|

Fejlemények Tukán ügyben

Míg Hawker Beechcraft illetékesei a kansasi Wichitában úgymond sikeresen forgatták a sörétest, addig Washington hivatalos kommunikációját továbbra is a „tukánsimogatás” jellemzi. A napokban írtunk róla, hogy a tendereztetési folyamat kifogásolható volta miatt a Hawker Beechraft bíróság elé citálta az afganisztáni erőknek szánt könnyű támogató típus kiválasztásának ügyét. Aminek az lett a vége, hogy az USAF kénytelen volt visszatáncolni, semmissé minősítve azon korábbi döntését, mely szerint csak az A-29 Super Tucano-val nevező brazil Embraer és amerikai Sierra Nevada páros ajánlatának részleteire kíváncsi.

A sikeres brazil típus melletti amerikai döntés ugyan Brazíliában közvetlenül elviekben nem hozna létre új munkahelyeket, lévén a gépek építése az Egyesült Államokban zajlana, de némi pénz természetesen csordogálna – hát még akkor, ha a későbbiekben a jelenleg tervezett 20 gépnél kövérebbre hízik a program.

Ennélfogva érthető, hogy a brazil kormány nem volt épp elragadtatva a bekövetkezett változásoktól, amit külügyminisztériuma által nem is rejtett véka alá:

„Ezen fejlemény nem tekinthető úgy, mint ami a két ország közti védelmi kapcsolatokat erősítené.” – áll többek között a brazil kormánynak a döntés és azon időzítése feletti meglepődöttségét kommunikáló nyilatkozatban.

Nos igen, ha figyelembe vesszük, hogy a Boeing az F/A-18 Super Hornettel még harcban áll a brazil tenderen, – továbbra is elsősorban a Dassault Rafale-al szemben – akkor valóban rosszkor érkezett a Hawker Beechcraft számára kedvező döntés.

A braziliai látogatáson lévő amerikai külügyminiszter-helyettes, William Burns Rio de Janeiro-ban még csütörtökön úgy nyilatkozott, hogy az ismert helyzet ellenére Washingtont továbbra is érdekli a brazil típus esetleges beszerzése.

„Az Embraer egy nagy vállalat, a Super Tucano pedig egy nagyszerű típus.” – szépítette a helyzetet újságíróknak a helyettes külügyminiszter, aki kitért arra is, hogy az Egyesült Államoknak most bizonyos belső dolgokat kell elsimítania, de továbbra is érdekelt a típus kapcsán.

A-29 Super Tucano bombavetés közben

Nesztek! | Fotó: Embraer ,

Azt ugyan nem tudjuk hogy újságírói kérdésre, vagy azt megelőzvén, de Burns kitért arra is, miszerint nem kell azt hinni, hogy bárminemű összefüggés van a Super Tucano amerikai beszerzése, illetve a Boeing brazíliai tenderharca között, lévén két teljesen független dologról van szó.

Ám ha már épp arra járt, akkor kézenfekvő volt az Indiával lendületet nyert Dassault Rafale-al szemben tolni egy kicsit a Boeing szekerét, így kitért arra is, hogy az F/A-18 Super Hornet technológiailag is a legjobb ajánlat, pláne meg akkor, ha figyelembe vesszük a mellé kínált technológiai transzfert.

Ám visszakanyarodva a Super Tucano-hoz újabb információ morzsa, miszerint az Embraer érdeklődésére Norton Schwartz tábornok, az Egyesült Államok Légierejének vezérkari főnöke úgy nyilatkozott, miszerint az USAF „gyorsan” újraindítja majd az afgán haderő felfegyverzését támogató, jelenleg 355 millió dolláros tendert, már csak azért is, mert a 2013-as költségvetési év végén lejár az ezen programnak az anyagi támogatása.

http://youtu.be/vXw14obLKuQ

Az amazonasi őserdőben egy, kábítószer csempészetben használt, előkészítetlen talajú repteret – legalább egy időre – költséghatékonyan semlegesítő Super Tucano-k.

4 hozzászólás “Fejlemények Tukán ügyben”

  1. Azért a brazil vadászbombázó tenderhez tegyük hozzá, hogy mintha nem hivatalosan már suttogták volna azt, hogy az amik nem mennek bele a szükséges tech transzfarerrbe, s ilyen téren szarrá gyalázza őket mind a Rafi, mint a Griff…