Akkor most mi a helyzet Viljucsinszkkal?

A távoli Kamcsatkában, az Avacsa-öböl déli partján fekvő Viljucsinszk neve ismerősen csenghet olvasóink számára, hiszen a Csendes-óceáni Flotta tengeralattjáró bázisaként funkcionáló zárt város több alkalommal is szerepelt már oldalunkon.

Elsőként 2010 októberében, mikor arról számolhattunk be, hogy a bázis modernizálási munkálatai a végéhez közelednek, a támaszpont lényegében készen áll a Borej-osztályú SSBN-ek, illetve rakétafegyverzetüknek, a Bulavának fogadására.

Idén januárjában, az Északi Flotta állományát erősítő K-84 Jekatyerinburg év végi tűzesetét követően bő 2 héttel arról számolhattunk be, hogy a híresztelések szerint elképzelhető, hogy az öböl feletti domboldalban található paneltömbökből egy ideig még továbbra is csak a szokásos látvány tárul majd a haditengerészek és családtagjaik szeme elé: Delta III, Oscar II, Akula és Kilo-osztályú tengeralattjárók. Lévén az első Borej-osztályú boomer, a K-535 Jurij Dolgorukij vélhetően az Északi-Flottánál áll majd hadrendbe, kisegítve azt a K-84 kidőlése kapcsán.

Viljucsinszk látképe

A viljucsinszki tengeralattjáró támaszpont és a domboldalban fekvő épületei ,

Nos, jelenthetjük, hogy az orosz sajtó ismételten viljucsinszki hírekkel – és egymásnak ellentmondó nyilatkozatokkal jelentkezett. Lássuk is mik az állítólagos fejlemények!

Az Izvesztyija című napilap értesülései szerint a Csendes-óceáni Flotta tengeralattjáró bázisa a korábbi nyilatkozatokkal ellentétben egyáltalán nincs kész az új generációs ballisztikus rakéta hordozó atom-tengeralattjárók fogadására.

A lap értesülései szerint a parti infrastruktúra terén egyelőre semmilyen komolyabb munkálatok nem törtétek. A támaszponton szolgáló tisztek egyikének elmondása szerint a mólókon semmiféle felújítási munkálatok nem történtek és a Bulava rakéták számára sem épült új raktár, azokat a Delták elsődleges fegyverzetéül szolgáló R29-esekkel egy helyen, az öböl túlpartján fogják tárolni. Elmondása szerint a korábbi ígértek szerint új móló és rakétatároló épület fog épülni, de ezek egyelőre még mindig csak szavak szintjén léteznek.

Nos, ezt sem megerősíteni, sem cáfolni nem tudjuk, de az tagadhatatlan, hogy az elmúlt években a haditengerészek és családtagjaik lakhatási körülményei drasztikus változásokon mentek át, hiszen új, jól felszerelt lakóépületek, kórház, óvoda és sportközpont is épült a zárt város területén. Erről bárki meggyőződhet egy fotóposzt keretében, amit az év elejei orosz fotófelvágott bejegyzésünkben be is linkeltünk. Fotófelvágott posztunk kapcsolódó része, illetve közvetlen link a viljucsinszki állapotokat bemutató fotóposztra.

Talán nem meglepő módon a Csendes-óceáni Flotta szóvivője által közöltek más képet festenek a mólókkal kapcsolatban. A flotta szóvivőjének elmondása szerint a mólókon elvégzésre kerültek a szükséges munkálatok, melyek elsősorban elektronikai és kommunikációs vonatkozásúak voltak. Elmondása szerint a Borej-osztály egységei nem követelnek meg különleges, a korábbi SSBN osztályok kikötői kiszolgálásához szükséges infrastruktúránál többet.

„Ezek a tengeralattjárók bárhol állomásoztathatóak, a móló nem számít. A tengeralattjárók rendelkeznek az összes szükséges felszereléssel.” – áll a nyilatkozatban.

K-535 Jurij Dolgorukij egyik tengeri tesztútja során, a tengeralattjáró hátulja felől készített fotó

A K-535 Jurij Dolgorikuj SSBN egyik tengeri tesztútja során | Forrás: Made in Russia blog – en.sdelanounas.ru ,

A napilap által megkérdezett másik forrás, az orosz Geopoltikai Akadémia elnöke szintén úgy nyilatkozott, hogy a Borejek által a kikötővel szemben támasztott követelmények megegyeznek a Delta-osztályú tengeralattjárókéval, így a viljucsinszki mólók módosítása nélkül is vígan el tudnak lenni. Kitért arra is, hogy a Bulava tárolási paraméterei alapvetően megegyeznek a Szinyeva SLBM-ével, így ez sem okoz problémát.

A témában talán leginkább kompetensek, a Borejeket építő és tesztelő Szevmash hajógyár illetékesei a téma titkos voltára hivatkozván nem kívántak a Borejek kikötői igényeiről értekezni a napilap részére, ahogy a Keleti Katonai Körzet parancsnoka sem nyilatkozott arról, milyen munkálatok is zajlottak ezidáig Viljucsinszkban a Borejek fogadásának előkészítése kapcsán.

Megint egy másik megkérdezett elemző úgy vélekedett, hogy nem valószínű a Bulava idei hadrendbe állítása, hiszen egyrészt a tárolás módja sincsen tökéletesítve, ami súlyos balesetekhez vezethet, másrészt a tesztindítások mindössze 52 százaléka volt sikeres, a hadrendbe állításhoz pedig 95 százalékos érték kellene.

Nos, ez így a csúsztatás mintapéldája tesszük mi hozzá… Ugyan tagadhatatlan, hogy az összes Bulava tesztet tekintve nem éppen kiemelkedő a rakéta teljesítménye, de nagyon nem szabad megfeledkezni arról, hogy az ezidáig 19 tesztből az utolsó 6 indítás mindegyike – beleértve a decemberi szalvót is – abszolút sikeres volt. Azaz mióta meghirdették a sikertelen tesztért szibériai gulág fokozott minőség ellenőrzés programját, azóta a Bulava megtáltosodott, hibátlanul veszi az akadályokat. Ezen időszakot nézve pedig teljesíti a hadrendbe állítási feltételeket.

Viljucsinszk közelében

Viljucsinszk közelében | Fotó: http://www.panoramio.com/photo/39308519 ,

A Csendes-óceáni Flottán belülről származó friss információk szerint a Bulava hadrendbe állítása az idei év őszén, vagy 2013 tavaszán várható. Ez nagyjából összhangban van Dimitrij Medvegyev elnök által a szalvó indítás után nyilatkozott információkkal, melyek 2012 év végéig történő hadrendbe állításról szóltak. A forrás szerint a pontos dátumot a Bulava idén nyári tesztjei döntik majd el.

Folytasd a fórumban

Hasonló hírek

Végrehajtotta szűzrepülését a Tu-160M első példánya

Végrehajtotta szűzrepülését a Tu-160M első példánya

Mianmar bevásárolt orosz légvédelemből és drónokból

Mianmar bevásárolt orosz légvédelemből és drónokból

Elindult a MiG-41 fejlesztése

Elindult a MiG-41 fejlesztése

ICBM tárazás orosz módra

ICBM tárazás orosz módra