|

Prágai ultimátum az EADS-nak

Újabb publikus felvonásánál tart a csehek kálváriája az EADS CASA C-295M típusú teherszállítógéppel. Mint ismert az immáron az Airbus Military égisze alatt forgalmazott típusból Prága 2008-ban rendelt négy gépet, miután 2007-ben azzal szembesültek, hogy a csatasorból kihulló An-26-osaik helyett azonnal szükségük van utódlásra.

Cseh C-295M 2010 januárjában

Cseh C-295M 2010 januárjában | Fotó: Airbus Military ,

A nagy sietségben nem kívántak nyílt tendereztetéssel foglalkozni. Ez bizonyult az első felvonásnak, lévén ez az Európai Bizottságnak – miután tudomására jutott a dolog – igencsak csípte a szemét, az eset kivizsgálást követelte. A csehek az írásos felszólításra lapítottak, mely hibának bizonyult, lévén az Európai Bizottság az Európai Bíróság elé citálta őket az ügy miatt – a tavalyi év végén végül ejtésre került az ügy.

Miközben politikusaik a jogi huzavonában mélyedtek el, addig a Cseh Légierő 2010 decemberének végén átvette a negyedik C-295M típusú gépét is. Melyek az értesülések szerint elég sok borsot törtek az orruk alá, hiszen egy sor probléma jelentkezett az üzemeltetésük megkezdése után. 2011-ben például 3 alkalommal is – legutóbb novemberben – repülési tilalmat kellett elrendelni a kis flottára.

A csehek besokalltak és nemrégiben ultimátumot adtak a védelmi szektor európai óriásának: Alexandr Vondra védelmi miniszter nyilatkozata szerint pénteken írásos megállapodás született a felek, azaz a Cseh Köztársaság, az EADS, illetve az üzleti közvetítő szerepét betöltött cseh Omnipol között, miszerint az EADS legkésőbb 2012. május 31-ig újból átadja a visszaküldött gépek mindegyikét, természetesen immáron hibátlan állapotban. Ellenkező esetben a Cseh Köztársaságnak joga lesz visszamondania a megrendelését.

[singlepic id=1843 w=584]

17 hozzászólás “Prágai ultimátum az EADS-nak”

  1. Most azon gondolkodom, hogy a magyar UH-1N beszerzés ügyében nekünk nem kell egy hasonló huzavonától tartanunk (főleg, hogy pont kapóra jönne Brüsszelnek, hogy piszkálhassa kicsit a magyar kormányt)? Illetve lassan a mi Antonovjainkat is cserélni kell és szerintem ott sem fognak szórakozni a tenderezéssel (és tuti, hogy használt gépet próbálnak majd venni), bár nem tudom, hogy a két An-26-os mennyire van leharcolva.

    Egyébként ezek a C-295M problémák csak a cseheknél jelentkeztek, vagy más üzemeltetőknél is?

  2. A nyugati gépekkel az a baj, hogy tudomásom szerint semmink nincs hozzá (kiépített szervízháttér, képzett ellátószemélyzet), ezért én modernizált An-32-est vennék. A két gép bizonyos részei meg is egyeznek, ezért a régi Antonovak is lehetne hasznosítani, ha nem adnák el, illetve a meglévő személyzetet csak kismértékben kell átképezni. Szerintem ez lenne a legolcsóbb, persze az más kérdés, hogy honnan akasztanánk le szabad An-32-eseket, illetve, hogy az ukrán support milyen szintű és színvonalú.

  3. @vilmoci

    Lehet, hogy tévedek, sőt valószínű.
    Az airlines.net-en rákerestem a magyar gépekre és elvileg a 405, 406, 407, 603 és a 110 még aktív (ebből a 110-est 2004-ben vettük).
    Sorry mindenkitől, nem tudom már hol olvastam a két gépes sztorit.

  4. Ne tépjetek szét, de minek nekünk szállító gép? Most mire használjuk azon kívül hogy a missziókra hordják a cuccot? Mert erre részben a pápai óraszám jó lehet. Nem lenne olcsóbb bérben szállíttatni?
    Tudom, tudom, képesség csökkenés, de előbb költeném a bokorugrókra vagy a nehéz vasakra.

  5. @Janaj

    Most mire használjuk azon kívül hogy a missziókra hordják a cuccot?

    Pl. amikor még megvoltak a MiG-29-esek és valahol külföldi gyakorlaton/repnapon voltak, akkor egy meghibásodás esetén cserealkatrészeket az Antonovokkal vittek ki (Gripennél nem tudom ez mennyire jellemző, de más egységekhez viszont szállíthatnak). A balkáni misszióban levőkhöz is asszem ők szállítanak. A menetrendszerű szállítást ki lehetne váltani bérszállítással (ha van másnak is elég kapacitása rá), de a hirtelen jött utakat nehéz így megszervezni. Emellett ejtőernyős kiképzésre is használható a gép, de azt nem tudom, hogy nálunk alkalmazzák-e ilyen formában.

  6. Minek KÖNNYŰ teherszállító gép? :D Sokat köszönhetnek az öreg an-26-nak amik kiszolgálták a ráfordításukat! Ha rajtam múlna ilyen fos mint ez a casa az ország légterébe se repülhetne be, nehogy valamelyik lakóházra zuhanjon! Az egy dolog, hogy a csehek beszopták vele de a lengyelek mekkorát szoptak :( Picsát jobb az ár érték aránya, ebből volt a szopókája a románoknál meg a bolgároknál is!! Azt viszont végkép nem értem hogy miért emlegetik egy lapon a Spartannal, amikor a tehertér befogadó mérete (hossztól eltekintve) kb akkora mint egy mi-8-nak, egy terepjáróval se lehet parkírozni! KÖVETKEZTETÉS=Ez egy guriga takony

    Milyen an-32? Inkább használt Hercules! Ja! hogy azt már megkapták a Románok! :O:D:D Idézek egy Irakot megjárt magyar katonát! :”Szar volt látni Bagdadba a Románokat kiszállni a Herculesből, mi meg ott bújkáltunk az An-26 mögött!” :D

  7. @shornet24

    Azért mondtam az An-32-est, mert az egy feltuningolt 26-os, szóval van hozzá személyzet, eszközök, stb. Egy másik, teljesen eltérő származású gép rendszeresítése nagyságrendekkel kerülne többe, mint mondjuk 4 An-32-es (azért 4, mert az egyik 26-os csak 2004-ben jött, biztos van benne még tartalék, legalábbis remélem, hogy nem egy kiszolgált gépet vettek).

    Egyébként meg milyen román Hercules?! Nekünk Galaxy-nk „van”! :-)

  8. Attól, hogy az An-32 hasonlít az An-26-ra, még külön típus, jelentős különbségekkel. Kifizetnél egy valag pénzt, hogy a kannibalizáció megjelenjen a szállítóflottánál is?
    Bevált rendszer szerint teljes támogatási csomagot kell venni, hogy a technika a hazai viszonyok között hosszú távon működőképes maradjon.
    Ebben az ukránok nem nagyon rúgnak labdába.
    Ami marad az a C-27 vagy a C-295. A teljes csomag ára fog dönteni.
    Esetleg szó lehetne használt C-130-asokról, például a britek is leépítenek, ugye.
    De a mostani költségvetési viszonyok közepette nagyon kétséges egy ilyen program. Itt üt vissza az évek óta tartó halogatás, hogy összecsúszott a helikopter és szállítógép váltás.
    Mind a kettő égető és egyikre sincs pénz!

  9. @Batka

    Az An-32-nek az An-26 az alapja, a két gép törzse ugyanaz. Abban valóban igazad van, hogy a kettő nem azonos, főleg, hogy teljesen más a hajtómű, illetve a 32-esnek elvileg jóval fejlettem avionikája is van (a gyártó több modernizálást is végzett), de a nyugati típusokkal szemben meg van az az előnye, hogy mindkettő ukrán, ráadásul ugyanattól a gyártótól van, tehát pl. ugyanazon szabvány szerint is készült, ezért a 26-osokhoz tartozó szerszámok nagy része is jó lesz a 32-eshez. Valamint a karbantartó személyzetet is csak részben kéne átképezni. A felsoroltak miatt lenne szerintem ésszerű 32-eseket venni még az ukrán támogatási csomag minden hibája ellenére is, mert egy teljesen idegen nyugati gép rendszeresítésénél az átképzés, új eszközök, stb. nagyon megdobnák az árat. A kannibalizálást is azért tartom egy opciónak minden ellenérzésem ellenére, mert mint ahogy említetted, rohadtul nincs pénz, pláne nem majd egy letérdelt Antonov pótalkatrészeire, ezért egyszerűbb egy csereszabatosat kiműteni a leparkolt 26-osokból, mint várni fél évet, amíg a HM-n valahonnan leakaszt annyit, hogy megrendelje.
    Persze a legjobb az lenne, hogy a NATO és EU saját szállítókapacitásuk növelésére némi támogatással beszállnának mondjuk C-130-asok rendszeresítésébe, mi meg cserébe bérfuvarozunk a misszióknak. Így mindenki jól járna: nekünk lenne váltótípusunk, repült óránk, olcsóbb lenne a rendszeresítés, ők meg számolhatnának még x géppel a missziók logisztikájakor.
    Egyébként a Gripen-program, helibeszerzés, tank és tüzérségi egységek lehetséges felállítása miatt úgy gondolom, hogy egy darabig nem lesz véve új szállítógép, hanem szépen vonják majd ki őket, míg a legvégén megmarad az az egy, 2004-ben vett 26-os, legfeljebb a nem sürgős szállítmányokat bér-szállítják, vagy vonaton küldik ki… De nagyon ne legyen igazam.