|

Kísérleti repülőgép a Lockheed Martintól

Az amerikai hadiipari óriásvállalat Skunk Works nevű részlege nem arról híres, hogy nagy dobra verné fejlesztéseit azok elkészülte előtt, azonban most az Amerikai Egyesült Államok Légiereje tett róla, hogy az X-56A fejlesztésére idő előtt fény derüljön.

Az USAF tegnap nagy csinnadrattával rántotta le a virtuális leplet egy még el sem készült típusról, ugyanis bejelentették a legújabb HALE kategóriájú (High Altitude Long Endurance – nagy szolgálati magassággal és hosszú őrjáratozási idővel rendelkező) pilóta nélküli repülőgép, az X-56A fejlesztését. A csupaszárnyú masina nem konkrétan felderítőgépnek készül, inkább a jövő kémrepülőgépeinek aerodinamikáját fejlesztenék vele, mivel szükségük van egy olyan tesztplatformra, melyet lehet kockáztatni a kétes kimenetű repülési kísérletek alkalmával.

A moduláris felépítésű, többféle szárnnyal felszerelhető gépet az USAF és a NASA használja majd a flatter-jelenség (aerodinamikai erők okozta lengés, mely a szerkezet károsodásához vezethet) csökkentésének módjainak vizsgálatához, továbbá széllökések okozta túlterhelések mérséklésére. A tervek szerint ezen a gépen próbálnák ki a nagy hajlékonyságú és a nagy karcsúságú szárnyakat, továbbá mindazon új technológiákat (anyagokat, szárnykialakításokat), melyek a jövő teherszállító és utasszállító repülőgépei számára kísérleteznek ki.

Mindehhez a mérnökök számára nagy segítség lesz a típus könnyen leszerelhető és cserélhető szárnyszekciója és az, hogy a két JetCat P240 típusú sugárhajtóművet a gép középvonalához közel, a törzs tetejére pilonokra építik rá, továbbá egy harmadik megerősített részt is létrehoznak egy harmadik hajtómű és annak pilonja számára, amennyiben a kísérletek izmosabb meghajtást követelnek. A megerősített csomópont másra is használható lesz, ide csatlakoztatnák a ‘boxed/joined/diamond wing’ nevekkel illetett, rendhagyó szárnykialakítás (KÉP) egyik elemét.

Emellett az MUTT (Multi-Use Technology Testbed – többféle felhasználású technológiai próbapad) jelzéssel is illetett masina mentőernyőt is kap, ha végül nem épp pozitív eredménnyel zárulna valamelyik próba, akkor se vesszen oda az értékes eszköz.

A megbízás szerint a Lockheed Martin két azonos központi törzsrészt és négy szett, állandó húrhosszal rendelkező szárnyat gyárt le. Utóbbiak közül egy párt használnak fel a gép berepülésére, míg a maradék három pár vékonyabb borítással készül a flatter-tesztekhez. A 7.5 láb (2.286 méter) hosszú és 28 láb (8.5344) fesztávú masina elemeit a GFMI Aerospace and Defense vállalat szereli majd össze.

A gép gyártása várhatóan áprilisban fejeződik be, majd az első rendszerteszteket követően júniusban költözik át az Edwards támaszpontra, ahol júliusban kezdik meg vele a repülési teszteket az USAF szakemberei, akik várhatóan szeptemberig nyüstölik, ezután a NASA alkalmazottai vehetik át a gépet tanulmányozásra.

3 hozzászólás “Kísérleti repülőgép a Lockheed Martintól”

  1. A variaszárnyú gépekről szóló cikk óta agyalok azon, hogy vajon van e már olyan anyag amiből meg lehet csinálni, hogy a sebesség függvényében csökken vagy nő a szárnyfesztáv (azaz a légellenállás maga szabályozza a szárny-nyilazást).

    Na most kiderül…

  2. Annak a szárnynyilazásnak nem is a megvalósíthatósága hanem a hasznossága a gond szerintem. Mert ugyan úgy nem lehetne bennük üzemanyagot tárolni, illetve felfüggesztési pontokat kialakítani, úgy pedig nem ér sokkal többet a már megbukott variaszárny koncepciónál.