|

Továbbra is ember vezette típussal őrzi felségvizeit Izrael

Hasonlóan az Amerikai Egyesült Államokhoz, Izrael is „vegyes” flottával képzeli el haditengerészeti repülőerejének felépítését az elkövetkezendő évtizedekben. Mint ismeretes, Washington mind a Parti Őrség, mind pedig a Haditengerészet kötelékében szeretne minél több pilóta nélküli repülőeszközt látni, amik mellett egyre inkább háttérbe szorulnak majd a konvencionális, tehát ember vezette típusok. Ez nem véletlen, a leggyakoribb feladatra, vagyis a nyílt tenger feletti járőrözésre tökéletesen alkalmas egy UAV is, melynek repült órára számított költsége jóval alatta marad az eddig alkalmazott repülőgépekének.

Azonban mindennek ellenére Izraelben sem tűnnek el végleg a „pilótás” típusok a tengerészeti repülőerőktől. Hírünk apropóját éppen az adja, hogy az Izraeli Légierő és a Haditengerészet közös megegyezés alapján üzemidő-hosszabbítást hajt végre IAI 1124N Sea Scan típusú járőr-repülőgépein. A Sea Scan az IAI 1124 Westwind business jet alapján készült, a szükséges átalakításokat az Elta Systems (az IAI leányvállalata) végezte. A típus üzemeltetését a légierő végzi, a pilóták is annak kötelékéből kerülnek ki, ám a fedélzeten megtalálhatók a haditengerészet specialistái is, és a felderítési adatokat is a tengerészek kapják.

Shahaf kötelék, valahol a Földközi-tenger felett ,

A Sea Scan megbízhatóságára nem sok panasz lehet, amit jól mutat, hogy a két haderőnem megbízta az Eltát és az IAI-t a rendszerben álló példányok üzemidő-hosszabbításával. Ennek keretében átvizsgálják az összes „Shahaf” (az 1124N másik neve) törzsét és szárnyát, illetve lecserélik az elfáradt alkatrészeket, akár komplett részegységeket is. Természetesen a fedélzeti rendszerek területén is történik változás, fejlettebbre cserélik a kommunikációs és navigációs eszközöket, valamint a célfelderítéshez használatos szenzorokat. Bennfentes források szerint az üzemidő-hosszabbítást a Sea Scan hosszú őrjáratozási ideje, és az UAV-knál magasabb sebessége indokolta.

„Egész egyszerűen fogalmazva, szükségünk van azokra a speciális képességekre, amiket a típus nyújt. A Földközi-tenger medencéjének általunk ellenőrzött része fölött a Shahaf képes rövid időn belül bárhová elérni, és ott hosszú időn át járőrözni.” – fogalmazott a haditengerészeti forrás. Izrael számára az utóbbi időben a felségvizei alatt felfedezett földgáz-lelőhelyek felügyelete kiemelt prioritássá lépett előtt, ami megmagyarázza a képesség fenntartását. Az említett UAV, mely a Sea Scan mellett ebben közreműködik, az IAI Heron, mely egykor majd teljesen átveszi az 1124N szerepét.

Fórum hozzászólások

There are no comments in the forum topic that is associated with this post.