Korábban már beszámoltunk Olvasóinknak arról, hogy a héten rendezik a Singapore Airshow 2012 elnevezésű légibemutatót és vásárt, a kapcsolódó hírben írtunk a várható üzletekről, azt azonban nem tudhattuk előre, hogy milyen újdonsággal rukkolnak elő a gyártók, köztük a Lockheed Martin is.
Bár az Egyesült Arab Emírségek által alkalmazott Block 60-as F-16E/F Desert Falcon továbbfejlesztéseként megalkották az indiai MMRCA tenderre nevezett F-16IN-t, a legmodernebbnek szánt Falcon-verzió a tenderen elszenvedett csúfos bukás miatt nem valósult meg. A gyártó nem hagyja veszni az ötletet és F-16V Viper néven, új köntösbe bújtatva és némileg átdolgozva hirdeti a piacon, jelen esetben a Singapore Airshow keretében.
A Viper név nem ismeretlen a Sólyom rajongóinak, ugyanis az üzemeltetők körében a kezdetek óta eme néven illetik az F-16-ost. A gyártó nemigen alkalmazta ezt a nevet, ám most azért döntöttek a használata mellett, mert az F-16V komplett konfigurációját egy modernizációs csomagként is meg lehet vásárolni, így minden korábban gyártott Falconra fel lehet szerelni.
A szingapúri promotálás nem véletlen, ugyanis a környéken a típusnak több üzemeltetője is van, köztük Dél-Korea, ahol a nagy géppark átfogó modernizációjára készülnek. Az AESA-radarral és az F-35-ösön is alkalmazott, legkorszerűbb fedélzeti rendszerekkel ellátott F-16V által kínált képességek meglepő módon pont egybe esnek az ázsiai ország által kívántakkal. A csomag természetesen modulrendszerű és rugalmas, így a vásárló saját kívánalmai szerint alakíthatja a verziót, akár hazai fejlesztésű komponenseket is pakolhat a gépekbe a modernizáció vagy a gyártás során.
A gyártó által kínált modernizációs csomagra egy ideje nagy szükség van a közel 4500 legyártott Fighting Falcon miatt, de kérdés, hogy nem érkezett-e túl későn az MLU programnál jóval nagyobb képességeket ígérő megoldás? Hisz, bár sok állam rendelkezik a típussal, a nyugati és más gazdagabb országok már a leváltásán gondolkodnak vagy meg is lépték. Az biztos, hogy a koncepciónak az ázsiai, kelet-európai és dél-amerikai országok között is lehet létjogosultsága, hisz a környékben is számos országot környékeztek meg használt, az USAF állományából már kivont példány átadásával, melyek korszerűsítéséhez alkalmas lehet a csomag, bár kérdéses, hogy hány ország engedheti meg majd magának ezt a technológiai pakkot.