2018-ig folytatja a NATO a folyamatos ellenőrzést a balti államok légterében a szövetség döntéshozó tanácsának szerdai brüsszeli határozata szerint.
Mint Anders Fogh Rasmussen főtitkár közleményében emlékeztetett, olyan műveletről van szó, amely egyértelműen mutatja a NATO elkötelezettségét a kollektív védelem iránt és a tagországaival szembeni szolidaritást. Az egyszer már meghosszabbított balti küldetés 2014-ig tartott volna, a szerdai döntés értelmében viszont legalább 2018-ig folytatódik.
A három balti államnak – Lettországnak, Litvániának és Észtországnak – nincsenek légtérvédelemre alkalmas harci repülőgépei, ezért meghatározott időszakokra, egymást váltva más tagállamok gépeit telepítik az egykori Szovjetunióhoz tartozó térségbe. Jelenleg a Luftwaffe F-4 Phantom II típusú repülőgépei őrzik a Baltikum egét.
Forrás: MTI
Mennyibe kerül nekik ez a NATO felügyelet?
Összehasonlítva például a mi Gripen lízingünk nagyságrendjével, így olcsóbban kijön nekik?
Vagy NATO helyett nem-e lehetne valami komolyabb méretű összevont európai légierő, ami vállalhatná kisebb európai országok légtérvédelmét néhány nagyobb központi beszerző és szervízállomás gazdaságosságával?
Azért kíváncsi vagyok rá, hogy mindig ugyanannyit fizetnek, vagy amikor amilyen típus jön, akkor olyan árat fizetnek, ami az adott gép üzemeltetéséhez kell?
Hát 2018ig szerintem már biztos összejönne egy közös géppark ára… De hát ők tudják!
Talán mi is kijutunk! :D
http://www.defensenews.com/article/20120208/DEFREG01/302080010/NATO-Extends-Baltic-Air-Policing-Mission-2018
„Latvian Defense Minister Artis Pabriks told AFP that it would cost 1.5 billion euros (almost $2 billion) for Baltic nations to police their own skies.”
Szerintem nem derül ki a cikkből hogy a 2 milliárd USD a 2012-2018 (6 év) vagy a 2014-2018 (4 év) re vonatkozik. Korábban 2014-ig szólt a megállapodás, így nekem a második a valószínűbb.
Ez így önmagában soknak tűnik, de kellene valami adat amihez viszonyíthatjuk. (pl a magyar gripen program költtségei)
Ha már németek: úgy tűnik, maradnak a Tornadok 2025 utánig.
http://www.aviationnews.eu/2012/02/10/first-flight-of-tornado-production-aircraft-with-assta-3-0/