Mondhatni az USAF tenderei kapcsán már megszokott bunyó zajlik éppen, melyben a LAS (Light Air Support – Könnyű Légi Támogató) programból a tavalyi év végén kihullott Hawker Beechraft húzott be egy jobbegyenest ellenfelének, a Sierra Neveda/Embraer párosnak, illetve végül is magának az USAF-nak.
Az átlagos amerikai katonai repülőgép- és helikopter-tenderekhez képest kevés felhajtással zajlott a LAAR (Light Attack/Armed Reconnaissance – Könnyű Csapásmérő és Fegyveres Felderítő), vagy, ahogy utóbb hívták, a LAS (Light Air Support – Könnyű Légi Támogató) projekt keretében az Egyesült Államok légiereje az afganisztáni terepre keresett ideális megoldást. Az arrafelé nagy hagyományoknak örvendő aszimmetrikus hadviselés jelentette kihívásokra a választ természetesen egy COIN feladatkörű gép jelentené.
Az Egyesült Államok a 90-es évek második felére már kivonta az összes North American Rockwell OV-10 Bronco típusú gépét, így kulcsrakész megoldása egyik gyártójuknak sem volt. Annál inkább az ilyen téren nagysikerű Super Tucano brazil gyártójának, az Embraernek.
Az eredeti kiíráshoz képest menetközben némiképp szolidabbá vált tender végjátékában a várakozásoknak megfelelően az amerikai Sierra Nevada Corporation és az Embraer együttműködésével nevezett A-29 Super Tucano, illetve az amerikai Hawker Beechraft által javasolt AT-6B maradt.
Az USAF végül a harci körülmények között már számtalanszor bizonyított Super Tucano mellett tette le a voksát az elterjedten használt kiképzőgép módosított, ilyen körülmények között még nem bizonyított változatával szemben.
Ez „némiképp” felbosszantotta a Hawker Beechcraftot. Ami mondjuk annak tükrében, hogy az USAF állítólagosan az ajánlatok bekérése előtt pár nappal zárta ki őket, ezzel egyetlen ajánlatot tehető versenyzőre szűkítve a mezőnyt érthető. A benyújtott fellebbezésüknek kormányzati illetékesek általi visszautasítása innét már csak olaj volt a tűzre. Nem meglepő módon bíróság elé is citálták az ügyet.
Az USAF részéről a múlt hónapban egyébként még úgy nyilatkoztak, hogy bár leállították a szerződésen zajló munkálatokat, ám biztosak korábbi döntésük helyességében. E hét kedden azonban már olyan bejelentés érkezett a Légierő részéről, miszerint elállnak a szerződéstől, és arról értesítették az Igazságügyi Minisztériumot, hogy március 2-val érvénytelenítik a Sierra Nevada szerződését.
Michael B. Donley, a légierő minisztere a peres üggyel kapcsolatban úgy nyilatkozott, hogy az USAF beszerzésekért felelős vezetője, David Van Buren nem elégedett a döntést igazoló dokumentációkkal, illetve Donald Hoffman tábornok a Logisztikai Parancsnokság (Air Force Material Command) parancsnoka vizsgálatot indított az ügyben.
„Ugyan a tökéletességre törekszünk, de ez néha nem jön össze; ilyenkor korrigáló lépéseket teszünk.” – közölte Donley egy email üzenetben.
Talán mondanunk sem kell, hogy a Hawker Beechcraft üdvözölte a döntést, míg a Sierra Nevada és az Embraer csalódottak és várják a helyzet tisztázódását a következő lépésük megtételéhez.
„Megdicsérjük a Légierőt ezen döntése miatt és erősen hiszünk benne, hogy ez a helyes a Légierő, az adófizetők és a Hawker Beechcraft szempontjából. Készen állunk a szerződésért történő megmérettetésre.” – áll a Hawker Beechraft elnökének, Bill Boisture-nek a nyilatkozatában.
A túloldalon már érhetően kevésbé emelkedett a hangulat – Taco Gillbert a Sierra Nevada üzleti vonaláért felelős elnökhelyettese úgy nyilatkozott, hogy az USAF döntése hatalmas csalódás, hiszen biztosak voltak benne, hogy ők kínálják a jobb terméket. Elmondta, miszerint tűkön ülve várták a gépek gyártásának beindítását, melyek jövőre már meg is jelenhettek volna Afganisztánban.
Persze ahogy ez már csak lenni szokott, és ahogy legutóbb a KC-X tender szappanopera kapcsán a Boeing és az Airbus részéről láthattuk menetközben a Hawker részéről ment a Sierra Nevada és a Super Tucano bemártása fals információk hangoztatásával. Némi kis angol nyelvgyakorlásnak javasoljuk a Sierra Nevada pontokba szedett válaszát áttanulmányozni :) Erre tessék kattintani!
Mi pedig várjuk a fejleményeket!
A részleteket nem ismerem, de az egy nyomós ok szokott lenni, ha azegyik gép már egy kiforrott, harcot látott vas, míg a másik még szűz.
USA csak nagyon ritkán és kifejezetten indokolt esetben vesz külföldi vasat. Mondjuk ez szerintem pont ilyen lenne, de azért annyira nem meglepő.