Újabb publikus felvonásánál tart a csehek kálváriája az EADS CASA C-295M típusú teherszállítógéppel. Mint ismert az immáron az Airbus Military égisze alatt forgalmazott típusból Prága 2008-ban rendelt négy gépet, miután 2007-ben azzal szembesültek, hogy a csatasorból kihulló An-26-osaik helyett azonnal szükségük van utódlásra.

Cseh C-295M 2010 januárjában | Fotó: Airbus Military ,
A nagy sietségben nem kívántak nyílt tendereztetéssel foglalkozni. Ez bizonyult az első felvonásnak, lévén ez az Európai Bizottságnak – miután tudomására jutott a dolog – igencsak csípte a szemét, az eset kivizsgálást követelte. A csehek az írásos felszólításra lapítottak, mely hibának bizonyult, lévén az Európai Bizottság az Európai Bíróság elé citálta őket az ügy miatt – a tavalyi év végén végül ejtésre került az ügy.
Miközben politikusaik a jogi huzavonában mélyedtek el, addig a Cseh Légierő 2010 decemberének végén átvette a negyedik C-295M típusú gépét is. Melyek az értesülések szerint elég sok borsot törtek az orruk alá, hiszen egy sor probléma jelentkezett az üzemeltetésük megkezdése után. 2011-ben például 3 alkalommal is – legutóbb novemberben – repülési tilalmat kellett elrendelni a kis flottára.
A csehek besokalltak és nemrégiben ultimátumot adtak a védelmi szektor európai óriásának: Alexandr Vondra védelmi miniszter nyilatkozata szerint pénteken írásos megállapodás született a felek, azaz a Cseh Köztársaság, az EADS, illetve az üzleti közvetítő szerepét betöltött cseh Omnipol között, miszerint az EADS legkésőbb 2012. május 31-ig újból átadja a visszaküldött gépek mindegyikét, természetesen immáron hibátlan állapotban. Ellenkező esetben a Cseh Köztársaságnak joga lesz visszamondania a megrendelését.
[singlepic id=1843 w=584]