|

Repült a második Avenger

A General Atomics február 7-én hozta nyilvánosságra, hogy január 12-én végrehajtotta első repülését az Avenger pilóta nélküli repülőgép második prototípusa. A jeles eseményre a gyártó Palmdale-ben található Gray Butte tesztközpontjának területéről került sor.

Egy második prototípus első repülése nem szokott annyira érdekes lenni, hisz mindegyik olyan mint az első volt. Nos, ez ebben az esetben nem igaz, mivel a két gép eltérő méretekkel rendelkezik, ugyanis a most első felszállását teljesítő, Tail 2 jelzésű példány törzse 4 lábbal (1.219 méter) hosszabb, mint idősebb testvéréé, így több üzemanyagot és nehezebb függesztményeket szállíthat: 3500 fontnyi (1587.57 kg) felszerelést vagy fegyverzetet a belső térben és 2000 fontnyit (907.185 kg) a szárnyakon kialakított felfüggesztőkön.

Fotó: General Atomics ,

Az USAF a tavalyi évben egy példányt vett át, melyet az RQ-170-es iráni kalandja után szállítottak át Afganisztánba. A General Atomics közlése szerint építik a harmadik és negyedik példányt is, előbbi nyár vége felé, utóbbi a jövő év elején emelkedhet a levegőbe.

Az Avenger a Predator típuscsalád legfiatalabb és leggyorsabb tagja. Az alacsony észlelhetőség jegyében kialakított alakjának, 400 csomós végsebességének, a Lynx többfeladatú radarjának és elektro-optikai érzékelőinek, valamint 16 órás őrjáratozási képességének köszönhetően kiválóan alkalmas titkos felderítő bevetések végrehajtására.

23 hozzászólás “Repült a második Avenger”

  1. Roni

    Ez sokkal magasabban repül mint a Pancir Sz-1 rakétájának maximális vertikális hatótávolsága.Ha nem rendelkezik semmilyen aktív vagy passzív védelemmel akkor nincs sok esélye egy modernnek nevezhető légvédelem ellen.

  2. Danger

    „Plug&Play”, „Open Architecture”? Vajon GPL licensz is jár hozzá? XDDD

    De komolyra fordítva, nem értem ezt az összehasonlítást, hiszen az F-22 „air superiority fighter”-nek készült és csak sokadlagos feladata a szárazföldi célpontok támadása. Az Avenger meg teljesen alkalmatlan az F-22 elsődleges feladatának ellátására, így az áruk összehasonlításának semmi értelme. Talán az F-35-tel lehetne összehasonlítani, de szerintem az is igencsak erőltetett lenne, hiszen az F35 is sokkal többet tud, mint az Avenger.

  3. Talan csak az 5 gen. tulajdonsagok [csokkentett eszlelh.,belso bomba ter, stb.] es az ar miatt probaltak ossze hasonlitani a ket gepet, persze ez igy nagyon feluletes. Valahogy probalja a General Atomics eladni a kicsiket. Az is erdekes hogy az elso proto 2009-ben kesz volt es repult. Most 2012-ben repul a masodik, de mar epul a 3.-ik es a 4.-ik is.
    Szemelyes velemenyem hogy minden az UAV iranyitasan, tav iranyitasan mulik, mert ha az orosz Avtobazar lehoz egy ilyent is [mar ha a korabbit az hozta le], akkor kar is ebbe a techbe tobbet belefeccolni.
    Ez a gep mint elsodleges foldi csapasmero, eleg igeretesnek tunik, de majd idovel meglatjuk, hiszen mar Afganisztanban van [meg talan a kornyeken]. Ennel idealisabb teszt helyszin most talan nincs is.

  4. Danger

    Na igen, próbálják „elsózni”, ez nyilvánvaló.
    De számomra akkor is inkább az F-35-tel való összehasonlítás a logikusabb, mégpedig olyan módon, hogy: így kevesebb F-35-re van szükség, mert bizonyos feladatokat az Avenger jóval kisebb költséggel és az emberveszteség kockázata nélkül el tud látni, pláne aszimmetrikus háború esetén.

    A távirányítás sebezhetőségével kapcsolatban pedig én úgy gondolom, hogy a U(C)AV-k autonómiáját kell növelni, tehát ne táv- hanem önirányításúak legyenek, persze, ez a technológiai szint még nagyon messze van.

  5. Az autonom iranyitas tenyleg jo megoldas, de az Avengernel meg nem ez lathato [ha a video megfelel valmennyire a valosagnak].
    Ki tudja, talan mar az RQ-170 Sentinel is autonom volt, de valmi muszaki hiba vagy eroteljes elektronikai zavaras miatt beallt muszaki rendellenesseg miatt `veszett oda`.

  6. wolfram
    Aszimetrikus háborúba sincs semmi szükség az Avengere mert a lopakodó képpesség ebbe az esetben egy teljesen fölősleges extra aminek az ára viszont elég borsós asszimetrikus hadviseléshez elegendő egy kisebb olcsóbb típus is lopakodó képesség nélkül

  7. Danger

    Amennyire tudom, már a Global Hawk is autonóm abból a szempontból, hogy képes pl. előre beprogramozott útvonalon, előre beprogramozott ideig járőrözni, de nyilván ha valamilyen új infó miatt módosítás szükséges, azt jelenleg csak távirányítással tudják megoldani. Én arra gondolok „autonómia” alatt, hogy a UCAV, ha valami „érdekeset lát” akkor magától megpróbálja beazonosítani és, amennyiben ellenséges célpontként értelmezi, akkor tovább figyeli, ameddig „jónak látja” és akár magától meg is támadja, emberi beavatkozás nélkül.

    szittya88

    Természetesen igazad van, de én konkrétan az 5. generációs multirole vadászgépekkel történő összehasonlításra értettem, amit írtam és, tekintve, hogy az F-35-tel az A-10-et is le szándékoznak váltani (ami szerintem baromi nagy hülyeség lenne, mivel az A-10 kifejezetten alkalmas kis magasságú és kis sebességű repülésre, miközben jól manőverezhető marad, ezenkívül pedig nagyon jól védett/páncélozott, szóval érdemes lenne a jövőben is rendszerben tartani, természetesen avionikafrissítéssel, új fegyverek integrálásával és, amennyiben szükséges, akkor az IR keresztmetszet csökkentésével), bizony elképzelhető olyan szitu, amikor F-35-öt vetnének be aszimmetrikus összecsapásokban.

  8. „magától meg is támadja, emberi beavatkozás nélkül.”

    Nyilván valamilyen egyeztetésre szükség van a parancsnoksággal, tehát, valahogy úgy képzelem el, hogy a UCAV elküldi a lehetséges célpont és környezete képeit, adatait, majd a parancsnokság ennek megfelelően engedélyezheti a támadást, amit viszont a UCAV már önállóan hajt végre.