|

Rafale-t bérel a Royal Navy?

Korábban írtunk arról, hogy az újgenerációs brit repülőgép-hordozó szolgálatba állása után egy ideig légiflotta nélkül tengeti majd napjait, mivel az F-35C Lightning II szolgálatba állása csak később esedékes. Azonban a napokban érdekes hír látott napvilágot.

Az F-35B fejlesztésének elhúzódása és a darabár növekedése után a Brit Királyi Haditengerészet úgy döntött, hogy a STOVL változat helyett a hajófedélzeti üzemelésre alkalmas, katapulttal történő indításra és fékezőhoroggal történő lassításra tervezett F-35C variánst rendszeresíti. Azonban a jelenlegi ütemterv szerint ez a gép is késni fog, amit tovább fokozhat az a tervezési hiba, amire az elmúlt hónapban derült fény.

Vajon láthatjuk brit felségjellel? | Fotó: Ministère de la Défense ,

Az F-35-ös mellett más alternatíváról is lehetett hallani anno, pedzegették az F/A-18E/F Super Hornet rendszeresítését is, ám egyes források nagyobb hitelt adtak a franciákkal való együttműködési lehetőségnek, azaz a közös fejlesztésű hordozókra közös típust rendszeresítenének. Nos, úgy tűnik, hogy utóbbiaknak igazuk lesz, legalábbis részben, ugyanis a legfrissebb hírek szerint a Dassault Rafale hajófedélzeti üzemre specializált változatát, a Rafale M-et láthatjuk majd brit felségjellel.

Mivel a brit illetékesei az F-35C szolgálatba állásáig szeretnék feltölteni valamilyen típussal a HMS Queen Elizabeth repülőgép-hordozó fedélzetét, így logikusnak tűnik a lépést, miszerint a már szolgálatban álló és bevethető gall típust használnák. Persze nem vásárolnák meg a gépeket, csupán bérelnék őket a Francia Haditengerészettől (vagy a gyártótól, ez még nem ismert). Erről azonban még nem született döntés, csupán a megvalósítást vizsgálják. Ha azonban létrejön az üzlet, az még közelebb hozná a brit és francia felelt gazdaságilag és biztonságpolitikailag is.

16 hozzászólás “Rafale-t bérel a Royal Navy?”

  1. Elsore azon agyaltam, megeri-e erre a par evre tipuskepzest adni a pilotaknak, aztan atkepezni oket az F-35-re. Meg az is felmerult bennem, hogy a hasznalt fegyverzet mekkroa atfedest mutat vajon?
    Ugyhogy google-ztam egyet, talaltam ezt a blogbejezgyzest:
    http://ukarmedforcescommentary.blogspot.com/p/jca-f35c.html
    Azon tul, hogy megdobbentoen reszletes leiras, szerepel benne a C variansra egy 2020-as datum. Az meg olyan 8 ev, arra siman megerheti a kepzes.

  2. Sokkal hamarabb mondjuk a Queen Elizabeth se készül el, van azon épp elég új technológia ahhoz, hogy csússzon ennyit.

    Viszont a Falklandi helyzet fokozódása miatt tényleg fontos lenne nekik egy bevethető hordozó, lehűtené az argentin kedélyeket.

    Még a végén annyira megtetszik nekik a Rafale, hogy megtartják az F35C helyett. Az UK ellenségei ellen bőven elég az is.

  3. „megeri-e erre a par evre tipuskepzest”

    Naná, hogy megéri. Hülyébbek biztos nem lesznek tőle. Az egész harci cucc legfontosabb része pedig a zember.

    Más. Nelsonnak olyan mind1 lenne. Ami a parancs, azt kell csinálni. Toulonban ripityomra lőtték a francia flottát, amelyikkel fél évvel azelőtt válvetve harcoltak.

  4. Már bocsánat de tárgyi tévedés van. A franciák is benne voltak a EAP (amely az EF elődje) ősének a fejlesztésében. A francia javaslat szerint az fő összeszerelő üzem természetesen gall földön lett volna, valamint ki akarták fejleszteni a navalizált eurovadászt. A többi résztvevő nem akart a fedélzeti változatra pénz áldozni, valamint azt, hogy a gallok legyenek a főszerelők (érdekes módon hasonlóan csinálták az Airbusszal is, ott mindenki beletörödőtt és kiválóan megy a dolog). Nos a dolog lényege, hogy a franciák kiszálltak, mert nekik kellett egy hordozós multirole gép, a többiek pedig megalkották a BAE fővállalkozásával az AEP-ot, amely az Eurofighter demonstrátora volt, akár a mostani Gripen NG. Tehát a franciáknak nem volt választásuk, hacsak a hazai repipar helyére nem vettek volna amcsi fedélzeti gépeket, de ők inkább saját fejlesztéssel megalkották a Rafit..

  5. Volt már egy hasonló eset az angoloknál na ott nyalt nagyot vissza a fagyi!
    Amikor napról napra jelentette be az airbus hogy az A400M már megint késik meg már megint drágább lesz aztán addig jelentgették amíg az angolok vettek c-130j meg c-17 (mind a kettőből még repetáztak is :D )
    aztán fontolóra vették, hogy csökkentik a megrendelést az A400M típusra mert túl drága meg túl sokat késik! BRAVO :D:D