|

Lezuhant egy iráni Tomcat, de fogyott a légiflotta Pakisztánban is

Az iráni perzsa macskák megfogyatkoztak, de a pakisztáni légiflotta is megcsappant a napokban. Emellett kissé fájt a feje az indiai műszakiaknak is.

Január 25-én, helyi idő szerint 10 óra 20 perckor nem sokkal a Mianwali légibázisról történő felszállás után lezuhant a Pakisztáni Légierő egyik Csengdu FT-7 (kínai MiG-21 klón) típusú kétüléses oktatógépe. A gép fedélzetén tartózkodó oktatópilóta és ezredparancsnok, Waqar Ahmad, illetve a női növendék, Fatima Tariq sikeresen katapultált, bár utóbbi a gépelhagyás során súlyos sérüléseket szenvedett.

Január 26-a sem volt szerencsésebb nap, helyi idő szerint 4 óra 30 perckor Bushehr közelében, röviddel felszállás után lezuhant az Iráni Légierő egyik éjszakai repülésre induló Grumman F-14A Tomcat típusú vadászrepülőgépe. A gép pilótája és fegyverkezelő tisztje (WSO) életét vesztette a balesetben.

Orosz pilóták is repülhetnek a Kandúrral? ,

A Goa városa mellett található repülőteret közel egy órára megbénította egy defektes Sea Harrier. Az Indiai Haditengerészet színeiben repülő masina elvontatása utána sem állt helyre teljesen a légiközlekedés, egy ideig 20-40 perces járatkésések voltak tapasztalhatók.

51 hozzászólás “Lezuhant egy iráni Tomcat, de fogyott a légiflotta Pakisztánban is”

  1. „A gép fedélzetén tartózkodó oktatópilóta és ezredparancsnok, Waqar Ahmad, illetve a női növendék, Fatima Tariq sikeresen katapultált, bár utóbbi a gépelhagyás során súlyos sérüléseket szenvedett.”

    A Challenger legénységének tagja volt egy civil tanítónő is. Rossz nyelvek szerint röviddel a katasztrófa előtt a következő utasítás hangzott el: „Itt Houston! Figyu, a csaj is szeretné vezetni egy kicsit a verdát. Engedjétek oda a kormányhoz…” :-))
    Iráni Tomcat: Van arról valami publikus infó, hogy hány működőképes példánnyal rendelkeznek még a perzsák? Mellesleg le a kalappal, hogy már több mint harminc évvel az amerikai embargó és alkatrész support megvonása után akárhány példányban is, de repül. Az illusztrációként közölt Phoenix rakétából viszont tutti, hogy nincs már üzemképes darab, mert amit esetleg nem lövöldöztek el az iraki-iráni háborúban, annak is régen lejárt már az üzemideje…

  2. Azért egy repülőgép, és egy általa kilövendő rakéta nem ugyanaz a kategória. Egy repülőgépet, bár nem könnyű gyári support nélkül, de nem is lehetetlen repülőképes állapotban tartani, és ha van hozzájuk értő technikai személyzet, akkor eléggé egzakt módon meg lehet állapítani felszállás előtt, hogy a rendszerei végigellenőrzése után alkalmas-e a repülésre. Egy légiharc-rakéta viszont, amely teli van nem lecserélhető elektronikával, vegyi anyagokkal a harci fejben, stb, és teszem azt, 10 év a gyártásától számított bevethetőségi üzemideje, akkor tutti qrva élet, hogy 30 év múlva nem lesz használható állapotban! Jobbik esetben csak nem találja el a célt, rosszabb esetben már indításkor felrobban, és viszi magával az indító plattformot is…

  3. Nem rémlik még az „Olvasóink írták” 2011-es egyik komment kiemelése?

    “Ha a hátamra veszek egy rakétát, attól én még nem tudom indítani…”

    Ugyanott tartunk…
    Egyáltalán az a kérdés, hogy fel lehet -e fizikailag a törzs alá rakni…? Milyen függesztővel? Hát a szárny alá?
    Ez milyen áramlástani bibivel jár? Az avionikát hogyan heggeszted át ehhez? Mert az F-14 bőven analóg korszak az AIM-54A-val, ez meg tutire nem az a félvezetős analóg szint, mint a +40 éves Phoenix…

    Egyébként meg nem is gyártják még. A hír úgy szólt, fejlesztik. Ki és mikor integrálná az F-14 fegyverzetébe? Megy úgy minek…? Az oroszok a saját vasukhoz tervezig 2020-ig/ra.

    Ilyenkor sírok. Nem igaz, hogy ennyi cikk és komment után még valaki mindig úgy gondoljah, hogy gondolok egyet és egy 40 évvel ezelőtt gépre raksz egy mai rakétát úgy, hogy a gép jenki, a rakéta meg orosz.

  4. Azért nem kell durvulni emberek :) Az AIM-54 és az R-37 a fizikai paraméterei alapján eléggé hasonlóak. Méretre az R-37 felférne a Tomcat-re, de a törzs felfüggesztésnél valószínűleg csak 2, ami nem is baj, mivel nehezebb is. Ez gond lehetne elvileg a felfüggesztésnél, hiszen kevesebb mint 500 kiló helyett 600 egy rakéta, viszont ilyen rakéták nem feltétlenül vannak kitéve kritikus gyorsulásnak, így nem biztos hogy baj a kicsivel nagyobb tömeg. A rakétákat se hiszem, hogy annyira az indítási platform aerodinamikájához igazítják, magyarán jó eséllyel ez sem gond. Az analóg-digitális átmenet meg akár könnyen is orvosolható manapság. A kérdés inkább, hogy az AIM-54 eredeti indítókonzolja ad-e annyi és olyan információt, amivel indítható az R-37. Ha igen, akkor akár készíthető is olyan átalakító, ami mind csatlakozásban, mint elektronikában biztosítja a felfüggesztést. Persze gyanítom mind a Tomcat, mind az R-37 belső működése alapvetően titkosított, magyarán minden infót visszafejtéssel kéne szerezni.

    Az Iskander telepítése Tomcat-re már gubancosabb :) Méretei alapján nem lenne feltétlenül kizárt, viszont mivel földi telepítésű, ezért felfüggesztés hiánya miatt lehet hogy már a felszállást nem élné túl. Vagy a gép, vagy a rakéta. De még ha sikerülne is felvinni és elindítani, gyakorlatilag a ballisztikus jelleg miatt egy sima intelligens bombát kapnál, jóval drágábban, mint egy arra a célra készített eszközt.

  5. Mondjuk „Méretre az R-37 felférne a Tomcat-re, de a törzs felfüggesztésnél valószínűleg csak 2” ez nagyon felkeltette az érdeklődésemet. Most hogy rákerestem a rakétára hát eléggé meglepődtem hogy menyire hasonlít az F14 eredeti fegyverére. Amikor múltkor belinkeltem egy videót az f14 bevetéséről, nem is gondoltam hogy az a két rakéta a törzs alatt ilyen típus is lehetne. A másik ide kapcsolódó hír hogy az iráni fórumokon volt egy topik arról, hogy Irán fejleszt 1 levegő levegő rakétát ami nagyobb hatótávolságú mint az AIM54. Igaz az R-37 ott nem került megemlítésre. Az iráni morzsák néha bizony sokszor igaznak bizonyulnak, csak nem úgy ahogy az ember eredetileg gondolná. Itt például eltudom képzelni hogy nem fejlesztenek hanem másolnak és integrálnak.

  6. Az Iskandert a hátára kéne szerelni. Különben nem érne le a kerék.

    Gondolod, hogyha a perzsák azt mondanák a ruszki gyárnak: Figyu, veszünk ebből 300at, ha megoldjátok, hogy erről a Tomcatról lehessen bevetni, elhajtanák őket? Szerintem nem. Megcsinálnák.

  7. Hú de nehéz higgadtnak maradni. Emberek! Nem a rakéta fizikai elhelyezése a probléma, hanem a gép radarjával történő együttműködés. Hogyan oldanák meg a MCU-t és a többi szükséges elektronikus kapcsolatot? Az orosz odaadná az R-37-es forráskódjait a perzsáknak? Ne mááááá. Nézzétek már meg, hogy milyen sok fejlesztési programnál okozott gondot a fegyverzet integráció, ahol pedig minden feltétel adott volt.

  8. „Az Iskandert a hátára kéne szerelni. Különben nem érne le a kerék.”

    Azt hittem korábban hogy igen, de…

    AIM-54 Phoenix szárnyfesztávolsága: 91 cm
    9K720 Iskander átmérője: 92 cm

    Szóval úgy néz ki felférne egy Tomcat alá, ha nagyon akarnák.

  9. És itt miért ne lenne adott? Szerinted 30 év alatt nem fejtették vissza az irániak a Tomcatet? Az oroszoknak meg nem kell átadni semmit. Ha lenne ebőől a viccként felvetett ötletből valami, akkor azt az oroszok csinálnák Oroszországban. Bár végül is hajtóművet sem sikerült beleberhelniük. Vagy arra szándék se volt?

    hogy milyen sok fejlesztési programnál okozott gondot a fegyverzet integráció,

    És mennyinél nem.

  10. Sziasztok!
    Ne haragudjatok már, de marhaság, nem az R-37, de még az R-33 integrálásán is gondolkodni. Egyszerűen ezek a MIG-31-hez kifejlesztett rakéták, bár a 33-as a modernizált 25-ösök is hordozhatták. Elektronikai problémák vannak. Az amerikai analóg doppler impulzus AGW-9 lokátorral hogyan működne együtt az orosz rakéta? Ahogy leírta Laci odaaadják az oroszok a forráskódot? Ez így nem működik. A iráni macskák a átalakított Hawk-ból készített/gányolt légiharcrakétát viszik, az, hogy milyen találati potosság, hatékonyság, stb. a fene tudja, szerintem elég gyenge lehet, meg régebbi AIM-9-et. Talán előbb lehetne hozzá integrálni orosz közelharcraktétát, mint radarirányításút.
    Egyébként nem lehet reális harcértéke az egész fegyverrendszernek. Előnye a lokátor hatótávolsága, (már nincs Iráni AWACS) de azt szerintem már könnyen zavarják az amcsik, hiába nagy a teljesítménye, hiszen ismerik, Ők gyártották. Azt sem hiszem, hogy fél tucatnál több Tomcat van egyszerre harcképes.. Az 30 év, az 30 év, és irán amelynek több kiemelkedő teljesítménye van pld. az Antonovok licenc, meg a duplafarkú f-5 saját fejlesztésű gyártása, de azért messze van még indiától és kínától is.. Legyünk már reálisak…

  11. zóval úgy néz ki felférne egy Tomcat alá, ha nagyon akarnák.

    Ugyanott vannak a rakéta rögzítési pontjai…? Hát a leoldás közebeni eltávolodás bizotsítása, hogy nem verődjön a géprözshöz…?

    Az meg megint kölön vicc, hogy ki mire pipál. Ha én aggályoskodom, az -. Ha más, az +. Röhej. Semmi értelme ennek a renszernek. El kellene törölni, vagy megszüntetni a név nélküliséget…

  12. Az oroszoknak meg nem kell átadni semmit.

    Túrót nem. Az MCG és egyéb dolgokat meg kell oldani, hogy más típusnál ne okozzon interferenciát. Úgy képtelenség eredményesen üzemeltetni és up to date szinten tartani a technikát, hogy lószart sem tudsz róla, és minden kis bizbazd miatt a sarki haverhoz (Iván) kell rohangálni…

  13. Oda kell adni (kölcsönbe) 1 repülőt. Ha jól figyeltem, a világ úgy használja az amerikai technikát, hogy jobbára nincs hozzáférése a forráskódokhoz. Ez a helyzet most sem változna.
    Persze nem biztos, hogy az oroszok belemennének. Bár, ha 1ből eladhatnának 30 radart is? Nem hiszem, hogy a cica radarjai működnek. Végül is a MiG23as kortársai. Híresen munkaigényes darabok.
    Régen a SzU nem ment bele ilyesmibe. Akkor viszont csak 1 központi meggondolás volt. Dobjátok ki ami van, és vegyetek szovjet repülőt. Ez a TVR vagy micsoda viszont nem gyárt repülőt. A Fazotron (utódja) sem.
    Különben is ez inkább vicc volt. Lehet az iránok jobban járnának ha vennének néhány Szu35öst.
    A német és török Fantomok öregebbek.
    A Lancerhez sem adtak semmit az oroszok.
    A 29es feljavításához sem, a németek mégis csináltak tervet a teljes upgradehez.

  14. molni:

    „Ugyanott vannak a rakéta rögzítési pontjai…?”

    Megoldható.

    „Hát a leoldás közebeni eltávolodás bizotsítása, hogy nem verődjön a géprözshöz…?”

    Na ez nem biztos hogy megoldható :) Valóban gond lehet, főleg ilyen nagy méretű rakétánál.

    „Az meg megint kölön vicc, hogy ki mire pipál.”

    Sok mindent megmutat…

    „Ha én aggályoskodom, az -. Ha más, az +. ”

    Igen, ha látják rajtad, hogy tajparaszt stílusban teszed akkor persze, hogy negatív kritikát kapsz.

  15. @gacsat: DE, legyünk reálisak. Ezt az oldalt azért hoztuk létre, hogy a repülést és haditechnikát kedvelők ide járjanak eszmét cserélni, egymással megosszák az új információkat, stb., és ne pedig holmi vadbarmok álmodozása, téves ellenségkép és összeesküvés-elméletek gyártása folyjon itt. Ha két neves kollégámnak nem hisztek és inkább a Wikipédiára támaszkodtok, az – már bocsáss meg – de hatalmas balgaság. (A Wikipediát én is simán átírhatom, akkor pont az irániak ne tehetnék meg saját fényezésükre? …)

    Aki csak vadbaromságokat hord itt össze csendes tanulás helyett és tudatlansága ellenére a magyar szakma legjobbjait kérdőjelezi meg, az saját magáról állít ki bizonyítványt. Nem mondom, hogy Molnit szeretned kell, de sokat tudnál tőle is tanulni, persze, előfordul, hogy téved, de hatalmas tudástárral rendelkezik ő is, főleg az amerikai technikát illetően, sokan elbújhatnak mögötte…

    Tehát: kéretik baromságokat, összeesküvés-elméleteket, off-topic témát máshová írogatni, előbbiekre ott a kuruc-info meg a hasonló oldalak, utóbbihoz pedig ott a fórum. Akinek ez nem tetszik, nem kötelező kommentelni. Üljetek le beszélgetni a macskátokkal/kutyátokkal, ő biztos szívesen meghallgat titeket. De NE ITT bomlasszátok a társaságot, ez senkinek sem érdeke. Így fogjátok elijeszteni innen azokat, akik tényleg értenek a témához. És akkor feleslegesen dolgoztunk, akár abba is hagyhatjuk az oldal üzemeltetését…

    —–

    Visszatérve a témára: Az izraelieknek azért nem kellett az orosz forráskód, mert a komplett gépet kibelezték, izraeli elektronikát pakoltak bele, tehát és alap, hogy a saját fejlesztésnek tudják a forráskódot, a radar meg együttműködik a hazai rakétákkal.

    És igen, a fél világ amerikai technikát használ, de csak egy-egy ország kapott forráskódot, tudtommal csak a Izrael, esetleg Dél-Korea és Japán. Tehát a közeli szövetségesek. És ők sem kapnak meg mindent.

  16. Nu, csak belekotyogok.
    Szerintem az, hogy a kandúrok még mindíg repülnek, szép teljesítmény akkor is, ha -kis túlzással- annyi energiát ölnek bele, mint az atomprogramjukba.

    a phoenix rakétáról: Én nem nagyon tudok olyan rakétáról, ami ennyi idő után _megbízhatóan_ indítható a főegységek cseréje/javítása nélkül. Egy ilyen idős tüzérségi lőszernél is sokkal magasabb a selejt arány, pedig az egy AA rakétához képest kőbalta.

    Az offhoz:
    Aki szerint két féle vélemény van, az Övé és a helytelen, az jobb, ha megtartja magának.

    Molni:
    Mióta egy egyszerű, információ (nem forrás, csak ada!) kérdést is lepontoztak, semmin nem lepődök meg és nem is foglalkozom vele. Ha vállalja névvel a véleményét, majd odafigyelek rá.

  17. Ha jól figyeltem, a világ úgy használja az amerikai technikát, hogy jobbára nincs hozzáférése a forráskódokhoz

    Nem forráskódokról beszéltem. Frekvenciák és egyebekről. Egyébként meg minden exportált technika az eltér kis mértékben a jenkitől pontosan titokvédelmi okok miatt. Legalábbis én úgy tudom. Az export AIM-120C-5 az nem egyezik meg a jenki C-5-tel, legfeljebb külsőleg. Van, ami sosem változik.

  18. Megoldható.

    Nem, olyan egyszerű az. Ugyanis a rakéta súlypontjától függ, hogy hol lehet megfogni, hogy az oldás sikeres legyen. Viszont a rakétatest szilárdságilag arra van méretezve, hogy az eredet rögzítési pontokon keresztül legyen terhelve. Nem annyi az egész, felhegesztesz két fület… Ha ezt mozhatod, akkor a kábelezést is mozgatni kell. Már, ha lenne kábelezésed…

    Ha más a rögzítési pont, akkor felül kell vizsgálni az egész rakétatestet. Arról nem is beszélve, hogy a rakéta vibrációs igénybevétele is eltérhet, ami odaver az élettartamnak. Ezek csak a legalapvetőbb problémák. Mivel nagy szélcsatornájuk nincs, egyből géppel kell bohóckodni, ami drága és veszélyes is lehet. Teljes bereülést kell csinálni, hogy a gép vezethetőségét ellenőrizzék az új rakétával. Már, ha normális üzemet akarnak…

    Igen, ha látják rajtad, hogy tajparaszt stílusban teszed akkor persze, hogy negatív kritikát kapsz.

    ????

    Ezek szerint egyesek nagy érzékeny lelkli világgal vannak megáldva, mert akkor még nem kaptak életükben kemény kritkát. Én még nagyon finom voltam.

  19. Phoenix:

    A „szakma legjobbjánál” nem a tudással és a belefektetett energiával van a gond hanem a lekezelő arrogáns stílussal és az „Amerika mindenekfelett és előtt” VILÁGNÉZETTEL,és ha valaki nem ért ővele eggyet az nem ért semmihez és hülye!

  20. Tanulni ott a Wikipédia.

    Ez még viccnek is rossz. A wikin többnyire a legegyszerűbb tényadatok vannak fent, de semmi háttér (elmélet) arról, hogy mi és hogyan.

    Csak pár példa írd be ezt:

    specific excess power

    Aztán néz meg, hogy a chapter 5 találat mit takar és utána írd be ezt:

    specific excess power chapter 6

    Na, ez a különbség a wiki és más között…

    Vagy vegyük a radar témát…?

    http://www.radartutorial.eu/index.en.html

    Nézd meg, hogy mit találsz a wikin ezzel összevetve. Lényegében semmit. A wiki sokszor olyan pocsék, hogy inkább csak összezavar, mert 5 modatban próbál valamit hadoválni a részletes magyarázat helyett. A wiki legfeljebb arra jó, hogy megerősítse, hogy létezik egy jelenség. Megérteni abból te nem fogod…

  21. A “szakma legjobbjánál” nem a tudással és a belefektetett energiával van a gond hanem a lekezelő arrogáns stílussal és az “Amerika mindenekfelett és előtt” VILÁGNÉZETTEL,és ha valaki nem ért ővele eggyet az nem ért semmihez és hülye!

    Arról nem tehetek, hogy szövegértelmezési problémáid vannak és rövid memóriád. N+1 helyen leírtam már, hogy miben voltak jók és mikor a szovjetek. Ez nem világnézet, ezt tény. Pl. a szovjet harckocsi gyártás a ’60-as években – szerintem – messze a nyugati előtt járt összeségében. Lehet, hogy nem voltak minden téren a legjobbak, de igen jó mennyiség – ár – harcérték triót sikerült összehozni. A T-55/62-ből iszonytató mennyiséget hoztak össze és nem jelképes harcértékkel bírtak. Jó páncélvédettségük volt, tűzerőben a kor szintjén nem szenvedtek hiányát és nagyon is homlokfelülettel bírtak, kis célpontot nyújtottak. Ez a ’80-as évekig nem is változott meg.

    A MiG-21PF veziója is felülmúlta manőverező légiharcban a NATO által széles körben használt Starfightert, az indiai-paki légiharcok után szélsebesen nekiálltak lecserélni őket. (Arról nem a gép tehet, hogy szegény alul volt fegyverezve és kifelejtették a gépágyút.) Az izraeliek szerint is a fegyverzett kivéve a ’60-as években minden francia vadászt szinte minden téren felülmúlt a MiG. (Az irakból kihozott példányt tesztelték.) A bibi az, hogy a szovjetek a ’70-es években kezdtek nagyon lemaradni, az összképen a repülés terén a MiG-31 Zaszlon radarja és az R-33 lógott ki a sorból. Az viszont nagyon.

    Mi az arrogáns abban, hogy pl. sokaknak az sem esik le, hogy nem az F-15 és F-16 volt a válasz a 4. generációs orosz vadászokra, hanem fordítva? Nézd meg, hogy mikor érte el egyik és mikor a másik gép a névleges harcértékét. Olyan 10-15 év van közöttük. Mire nagy nehezen rendszerbe állt az R-27R + R-73-as Szu-27, addigra a jenki gépekre már az AMRAAM-ot kezdték el felpakolni.

    A mindnekfelett részt meg aboszlút nem értem.

  22. Off
    Phoenix!
    Már bocsáss meg de te összekevered néha a dolgokat!
    Akkor ha én pontos infókat írok le akkor lehetek bunkó,arrogáns stb…?
    Az olvasatod szerint akkor mikor írhatok?
    Csak a téma?
    Mert akkor írjuk le az összes technika műszaki specifikációját és akkor nincs többé apelláta.Az,hogy mi tartozik a témához akkor kérlek jelezd sűrűbben,mert így ez elég tág fogalom.
    Nem gondolom azt,hogy ha én nem értek egy témához akkor legyek egyből „csendes tanuló” miért nem hihetek rosszul valamit nem ,lehetek pontatlan?
    Ha így van miért kell egyből „vadbaromnak” titulálni?
    Ha ti tanárok vagytok a szó jó értelmében (Phoenix,Block50,Tcat,Jeno,Aim-120…Molnibalage,Allesmor ,Kelepisti,Aerophyl) és mi vagyunk a diákok,akkor ha ti elvárjátok az órátokon a rendes magaviseletet akkor mi szívesen látnánk azt,hogy ha az egyik „tanár” nem tanárként viselkedik akkor ő is kap fejmosást.Egy tanár aki szeretné,hogy odafigyeljenek az órájára a tudása mellett azért figyeljen a modorára is.
    Én igazán sajnálom azt ,hogy sokan akik nem csak az egyik oldalról látják az összefüggéseket egyre kevesebbet írnak (Monte,Puma,Tacsko0,Hegyaljai….
    Miért írnak egyre kevesebbet?
    Szerintem elgondolkodtató.
    Nem vitát akarok gerjeszteni csak agyalok.
    On

  23. @daze: egy szóval sem mondtam, hogy molni hangvételét kell követni, és nem is molniról beszéltem abban a bekezdésben, hanem Kővári Lászlóról és Kelecsényi Istvánról. molnit csak később említettem meg, hogy őt sem kell teljesen hülyének nézni, igaz a hangvétele sokszor sértő, megalázó, bár ha annyi baromságot hordanának össze az észérveim szemben, mint ahogy sokszor az övéivel szemben szoktak, akkor nekem is eldurranna az agyam…

  24. Kár veszekedni…

    Sokszor morzsányi információk közül kell kiszedegetni a valóságot, és az ismeretekre, tapasztalatokra támaszkodva kell véleményt alkotni, és adott esetben ütköztetni.

    Nyilván vannak olyan esetek, amikor huszadszor merül fel valami alapvető tévedés, és van olyan is, amikor egy-egy felvetés teljesen logikusan kérdőjelez meg, vagy állít olyan dolgokat, amit nem kötnek az orrunkra az illetékesek, de valójában lehet hogy igaz.

    Szóval ne értékeljük túl magunkat, DE ne is becsüljük le ugyanúgy a logikánkat! Nyilván az elvek-értékek szintjén nem állunk rosszabbul, mint akár egy projecten dolgozó mérnök. Az más kérdés, hogy egy fegyverrendszer kidolgozása az iszonyú lobbiérdekek mellett számos olyan határoló tényezővel bír, amit nem kötnek az orrunkra.

  25. Magyarországon nincs szakma, ezért nincsenek legjobbjai sem. Az orosz szerelők csak röhögni jártak ide. Vagy mint a skanzenbe.
    A német MiG 29esek félig lettek feljevítva. Nyilván ők értettek hozzá, és nem kétségbe estek, mint itt a „szakma legjobbjai”. Én nem akartam veszekedni, csak felvetni 1 megbeszélhető témát. 1000 érvem lenne, de lepereg rólatok, mint kacsáról a víz. Legalább olyat ne vitasson már az oldal főokosa, amivel analóg dolgot már számtalant csináltak.
    Főnix, te meg nézzél már át a szomszéd cikkbe! Polidili folyik ott napok óta. a LEGTÖBB KOMMENTET CSINÁLÓ CIKKEK MIND ZSIDÓZÁSBA, VAGY VILÁGNÉZETI ADOK-KAPOKBA Megy át. A Capslock véletlen volt.

  26. Jártál már mondjuk az ACE vagy a Lufthansa Technik hangárjában, kedves gacsat? A keleti és nyugati légitársaságok is ide hordják javíttatni gépeiket, ennyire van lenézve Magyarország technikai oldalról… De erről aerophyl nálam többet tud mondani.

    Hogy haditechnikai témánál maradjunk, a pilótáinkat dicsérik, hogy ilyen kevés repóra mellett mégis milyen képzettek. A mentőhelisekkel is volt szerencsém beszélni, őket is csak dicsérni lehet.

    De úgy látom veled tényleg értelmetlen vitatkozni.

    (És kérlek linkeld be azt a topicot, ahol zsidózás folyik!)

  27. „Magyarországon nincs szakma, ezért nincsenek legjobbjai sem. Az orosz szerelők csak röhögni jártak ide. Vagy mint a skanzenbe.”
    Na ezzel nálam csaptad ki a biztit. Az orosz szerelők min röhögtek? Hogy nálunk senki sem ért a repülőgépekhez? Megint egy általánosítás. Van aki ért, van aki nem. Úgy nézem, Te az utóbbiakhoz tartozol. Nyilván van, amit az orosz szerelők jobban tudnak, de a kecskeméti műszakiak jó részének sem kell szégyenkezni, jó példa erre a kereszt kiszolgálás elsajátítása. Bár vannak köztük is gyengébb képességűek, pl. egyszer a repülőnapra érkezőkhöz beosztott katonának én mutattam meg, hgyan kell kinyitni a Hornet beépített kabinlétráját. De ez a kivétel. Az orosz szerelők semmivel sem jobbak nálunk sem tudásban, sem manuális készségben. Köztük is van jó néhány lusta, ügyetlen. Ennek ellenére nem röhögtem ki az orosz szerelőket, amikor pár éve hónapokon át oktattuk nekik Moszkvában a Boeing üzemeltetését.

  28. Magyarországon nincs szakma, ezért nincsenek legjobbjai sem.

    Apám itt röhög mellettem. Ő és szegény kollegái akkor ezek szerint a LT-nél bringát szerelnek és nem A320 és B737 D-checket csinálnak és olyan különleges dolgot, amit Európában csak nekik engedélyezett külön a Boeing, mert elfogadta a szaktudást és szürkeállományt, amit a cég tud.

    Ezért minium egy agyalapi tasli járna…

    (Annyit fűzőtt hozzá, hogy hülye szakmákban dolgozók vannak, de abban te nagyon otthon vagy.)

    Az is valami magyar sajátosság, hogy az elméleti szakemereket lenézik, akik értik pl. a fizikát. A HTKA egyes kommentelőin tisztán látszik, hogy melyik csoportba tartoznak…

  29. Ez a hadirepülős topik. Néha olvasom a polgárit is. A Lufthansa (érdekes külföldi neve van) dolgait ott megbeszélhetjük. Vagyis megbeszélhetnénk, de az annyira nem érdekel.
    Majd szóljatok, ha az első magyar hajtóművet exportálták.

  30. Én igazán sajnálom azt ,hogy sokan akik nem csak az egyik oldalról látják az összefüggéseket egyre kevesebbet írnak (Monte,Puma,Tacsko0,Hegyaljai….

    Tacsk0 semmiféle összefüggéseket nem látott sehol. A középiskolás fizika is meghaladta a szintjét. (Ez nem baj addig, amíg valaki nem akar egy ilyen természettudományos ismereteket igénylő témában elemezgetni…)

    Aki Tu-160-as nehézvadászt, meg gépágyús CIWS védelemmel felszelet vadász képzeleg, azt én nem tudom komolyan venni. Biztos, hogy nem bennem van a hiba, mert Tacsk0-t minden fórumról, ahol én és ő is megforult úgy hajtották el a búsba rövid időn belül és / vagy röhögték ki, hogy ehaj…

  31. Na, ha már szóba került: Apám TERVEZETT, FEJLESZTETT, ÉS GYÁRTOTT rengeteg szigorúan titkos cuccot, amit mind exportáltak a Szovjetunióba. Az egész Híradástechnika Szövetkezet ebből élt. Alapító tagja, és fejlesztési osztályvezetője volt. Ő nem ír ide.
    Az öcsém olyan repülőgép tervezésében vett részt, amit gyártásba is vettek. Aztán elment valahova néetországba gépésznek. Ő sem ír ide.
    Ez a lufthansa teknik, vagy mi az izé, meg betanítoptt munkát végez olcsón, aztán idejön a tulaj, és megsimogatja a buksijukat.

  32. És ez miben releváns az általad leszólt emberekkel kapcsolatban? Egyébként a fejlesztésnek is vannak „betanított” fogásai. Ugyanis minden tudományos fejlesztésnek megvan a metodikája. Valahol sajnálom, akkor akkor elvileg ilyen tehetséges embere között neked sikerült ennyire alacsony szinten megragadnod.

    Továbbá sem érted az „egyelemes statisztika” minta problematikáját. Az mit definiál, hogy te személyesen ismersz két tervezőmérnököt? Én meg ismerek olyan fickót, aki az első Patriot prorgamozásában vett rész. Ez determinálja az én skillemet? Nem…

  33. „betanítoptt munkát végez olcsón” Betanított munkát? Arról sem sok fogalmad van. A nagyjavítás és üzemeltetés közben vannak olyan szintű folyamatok, amelyekhez nem kell nagy szaktudás, egy kerékcserét, olaj feltöltést gyorsan megtanul bárki. De az is a munkához tartozik, hogy a forgalomnál egy órás fordulóidejű gép meghibásodása esetén megoldod a problémát és egy személyben üzemképessé nyilvánítod a gépet, amit a kapitány elfogad. Mert olyan jogosítáésod van, amit minimum tíz éves gyakorlatot követően kaphatsz meg. Ez betanított munka?

  34. Kedves gacsat! Ez a stílus kezdi kicsapni a biztosítékot a szerkesztőség többi tagjánál is. Utoljára kérlek, hogy bármennyire is nehezedre esik, viselkedj kultúremberként és építő jellegű gondolatokat gépelj, ha nem menj, kérlek válts „READ ONLY” üzemmódba. Ha ez nem megfelelő, kérlek keress más „dühöngőt” magadnak, ne itt bomlaszd a társaságot. Arra vannak pl a szélsőséges szervezetek fórumjai, ott találsz sok hasonló habitusú embert, körükben tőlem arról beszélgetsz és olyan hangnemben, ahogy akarsz.

    De itt évek kemény munkájával felépítettünk egy lapbirodalmat, melynek szerencsére sokezer látogatója van, így a színvonal fenntartása érdekében nem fogom sajnálni, ha néhány ember a szerkesztőség által kitűzött szabályok miatt úgy dönt, hogy más szórakozási lehetőséget választ. Inkább legyen pár olvasóval kevesebb, de azok maradjanak itt, akik tényleg érdemi eszmecserét képesek folytatni, pl. aerophyl, Allesmor és a többiek.

  35. Üdv Urak!

    Először is Deze75:
    Napi szinten olvasom a htka cikkeit és többnyire a hozzászólásokat is, azaz itt vagyok, nem tűntem el. Egészen egyszerűen vannak olyan témák illetve olyan hangnemű viták, amihez vagy nem tudok, vagy nem érdemes hozzászólni.

    És a többieknek:
    Miután már párszor leírtam a véleményemet a kommunikáció legelemibb szabályairól, így nem ismételném önmagamat. De szerintem mindenki, aki minimum képes bejelentkezni erre az oldalra ezzel eleve tisztában van. Tehát nem a tudatlanság a probléma, hanem a motiváció.

    Irán:
    Van egy jó és egy rossz hírem.
    A jó hír: Az iráni (pakisztáni) ügy nem iráni (pakisztáni) ügy, ebből kifolyólag nem Teheráné (Iszlámábádé) az utolsó szó. Innentől kezdve tök mindegy, hogy milyen a haditechnikai vonatkozása az egész történetnek, ugyanis itt nem a szimpla perzsa (pakisztáni) hatalom ütközik a Nyugattal.
    A rossz hír: ugyanez.

    M