahajo nincs szuksegunk mert a partraszallo eleg. Nincsenek tavlati hoditasi celjaink. Eleg ha meg tudjuk vedeni ami van. Ehez meg inkabb repgepek ( felderites csapasmeres ) es eros flotta, tengo flotta kell.
Egy CBG-től még Irán sem esne hasra a kicsit öregecske gépparkjával nem,hogy Kurucz71-ék környékén a jelentősebb államok.
„A ket jovendobeli lapossunk fedelzetere”
Mit vesztek/epitetek?
http://www.hunforum.com/viewtopic.php?f=21&t=193
altx
Mik ezek a linkek?
Szerintem altx egy ufó, de még mindíg jobb, mintha viagra reklámokkal spammolná tele az oldalt.
altx témába vágó linkeket rak be, de mivel ő a site admin, ezért nekem elég reklám ízű a dolog. Hm… inkább nem foglalnék állást.
Újabb 5. generációs típus fejlesztésébe kezdenének az oroszok?
http://english.ruvr.ru/2012_03_13/68341923/
Hát elég érdekes.
Pár hónapja linkeltem be egy hírt, miszerint a könnyű f-35 a nála egy generációval régebbi a mig-35-öst kiszorítja a piacról.
Talán lehet újra gondolják az LMFS programot (f-35 megfelelőjét).
Ha belegondolunk akkor lényegében meg is érné hisz ha bejön a jövőben a 6 gen gép akkor a vadászbombázó feladatott nem lehet a pakfa géppel megoldani,főleg nem 4 gen típussal amikor már ezres nagyságrendben lesz 5 gen gép nyugaton .
És talán India is nagy megrendelője lenne egy f-35 féle gépnek amivel majd kiváltsák a szu-30mki gépeket .
http://translate.googleusercontent.com/translate_c?hl=hu&langpair=en|hu&rurl=translate.google.hu&u=http://www.9abc.net/index.php/archives/57590&usg=ALkJrhj3JHhE0ie1usYfUKcX5v-U_bpw9A