|

HTKA Hírhalom 2012. 9. hét

A HTKA HÍRHALOM olyan hírek gyűjtőhelye, amiket rövidségük, vagy éppen időnk hiánya miatt nem tudtunk kellő formában megírni, így igen lényegre törően, de mégis közzétesszük ezeket minden hétvégén egy csokorba fűzve.

Egy évszázaddal az után, hogy a US Marine Corps jelölésével a levegőbe emelkedett az első repülőgép, az Amerikai Tengerészgyalogság szolgálatba állította a legújabb generációt képviselő F-35B Lightning II vadászbombázót. Alfred A. Cunningham hadnagy 1912-ben repült első alkalommal a tengerészgyalogság színeiben, 100 évvel később pedig hivatalosan is bejelentették az első függőlegesen fel és leszálló Villám szolgálatba állását a bőrnyakúaknál. A VMFAT-501. kiképző századhoz került két, immáron sorozatgyártású F-35B (BF-6, BF-8) január 11-én települt át a floridai Eglin légibázisra a texasi Fort Worht-ből, majd február 24-én volt esedékes a hivatalos bemutatásuk. A BF-6 és a BF-8 az első két példány, amit idén átadott a Lockheed Martin, velük 8 gépre bővült az Eglin-en tevékenykedő 33. Vadász ezrednél üzemelő F-35-k száma. Az ezredről tudni kell, hogy mindhárom variánsra ők végzik a pilóták képzését, így az A, B és C verzióra kerülő pilóták is először a napsütötte Floridában ismerkednek meg új madarukkal.

—–

Súlyos baleset történt kedden Guatemalában, a légierő helikopterét egy lezuhant civil helikopter túlélőihez riasztották, de sajnos a mentőegység sem úszta meg a rossz időjárást, az ő Bell UH-1H helikopterük is földnek ütközött. Míg a civil balesetben senki nem vesztette életét, addig a Huey elvesztése közben a fedélzetén tartózkodó mind a 10 ember meghalt.

—–

Kedd szerencsétlen napnak bizonyult a mentőhelikoptereknek, az Amerikai Parti Őrség is elvesztette egyik MH-65C Dolphin típusú forgószárnyasát. A gép kiképzőrepülésre szállt fel Mobile Bay-ből (Alabama), majd nem sokkal később eltűnt a radarképernyőkről. A helikopter keresését nagy erőkkel megkezdték, és nem sokkal később meg is találták. A 4 tagú személyzetből azonban csak egy embert volt a roncsban, és pár órával később halottnak nyilvánították. A keresést folytatták, és március 1-én a személyzet további két tagját is megtalálták, de sajnos már rajtuk sem tudtak segíteni. Az utolsó ember keresését továbbra is folytatják, és bíznak benne hogy élve lelnek rá.

—–

További helikopter szerencsétlenség keddről: a Brunei Királyi Légierő sem járt szerencsével a Huey variánsokkal, egyik Bell 212 helikopterük tört össze leszállás közben. A légierő 1. századába tartozó helikopter fedélzetén 3 személy tartózkodott, az egyikük kisebb sérüléseket szenvedett.

—–

A Mexikói Haditengerészet átvette második CN-235-300 tengerészeti járőrgépét. Az EADS North America cégtől megrendelt 4 gépet a Foreign Military Sales program alapján az Amerikai Parti Őrség állja Mexikó számára, a gépek a parti őrség példányaival azonos konfigurációjúak.

A US Coast Guard HC-144A Ocean Sentry néven használja a 27 országban üzemeltetett népszerű szállító és tengeri járőrgépet. Januárban vették át a 13. példányt, de összesen 36 beszerzését tervezik. A típus elsősorban a drog elleni harcban használják, és a mexikói példányokkal együtt dolgozva jelentős területet tudnak lefedni egy időben.

Bedöntés közben a hasát mutató HC-144A Ocean Sentry

US Coast Guard színeiben feszítő CN235 MPA, azaz egy HC-144A Ocean Sentry | Fotó: Airbus Military ,



Az EADS újabb megrendelőt gyűjtött be a C-295 szállító verziójára a Kazahsztáni Légierő személyében. Az állami tulajdonú Kazspetsexport két gép, valamint a hozzájuk tartozó földi kiszolgáló eszközök és pótalkatrészek megvételéről írt alá szerződést az európai vállalattal. További 6 példány beszerzéséről opciót kötöttek, melyet a kaszpi-tengeri állam az elkövetkezendő években szeretne érvényesíteni, feltéve ha lesz rá anyagi háttér. A Kazahsztáni Légierő jelenleg 10 Antonov An-12, An-24/26 és An-72 géppel rendelkezik szállító vonalon, azt azonban nem tudni hogy a C-295 ezek valamelyikének helyére, vagy kiegészítésként érkezik.

C295 nyitott futókkal

Fotó: Airbus Military ,

Március elsején a finn Honvédelmi Minisztérium felhatalmazta a légierőt, hogy megkösse a szerződést a Lockheed Martin-nal az AGM-158 JASSM (Joint Air-to-Surface Standoff Missile) beszerzését illetően. A több száz kilométeres hatótávolságú fegyver Finnországnak való eladását tavaly novemberben engedélyezte az Amerikai Védelmi Minisztérium és a Kongresszus. A Finn Légierő évtizedeikig csak vadászfeladatokra használta az F-18 Hornet gépeit, ezért azok jelzéséből hiányzott is az A betű – a politika azonban az elmúlt években változott, ezért a gépek üzemidő hosszabbítása során alkalmassá teszik azokat az intelligens levegő-föld fegyverek bevetésére. Utóbbi eredménye, hogy bejelentették igényüket az AGM-158 szárnyas rakétára. Az átalakítás 2016-tól kezdődik, a gépek üzemidő hosszabbításával együtt. A beszerzés 178,5 millió dollárjába kerül a skandináv államnak, amiben benne vannak maguk a fegyverek, a gyakorló példányok, a műszaki dokumentációk, valamint a gépek szoftverének módosítása, azt azonban nem hozták nyilvánosságra hogy mennyi éles fegyvert szereznek be.

16 hozzászólás “HTKA Hírhalom 2012. 9. hét”

  1. „A Finn Légierő évtizedeikig csak vadászfeladatokra használta az F-18 Hornet gépeit, ezért azok jelzéséből hiányzott is az A betű”
    Azért ez számomra eléggé meglepő. A finn haderőről általában csak jót hallottam, nem hittem volna, hogy sokáig kiaknázatlanul hagytak volna egy ilyen méretű támadó kapacitást.

  2. :) ezt ugye te sem hiszed el?
    A narancsvidékiek még jobban hazudnak mint a Ferenc és kompániája.
    Ez a tartalékos rendszer egy röhej.
    Max homokzsákpakolásra lesznek használhatóak, mert eszközeik még a rendes aktív alakulatoknak se nagyon jut, nemhogy a tartalékosoknak.

    Annó amikor katona voltam mindig volt egy mondás: „Az a biztos ami már megtörtént, de még az is változhat.” – tehát beszélni lehet itt 2 dandárról és 9 zls-ről, de előbb a meglévőeket kellene rendesen felszerelni és a működésükre a megfelelő pénzt biztosítani.