|

T-X: 2020-ig maradnak a Talonok

Megerősítésre került az amerikai légierő részéről az a hír, miszerint a költségvetési megszorítások miatt elhalasztják a Northrop T-38 Talon szuperszonikus kiképző repülőgépek leváltását. A február 13-án nyilvánosságra hozott, a 2013-as fiskális évre vonatkozó költségvetési javaslat szerint a T-X program finanszírozása 2017-ben nem lesz megoldható, hanem legkorábban 2020-ban, így addig semmiképpen sem válik lehetségessé, hogy megrendeljék a mintegy 300-350 új gyártású trénert. Az Oktatási és Kiképzési Parancsnokság (Air Education and Training Command – AETC) ezt kiegészítette azzal, hogy a váltótípust is csak 2016-ban jelölik ki.

Ez tehát azt jelenti, hogy a USAF kénytelen lesz úgy gazdálkodni a Talonok élettartamával, hogy azok kibírjanak még három évet. Nem lesz könnyű feladat, hiszen a flotta tagjai már most is kétszer annyit repültek, mint amennyire eredetileg tervezték őket, és a szakszerű karbantartás ellenére is kezdenek megjelenni rajtuk az öregedés jelei. Az üzemeltetés költségei nőni, a hadrafoghatóság pedig csökkenni fog, és kérdés, hogy 2020-ban mennyi lesz bevethető a jelenlegi körülbelül 500 T-38-ból.

T-38 Talon Texas felett

Az utódtípus érkezéséig még majdnem tíz évig szolgálatban marad a T-38 Talon | Fotó: Jeffrey Allen, USAF ,

Természetesen a váltótípus keresése tovább folyik, és a 2016-ös pénzügyi évben szeretnék is aláírni a szerződés a győztessel. Pénz viszont nem lesz több, ezért nagy tételben csak négy évvel ezután vehetnek az új kiképzőből, 2017 és 2020 között maximum alacsony ütemű gyártás folyhat, ami a berepülési program szükségleteit elégíti ki, illetve a kezdeti tapasztalatszerzést segíti. A T-X tender fő esélyesei a dél-koreai T-50 Golden Eagle, a BAE Systems – Northrop Grumman AJTS (a Hawk továbbfejlesztett változata) és az Alenia Aeronautica T-100 (az M-346 „amerikanizált” változata). A Boeing is szeretne beszállni, ám ők még nem tisztáztak minden részletet, várhatóan teljes új fejlesztéssel állhatnak elő hamarosan.

14 hozzászólás “T-X: 2020-ig maradnak a Talonok”

  1. Vegyenek JAK-130-at :D Egyébként az ilyen tendereken indulni nem hazai gyártónak tök feleleges. Kizárt, hogy ne amcsi gép nyerjen (főleg nem több százas nagyságrendben), lehet bármilyen jó a konkurencia.

    Én örülök, hogy marad még a Talon, nagyon szép kecses repülő.

  2. Vegyenek JAK-130-at :D Egyébként az ilyen tendereken indulni nem hazai gyártónak tök feleleges. Kizárt, hogy ne amcsi gép nyerjen (főleg nem több százas nagyságrendben), lehet bármilyen jó a konkurencia.

    A T-45 Goshawk példája nem ezt mutatja. Van esélye a külsősenek.

  3. „A T-45 Goshawk példája nem ezt mutatja. Van esélye a külsősenek.”

    Jogos az észrevétel! Erről elfeledkeztem. Üdítő kivétel.

    „Különben meg nem is olyan rég vettek Super Tucano-t.”

    Néhány darab csupán és azokat sem akarják nagyon használni. Valamiért az USA tartózkodik a könnyű támadó gépek használatától. Lehet, hogy az UAV-s lobbi erősebb a Pentagonban. Az amiknak a super tucano-k vételével inkább politikai céljuk lehetett.

  4. A tanker tender viszont annyira ezt, hogy amikor véletlenül nem a hazai nyert, újat írtak ki…

    A USAF nem nagy tankert akart. A KC-135-öt leváltása volt a cél. Hogy miért ezt favorizálták, az az ő döntésük. Lesz még tankertender a KC-10 leváltására. És ott szerinten nem a jenki gép az esélyes.

  5. Jogos az észrevétel! Erről elfeledkeztem. Üdítő kivétel.

    A Harrier gép sem jenki találmány volt. Bár az AV-8B gépek nem teljesen azonosak a britek gépeivel, de nagy a hasonlóság.

    Az 50-es években licenszben gyártottak a B-57 Camberrát – több százat – amiből magassági időjárás felderítő lett és a speciális változata a NASA-nál és még mindig repülnek.

  6. Miért ne nyerhetne külföldi!? Gyorsan talál egy amerikai partnert aki legyártja, csinálnak mellé egy látványos power pointot azt finito!! :)
    Szerintem nem a Super Tucano a legjobb példa erre főleg, hogy azért a huszonpár darabért nemfognak berendezni egy gyártósort, nem képeznek rá embert valamiért érthető is :)!